Názor: Kultura bezpečnosti letectví jako nedostižný sen české železnice. Co ukázal let na Skyros dráze

Srážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekceSrážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekce

Na železnici je úroveň a možná i existence takové rozvinuté kultury bezpečnosti prozatím nedostižným snem, píše Jan Hruška.

Odebírat
Upozornit na
guest
111 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Hruška nerozezná hrušku od jabka, ale naštěstí na jeho hospodské názory sere pes a není vůbec pro nikoho důležité co si myslí. Nejzbytečnější článek roku, čím déélší tím prázdnější a argumentačně falešnější. Zřejmě dostal za úkol naťukat co nejvíc znaků. Známka úpadku webu nesmyslyzdopravy

Jiri

Srovnávat bezpečnost na železnici a v letectví je jako srovnávat hrušky s jablkama. Zatímco ve vlaku až na výjimky je reálnější, že onu událost jako substrát přežijete, bohužel u letadel ještě funguje gravitace a ne, že třeba po rozlomení letadla budete plachtit jako pták, jediné zvýšení bezpečnosti vidím v tom – dávat všem povinně padák.

Honza

Tento článek používá podle mně velmi nešťastné srovnání a vyznívá dost ve prospěch QS, což je podle mne velmi zavádějící. Ano, při onom letu nedošlo k žádné katastrofě, protože zafungoval (naštěstí nevypnutý..) systém varování před blízkostí země a piloti na něj správně zareagovali. Ale to není podstata problému. Podstatou je fakt, že piloti si z letu na Skyros zřejmě udělali cochcárnu a z neznámého důvodu (aby si prohlédli ostrov, neboť tam letěli poprvé..?) nalétali nestandardní přiblížení přes ostrov, navíc v situaci, kdy tam byla oblačnost. Porušili tedy svévolně pravidla a vystavili cestující zbytečnému nebezpečí. Fakt, že následně, 300ft nad zemí,… Číst vice »

Petr David

Jsem rád, že tady někdo dokázal popsat to, co se stalo a je vidět že autor článku zrovna moc objektivně nepopisuje situaci mezi jednotlivými druhy doprav.

Harvánek

Vážený pane autore. Jestliže se věnujete výcviku strojvedoucích, je čas zamyslet se sám nad sebou a uvědomit si, že dělýte něco špatně. Sice už je tomu dvacet let, kdy jsem po 35 letech služby ve funkci výpravčího se na řízení a zajišťování bezpečnosti železniční dopravy podílel a dnes mi jde hlava kolem z toho co se na železnici děje.

Motoráček

Pane Hruško, mluvíte mi z duše. Stále je tu názor na to, že SMS a pro něj důležitá kultura bezpečnosti je nějaký papír, co vlastně ani ta firma nepotřebuje. Pozoruji, že u mnoha společností tohle stojí tak nějak bokem, sice to je, kontrole či auditu se to odprezentuje, ale myslí se v dobách minulého století. A ty šipky oboustranné komunikace (zespodu a shora) fungují jen tím jedním známým směrem. Tedy místo toho, abychom dělali vše proto, aby k tomu u nás nedošlo, nebo aby se to neopakovalo podruhé, tak se hledá viník a ven (či směrem k vrcholovému vedení) se… Číst vice »

Pavel

Kultura bezpečnosti na železnici, stejně jako hromada jiných věcí, není téma pouze ČR. Pokud je kultura bezpečnosti u nás problém, stačí se podívat za hranice – je hned vidět, kam se můžeme posouvat. Konkrétně letošní konference o kultuře bezpečnosti na železnici (Sicherheitskultur) se zástupci infrastruktury, dopravců, národní i evropské regulace a vědy, mj. ÖBB, SBB, DB InfraGO, DB Regio, zástupce vyšetrování leteckých nehod. Přiklad z Německa: správce infrastruktury DB InfraGO plánuje v roce 2025 obsadit 112 pracovnách míst, které budou provádět na konkrétních pracovištích 12x ročně kontrolu dokumetace „kutury bezpešnosti“ a provedou kontrolu každého zaměstnance dopravny minimálně jednou ročně (zdroj… Číst vice »

off

Celkově je samozřejmě bezpečnostní úroveň v letectví hodně napřed, ale zrovna tohle není úplně nejlepší příklad – spíš je to bohužel ukázka toho, že i v letectví se dá „zatloukat, zatloukat, zatloukat“, dokud to aspoň trochu jde a kdyby ve SW zrovna nehořel „vnitrostranický“ boj o vedení, tak se to veřejnost (a hlavně ani odborná veřejnost) nikdy nedozví a taky zatím víme jen „že“ se incident stal, ale nemáme absolutně žádné oficiální informace o tom, JAK se stal, co že je ale pro bezpečnost to nejdůležitější. Ostatně totální bagatelizace incidentu jak ze strany splečnosti, tak ze strany úřadu svědčí o… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

Kdyby se chtělo, tak určitý restart kultury na železnici by mohlo být VRT, kde by se postupy od začátku nastavily jako v letecké dopravě a méně jako … vlastně skoro všude, protože když jsem četl autorův popis přístupu k podobným situacím na železnici, tak jsem viděl to, s čím se setkávám skoro denně ve zcela nesouvisejícím oboru (kde naštěstí nejde o život ani nehrozí nějaké velké škody na majetku)

Milan

Máte pravdu – stačí se pro provoz vrt inspirovat alespoň z poloviny u Japonců, kteří mají na železnici povinnost tzv. zhmotnovani myslinek, což znamená, že když něco delaji, tak mají povinnost si to říkat nahlas a pokud něco vidí tak na to musí ukázat.

hroch.obojzivelny

I když nic nevidí, tak musí ukázat. Dívám se doleva, nikdo tam není. Dívám se doprava, nikdo tam není…

Všude se to dává za příklad a funguje to, ale u nás si to nedokážu představit. Navíc to navenek (z pohledu laika, jako jsem já) připomíná nějaký obsedantní problém.

Y.K.

Ve skutečnosti je to potvrzený psychologický fenomén, že zapojení více smyslů značně redukuje počet chyb, tedy vyřčení nahlas více zapojí mozek a spíše se podchytí „ujetí“. Takže ani tak není problém, že by to nefungovalo, jako to že jinde „se to nikdy nedělalo“.

Převzalo to mimochodem třeba New Yorské metro, hodně je to i v letectví, kde se mají verbalizovat akce.

M19

Zapomněl jste na to, že k tomu potřebujete lidi. To, že dáte něco na papír, neznamená že to tak všichni budou dělat.

Zlámalík

S dovolením, napsat článek o bezpečnosti zrovna na základě případu, který ji hrubě podrývá (detaily zde již kolegové uvedli), je takové trošku jako to bývalo před rokem 89 – poukázat na chyby, ale nikoho se nedoknout, však všichni víme, jak to chodí… Za mne tedy velký mínus.

milda

Když se na železnici dnes řeší samé tabulky a výkazy, zabezpečováci musí plnit normy na minuty jako ve fabrice, ale zodpovědnost za bezpečnost mají na sobě tak co chcete?
Řeší se co kde a jak zapsali pomalu aby člověk byl právník.
(viz zápis prace na vyhybkách šlo odstranění vegetace a došlo k nehodě a průser mělo být zapsáno práce v okolí výhybek)
To samé dopravní zaměsnanci vypisují kdejaké …….. prostě všichni jsou víc uředníci než profíci.

Petr David

Opravdu nevím, jak to probíhá v letectví, takže se pouze zeptám: nemusí letecký mechanik taky evidovat vše, co kontrluje/vyměňuje?

JirkaA

Ano je to tak, vše se eviduje a uschovává po dobu životnosti letadla.

rodilyslavkovak

vlastně vyplula na povrch na základě interního šetření firmy Smartwings, která se k tomu sama nejen přiznala

vidíte … a já myslel že to byla investigativní práce místní redakce, která kdoví jak dlouho předem tajemně naznačovala jak odhalí nějakou velkou bombu …

Kamil Novotný

Drážní prostředí vs letectví.
Tak nějak souhlas s článkem. Potrestat, najít viníka a konec. V letectví by se asi těžko stalo, že by někdo v řádu desítek projel Poříčany a ostatní se tvářili, že je vše v pořádku.
Stejně jako ECM, někteří dopravci dodržují a jiní štětkou natřou barvou R1 a jedeme dál…

pesimista

Nemám chuť číst tu debatu celou, takže se omlouvám, pokud to napsal už někdo přede mnou: jakkoli lze s většinou toho, co Honza Hruška napsal, souhlasit, je třeba připomenout, že popsaný přístup se zdaleka netýká jen železnice, což Honza vlastně pomíjí, čímž situaci zkresluje: namátkou je možno poukázat třeba na několik roků trvající vyšetřování otravy ryb v řece Bečvě nebo mnoho let nedokončené prvky protipovodňové ochrany (Troubky, krnovsko, atd.), ale třeba i pomalé odstraňování problémů dávno známých kritických míst na silnicích, atd., atd., atd. – a to raději ani nechci spekulovat o dopadech omezování některých služeb patřících do gesce státu… Číst vice »

Bram

Na železnici je to ale nejvýraznější, protože je to dáno tím, že železnice dlouhá léta byl podnik, který si víceméně dělal, co chtěl, na zákazníka dlouhá desetiletí orientován nebyl a vždy natáhl po státu ruku a řekl: Chceme tolik a tolik, tak nám to státe dej, jinak nebudeme jezdit a ukážeme ti, zač je toho loket. Dále měl polovojenskou organizaci a u takových podniků probíhá změna ze své podstaty velice pomalu, protože starší kolegové předávají všechny nevhodné pracovní a komunikační návyky při zácviku a školení všem mladým kolegům. Přičemž vedení s tím má možnost hnout správným směrem velmi špatně, protože… Číst vice »

pesimista

Jen aby ta údajná největší výraznost kritizovaného problému na železnici nevznikala tím, že (nejen) „Bram“ zná především právě tu železnici – obávám se, že znalci jiných oborů lidské činnosti by mohli možná mít jiný názor a zdejší debatéři jen dostatečně neznají situaci v těch jiných oborech, kde navíc tamní problémy nemusejí mít i tak „krvavé“ následky, jaké mívají na železnici.

pesimista

Svádět všechno (především = ?) na bolševika mi připadá hodně nemoudré: třeba Hašek přece psal o Švejkovi už v dobách, kdy bolševik minimálně u nás byl ještě skoro jen v plenkách, a přece už tenkrát popisoval českou náturu podobně. Takže skutečné kořeny bych asi hledal spíše v Rakousko-Uhersku, resp. možná ještě v monarchii před „vyrovnáním“ a bolševik jen výrazně přispěl k jejich pevnému usazení a utužení, zejména po roce 1968. A ještě bych dodal, že charakter letecké dopravy je z principu jiný než charakter dopravy železniční (a blíží se spíše dopravě silniční), což Honza „Hollywood“ tak nějak příliš nebere v… Číst vice »

lol

Bečva je dobrej příklad tady si hrajeme na to co je není podle předpisu a jasne dukazy ve forme odebranych vzorku ihned pri uhynu ryb se neberou v potaz protoze nebyly odebrane podle lejsta XYZ12345, v letectvi kdyz se vysetruje nehoda jsou brany na zretel VSECHNY dukazy aby se zpetne rekonstuoval presny sled udalosti a ne ze se naprosto zrejmy dukaz smete ze stolu protoze nebyl odebran „predepsanym“ zpusobem ano muze se u dukazu uvest a muze se skoumat zda jeho odebrani mohlo byt zavadejici/vadne ,ale ne zese proste bude ignorovat a nakonec se vyda zprava ze zadny dukaz neni….… Číst vice »

Tomáš Záruba

Když už jsme u té bezpečnosti, není tu někdo z DI, kdo by mohl naznačit, kdy bude zpráva o loňské Třebové (rok už to byl)…?

Smrtwings

Nepreceňoval bych kulturu bezpečnosti v letectvi a uz vůbec ne ve SW, kde je to úzce propojeno s firemní kulturou, která je na bodu mrazu. Ale to je na jiné povídání. Na incident na Skyrosu bylo ve SW vyhlaseno embargo a nikdo se to neměl dozvědět, proto taková dlouhá prodleva od události. Bagatelizace celého incidentu od tiskové mluvčí SW se dá předpokládat, ale to, že ředitel Úřadu pro civilní letectví prohlásí, že nešlo o nebezpečnou situaci, je už síla. Šlo tam o vteřiny, nebyly dodrženy základní postupy, komunikace v posádce, chyby během nouzovém postupu. To, že to nedopadlo tragédií byla… Číst vice »

381

Práce je to hezká ale ten bordel na železnici je fakt brutus. Omlouvám se a stydím se za nás všechny …

Smrtwings

Neznalost prostředí

libcha

Kulturu bezpečnosti bychom na české železnici (a nejen na ní) skutečně potřebovali. Já mám neurčitý dojem že se situace i pozvolna zlepšuje (od socíku jsme se někam posunuli), ale rozhodně je kam pokračovat. Jen bych si na rozdíl od autora neidealizoval to letectví. Třeba ty „jednoduché a mezinárodně uznávané postupy, které jsou všude víceméně stejné“ jsou doslova oázou jednoduchosti (ironie) a jednotnosti (třeba jen co znamená „cleared to land“ v Evropě versus USA…). Stálo by to taky za to se mrknout na japonskou železnici, která nemá dobré jméno taky pronic zanic. Tam třeba strojvedoucí když spatří návěst, tak na ni… Číst vice »

Olfi

V tom Japonsku je to dokonce celá metoda jak, zaměstnanec “ukáže na místo, kde se bude něco dít a pak vyřkne co vidí nebo zda je to v pořádku”. V ČR je takový vtip, že kdyby se to zavedlo u nás, tak to bude vypadat takto: ukážu na situaci a řeknu “a ku**a a ku**a. Ku**a, ku**a”. 😄.

Bram

V Japonsku je především kázeň, kdežto u nás je rozšířeno obchcávání všeho možného i nemožného a to napříč profesemi. Téměř nikdo nedodržuje předpisem danou hovorovou kázeň, takže jsem při sjednávání posunu s výpravčím mnohdy požádal, že chci vše zopakovat tak, aby to mělo alespoň hlavu a patu a dalo se dle těchto informací bezpečně posunovat… A když poslouchám mnohé starší strojvedoucí, jak si sjednávají posun, tak mi to hlava nějak moc nebere… Ale dá se říci, že se to postupem času zlepšuje.

Practicus

no jo, já to říkám vlastními slovy, protože když mě to někdo začne odříkávat, jako básničku s celým tím zbytečným balastem okolo, tak ho v půlce přeruším s tím, že nemám vůbec tušení, co říkal na začátku

Pavel Q

Také jsem si myslel že v Japonsku je to takhle. Jenže ve Fukušimě se docela zásadně porušovaly bezpečnostní standardy.

Václav Pašek

Ono to s tou Japonskou železnicí není všechno tak růžové jak se může zdát. Jejich pracovní kultura, bazírování na přepisech a ponižující tresty za jejich porušení či minimální zpoždění vedli k několika velkým nehodám se stovkami mrtvých. Ale naštěstí, tak jako v letectví, byli schopni určit hlavní příčiny a podle toho upravit postupy a priority pro celé odvětví.

Eman

Jako vnější pozorovatel se domnívám, že základní důvod je zmíněn hned v úvodu – mezinárodní prostředí versus zatuchlý domácí rybníček, od toho se to celé odvíjí. Pro začátek by možná stačilo, kdyby kvalifikační podmínkou pro vedení MD a SZ byla dokonalá angličtina a praxe v zahraničí nebo alespoň v nadnárodní firmě.

Jaaa

Kapři si rybník nevypustí.

Peeetr

Takoví lidé by tu ale nepracovali za třetinové platy. Nýbrž by ihned utekli odvádět daně do zahraničí, a stát by přišel jak o daně tak o pracovníky.

A jelikož je zrovna železnice dotovaný státem skoro všude, tak to je pro železnici zcela nepoužitelné řešení, vedoucí jen k vítěžství kamionů a jejich často východních řidičů.

Jan

Skvělá, upřímně míněná palba do vlastních řad, i když si nedělám iluze o jejích dopadech do provozu…

Pezos

Zato uvidíte dlouhý zástup omlouvačů a obhájců zmíněné (ne)kultury.

Petr David

Takže předem odsuzujete oponenturu.

Martin H.

To, že nesouhlasím s článkem, vůbec neznamená, že si myslím, že jsou u nás poměry na železnici v pořádku.

Aaabbb

Naprostý souhlas s panem Hruškou. Závěrečné zprávy Drážní inspekce jsou super, ale ta šetří opravdu jen malé procento mimořádných událostí. Zbytek šetří jen provozovatel dráhy a dopravce, a to je vše neveřejné. Navíc, pro většinu dopravců provádí šetření Správa železnic. Už jen to mi nepřijde úplně správně. Když se vrátím k šetřením Drážní inspekce, často tam je u provozovatele dráhy napsáno „Provozovatel dráhy nepřijal a nevydal k MU žádné opatření.“ Protože, přesně jak napsal pan Hruška, cílem je jen najít viníka, a když primární pochybení bylo (ale i když nebylo) na straně dopravce, tak proč se nad příčinami a prevencí… Číst vice »

Ondřej Koudelka

Evidentně toho o dráze taky moc nevíš 😉

Vesper

Tak by bylo dobré, aby alespoň státní správce infrastruktury byl povinen zprávy zveřejňovat.

HansB

Připadne mi, že jedna myšlenka v jinak zcela skvělém článku je malilinko naivní. A to představa, že ve Smartwings nikdo nechce tutlat incidenty a že je strašně v pohodě, jak je to propíráno médií, přece hlavně ať se to všechno vyšetří. Každý průšvih, který se dostane na povrch znamená snížení už tak nízké reputace. A to ti lidé moc dobře vědí. Celé mi to hned připomnělo vyjádření tiskové mluvčí SW po letu ze Samosu, kterak prohlásila, že posádka postupovala v souladu se všemi bezpečnostními postupy a neporušila žádné předpisy. A to prosím pěkně ještě před tím, než vůbec nějaké šetření… Číst vice »

David

Reputace nic moc má tady vliv na co? Koupací lítají i na ostrovy, kde rádí požáry a pak se diví, to, že někdo má nějaký problémy je jim volný – jdou po ceně.

HansB

Jasně, vliv to má malý, když mají takřka monopol. Ale rozhodně to je něco co jim nepomůže.

Y.K.

Směšujete dvě různé věci a to je jednak vyjádření tiskové mluvčí, což je neletecká kancelářská profese blízká vedení naprosto bez vazeb na jakékoliv schválené a auditované procedury a reálné postupy v případě toho, když se něco stane. Takže se vrátíme k meritu. Důležité je jestli se posádka sama nahlásí že něco kardinálně zkonila i když o tom v tu chvíli nikdo neví. Co kdo říká do médií je úplně jedno (teda není to jedno z hlediska veřejného mínění, ale je to jedno z hlediska reportování incidentů). Pořád mi připadá, že lidi nechápou o čem to je. Je to o tom… Číst vice »

HansB

No a právě o té ochotě se prásknout po letu ze Samosu mám pochybnosti. Tím spíš, že po letu nebyly k dispozici data ze zapisovačů let. údajů, jak jim bylo vyčítáno. A proč? Protože byla přemazána dalšími lety. A co mají ty dva incidenty společného? Můj soukromý názor je, že finanční stránka věci zde byla nadřazena bezpečnosti cestujících. Takže mi to spíš přijde jako snaha všechno ututlat, než vyšetřit. Proto bych se nedivil, kdyby tenhle poslední incident vyšel na povrch nějakým nedopatřením, než snahou o seriózní vyšetřování. Ale to je jenom moje ničím nepodložená domněnka. Proto jsem psal o té… Číst vice »

Viktor

Nejvíc se mi líbila pasáž …“vždycky se to tak dělalo“ a „je na to předpis“,… Zemřelý průvodčí z lanovky provozované firmou ČD by o tom asi mohl vyprávět.

Martin H.

Obrovskou ironií je, že jako ilustrační obrázek byl vybrán snímek nehody, kterou zavinil převážně (i když nejen), svým nezodpovědným chováním aktivní PILOT DOPRAVNÍHO LETADLA, tedy někdo, kdo je je součástí toho, podle autora, bezpečnostně ideálního systému. Někdo, kdo naprosto vědomě podváděl při výcviku a kdo si současně musel být vědom, že nemůže tuto činnost bezpečně vykonávat. A ne nebyla to žádná nešťastná shoda náhod, ale jen a jen chyba toho člověka, co tu nehodu způsobilo…

Jan

Měl mimořádnou schopnost přizpůsobit se prostředí, v tomto případě nežádoucí…

Martin H.

Ne. Žádné přizpůsobení. Neměl žádnou zodpovědnost a choval se jako hlupák. Nebo byl tak arogantní, že myslel, že to bez řádné přípravy dá …

SpitiPater

Přesně. Možná to byl třeba i trochu úmysl než ironie.
Chytal jsem se za hlavu, když jsem četl, to, co v oné závěrečné zprávě dotyčný vypovídal.
Naprosto bezprostředně dával najevo své základní neznalosti. Třeba něco v tom smyslu, že na přivolávací návěst přece může projet celou stanicí…
Nechápu, jak ho mohli pustit na koleje a utírám si pot z čela, že jsem se s takovým blbem na kolejích nepotkal.
Co si pak nám myslet o letectví? Raději do letadla nenastupovat…

Bram

To bude běh na dlouhou trať, řekl bych, že na dlouhá desetiletí…

pzag

Zrovna ten Skyros je šílený případ. Můžeme říct, stalo, stává se to, nebyli první ani poslední. Ale to, že SW nechce přiznat, jak se do té situace dostali spíš připomíná českou železnici. Takhle má vypadat ten report https://avherald.com/h?article=51a75639&opt=0 Stalo se, ale víme jak se do toho dostali. Bohužel, na mě železnice působí, jakoby chyběla ta vůle upřímně to dělat tak, jak letectví. A asi to schytám, ale ti lidi na to nejsou mentálně nastavení. Ve mě vytváří dojem, a ano, je to dojem, takového alibismu a toho, že jim současný stav vyhovuje. Stane se průšvih na železnici? Hned kecy, jak… Číst vice »

Michal M

Základem bezpečnosti na železnici je zabezpečení jízdy vlaku s maximální eliminací chyb lidského činitele. První věc hodná toho jména bude spuštěna v lednu…

Pezos

A zaměstnanci železnic proti ní mohutně protestují…

Lukáš Chytil

Proti zavádění jakékoliv nové věci se vždy bojovalo, kdekoliv.

Mac

Ano, před 10 lety se spouštěl GSM-R a než se vychytali mouchy, to bylo nadávání. Dneska funguje. Ale že by se při jeho výpadku postupovalo, jak je uvedeno v jeho provozním řádu, si nedělám iluze.

Petr David

Jmenujte je.

Bram

Už dávno spuštěna je.

Petr David

„Ale ten samý člověk vám bude nadávat na …“ Jak to víte? O kom tady píšete? Tak jmenujte.

RadoR

Velmi pekne napisane, kedze pracujem v letovej prevadzke uz 19 rokov tak sa stotoznujem s nazormi autora. System menezmentu bezpecnosti sa v letectve vyvijal roky a s nim aj spominana kultura buzpecnosti a najme koncept “just culture”, kedy sa z udalosti mame poucit a predchadzat im a nie trestat..s vynimkou umyselnych cinov. Co je vo fungujucej kulture bezpecnosti dolezite je dovera, a ta sa aj v letectve v nasom regione (CZ,SK a pod) budovala roky, kym sa uplatnila a zrealizovala v praxi v dnesnej podobe. Dovera spocivala v tom, ze to co doposial bolo v nasej kulture povazovane za bonzovanie,… Číst vice »

Martin H.

Řekl bych, že se srovnává nesrovnatelné. Jediné co ty obory spojuje je doprava a tečka. Za mě jsou pozemní druhy dopravy na jakoukoliv organizací mnohem složitější, účastní se jich mnohem více lidí, při daleko více činnostech, s mnohem menší kvalifikací a až na vyjímky téměř bez výběru účastníků. Při srovnání množství a typové rozmanitosti prostředků dopravy je letectví, zejména při srovnání s železnicí téměř unifikováno. Zatímco segment železniční dopravy je zde téměř 180 let a celou dobu se o nějaké větší unifikaci dá mluvit cca 40 let a ještě jen na lokální úrovni, tak o nějaké organizaci leteckého provozu se… Číst vice »

Stráťa

Právě naopak. Dosáhnout bezpečnosti ve vzduchu je mnohem složitější protože nejde problémy téměř okamžitě vyřešit zastavením.

Petr David

Vyhnutím se čtyřmi směry?

Martin H.

Aha. Ale například máte téměř neomezený prostor, Jan pár kolizních bodů, jen pár, vysoce kvalifikovaných, účastníků, a naprosto odlišné finanční podmínky. Ještě jinak. Jiné je vlastně úplně všechno..

původní.gp

Naopak. Prostor není neomezený, jednak ho ho pilotovi vymezuje řízení provozu, jednak letecká mechanika. Pilot narozdíl od strojvedoucího nemůže spoléhat na to, že vlak vedou kolejnice a že na těch kolejnicích ho drží gravitace. Argumentovat odlišnými finančními podmínkami je absurdní – nemůžeme chtít, aby se mašinfíra choval zodpovědně, protože bere jen třetinu platu pilota, po kterém to chceme?

SpitiPater

Třetinu??!! Já jdu lééétat. Už letííím…

Martin H.

A víte proč, je do provozu na zemi uváděna daleko méně vychytaná technika? Právě proto. Ovšem všechno ostatní je ve vzduchu tak nějak jednodušší. Prakticky neomezený prostor, pár typů letadel, sjednocená technika a předpisy jak ve vzduchu, tak na letištích. Jen otázka. Víte čím vším se musí řídit za jízdy strojvedoucí? Kolik typů vozidel musí technicky znát? Že kromě všeobecných předpisů, kterých jsou desítky, pro každou trať existuje předpis, který se jmenuje TTP (tabulky traťových poměrů), že pro každou stanici existuje předpis, který se jmenuje Staniční řád a že jsou v těch předpisech ustanovení důležitá pro jízdu vlaku? Že se… Číst vice »

RadoR

aj v letectve su ine poziadavky na systemy ak sa jedna o tzv. LPZ (Letecke pozemne zariadenie) alebo o palubne systemy, a tym aj ine kriteria na pripadne zlyhania/chyby/zalohovanie tychto systemov. Vramci “bezpecnostkych argumentov” sa stanovuje, v akej frekvencii je zlyhanie daneho systemu akceptovatelne, predpokladam, ze nieco podobne uz funguje aj na drahe, kedze to vyplyva z nariadeni EK v oblasti zeleznicnej legislativy EU

Bram

Článek vůbec není mimo, naopak velice dobře popisuje realitu, byť se to mnoha lidem na dráze vůbec nelíbí, protože se to týká přímo jejich zcela nežádoucím návykům.

Martin H.

Ale je. Protože srovnává dvě věci odlišné natolik, že vlastně srovnat nejdou…

Bram

Vzteklým dupáním nožičkama do země a bušením pěstičkama do stolu realitu nezměníš 🙂

Martin H.

Máš pocit, že se chovám jak popisuješ? Místo toho, abys zkusil vyvrátit mé argumenty, což bývá smyslem diskuze, napíšeš takovou ubohou hovadinu.

Martin H.

Můžete napsat vaši profesí? Zajímá mě, jak moc máte vhledu do problematiky. Docela by mě zajímalo, kolik vlastně lidí z této diskuze má aspoň základní povědomí o tom prostředí…

Bram

Má hlavní profese je samozřejmě většinově kancelářská konstrukční, ale vedlejší profese je……………je strojvedoucí. A jelikož se práci strojvedoucího věnuji už přes deset let, tak bych přeci jen řekl, že o ní něco málo vím :-).

Petr David

Přesně popsáno.

noerf

Železnice by mohla být nejbezpečnější dopravou. Ale místo poměrně jednoduchého automatického provozu, kdy se téměř nemusí řešit pohyb ostatních segmentů dopravy se to neděje. Místo unifikace jednotlivých předpisů a jednoho komunikačního jazyka se pořád řeší individuální předpisy v každé zemi, jiný typ trakce či zabezpečení s tím, co uvedl pan Hruška, takhle se to dělá vždy nebo nedělá. Či je nebo není na to předpis. Další věci je, že řidič kamionu naloží zboží pondělí v Kodani a v pátek jej složí v Římě, pilot letadla naloží náklad v Kodani a za čtyři hodiny je v Římě. Fíra v Kodani vyjede… Číst vice »

Martin H.

Jo. Úplně přesně jste popsal, proč je ten článek tak mimo. Srovnává totiž něco, co srovnat nelze…

Bram

Ale lze, přičemž už jsou čeští strojvedoucí, kteří mají doplňkové osvědčení pro CZ, D a A. Jednoho znám osobně :-). A musím se ho zeptat, zda nemá osvědčení také pro SK. Ale osvědčení pro CZ, D a A už je hodně. A mám za to, že existují strojvedoucí, kteří mají osvědčení CZ, SK, D, A a PL. Přičemž toto je pro strojvedoucí z České republiky asi tak maximum, čeho jde reálně dosáhnout a ještě i využít.

Petr David

Železnice není nejbezpečnější?

Stráťa

Není.

Petr David

Prosím o statistiky.

noerf

Letecké doprava je statisticky nejbezpečnější doprava

Petr David

Prosím o odkaz.

Petr David

Nemáš na to koule, dáš mínusy.

Bram

Omyl, mnoho strojvedoucích už vleze na lokomotivu v Praze a sleze z ní až v Hamburku (či v jiném německém přístavu), což se týká nákladní dopravy. Dále jezdí pouze a jen jeden strojvedoucí na Ex vlacích mezi Prahou a Drážďany, nikdo se v Bad Schandau už nestřídá. Stejně tak jede jeden strojvedoucí na Ex vlacích z Plzně až do Schwandorfu (či snad až do Regensburgu) a z Budějovic do Lince. Stejně tak se nikdo nestřídá na osobních vlacích z Děčína do Rumburka jedoucí přes Bad Schandau, z Drážďan do Liberce atd.. Těch strojvedoucích, kteří mají doplňkové osvědčení pro CZ a… Číst vice »

Lukáš F.

Základní principy kultury bezpečnosti z letectví se dají přenést do jakéhokoliv oboru, i nedopravního. Chyby se dějí všude, i když třeba neohrožují ničí životy.

SpitiPater

Má pravdu, chlapec.

Mengo

Dobre napsany clanek. Jeste by stalo za zvazeni vybrat presne z predpisu co jaka profese potrebuje k vykonu sluzby. A ne ze napr. strojvedouci ma znalost ktera presahuje do vykonu jinych profesi. Ale toto stejne nikdy nenastane. Je to jako by dopravni pilot musel mit znalost predpisu ridiciho. Pilot jeho servis vyuziva a jeho pokynu posloucha ale jeho predpis nezna.

Mirek

Takhle to je stejné i se silnicí a člověk nezasvěcený spíše chápe šetření na železnici, než v letectví a to je problém, musíme jít celkovou osvětou, ale v celé dopravě i na dopravce jsem se dozvěděl na přednáškách, že na dopravní výchovu se u nás z vysoká víme co a podle toho bude i ta doprava vypadat a je jedno který druh resp. mód dopravy zvolíte

Péťa

Alibismus, to je to slovo.
Na dráze je takový alibismus, že červená je zeď a lidé jsou stroje.

Pán jeskyně

Můj kamarád pracuje v google. Říkal mi, že jednou vydával nějakou sw aktualizaci, ve které byla chyba. To se zjistilo záhy po vydání. Věděl, že chyba byla jeho, přesto ho firma nijak netrestala, protože její základní premisou bylo: „Za to že vznikla chyba může systém.“ Jeho úkolem, jako „člověku který byl vzniku chyby nejblíže“ bylo pak zpracovat report, co dělat lépe pro to, aby se chyba neopakovala. Na železnici hledáme článek a viníka. Když se najde alespoň jedno, panuje spokojenost a případ je uzavřen. Pokud se o něčem vede diskuze, pak je to, kdo uhradí škodu. Naprosto tristní je pak… Číst vice »

Péťa

Například Bohumín-Vrbice nebo „esíčko“ u Mariánských Lázní.

Petr

Kolik je odhadem to hlavní tj. mzda pilota, strojvůdce a řidiče tramvaje, autobusu?

Péťa

To není ale vůbec o mzdě ale o systému.
V letecké dopravě se zjišťuje proč a jak, v železniční dopravě se zjišťuje kdo a jak(porušil předpis). Proč se nezjišťuje, protože na to je předpis.

Apex

Ale to přece jen o mzdě nemůže být… V okamžiku, kdy někdo odpovídá za životy jiných, tak musí především fungovat systém a kultura maximální bezpečnosti, ať ve vzduchu, na kolejích nebo na silnici. A to se v letectví podařilo natolik, že dnes je naprostá většina pochybení a problémů nahlášena samotnými účastníky, protože ti vědí, že se prakticky nevystavují nebezpečí potrestání a z jejich chyby a důkladné analýzy se mohou poučit ostatní (a případné výjimky jen potvrzují toto pravidlo). Ono totiž kromě té chyby samotné jen velmi poučné zjistit, proč k ní vlastně došlo a co se dá zlepšit, aby se… Číst vice »

Ares

Mzda opravdu není to hlavní, hlavní je, aby ten kdo řídí neměl v hlavě nasráno.

JendaVenda

To by muselo být z koho vybírat.

Petr David

A od toho je mzda.

mgr.pavel

„Ten kdo to řídí“ není myšlen pilot či storjvůdce, ale ten, kdo řídí bezpečnost.

pzag

Jenomže v letectví jsou lidi na rampě, v kancelářích, co pracují s živým provozem, a reportují všichni a pravidla mají stejná, průšvih, problém? Tvoje vina, někoho jiného? Napsat, vyřešíme. A to jsou lidi co berou mnohem míň než piloti a berou míň než strojvedoucí a řidiči tramvají.

C172

Tohle odborářské „dnes já chci tolik peněz a vše ostatní je mi jedno“ v tom nehraje až tak roli.
Nebo je to Váš životní prodesní postoj „letos jsem si nevidělal na Hudgardu a na nový iPhone, tak na tu práci a bezpečnost z vysoka kašlu“?

Bram

Jenže výcvik pilotů dopravních letadel je mnohem dražší, než je výcvik strojvedoucích na dráze. Nároky na znalosti a dovednosti jsou nesrovnatelně vyšší u pilotů, přičemž při poruše vlaku prostě vlak zastaví přinejhorším pomocí rychlobrzdy, kdežto letadlo by také mohlo zastavit tvrdým nárazem do země s doprovodem pěkného ohňostroje. Stejně tak na železnici strojvedoucí nezná vzlet a přistání, což jsou nesrovnatelně náročnější disciplíny než rozjezd a brzdění vlaku. Dále orientace vizuální a dle přístrojů, to je také jiné kafe než na dráze. Takže pilot prostě musí mít několika násobně vyšší plat než strojvedoucí. Tak to prostě je. Ovšem to neznamená, že… Číst vice »

Martin H.

Jasně a pilot taky míjí na každé cestě tisíce návěstidel, kterými se řídí, pak samozřejmě desítky až stovky přejezdů. Ovládá současně jednotky až desítky typů vozidel (ano vlak je tak složený), samozřejmě taky 175 krát za směnu zastavuje stovky tun těžký vlak za měnících se adhezních podmínek, používá během jedné směny několik typů zabezpecovačůa hnacích vozidel, orientovat se dobře ve vysoké rychlosti například v husté mlze, bez jakýchkoliv přístrojů. A tak by se dalo pokračovat. Aspoň vidíte jak obrovská hloupost je porovnávat práci pilota a strojvedoucího ..

vladki

Piloti taky ovládají různé typy letadel, musí znát letiště kam letí, na letišti mají také různé značky (návěstidla), měnící se počasí, rychlost ještě vyšší než vlak. A v mlze jim na rozdíl od kolejí které vlak fyzicky nepustí jinam, tak mají jen přístroje ale to řízení je pořád na pilotovi. Oba poslouchají pokyny od dispečera (výpravčího, řízení letového provozu). A hlavně když se na vlaku něco podělá tak prostě zastaví. Letadlo musí přistát. Srovnávat se to klidně může. Ty rozdíly nejsou tak velké aby ta bezpečnostní kultura nemohla být stejná. A zaplať pánbůh že v Anglii v 19. Století ten… Číst vice »

Bram

Přesně tak. Letectví je prostě úplně jiný level, což si mnoho lidí na dráze neuvědomuje a myslí si, že srovnání není možné, protože dráha je specifická. Přičemž asi nejlepší srovnání práce pilota dopravního letadla a strojvedoucího byla přímo zde na zdopravy v podcastu od pilota a dopravního letadla, který se stal strojvedoucím. Bylo to během koronavirové epidemie, kdy došlo k utlumení letecké dopravy a tak se jeden z pilotů dopravních letadel musel stát (nejspíš jen na určitou dobu) strojvedoucím u dopravce GWTR.

Bram

Já to vidím kupodivu nejlépe při výkonu profese strojvedoucího. A to srovnání díky tomu, že se pracovně zdaleka nepohybuji jen na dráze, naštěstí mám.

SpitiPater

Má pravdu, chlapec…