Doprava ve městě

Názor: Mýto v Praze by uvolnilo silnice, míní AutoMat

Informační tabule pro řidiče budovala Praha naposledy v roce 2013. Foto: TSK Praha
Informační tabule pro řidiče budovala Praha naposledy v roce 2013. Foto: TSK Praha

Část pražské koalice opět začala řešit problematiku možného zavedení mýta v hlavním městě. Plán představil náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN), vzápětí ale narazil u Pirátů i TOP 09.

Hlubočkovy plány ale znovu otevřely téma, které se mezi pražskými politiky objevuje několik let. Mýto by podle Hlubučka měly podle už dříve schváleného plánu udržitelné mobility platit majitelé vozidel, která nesplní určitý emisní limit.

Návrhy na mýto vzbudily značný rozruch nejen mezi Pražany zejména na sociálních sítích. Redakce se rozhodla zveřejnit rozsáhlý komentář spolku AutoMat, který dlouhodobě prosazuje větší využití veřejné dopravy či cyklistiky ve městě.

Komentář spolku AutoMat

AutoMat vnímá koncept Petra Hlubučka jako možný, ale málo důsledný. Podporujeme zavedení mýta v podobě „congestion charge“, které by uvolnilo silnice, odstranilo z vnitřního města kolony  vyčistilo vzduch, aniž by k tomu byla potřeba dostavba dalších kapacitních komunikací.

Odpůrci mýta ovšem většinou protestují proti něčemu jinému, než co Petr Hlubuček navrhuje. Informace radního Petra Hlubučka, že Praha v jeho gesci zahájí přípravu mýta, vzbudila bouřlivé reakce až zděšení, zejména vlivem zdánlivě tvrdého prohlášení, že by se mýto mohlo dotknout například Jižní Spojky. Reakce jsou ostré a zděšení zjevně zavládlo i u koaličních partnerů, kteří začali hned couvat, že přece mýto určitě až s hotovým okruhem.

Jako obvykle, celá bouře ve sklenici vody vychází z kombinace mírně nešťastného prohlášení, a toho, že mu adresáti zjevně neporozuměli. Projektují si tak do něj vlastní představy o mýtu, na které pak samozřejmě už hystericky reagují.

Petr Hlubuček se vyjádřil v tom smyslu, že o mýtu uvažuje také proto, že nízkoemisní zóna (NEZ) – jako přísný zákaz vjezdu určitých vozidel do vnitřní Prahy – by fungovala špatně. Dovozujeme, že by mimo jiné zcela znemožnila vjezd autem lidem, kteří na lepší auto nemají, když do Prahy nutně potřebují. Z této pozice byla NEZ v minulosti opakovaně kritizována. Hlubuček ve svém návrhu nahrazuje striktní regulaci vjezdu pomocí nízkoemisní zóny pouhým zpoplatněním vjezdu, které by v oprávněných případech starším vozidlům příjezd do vnitřní Prahy dovolilo. Navrhuje tedy mýto jako mírnější opatření než NEZ.

Takové opatření by se pravděpodobně dotklo malého podílu vozidel (uvádí se 20 % vozidel neplnících normy EURO 5, jaká by byla skutečná regulace, ale nebylo vůbec řečeno). Starší vozidla navíc už dnes jezdí spíš méně často, může jít tedy v reálu spíš jen o několik procent cest vykonaných autem. Dopady na provoz v okolí mýtné oblasti by tak nebyly nikterak velké a není zde jediný důvod, proč s takto mírným opatřením čekat na dostavbu jakékoliv infrastruktury, ať už jde o Městský okruh nebo tisíce míst na P+R. Dokonce by nemusel být problém ani s Jižní Spojkou tam, kde už nyní má vnější okruh.

Je ovšem otázka, zda zavádět relativně náročný a nákladný systém jen kvůli pár tisícům starých aut, dává smysl z hlediska účelně vynaložených prostředků. Mýto by totiž bylo daleko účelněji zavést jako kombinovaný systém zlepšující ve vnitřním městě kromě kvality ovzduší také plynulost dopravy, tzv. „congestion charge.“

Congestion charge zpravidla dopadá na většinu vozidel a sníží objem automobilové dopravy cílové v centru o zhruba čtvrtinu. To bohatě stačí na víceméně odstranění dopravních zácep, pozitivní dopady na ovzduší jsou samozřejmě mnohem výraznější, než když jenom odstavíte nejhorší auta, ale ta ostatní vám pořád budou v kolonách kouřit. Zlepší se podmínky i pro veřejnou dopravu, v některých místech bude také možné uvažovat o jiné řešení uličních profilů.

Přitom počet aut, která se přesunou mimo mýtnou oblast nebude tak drtivý, jak si odpůrci mýta požadující předchozí dostavbu celého Městského okruhu představují. Z dat TSK vyplývá, že samotný dopravní výkon IAD v zóně uvnitř Městského okruhu (na východě ohraničený zhruba jeho budoucím vedením) tvoří pouhou desetinu celkového dopravního výkonu realizovaného na území Prahy.

Snížení intenzity dopravy ve vnitřním městě o (řekněme) dvacet procent, tedy odpovídá cca dvěma procentům pražského dopravního výkonu, což není ani rozdíl, o který pražský automobilový provoz meziročně samovolně roste vlivem pokračující suburbanizace. Ano, část vozidel se přesune do okolí. Jenže část toho poklesu budou cesty ve vnitřním městě cílové, které se samozřejmě nedějí jen uvnitř mýtné oblasti, ale i v jejím okolí. A tyto nerealizované cesty mimo mýtnou oblast uvolní prostor těm, kdo chtějí mýtnou oblast pouze objet. Už dnes je většina cest do centra cílová (na magistrále u Muzea mají 3/4 cest počátek nebo konec v oblasti uvnitř Městského okruhu), takže s tím tranzitem to rozhodně nebude tak horké.

Dokonce můžeme zjistit, že když zavedeme congestion charge, poklesne nám doprava ve vnitřním městě na snesitelnou hodnotu bez toho, aniž bychom Městský okruh dokončili – a pak se nabízí otázka, proč ho vůbec dodělávat v tak kapacitní podobě.

Dalším argumentem proti je otázka, co budou dělat ti, kteří teď autem do centra nepojedou. Vzhledem k tomu, že hovoříme asi o desetině cest ve vnitřním městě, kde je podíl automobilové dopravy menší než v Praze celoplošně (řekněme, že oproti 30 % třeba jen 20 %), bavíme se opět o tom, kam přesunout pouhé 2 % cest odehrávajících se ve vnitřním městě. Při více než padesátiprocentním podílu veřejné dopravy na cestách ve vnitřním městě je zřejmé, že zavedení mýta by vedlo ke zvýšení zátěže veřejné dopravy o nějakých pět procent. Což se dá vyřešit (a nebo dokonce ani neřešit, protože pětiprocentní nárůst na zaplněné silnici sice vytvoří smrtící dopravní zácpu, veřejná doprava je ale jenom plnější, a rozhodně z toho nekolabuje).

A pokud jde o zaparkování těch aut, tak část cest přejde do veřejné dopravy od začátku, tato auta tedy zůstanou zaparkovaná tam, kde je jejich majitel nechává přes noc a nemusíme je vůbec řešit. Zbytek pak rozhodně není celých 200 nebo 300 tisíc vozidel, která do Prahy každodenně vjíždějí. Odhadujeme, že ve skutečnosti půjde řádově o nějakých deset tisíc aut. Na což sice v Praze P+Rka nemáme, takže skokově lze očekávat nějaký nárůst divokého parkování v okolí stanic metra a vlaku na okrajích Prahy a v okolí. Co jiného než přetlak poptávky ale donutí obce mimo Prahu ta P+Rka skutečně zřídit?

Konečně, kapacita placených garáží mimo mýtnou oblast není v Praze rozhodně vyčerpána. Takže zaparkovat půjde a časem to půjde stále lépe. Zvlášť když by příjem z mýta šel na intermodalitu, tedy na zřizování dalších P+R hlavně v okolí Prahy.

Tedy ani mýto jako congestion charge není tak děsivé opatření, jak se nám někteří snaží namluvit, Praha se z toho nezblázní, a vlastně jde o velmi „soft“ řešení, jak nejenže vyřešit dopravní zácpy ve vnitřním městě, ale dokonce i získat příjmy, ze kterých se dají uhradit chybějící P+Rka. V podstatě je to opatření nesmírně měkké, velmi daleko od jakýchkoliv zákazů.

Vrátíme-li se k tomu, co navrhuje Petr Hlubuček, tedy mýto jako emisní poplatek, tak to je nejvíc „soft“ regulační řešení, jaké vůbec lze navrhnout. Odpůrci mýta převážně argumentují proti něčemu jinému – mýtu jako congestion charge – přičemž zveličují negativní dopady a podmiňují jeho zavedení věcmi, které k tomu vůbec nejsou potřeba.

A jaké by tedy bylo nejlepší řešení? Domníváme se, že Praha může zcela kdykoliv zavést emisně odstupňovanou congestion charge přibližně uvnitř zóny Městského okruhu, klidně bez jeho dostavby. A z jejího příjmu hradit přípravu P+R a podporu udržitelné mobility.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

souhlasim s congestion charge… pomohlo bby to castecne uvolnit ulice ve meste…

jirka
Host
jirka

ulice uvolni dostaveni Infrastruktury. Nejdrive rudo-zelene mozky znici infrastrukturu od bolsewiku a pak se divi ze jsou ucpane silnici. Jsou to desitky kilometru co tahle banda bez nahrady znicila. drive se projelo od Sporilova az do Vrsovice za par minut v 2×2 pruhy. Dnes desitky minut a buzerace s radary, retarddery, semaforuy, bus pruhy etc.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Ad placení vjezdu podle emisní normy, co se na to podívat jinak? Není lepší zpoplatněný vjezd regulovat spíše podle velikosti, či hmotnosti vozidel? Stará benzínová Fabie je opravdu takové peklo? Je to horší, než když jede sám člověk v novém Kodiaqu nebo Transporteru splňujícím poslední emisní normu, přitom zabere v podstatě dvojnásobek veřejného prostoru?

jirka
Host
jirka

City-Myto je nesmysl. Je to jen populismus. Apropo – jeste pred 105 lety nebyly Vinohrady nebo Zizkov ani Praha. Jen vesnice pred Prahou. Dnes nejak a nula tvrdi, ze Jizni Spojka je centrum.

MPE
Host
MPE

Ta představa, že zavedení mýta nějak statisticky významně omezí počet aut vjíždějících do centra Prahy, je ,mírně řečeno, poněkud optimistická…Ti lidé do Prahy nejezdí proto, že by je to bavilo nebo po tom nějak zvlášť toužili, oni tam prostě jezdit musejí – protože buď jiná alternativa neexistuje, nebo pro ně není dostatečně atraktivní. A zavedení finanční penalizace za vjezd autem nijak zásadně jejich rozhodnutí ve prospěch veřejné dopravy neovlivní – nemá proč. Jinými slovy budou dál jezdit a platit, skřípajíce u toho zuby…O nákladní dopravě nemluvě, tam jiná možnost jednoduše není. Nehledě na náklady s tím spojené – v českém… Číst vice »

Ulafme
Host
Ulafme

Moje analogie podle Pratchetta ve včerejším příspěvku byla nepochopena, tak to napíšu česky:
komunismus je zlo; slušný člověk s komunisty nediskutuje
ekoterorismus je zlo; s ekoteroristy slušný člověk nediskutuje.

Kolik dopravních staveb např Mr. P. a D.Z. opravdu zablokovali? Ani jednu! Ale ty jejich obstrukce stály desítky životů, stovky zraněných a českou společnost jako takovou vysoké desítky miliard Kč.
A aby bylo jasno; v Praze nežiji a už vůbec nemám potřebu do jejího centra jezdit autem. Vadí mi ale demagogie a lži jakéhokoliv charakteru a v tomto článku je jich více než dost…

Jarek
Host
Jarek

Asi to berete moc zeširoka. Zkuste vynechat Patrika a Děti Země, těch se článek nijak netýká a říci, co je konkrétně špatně.

jirka
Host
jirka

Automat je podobne sdruzeni jako Club ceskeho pohranici.

Anonym
Host
Anonym

Tady je zase snůška nepodložených názorů. Jak se autíčkářům začne říkat, že jediná možnost zlepšení průjezdnosti Prahy je nechat auto doma, hned je to omezování svobody. Potíž však je, že svoboda jednotlivce končí tam, kde začíná omezování svobody druhého.

Dalibor
Host
Dalibor

vzhledem k me postave nechci omezovat druhy v MHD a proto jezdim autem.

jirka
Host
jirka

a cim ti auta omezuji svobodu? Chce nekdo aby byly zruseny prechody pro chodce?

VJY
Host
VJY

Plně souhlasím. AutoMat, stejně jako D.Z. rádi vypracovávají pamflety plné nepodložených dat a groteskních názorů.

HonzaX
Host
HonzaX

Tak Automatu to vychází, že ani okruh nebude potřeba. Za ušetřené peníze postavíme čtyřproudové cyklorychlodráhy. Už dnes jsou místa, kde cyklistické musí brzdit, nedejbože slézt z velocipédu.

MildaIV
Host
MildaIV

Ale nekecejte. Chybějící infrastruktura pro cyklisty je naprosto reálný fakt. A na tom ani nic nemění ty blbosti co pindaj cykloultras z Automatu. Praha potřebuje jak obchvat tak cyklostezky.

HonzaX
Host
HonzaX

Naprosto souhlasím. Ale když vidím cykloteroristu, jak se vřítí do obytné zóny mezi hrající si děti a bravurně přeskakuje retardér, lituji, že nemám po ruce koště. To by byl držkomet.
Samozřejmě, je i hromada slušných cyklistů, stejně jako řidičů i chodců. Ale bohužel, vždy někdo musí být něco víc. A když se k tomu zaštítil nějakou institucí či hnutím, tím hůře.

VJY
Host
VJY

JoJo. Problém vidím v efektivnosti vynaložených peněz. Tunel Blanka byl sice drahý ale projede tam 30 – 70 tis aut denně. Cyklostezka přes Strašnice byla sice levnější, ale jsem tam v životě žádného cyklistu neviděl.

Dalibor
Host
Dalibor

Kecy, žvásty, pseudoargumenty. Snuška kydů. Tak bych to celý nazval já. Kdyby „ti nahoře“ měli úmysl o čistří prostředí, ekoligi atp, tak udělají systém MHD který bude POHODLNĚJŠÍ tímpádem vnímán jako VÝHODNĚJŠÍ a nepotřebují vůbec vymýšlet mýto. Vetšina lídí zvolí to, co bude vnímat jako VÝHODNĚJŠÍ. Dokud nebude hromadná přeprava pro člověka vnímána jako přínos, pak zlůstane jen na restrikcích na jedný straně a na „ojebávání“ restrikcí jak jen to možný bude. Tzn pomocí těchto „daní“ se snaží „ti nahoře“ donutit obyvatelstvo, aby používalo druh dopravy, který pro ně není komfortní, nevnímají jej jako výhodnější. Zjara jsem dostal myšlenku, že… Číst vice »

mikiqex
Host
mikiqex

Po dlouhé době jsem jel vlakem, začínal v Holešovicích a po příjezdu na Hlavák už měl 20 minut zpoždění. Ale v čase příjezdu našeho vlaku přijel jiný (rovněž zpožděný) a navíc neoznačený, takže jsme málem jeli jinam.

Jen tak
Host
Jen tak

prazska mhd je pohodlna. a vyhodna. domonce je hodnocena jako jedna z nejlepsich na svete.

jenom naplavy pindaj.

Dalibor
Host
Dalibor

Stale vnimam auto jako komfortnejsi prepravovadlo. Ve finale i ekonoicky vyhodnejsi

Martin
Host
Martin

pardon, cetl jsem ekologicky a vy myslite ekonomicky vyhodnejsi… ale oboji zrejme neni pravdou…

Dada
Host
Dada

ale je. kdyz jedu autem, cestak 7 Kc na km, kdyz jedu sockou proplati mi akorat kistky…

Martin
Host
Martin

ja mel cestaky na km a bylo jedno cim jedu…

jirka
Host
jirka

tak si v MHD jezdi. A proc to vnucujes druhym? Tram z Karlaku na smichov 10 minut. Narvane vagony. etc.. t

Dubraro
Host
Dubraro

Jestli považujete každodenní cestu do práce z Prahy 4 do Prahy 5 za 1,5 hodiny s třemi přestupy za pohodlnou a výhodnou … já ne.

Jan Sova
Host
Jan Sova

některé lidi prostě z aut nesesadíte, ani kdybyste se rozkrájel. Jsou natolik zpohodlnělí a plni předsudků vůči MHD (čti socce), že tam nechtějí vlézt. Tito lidé se ale pochopitelně rekrutují k movitější vrstvě obyvatel, která si to může dovolit. Jakékoliv motivační poplatky tuto vrstvu mohou pomoci jen ořezávat… Nikdy to komplexně nevyřeší celý problém. Teda nejvíc se k tomu blíží asi Kodaň s jejich superdaní na auta (ale to se netýká průjezdu).

Martin
Host
Martin

Zvlastni je, ze treba ve Svycarsku takovy lidi nechapou a povazuji jizdu autem oproti vlaku/mhd za krajne nesmyslnou… sam jsem se s tim setkal…

Dada
Host
Dada

pokud mi zamestnavatel da, az pojedu do prahy sockou 3000 cestak, budu na nadrazi vylepenej denne.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Nezná někdo reálný odhad, kolik by to uživatele (rozuměj řidičem) vyšlo/mohlo vyjít ročně? Tzn. ideálně třeba kolik Kč za 1 km zóny? Abychom věděli, jestli to znamená desetikoruny, nízké stovky korun nebo třeba pár tisíc ročně…

MildaIV
Host
MildaIV

Platba bude určitě paušální. Cílem není snížení emisí, ale vyštvaní ne pražákú z Prahy. Takže pro tipického obyvatele Prahy to bude zadarmo(má relativně nové auto). To že s ním po Praze jezdí od rána do večera ničemu nevadí. Majitel postaršího auta, který veze manželku jednou za měsíc na kontrolu do nemocnice pak zaplatí těžkou pálku, protože si na to nebude kupovat každý 3 roky nový auto. O ekologii nejde, to je jenom zástěrka.

left-libertarianball
Host
left-libertarianball

Mýtné pro vysokoemisní vozidla znevýhodňuje nízkopříjmové osoby. Vhodný návrh je zavedení daně na luxusní zboží (př. luxusní auta) a ze získaných peněz např. dotovat přestavby na LPG/CNG pro nízkopříjmové osoby, nebo jiným způsobem podoporovat ekologii ve městě.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

To zni jako takovej softkomunismus.

left-libertarianball
Host
left-libertarianball

Zní to tak, že nízkopříjmoví lidé také potřebují jezdit do práce. Komplikovat jim to není etická cesta. Tudíž jsem navrhl variantu kdy budou mít menší komplikace a zároveň dojde k řešení šternému k životnímu prostředí.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

A brat penize tem, co investovali do vzdelani,aby meli vyssi mzdy, eticke je?

left-libertarianball
Host
left-libertarianball

OK, nějak zainvestovali a vyšlo jim to. Já studuji v navazujícím studiu na vysoké škole, a neřekl bych že investice do vzdělání = vysoká mzda. Možná to pomůže, ale bohatí které jsem potkal často žádnou školu neměli/nemají. V současné společnosti jsou historicky vůbec největší rozdíly v bohatství lidí, což je dostatečný důvod snažit se je snížit.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Aha, takze hardkomunismus

Jarek
Host
Jarek

Problém je že podobně debilní nápady, jaké tu prezentujete, narazí na nedostatek Rotschildů, takže to skončí tak, že různí povaleči a nemakačenka se mají dobře na úkor střední vrstvy, která spoří, maká, má děti a snaží se jim zajistit vzdělání.
Jediný výsledek toho celého je, že jsou chudí všichni, ale nějak si nevzpomínám, že by z toho před rokem 1989 někdo hýkal nadšením…

Dalibor
Host
Dalibor

Já bych na Vltavu dopravil Auroru a střílel směrem ku hradu, tam sedí také vysokopříjmoví!!! Hurrráááá!! Opravdu to myslíte vážně to vaše „sniožování“? To už tady bylo. Do kolika hektarů zůstanu sedlákem a od kolika ze mne uděláte kulaka?

MildaIV
Host
MildaIV

Jsem myslel, že vzdělání je u nás bezplatné.

Jarek
Host
Jarek

Zatímco my teď víme, že nemáte děti.

MildaIV
Host
MildaIV

Já jim to vyřídím, že je nemám 🙂

Gajda
Host
Gajda

Ale ono je spousta nízkoemisních aut za peníze pro nízkopříjmové lidi. Pokud mám nízký příjem, tak holt nemusím nutně mít Octavii TDi, nejlépe bez filtru pevných částic. Do práce mě přeci doveze i benzínový Clio

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Jenze nizkoprijmovej v dunici Oktavce si pripada uspesnejsi, nez v Pande.

AAA
Host
AAA

A proč jako myslíte že benzínový Clio bude zadarmo. Tihle demagogové plácají o Trabantech, ale nízkoemisní zónu zavrhli. Protože momentálně rozlišuje max euro 4 a to plní 80% vozidel. A ani euro 5 není běžně nedosažitelné. Tak proč myslíte že budou bez mýta. Bez mýta budou leda elektromobily, co zatím problesklo.

Jarek
Host
Jarek

Velmi abstraktní řešení problému. Nevím, proč já mám jezdit metrem a dýchat smog z toho, že si „nízkopřijmový člověk“ (pod tím nevím, koho si představit) vozí prdel 25 let starou dovezenou vraždou přes Prahu. Co přesně je na tom etického mi uniká.

Dalibor
Host
Dalibor

No jedno řešení tohoto paradoxu mne napadlo. Pořiďte si taky starou vraždu. bude to pak „plichta“ Otázkou zůstává, jestli je to opravdu řešení..

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Jsem docela překvapený, že dnešní mladí komunisté považují ježdění autem po centru za základní lidské právo a už ani ultralevná MHD jim není dost dobrá…

MildaIV
Host
MildaIV

Co je na tom překvapivého? Celý život žijou za peníze někoho jiného a jenom vymýšlejí, jak těm co něco opravdu dělají vzít ještě víc.

Panelák
Host
Panelák

Tomuhle se dneska místo „komunismus“ říká „levý liberalismus“? Vždyť na tom nic liberálního není, naopak je to tuhá autokracie a sociální inženýrství s masivním přerozdělováním… Nejenže na tom není nic šetrného k životnímu prostředí, stejně jako není nic šetrného na papírových taškách a brčkách proti polyetylentereftalátu, ale navíc nezaplatí to žádná „vysokopříjmová“ skupina té „nízkopříjmové“, ale zase hlavně ta nízkopříjmová těm, kteří se včas dokážou přicucnout na struk, ze kterého potečou prachy na „řešení šetrné k životnímu prostředí“ (jako třeba fotovoltaika, že).
Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly…

Dalibor
Host
Dalibor

Myslím, že dotovaní něčeho/někoho na úkor něčeho/někoho jinýho je cesta do pekla… podle jakých kritérií se stanoví „potřebný“? Podle jakých kritérií se stanoví hranice „luxusu“? Kdo to bude stanovovat? Kdo to bude přerozdělovat? Kolik bude stát proces stanovování a přerozdělováni?

MildaIV
Host
MildaIV

Takže jste proti mýtu?

Dalibor
Host
Dalibor

Ano.Proč lidi jezdí autama a ne sockama sami od sebe? Už si někdo tuto otázku položil? Místo toho aby systém hromedné dopravy byl pro lidi přínosem, tento se nechá být a lidi de do socek budou „nahánět karabáčem“ – mýtem. Proč neudělat MHD tak, aby její používání lidé brali jako POHOLNNÉ a VÝHODNÉ? My nepotřebujeme zlepšit úroveň MHD, my podtřebujeme dráby s bičem, aby ty „buržousty zhýčkaný a rozmazlený“ do těch socek nahnali. Opravdu řešení hodné vyspělé spolešnosti…Po mých zkušenostech s MHD v letošním roce dál zůstaniu věrná autu, dopraví mne tam kam chci, ve „standartu“ jakém chci, nemusím řešit… Číst vice »

Karel Kučera
Host
Karel Kučera

jste hnusný komunista.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

AutoMat by mela BIS zaradit na seznam extremistickych organizaci.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

K diskusi jestli nebo jaké mýto jako takové se vyjadřovat nechci, to je více méně věc politického názoru nebo osobních zájmů každého. Dovolím si ale dva „podoteky“: 1) Odkazování na nehotový okruh (městský, a zejména pak dálniční) je nesmysl, neboť drtivá většina dopravy směřuje do/z širšího centra města města a problém není v neexistenci objízdné trasy (neboť „objet“ by se musel cíl cesty), nýbrž natvrdo ve volbě dopravního prostředku. 2) Na využívání nějakého druhu dopravy zdaleka nemá vliv jen cena (resp. to co by mýtem bylo ovlivněno, tj. rozdíl cen mezi IAD a MHD/VHD). Přičemž bych poznamenal, že Praha má… Číst vice »

Jarek
Host
Jarek

Já bych nerad otevíral ten bod 2), protože se z toho začne konstruovat další showstopper proti mýtu. Ale samozřejmě těch problémů tam není málo, počínaje otázkou proč je i ten nejrozumnější dopravní prostředek metro koncipované pro většinu cestujících na stání. Na takovou socku není celkem logicky většina lidí zvědavá a neodpovídá to současné životní úrovni. K tomu se dá přidat zásadní nedostatek P+R na hranicích kraje nebo u nádraží, vymetací zastávková politika třístovek (z Kamenice bych snad autem jezdil i já), obrovské výseče okolí Prahy bez kvalitní železniční páteře atd. Je to naprosto zásadní paralelní oblast, která si zaslouží stejně… Číst vice »

noerf
Host
noerf

Ono pokud by se dobudoval vnější i vnitřní okruh, tak by část dopravy město objel a část by jela mimo okruhy nejkratší cestou k cíli, takže by se trochu snížil počet aut, ale hlavně by se významně snížila délka trasy mimo okruhy. Čímž by se ulevilo obyvatelům ve městě.
Bohužel při současném vedení města nelze očekávat budování vnitřního okruhu či podíl na budování regionální železniční sítě s navazujicimi parkovišti.

mikiqex
Host
mikiqex

S tím snížením počtu aut je to otázka – aby to nebylo podobné s přidáváním pruhů na dálnici. Praxe např. v USA ukázala, že se tím akorát zvyšuje poptávka po IAD, což celou situaci zhoršuje – volné dálnice totiž lákají další řidiče, kteří by jinak místo stání v kolonách raději volili hromadnou dopravu.

MildaIV
Host
MildaIV

To je sice pravda, ale nic to nemění na faktu, že ty auta na okruhu pojedou plynuleji a tedy vyprodukují výrazně méně emisí. Spousta lidí jede přes Prahu jenom proto, že se prakticky jiné dálnice než do Prahy nestavěli a ani nestaví. Jenže vychcaní pražáci chcou jezdit všude po dálnicích(na které se skládala celá republika) a zároveň zabránit ostatním, aby po nich přijížděli do Prahy. To je jediný cíl tohoto návrhu.

eLKá
Host
eLKá

Souhlas. Radši jedu Blankou, kde nastavím tempomat na aktuálně ve veline v Ostravě vygenerováno rychlost a jedu plynule pod celým městem, než abych se pohyboval priskoky přes neserizene semafory.

Dalibor
Host
Dalibor

Diskuze a argumentace naprd, Všechno jsou to zástupné „problímy“. Primární je „naplnit kasu“ 1) ti co pojedou autem zaplatí 2ú to co pojedou sockou, zaplatí taky – za tu socku. Prostě je to další „daň “ „poplatek“ „odvod“. Je jedno jak to kdo nazve, je jedno jak to kdo „okecá“ či zdůvodní.

Aslanex
Host
Aslanex

Výborný komentář. Přijde mi zcela logické, že pokud jsou silnice přeplněné, jejich použití bude zpoplatněno. Je to prostě nabídka a poptávka. Dokonce by mi dávalo smysl zpoplatnění podle denní doby.

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Vybornej napad, takovej zelenej. Jeste by slo zvednout cenu snizenim nabidky, treba svedenim magistraly do jednoho pruhu.

Vojtěch C.
Host
Vojtěch C.

Bych se přimlouval, aby se začal vyvíjet, testovat a potom zavádět rezervační systém na využití silniční infrastruktury na území hlavního města. Ale taky by to šlo na dálnice a další komunikace mimo město.
Podobně jako v letecké dopravě, nebo u některých dopravců v „povrchové“ dopravě, by cena byla nepřímo úměrná atraktivnosti daného časového období.

J.K.
Host
J.K.

Až bude u konečných metra kapacitní P+R, tak klidně může dál k centru pokračovat mýto. Podle mě by se 5000 míst na Zličíně s rampou z D5 využilo, a obdobně asi i u jiných konečných…

Jarek
Host
Jarek

Základ myšlenky je dobrej, ale Zličín je celkem daleko na to, jak je metro pomalý (15 minut jen na Smíchov s milionem stanic), takže uživatelsky je to dost slabota.

eLKá
Host
eLKá

Technická – autem to není rychlejší.

MartinS.
Host
MartinS.

Dojeďte autem za 15 minut ze Zličína na Smíchov, potažmo zkuste to za 21 minut za Zličína na Můstek nebo za 25 ze Zličína na Muzeum. Znám tu trasu celkem dobře. Být rychlejší než metro se Vám povede mezi 20-06, v sobotu už od 12 a v neděli do 15. V ostatních časech nemá auto časově šanci nemluvě o nutnosti potom také někde zaparkovat, což může vydat na dalších 10-15 minut.

MildaIV
Host
MildaIV

Jenže většina cest nezačíná a nekončí přímo u stanice metra. Pokud jedete někam, kde je podzemní parkoviště, múže to v součtu vyjít rychleji. A rychlost není jediné kritérium volby zpúsobu dopravy. Pokud něco vezete, tak prakticky nemáte na výběr. Spousta lidí raději stojí v autě v koloně ve svém osobním prostoru, než aby se mačkali v soupravě metra, která se pohybuje. Pro starší lidi je pak nejdúležitější ten fakt, že celou dobu múžou sedět. Lidi se zhoršenou imunitou do hromadné dopravy nikdy nevlezou. Někdo jiný zase ocení pohled na mladé studentky v MHD a nebo možnost mít aspoň nějaký pohyb… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

Vychází to tak do Butovic, k Radlicke a dále je metro rychlejší. P+R by měl mít zásadní bonus v jistotě zaparkování, ale ten v Praze žalostně chybi.

Sch
Host
Sch

V zásadě ano, pojďme něco zavést a pak to upravovat podle dopadů. V Londýně také říkali, že když nemají městský okruh, tak to nepůjde, a ono to jde. Ty věčné teoretické diskuze jsou v případě městské dopravy k ničemu. Většina modelů dopravy po nějaké změně nevyšla, doprava se sice šíří jako voda, ale lidé jsou těžko odhadnutelní, zejména pokud mají alternativy k autu. Pojďme už něco zkusit.
Třeba semafory na konci Nuselského mostu měli způsobit apokalypsu v ulicích okolo magistrály na Praze 4 i v Nuslích a na Vinohradec. Stojí tam, fungují a nic se nestalo.

Jarek
Host
Jarek

Přesně tak – argumenty „dokud nebude XXX, tak to nejde“ taky neberu, protože XXX se vždy dá nějaké najít, minimálně v Suchdole 🙂

Cílem mýta je omezit imisní dopad automobilové dopravy na centrum Prahy a tahle věc začne fungovat ode dne 1. K tomu nastane mentální posun v tom, že vjezd do centra najednou začne mít cenovku.

Jen tak
Host
Jen tak

a jak se ta stovka tisic lidi, co denodenne dojizdi do prahy za praci, ma do te prahy dostat?

Jarek
Host
Jarek

To je otázka k individuálnímu řešení každým z dotčených. Odteď budou vědět, že dojíždění z prdelákovic (kam se z té psy počůrané a auty zasekané Prahy odstěhovali) má kromě ceny benzínu, času v zácpách, modrých zón ještě další rozměr a to cenu průjezdu. Třeba to pomůže tlačit na slušnější dopravu z míst, kde doposud chybí (Příbram, Kladno, Mladá Boleslav, okolí Jesenice – to je všechno skandálně podinvestované) a stavbu P+R tamtéž, případně někde na hranici Prahy…

Ale určitě bych problém neredukoval na dojíždějící z Neprahy, auty jezdí spousta Pražáků…

MildaIV
Host
MildaIV

Ty lidi se z Prahy stěhují hlavně proto, že se v Praze staví málo bytú. A těch se staví málo hlavně proto, že sama Praha nedělá nic pro jejich výstavbu.

Ušatá
Host
Ušatá

Tušíte, kolik je v Praze volných bytů? Z toho, co se probíralo ve Sněmovně, co se dostalo do tisku, tak to vypadá na 60 000 bytů. Tak proč stavět nové, zastavovat další plochy nebo zabírat další okolí Prahy? Už tak se v ní v létě nedá bydlet!

Jackub
Host
Jackub

Fajn, řekněme, že to „začne tlačit“ na stavbu železnice na úrovni 21. století z Ml. Boleslavi do Prahy. Jak dlouho to tlačení bude trvat? A co bude jeho výsledkem? Je taky možné, že to, co výsledkem tlačení bývá… 😉 A ti lidi, co dojíždějí, mají zatím dělat co? Užívat si placení nové daně za to, že si našli práci mimo místo bydliště??!

Ušatá
Host
Ušatá

Tak jako ti, co autem nejezdí.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Plně s vámi souhlasím! Aktuálně +1/-10.

eLKá
Host
eLKá

On ten emisní dopad IAD je v reálu velmi malý. Viz studie Stuttgart, Talstrasse.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Četl jsem to 2x, ale v té logice se nějak ztrácím. Snížením provozu o pouhá 2% přestane být potřeba dokončit vnitřní okruh?? A taky nějak nemám důvěru k lidem, co mají potřebu nemístně a zbytečně používat cizí termity.

Podle mě by pro začátek pro centrum bohatě stačila nízkoemisní zóna pro auta nad 3 tuny bez výjimky, omezení vjezdu a provozu turistických autobusů a aspoň trochu inteligentní semafory, protože to, jak fungují dnes, je snad sabotáž s cílem maximalizovat kolony.

Vojtěch C.
Host
Vojtěch C.

Když už jste „nakousl“ téma autobusů: Vrtá mi stále hlavou, zda má v dnešní době ještě nějaký smysl, aby do centra, konkrétně na autobusové nádraží na Florenci, jezdily dosti rozměrné dálkové autobusy, které v některých křižovatkách manévrují tak, že musejí najet do protisměru.

Jarek
Host
Jarek

Souhlas, je pozoruhodné, že Florenc přežil odsun autobusových nádraží na periferie.

AAA
Host
AAA

Tak Hlavní nádraží (vlakové) taky nikdo neodsouvá na periferie. Když se z něj má jezdit do všech směrů a přestupovat mezi nimi, tak to moc jinak nejde.

Jarek
Host
Jarek

A máte pocit, že na Florenci se v nějakém větším rozsahu odehrává přestupování mezi dálkovými autobusy?

AAA
Host
AAA

Neměřil jsem to. Většina vlakových cestujících ovšem taky v Praze nepřestupuje.

Jarek
Host
Jarek

Ano, takže to asi není až tak nezbytné, aby se potkávaly v centru, ne?

MildaIV
Host
MildaIV

Máte pocit, že autobusy co jedou na Florenc jsou statisticky významné co se týká Pražské dopravy?

Vojtěch C.
Host
Vojtěch C.

Jistě. Dálkové autobusy nejspíš netvoří větší podíl z celkové silniční dopravy v městě. Vyjma jízdních souprav nad 12 t jsou to ale zřejmě nejrozměrnější vozidla, která manévrují snad ještě hůř než tramvajové vlaky.
Pro ujasnění mám na mysli moderní prodloužené autobusy s šesti nápravami, které jsou oproti klasickým Karosám od něco delší a tudíž i méně obratné.

Jarek
Host
Jarek

Tato diskuse zřejmě inspirovala poslední větu článku o Flixbusu :))

FlixBus plán oznámil v tiskové zprávě, v které oznámil plán být do roku 2030 CO2 neutrální. Stejná firma ale zcela zbytečně jezdí s dieselovými autobusy centrem Prahy po trasách, kde by cestující zvládli podstatně rychleji přesun metrem, například mezi autobusovým nádražím Florenc a Černým Mostem či Zličínem.

Jan Sůra
Admin

Nikoliv. Mě ta šílenost, kdy se bus ve špičce motá 45 minut Prahou, obvykle s pár cestujícími, protože všichni, kdo pospíchají, vystoupí ráno na Černém Mostě, značně v kontextu těch vyjádření o životním prostředí pouze extrémně irituje:)

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Do všech směrů se dá jezdit jen z Libně.

AAA
Host
AAA

nízkoemisní zóna mí jeden zásadní problém – nic se na ní nevydělá

Gajda
Host
Gajda

Pokud jim jde vskutku jen o uvolnění silnic a lepší ovzduší, naprosto by stačily ekologické plakety používané v německých městech

petr766
Host
petr766

A potrefeným aktivistům z Automatu se fakt nemá cenu vyjadřovat. Ale s tím, co sedí na magistrátu….

Nicky
Host
Nicky

Mýto si dokážu představit třeba ve vnitřním centru a na nábřeží, aby si tudy nezkracoval cestu tranzit. Ale předtím je potřeba dokončit oba okruhy – spousta lidí by raději město objela, ale teď není kudy. Mýto na Jižní spojce je fantasmagorie tak pro Chocholouška.

D J
Host
D J

Však to máte v článku. Tranzit činí na SJM zhruba čtvrtinu, čekat tedy kvůli tomuto na kompletní okruhy je nesmysl (ještě bych pochopil čekání na D0 511).

Ales Novak
Host
Ales Novak

AutoMat toho v minulosti mínil už spoustu. Nikdy ale návrhy tohoto spolku faktických hobby-cykloturistů v praxi nefungovaly a jen generují problémy zcela nové v místech, kde dříve ani nebyly a kde intenzita dopravy sama o sobě ani nezhoustla.

Po Praze je díky AutoMatu už dávno namalováno desítky kilometrů specializovaných pruhů pro cyklisty, které ale reálně využívají jen jednotlivci. Není divu. Očekávat, že lidé v kopcovité Praze nadšeně přesedlají na velocipédy stejně jako třeba v placatém Amsterdamu může jen skutečný naivka. V reálu tak za miliony korun vzniká infrastruktura, kterou využívá jen pár skutečných sportovních nadšenců.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Bohužel, tím, že postavíte 10x 2 km cyklopruhů, nic nespasíte. Ve Vídni jedu klidně i do kopce, pokud je samostatná cyklostezka mimo silnici. Cyklopruh používám jen výjimečně, a to jsou tu řidiči na cyklisty zvyklí. Je to prostě méně bezpečné (a taky není příjemné, když kolem vás profrčí nákladní auto šedesátkou). Když bude pokryta např. celá městská část až na malé uličky (v nich pouze obousměrky), můžeme se bavit o efektu.

AAA
Host
Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Do dnesniho dne jsem měl web zdopravy.cz za seriózní periodikum. Tímto u mne hodně klesl.

Jan Sůra
Admin

V čem? Že dáme prostor někomu s jiným názorem, než máte Vy? Zkuste sepsat vlastní názor, pokud bude mít hlavu a patu a nebudete se stydět podepsat, rádi ho zveřejníme.

Ulafme
Host
Ulafme

Ekoterorismus není názor. Ekoterorismus je opak názoru.
Je to jako se světlem. Světlo může mít různé barvy (názory), ale tma (ekoterorismus) není barva světla; je to jeho nepřítomnost…
A když už jsme u těch názorů, to tady opravdu začalo platit „deset minut Židům, deset minut Hitlerovi“?

Jan Sůra
Admin

Omlouvám se, ale nerozumím obsahu Vašeho příspěvku ani po pátém přečtení.

Jarek
Host
Jarek

Je to tak a nabídku na „deset minut pro Hitlera“ jste od pana domácího dostal v poslední větě jeho příspěvku.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

To v žádném případě. Pokud budete publikovat názor že auta bez výjimky nepatří za ceduli Hlavní město Praha jsem s tím ok, i když s ním nesouhlasim. Pokud ho ale řekne někdo, jehož erudice dává tomu názoru váhu – tedy že ten člověk díky vedomostem a praxi vi co říká.
Názor neziskovky by ale neměl mít váhu jen proto že je to názor neziskovky.
Pokud chcete mit seriózní odborný obsah, tak se ptejte třeba na vysoké škole nebo v zahraničí kde už to zavedli. Pokud chcete plnit web, pak v pořádku, je váš. Ale čekal jsem víc.

Jan Sůra
Admin

Fajn, v tom případě čekám tedy argumentaci, co konkrétně je v textu AutoMatu špatně a naprostý nesmysl. Jsou poptané i jiné organizace.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Že jste je poptali je fajn, když vám odpoví bude to ještě lepší. A teď vážně. Vám nevadí že organizace která už podle názvů chce omezit IAD vam tvrdí že vliv na IAD bude jen malý a jsou s tím happy? Kde máte zdroje vetsiny těch údajů??? Těch čísel??? Nejaka metodika??? 20 procent aut neplnici euro 5- podle ceho?Když už byla řeč o te jižní spojce. Zpoplatneni tam kde je okruh by nevadilo? Ok. Takže při cestě z poděbrad do plzně pojedu na černý most a pak na d1 a na okruh. Nebo zaplatim za jizdu po spojce. No super.… Číst vice »

D J
Host
D J

Vnější pozorovateli, s tou cedulí se vám povedl ukázkový slaměný panák.

AAA
Host
AAA

Tak to že za chvíli budou modrý zóny od Zličína po Černák taky mnozí dříve zesměšňovali jako slaměné panáky.

Jan Sůra
Admin

Je zajímavé, že hysterie proti modrým zónám zcela zmizela. Že by se nakonec ukázalo, že to nakonec nebyl tak špatný nápad?

AAA
Host
AAA

Že by zcela zmizela jsem si nevšiml. Pravda, nebyla nic platná, takže si holt nezbylo než zvyknout.

Jan Sůra
Admin

Nezaznamenal jsem například v minulých komunálních volbách, že by měla nějaká strana v plánu jejich zrušení.

Michal...
Host
Michal...

Vite ono tech prachu z tech zon se blbe zrika… Ale myslim, ze na Praze 8 bylo slibovano, ze se zony budou upravovat, ale nakonec stejne skutek utek… Stejne tak hysterie proti zonam nezmizela.Jen se s tim lidi bohuzel smirili a spousta lidi je proste ignoruje, protoze s rozsirenim zon dochazi k cim dal tim vetsi ignoraci a respektovani zon…

eLKá
Host
eLKá

Asi jste necetl jste některou ze studií, podle které se modré zóny rozšiřují a nebyl jste na schůzce radnice s občany, kde se o tom jedna. A třeba na Praze 4 kvůli tomu padla koalice.
A zeptejte se třeba v Jungmannove ulici, jak jim dnešní zóny vyhovují, na radnicich, jak to vynáší. Pražský systém parkovacích zón s každým rozšířením směřuje ke svému zhroucení a není síly, která by to změnila. Bohužel.

Jarek
Host
Jarek

To není názor neziskovky, rozdělovat cenou vzácný zdroj je základ tržní ekonomiky. Ucpané ulice patří do stejného antiekonomického příběhu jako lidi nocující za totáče před Čedokem nebo Kotvou, stojící frontu na hovězí a banány, nebo marně shánějící toaletní papír.

A druhou částí, u nás tradičně podceňovanou, by měla být i ochrana majetkových práv. Sice je hezké, že řada zde diskutujících žije v iluzi, že mají právo dojet kamkoliv autem, ale nějak neřeší právo člověka s nemovitostí např. v Žitné nebo Resslově ulici na to mít přijatelné životní podmínky… Asi to z auta není vidět…

MildaIV
Host
MildaIV

Tomu se říká skrytá inflace. Něco dotujeme a je to za zdánlivě za nižší než tržní cenu. Výsledkem je nedostatek komodity na trhu nebo snížení její kvality.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Ministerstvo dopravy také platí instituci, která se jmenuje Centrum dopravního výzkumu.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll