Názor: České dráhy pohřbívají kvalitu Jižních expresů a ještě se tím chlubí

Jižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stačí pohled do rezervačního systému a je jasno, všichni míří do velkoprostoru, kupé je až druhá možnost.

Odebírat
Upozornit na
guest
117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Elb

Nemá to co dočinění s tím, jak Krpatec sliboval, že cestujícím doručí rychlost 200km/h na IV. koridoru?

ceryy5

Neznám nikoho, kdo by nepreferoval kupé. Za mě prostě naprosto ideální, o to víc na nějakou větší vzdálenost. Horší už je, když je vlak narvaný a někdo si k vám sedne. V takovém případě plně obsazené kupé je při vedrech opravdu hrozné. Není dost místa na nohy atd

Václav

Co jezdí na expresech, je mi naštěstí jedno, protože jezdím většinou jen do Benešova. I tam se ale ČD snaží cestování rychlíkem maximálně znepříjemnit, i když velkoprostorové vozy nezrušili. Je schválně málo vagónů – první třída, pak jeden s dětskými a dalšími zvláštními oddíly, normální druhá třída většinou jen dva vagóny (takže když jeden kvůli nějaké „mimořádnosti“ chybí, tak už je místo k sezení bez šance). Záměr je jasný – aby si lidi kupovali místenky, v obavě, že na ně nezbyde místo k sezení, nebo jen nějaké horší. Jenže když člověk jezdí na lítačku, tak se jednotlivé jízdenky nekupují a… Číst vice »

Matfyzák

Mistenka bez jizdenky se koupit rozhodne da, ale stoji 35 korun

Alex

„je schválně málo vagónů“ tvl, to se nedá ani dočíst, jak ten inteligentní názor srší.

JAJV

Autor článku si vlastně protiřečí. Píše, že v kupé není soukromí, ale zároveň, že tam mohou být cestující, co vůz poškozují, protože nejsou vidět, tedy mají v podstatě soukromí. Sorry, ale já ač mám rád klimatizaci, jedu i létě raději Labem než Krušnohorem. V kupé mám soukromí, klid, zavřu okno a dveře tak i relativně ticho, ve velkoprostoru bez šance. Cestující co sere na hygienu v kupé sice smrdí, obtěžuje těch pár lidí s ním v kupé, ale v salonu ten smrad jde v půlce vozu v tom lepším případě. Práce? Jsou dva typy salonů, jeden co má sedačky proti… Číst vice »

Jan

Osmičlenná koženková kupé i jejich šestičlenní nástupci mě vždycky v duchu vrátí do devadesátých let. Velkoprostor byl tehdy luxusní příplatková novinka, asi se nějak motáme v kruzích…

Michal82

Proste chybi nejakych 20-30 Interjetů. Bud by jezdily solo a nebo by se na ně připojil nejaky Bmz , aby i kupéčkáři byli spokojení.

Sova

Že se vydává zhoršení stavu za pokrok je běžné všude, nejen v dopravě… Osobně mi to nevadí, kupé i velkoprostor mají své výhody. Jdu obvykle tam, kde je víc volno.

Petr

No hold musíme my kupečkáři vymřít.Raději jedu autem než ve velkoprostoru kde se cítím jak v letadle, které nesnáším, ale jsou destinace ,kde potřebuji a jinak se dá dostat vemi komplikovaně.Takže za mě do statistik čárku do skupiny kupé.

Dan

Tak z mnoha vlaků na Ostravu zmizely velkoprostory Bpee a Bdmpee už před lety a tato změna se odehrála úplně potichu. Některé vlaky na ostravské lince jsou téměř celé z Bmz a velkoprostor je pouze v jedničce. A poslední týden jsem jel dvakrát náhradní soupravou za Pendolino a obě byly taky vyhradně kupé. Po dodávce Comfortjetů se moc velkoprostorů neuvolní. Na Hamburg/Berlín ČD tenkrát v 1995 a 2003 objednaly taky jen kupé (asi tenkrát velkoprostor pro dálkovku byl pro ně moc pokrokový). Teprve na základě požadavku z Německa někdy v 2016 nechaly z 18 kusů Bmz od OBB zbastlit velkoprostory.… Číst vice »

Náhodný Kolemjdoucí

Nabízel to vůbec Siemens krom pár business kupé?

Metro

To je tím, že v Pendolinu si zákázník platí v ceně polohovací sedačku a maximálně tři místa přes šířku vozu i ve druhé třídě a takovými velkoprostorovými vozy ČD pokud vím nedisponují. V minulosti k nám takové vozy jezdili na EC v soupravách DB nebo SBB, bohužel je to minulost.

Průvodce původní Aleš

Disponují, jezdí např.na Labi.

pavonel

Ale zase ty Bee272 v létě nejde prakticky vyvětrat.

Michal

Reakce lidí vpodstatě potvrzují pravidlo, že asi 40% lidí preferuje kupé. Činské studie prokázaly, že ve velkoprostoru se nakazí víc lidí, a je tam vždycky světlo naplno, což je někdy nepříjemné. Jinak ja to subjektivní. Všichni se shodnou na tom, že ČD na potřeby lidí kašlou, protože ve většině vlaků vždycky po bolševicku nutí část cestujících ke způsobu cestování, který si nepřejí, řešením bývá cestování autem. Ještě bych připomněl, že jsou dva typy velkoprostorů: dvě čtyřky prot sobě a „couvající autobusy“, což je vpodstatě letecká úprava sedadel, ale na rozdíl od letadel a některých zahraničních vlaků je polovina sedadel proti… Číst vice »

Paddy

Řešíš blbiny, jinak to nelze nazvat. Co osobáky, autobusy, auta? Kde jsou kupátka?
Chceš někam jet, tak jeď nebo ne a nedělej z blbostí revoluci.
A jestli je to tvoje potřeba, běž se léčit.

esc

Z mého pohledu je jedním z hlavních argumentů ve prospěch velkoprostorových vozů to, že každé sedadlo je buď u okna nebo v uličce, zatímco v kupé je vždy třetina sedadel ve středu. Myslím, že pro nikoho, kdo cestuje sám, není příjemné když má z obou stran cizí lidi a nemá si ani pořádně kam dát loket (stejně jako je tomu v letadle).

PetrKaca

..a pak další drobné bolesti typu výpadku komplet spojení ..23/8, IC539, v 15:50 bez mimořádnosti, 15:59 vlak odřeknut bez náhrady.. Dokážete si představit, jak v patek odpoled e vypadal následující rychlík.

likvidátor shotoushků

Alternativa naštěstí existuje, Flix + Regiojet 😉

Karl vB.

…zapomněl jste na auto. 🙂

likvidátor shotoushků

👍🙂

Dominik

Díky kupé mají pracovníci security co žrát.

VojtaCB

Málokdy tomu tak je, ale v tomto případě bych se podepsal pod prakticky celý článek. Už redukci velkoprostorů jsem vnímal velmi negativně, tahle PR akce pro mě dělá cestu expresem skoro nepoužitelnou.
Doufám, že to tu někdo z vedení ČD čte a chytne se za pačesy.

likvidátor shotoushků

Tak je to státní firma plná gerontů… Od toho si fakt moc slibovat nemůžete.

k.m

Z ČD a že se chytnou za pačesy ? Vždyť sníží komfort ,ale ještě to vydávají za pokrok. Ale určitě zase natočí nějaký nesmysl s Trojanem ..

Ondra

Je to tak, než kupé, tak fakt snad radši bus, i když cestování autobusem nesnáším.

Pako

Za me Bmz ten nejlepsi vagon, co kdy vyrobili, na pohodli rozhodne…

VojtaCB

Nic proti, ať jezdí. Ale ať mám možnost volby.

krteček

Kdyby byla souprava na jižanech: 380 + 2 Bpee + 2 Bmz + Bdbgmee + ARmpee. Tak by všichni byli spokojeni.

Milan R.

Do Lince může jenom 5 vagonů (myslím, že kvůli délce nějakého nástupiště). Takže kmeny souprav Ex7 by mohly být: 2 x Bdmpee233 + Bmz226 + Bbdgmee 236 + ARmpee829

Metro

To není pravda, v Linci se k nástupištím vejdou mnohem delší vlaky a menšího významu než mezinárodní EC.

Matfyzák

v Linci mozna ano, ale nekde po ceste nemusi. To, ze v Praze a v Brne se k nastupisti vejde vlak s 15 vagony neznamena ze nadrazi v Adamove ma dostatecnou delku nastupist, aby tam mohl zastavit.

Železniční Slídič

Pár důvodů proti oddílovým vozům. I v šesti lidech (místo dřívějších osmi) je kupé velmi stísněný prostor, zejména v dobách chřipkových. Soukromí není ani minimální, stačí jeden spolucestující se zanedbanou hygienou a máte po radosti. Pracovat se tam dá jen obtížně, protože nenabízí stolečky pro všechna sedadla. To samé platí pro možnost občerstvení. Zejména ve večerních vlacích nenabízí cestujícím pocit bezpečí, poberty naopak svádí k vandalismu a neurvalému chování. — Takže dle autora je velkoprostor ideálnější např. v dobách chřipkových kdy jeden kašlající (na) cestující bez higieny otráví a nakazí celý velkoprostorový vagon s minimální šancí k úniku než v… Číst vice »

Železniční Slídič

Jo a omlouvám se za gramatiku – píšu to v rorhořčení a ve spěchu…

Zlámalík

Vždyť to autor píše: Skupina zastánců kupé je hlasitá… 🙂

Železniční Slídič

Já se ale pozastavuji nad těmi lži o výhodnosti cestování o velkoprostorech, která jsou právěže předností kupéček. Ten kdo tenhle nesmysl napsal nikdy nejezdil vlakem…

Jiří Kocurek

*nejlepší vozy*

vychvalované do nebes, snad kvůli zažitkům z mládí, když se jelo na výlet a všecko bylo jiné a lepší, byl to přece výlet po předlouhé době

proklínané těmi, kteří jimi jezdí pravidelně stokrát do roka, či snad denně za prací.

Štěpán

Z diskuze tak nějak cítím, že max 2/3 jsou pro velkoprostor a min 1/3 pro kupé.

Tak podle toho by mělo to řazení vypadat.

Hlavně ať je každej ve svym vagóně a nedržkuje a bude klid. I tady…

Milan R.

Jedním z kritérií pro vlaky EuroCity má být řazení vozů různých typů tak, aby měl cestující na výběr mezi velkoprostory a oddíly. ÖBB nemají problém s tím, že ČD míní na EC do Lince toto pravidlo porušovat?

Metro

V EC taky má být první třída od druhé oddělená jídelním vozem, to OBB taky zrovna nedodržují.

Jaaa

V Rakousku to staví u každé vrby, prakticky nejde o EC.

Martin Hanzal

V Rakousku jede prakticky jako REX. Nehledě na to, že kvalita vozového parku na průměrném IC v Rakousku je v posledních letech dost k pláči. Většina souprav je složená z CityShuttle + občas nějaké to *mz.

asdfasdfasdf

Lidi kteří psali tu tiskovou zprávu prostě nikdy nejeli vlakem. Jak šokujicí u blízkých papalášů. Prostě vozová krize je nutí z provozních důvodů ten vůz šoupnout jinam, třeba k DE, kde je tlak na kvalitu ze zahraničí a nějakcí pitomci to prostě sepsali do nesmyslné zprávy, která to vydává za výhodu. To je toho.

MPE

Moje babicka tomu rikala „udelat z blbosti prednost“. V podstate je na tom postaven cely marketing a PR…

Metro

Tak my taky můžeme tlačit na kvalitu, na Rakouském území jede EC 62 kilometrů ze Summerau do Lince 58 minut, takže cca 60 km/h, minimální předepsaná cestovní rychlost pro vlaky EC je 90 km/h už od roku 1987 a OBB tehdy u toho, když EC vznikaly, byly a souhlasily s tim. Jen porušují svoje vlastní pravidla.

udavač

To, že si cestující nemůže vybrat, zda chce cestovat v kupé nebo ve velkoprostorovém voze, rozhodně není nejen žádný pokrok, ale ani nic z toho, čím by se dopravce mohl a měl honosit – a je úplně jedno, o jakého dopravce se jedná.

Jiří Kocurek

Všem stejně. To by tak hrálo, aby bylo obojí! A tak nebylo ani se zelím, ani se šípkovou. No a k pití zbylo jedno pivo z celého sudu. Mohli za to samozřejmě všichni okolo…
Pořád si někdo myslí, že to byl návod? 🙁

Karl vB.

Text je označen jako NÁZOR, takže jeho autor má plné právo inzerovat své subjektivní pocity, třeba i ve velkoobchodním balení. Po přečtení to ale dělá dojem, že velkoprostor je z principu to nejlepší pod slucem a kupé je výplod pekla, protože: – smradlavý cestující v kupé obtěžuje, zato ve velkoprostoru zřejmě ne – v období infekčních onemocnění je sedět v kupé riziko, zato velkoprostoru ne – v noci v kupé číhá nebezpečí, zato ve velkoprostoru ne Když jsem jezdil v noci vlakem sestaveným z vozů B249, tak jsem si mohl alespoň zhasnout, což v současných velkoprostorech asi nelze. Obávám se,… Číst vice »

KrizeVychodniSpolecnosti

Tak vám to vysvětlím jak na ZŠ, evidentně čtení s porozuměním a výroková logika Vám totiž nic neříká. “– smradlavý cestující v kupé obtěžuje, zato ve velkoprostoru zřejmě ne” – vymýšlíte si, 2. část jste si vymyslel, ta nikde nezazněla. Zkuste si deodorant rozprášit do malého prostoru a pak do velkého a uvidíte, kde ho budete cítit intenzivněji a déle. “ – v období infekčních onemocnění je sedět v kupé riziko, zato velkoprostoru ne” – 2. část opět výmysl. Je obecně známo i malým dětem, že vysoká hustota lidí na malém prostoru významně zvyšuje riziko přenosu infekčních nemocí. “ –… Číst vice »

Roman

Sorry, ale od té doby, co ČD začaly zařazovat velkoprostory, tak jezdím primárně v nich. Fakt nechci podstupovat žádnou sociální loterii, koho si vylosuju do kupéčka a s kým se tam budu mačkat. O možnosti práce v namačkaným kupéčku bez stolku ani nemluvím. Díky, užil jsem si toho dost při dojíždění do školy, nemám zájem v tom dál pokračovat.

Karl vB.

Já vás v žádném případě nepřesvědčuju, že máte jezdit v kupé. pouze jsem se pozastavoval nad iracionalitou argumentů použitých v textu, které měly na konkrétních příkladech dokazovat, že jsou kupé horší, než velkoprostor, i když působení uvedených faktorů je ve velkoprostoru stejné, nebo větší, než v kupé.
To, že teď není možnost volby, je velká chyba, stejně jako je chyba, že nové Jety pro změnu nemají žádná kupé.
Působí to, jak v nějaké závodní jídelně před padesáti lety, kdy taky na výběr nebylo a mohl jste se pouze rozhodnout, jestli to zblajznout, nebo tam raději ani nejít.

k.m

Já tohle nechápu ,přesně jak se píše v článku : nejmodernější český koridor a ČD tam není schopna nasadit vozy odpovídající 21 století ! Ty aktuálně nasazované oddílové vozy jsou nepohodlné ,člověk sedne do sedačky a nemůže se pořádně uvelebit – vytáhnout notebook a pracovat – nelze (leda tak na klíně) pokud je kupé obsazeno nulový prostor pro nohy a to nemluvím pokud se vám tam nastěhuje někdo s dětmi a pod. Vekoprostor je o galaxii lepší co se týče pohodlné přepravy a minimálně by měl mít tedy člověk na výběr! Ano u EC a IC využívám často velkoprostorový bistro… Číst vice »

Petr Nick

Kupé většinou obsadí čtyři borci s taškama a je vymalováno..zlatej velkoprostor

Blzx

Když jsou aspoň 4, tak je to ještě dobré

HLN

Kolikrát to „přeplněné“ kupé dělají 2 osoby

Frantík

Seděl jsem sám v…

Jihočeský velkoměšťan

Řeknu nepopulární názor. Mám raději kupé, ale především kvůli tomu, že se mu nyní lidé vyhýbají a na málo vytížených spojích jedu téměř výhradně vždy sám. Jakmile ČD velkoprostory zruší, blbečkové se nahrnou do kupé a budu mít po radostech.

Mimochodem, ze stejného důvodu si vyberu k sezení staré Bčko oproti Bmz – lidi tam nechtějí a je tam díky tomu volno.

Bram

Takže normální lidé, kteří jdou do velkoprostoru, jsou blbečkové. Tak to jsem rád, že to vím.

Jihočeský velkoměšťan

Dobrá, tak substrát no.

Pat

Ale tak hlavně, že všichni víme, kdo je tady blbeček. 🙂

Železniční Slídič

Takhle mi to ale nevyznělo, ale ti potrefení se vždycky sami ozvou…

Jiří Kocurek

Takže ideál je vyhnat lidi z vagonu … a pak protestovat, že nejedou vlakem.

Simon

Já radši kupé. Lépe se domlouvá na hladině osvětlení nebo teploty s potenciálními pěti cestujícími, než se třeba osmdesáti, že…

BDT

Nevidím na kupé nic pozitivního, při plném obsazení méně místa na nohy, nepoužitelné stolečky, vydýchaný vzduch, při nešťastné konstalaci, sdílíte malý prostor s cestujícími, kteří smrdí, jsou na šrot nebo si s vámi chtějí povídat, i když o to nemáte zájem, poslouchat 2 hodiny Mařku, jak si povídá s Ivou, že jí podvádí manžel, taky nechci (ale stalo se). Radši si sednu do dobytčáku, nasadím sluchátka a budu se koukat na film nebo pracovat na počítači.

Jaaa

Nasadit sluchátka a koukat na film se dá i v kupè…

Jiří

Nevím jestli je ten velkoprostor tak dokonalý. Když má někdo chřipku v kupečku tak nakazí jen 5lidi. Když ve velkoprostoru tak nakazí celý vagon. 2, jel jsem velkoprostorem, Já na jednom konci a na druhém konci Hlučná Romská rodina. Ten kravál slyšel celý vagon.

Geralt

Přesně tak. V kupé je šance na hlučné spolucestující relativně nízká, ve velkoprostoru téměř jistota. Navíc si myslím, že ten malý prostor kupé podvědomě nutí lidi tu svoji nevychovanost trochu krotit.

BDT

Jezdím ve velkoprostoru, rád a často a když nejede skautský tábor nebo škola na výlet, nezažil jsem, že by byl ve vagónu bordel, zato v kupé se zářil situace, které bych už nikdy zářit nechtěl, opilý spolucestující, smradlavi trampové(5 dní se nemít a pak nastoupit do VHD je asi ok), ukecaná paní, co se chtěla se všemi seznámit, pár, kterému evidentně nevadilo, že tam sedím a podobně.

Jaaa

Totéž jsem zažil i ve velkoprostoru. Co tam máte dál?

Petr Zdobinský

ČD klesají s kvalitou nejen směrem na jih. První náhrada za Pendolino z Košic naprostý otřes. Vagony z 90-let, klimatizace v našem voze fungoval tak na 1/3. Objednám si open space pro 2 na cestu dlouhou 9 hodin. Přijede kupé Ve Štrbě přistoupil dost zpocený turista. Fakt príma jízda, když sedí zpocená člověk vedle vás. Doteď za 3 týdny se ČD neomluvily.

Karl vB.

Teď si představte situaci, že by ve vašem voze přestala klimatizace fungovat úplně. To byste si během následující hodinky jízdy někde okolo Kralovan – Vrútek mohl s turistou ze Šrby podat ruku, protože pak byste oba vypadali úplně stejně.

Geralt

Lepší béčko, než velké nic, jako u žlutého pána.

Matfyzák

I zluty pan ma v prvni tride kupecka

tarten

Odkdy má žlutý pán první třídu? Tam by přece stát neproplácell studentské aj. slevy, proto se to jmenuje úplně jinak.

Jiří Kocurek

A proč se ČD nechají dobrovolně připravit o proplácení studentských slev z dražších lístů ve vyšší tříde?

Jiří Kocurek

https://regiojet.cz/nase-jizdenky/tarify-a-slevy

Ve vlacích kategorie R (linka R8, R23) platí pouze pro tarifní třídy Standard (2. tř.) a Low cost (2. tř.).

Výcuc z tarifu, do byznys třídy si studentskou, důchodcovskou … nekoupíte.

k.m

Klasický výlev tvrdého ČD ultras ! On ten „žlutý pán“ není aktuálně o moc horší než náš slavný národní dopravce – bohužel !

Josef

Včera souprava na IC směrem do Budějovic, kde jako jediný historický vagon bylo staré Áčko místo bistra, to pak nechápu za jakou kvalitu si teda připlacim, když jako 1. Třída jede tato relikvie.

pavonel

Předpokládám, že mám pak nárok na kompenzaci, vzhledem k tomu, že tento obstarožní vehikl 1. třídy je ve všech směrech horší, než ostatní vozy v soupravě vedené jako 2. třída.

Jakub

Kompenzace je obvykle 30CZK a jeste se pro ni musi do kasy

Hujer

Já dostal kompenzaci za nezařazený vůz první třídy z Prahy do ČB 60 Kč, které uplatním při nákupu jízdenky u pokladny nebo zaplacení v jidelňáku.

Průvodce původní Aleš

Jenže tady první třída byla. Made in GDR

Svět

Jistě ten čas pro vybojování 60kc má hodnotu ve stovkách.

60kc je směšné a nedá se vůbec jmenovat kompenzace. A proto jedu vlakem jen par krát do roka.

k.m

Letos jsem se s tím setkal snad už pětkrát či šestkrát při cestě z ČB do Lince. Jízdenka dražší o několik stovek a je přistavena taková rakev.

Jiří Kocurek

Opatrně s tou rakví: https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_843

Je to sice nepravděpodobné, ale nikoliv zhola nemožné. Stačí napěťová výluka…

tarten

Připlácíte si za jízdu v národní památce.

Karl vB.

Jízdenky do historických vlaků bývaji zpravidla vždycky dražší. 🙂

Bóbika

Každýho věc, ale já radši kupé než velkoprostor.

Kebab

Já taky, ale zase většinou jezdím mimo špičku, takže mám šanci v něm sedět sám.

Juraj

Ono je to hodně o kontextu situace. Při všech normálních cestách výrazně preferuji velkoprostor, ovšem když teď občas jedeme s ani ne ročním miminem, tak se situace dost mění. V ideálním světě by samozřejmě vždy bylo místo v dětském oddíle, ale to často není, a tak beru alespoň klasické Bmz, kde když se dítě zrovna probudí v blbém rozpoložení, tak zkazí cestu maximálně šesti lidem a ne celému vozu. Taky je tam snazší položit deku na zem, když už nevydrží sedět na svém místě. Zároveň to ale znamená, že když dítě spí, nebudu moct pracovat, ani koukat na film, ani… Číst vice »

Jan T.

Kupé je dobré pro cestu s rodinou nebo přáteli anebo když si je člověk jistý, že bude téměř prázdné. Ve velkoprostoru pak je zas výhoda, že se dá prakticky vždy vybrat místo s max. jedním sousedem a ještě mám jisté, že budu mít jak stoleček jak zásuvku po ruce. Při více lidech je určitě dobrá čtyřka s velkým stolem, ale ty je potřeba rezervovat s předstihem. Pro cestování s dětmi využíváme obojí, protože dětský oddíl je někde v kupéčkách a někde ve velkoprostoru. Tam je taky výhoda dětského kina. Pro plný vlak určitě radši jedeme ve čtyřech než v šesti… Číst vice »

Vít

Tenhle článek je opravdu jen “názor”. Mě vyhovují kupé, partnerce velkoprostor.

Tom Matto

To ze vam osobne vyhovuje kupe, vubec prece nevyvraci, ze vetsina cestrujicich chce radeji velkoprostor. Nebo snad na zaklade vasich preferenci doma se snazite tvrdit ze 50% cestujicich chce kupe?

Filip Jirsák

Rezervační systém je také „jen názor“? Fyzická obsazenost velkoprostoru vs. kupé je také „jen názor“?

Bram

Asi jo, protože zastánci kupé vozů, kteří jsou v menšině, mají vždy pravdu. Ale jen proto, protože jsou velice hluční a ostatní se jim se svým nesouhlasným názorem musí klidit z cesty.

Honza

Rezervační systém a skutečná fyzická obsazenost nemusí vždy spolu korespondovat! Zejména u spojů které jsou pravidelně méně obsazovány prostě dochází k situaci že člověk který si zakoupil jízdenku aplikací a automaticky získává zdarma místenku, si prostě sedne v poloprázdném vagonu tam kam ho to zrovna napadne. Hlavně mi neříkejte že jste nikdy nezažil, že místo označené místenkou zůstalo po celou dobu neobsazené! Mě tedy dost často. Potom jakési statistiky o co má cestující veřejnost větší zájem je fakt lichá. Na obě vaše otázky tedy odpovídám ANO je to pouze názor.

Jaaa

Záleží na počtu míst ve velkoprostoru a v kupé vzhledem k celému vlaku. A taky je potřeba rozlišovat staré B s osmi místy v kupé oproti Bmz.

Nejlepším lakmusovým papírkem jsou dlouhé vlaky na Moravu, a tam je to tak půl napůl.

Martin

To máte blbý, když každý cestujete v jiném vagónu. 😂😂

Karl vB.

Časem třeba přijdou i oddělené ložnice.

Juraj

No a partnerka díky tomuto rozhodnutí ČD má teď horší cestování Jižními expresy, takže vlastně je ten názor opodstatněný 🙂

Popularita velkoprostorů je prostě fakt, a odebrání možnosti volby je extrémně krátkozraký krok.

Metro

Bmz jsou naopak super, jediné mínus je, že v nich byli v průběhu provozu rozkradeny závěsy a ČD je nenahradilo.

Medvěd JihoČech

Bmz226 nikdy u ČD závěsy neměly!

Jarda V.

Aktualita z dnešního rána, zkraceni soupravy na 2xbmz 1x multi a bistro s jednickou vedlo k plnemu obsazeni a ciklysti meli oci pro plac, proste jim kola nevzali. Jen tak dal a zasnu zas jezdit žlutym gumokolem.

Metro

V dálkovce je u ČD pro kola povinná rezervace, takže jak to pak ČD vyřešili?

Petr-666

obvykle to vůči substrátu řeší vztyčením prostředníčku

Lukáš F.

„I v šesti lidech (místo dřívějších osmi) je kupé velmi stísněný prostor, zejména v dobách chřipkových.“ – v čem je v tomhle ohledu lepší velkoprostor, kde je sice ulička uprostřed, ale na stejné ploše je tam víc lidí, čili větší pravědpodobnost, že někdo poblíž bude chrchlat/kýchat?

„Soukromí není ani minimální, stačí jeden spolucestující se zanedbanou hygienou a máte po radosti“ – ano, ale opět, ve velkoprostoru se snad nevyskytují zapáchající cestující? Ve velkoprostoru snad máte nějaké soukromí?

Jiří

100% souhlas

HLN

Ano mám, při uspořadaní za sebou na mě vidi max 3 lidé a připadne čtyřka se stolkem naprosto dokonalá pro práci na PC

Lukáš F.

Argument stolků jsem nerozporoval. Že na vás ve velkoprostoru nekoukají 3 lidi čelem, uznávám, ale zajímalo by mě především, v čem je velkoprostor lepší při výskytu aromatických cestujících, jak naznačuje autor.

HLN

Před aromatickým cestujícím jak říkate, se asi neschováte, bohužel

Juraj

Velkoprostor je lepší v tom, že mám kolem sebe menší „bublinu“. Pokud sedím v leteckém uspořádání, na nikoho nekoukám a když sedím u okna a potřebuji ven, lezu maximálně přes jednoho člověka.

Plus tedy výměna vzduchu ve velkoprostoru je prostě lepší.

pavonel

Pro Prahu byly jižní Čechy vždy pouze skanzenem, kam se jezdí v pátek odpoledne na chaty a chalupy. Podle toho to taky tak vypadá i v dopravě.

Petr

Přesně tak a pak u sousední tratě vzdychají po tom jak krásné náležitosti jezdily na R26 za ČD. Bohužel jen to co zbylo ve Vrškách po vyslání na severní trasy.

jouda

Když se ale podívám na rezervace např. zítra odpoledne z Prahy směr Olomouc, tak se lidi kupé rozhodně nevyhýbají, spíš naopak.

Metro

To je hlavně tím, že Ares to přednostně hodí do velkoprostoru a teprve, kdyz si v Můj vlak aktivně kliknu na vybrat místo z plánku, tak si to přebookuji kam chci a to zas každý nedělá. A to je snad na všech linkách kde taková kombinace je, takže to není o žádné preferenci, jen o tom že dost lidí neví, že si to můžou změnit.

Juraj

S tím nemohu souhlasit. Na Ex1/Ex2 pravidelně dělám přesný opak, že předvybrané místo v kupé přesouvám do velkoprostoru.

A na stejných linkách je docela běžné, že velkoprostor je vymístenkovaný, zatímco v kupé jsou pořád místa.