Názor: České dráhy pohřbívají kvalitu Jižních expresů a ještě se tím chlubí
Jižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Stačí pohled do rezervačního systému a je jasno, všichni míří do velkoprostoru, kupé je až druhá možnost.
Naopak, lepší kvalita než ty velkoprostory, ve kterých není soukromí, není kam dát oblečení, je tam hluk, problém se sezením k sezení, když je tam autobusové řazení sedadel a dvě sedačky vedle sebe, právě větší šance tam něco chytit. A míst a vozů má být tolik, aby nedocházelo k přeplnování a nemusel být estující ani závislý na místnece a sednul si tam, kce chce!
To vše asi píše ten ,kdo valkem nejezdí a nejel ještě vlakem, kde je plno.
Souhlasím s tímto článkem na 100%. Mezi Prahou a ČB jezdím pravidelně. Desítky let se čekalo na dokončení modernizace tratě. Lepší vlaky, rychlejší a rezervace místa jsem vždycky měl v otevřeném (airplane seating) vagónu. Kupé nenabízí tolik privátního prostoru. Právě jsem hledal jízdenky a opravdu ani IC nebo EC moderní open Space vagóny nenabízí 😭 Je to obrovský krok zpátky a kvůli tomu opět uvažují zda nebudu jezdit RJ busem, který je sice méně ekologický oproti vlaku, ale po downgrade ČD znatelně pohodlnější
No ono v tom velkoprostoru staci jedno male urvane decko a na veskerou praci muzete zapomenout
Kdežto v kupé toto uřvané děcko vadit nebude. Takové děcko navíc slyšet ještě minimálně v dalších sousedních kupé.
A proč bych do takového kupé šel? A navíc takoví cestující mají být v dětském voze!
Ne nadarmo bývala kupé vyšší třídou, zatímco dav sedal ve velkoprostoru. Bravo ! A díky !!!
Hurá, kupéčka! Škoda, že v oblasti, kde vůbec nejezdím. Velkoprostory vůbec nemám rád a vyhýbám se jim, seč můžu. Pokud se někomu velkoprostory líbí, ať si v nich klidně jezdí, ale ať zůstane zachována možnost kupéček. Bohužel jsem v posledních letech začal získávat pocit, že trend je kupéčka úplně zlikvidovat, proto mi zpráva ČD, že se někde vrací ke kupéčkům udělala obrovskou radost! 🙂
Mluvíte (či píšete) mně z duše.
A ještě malá poznámka pro milovníky velkoprostoru a autobusového uspořádání: proč jsou jako první obsazena kupata a vozy skupaty? Ž e by proto, že mají lidi raději ten velkoprostor? A proč když jsou tam ta dvwě sedadla velde seb, tak dotyčný sedí na tom u chodbičky a na sedadlo u okna si dá věci – oblečení, tašky, aby se tam nikdo jiný nepokoušel dostat. Jak si to milovníci těchto vozů vysvětlujete? A to už nemluvě o tom, ž čím novější velkoprostor, tak se vůz chvěje, má vibrace za vyšších rychlostí a kopíruje sebemenší problémy svršku???
Sobectvím a buranstvím. Zabrat co nejvíce prostoru pro sebe bez ohledu na jiné.
No já myslím, že nejde ani tak o kupé nebo velkoprostor. Jel jsem z Plzně do Budějovic na Živitelku. Hned v Plzni jsem viděl dvě mašiny co jsou na tuto trať nasazeny. Na jedné (prý jediné funkční v ČR) byl ještě nápis ČSD. Možná by to ani nevadilo i stará mašinka může pěkně povozit, jenže to jak byla zanedbaná o něčem svědčilo. No nastoupil jsem do vlaku a s nostalgií vzpomínal na ČSD. Ty vágony snad byly (ikdyž kupé) ještě z RAKOUSKA-UHERSKA. Aspoň jejich stav a nepořádek o tom svědčil. Při příchodu k vlaku byla na peróně hromada nových úklidových… Číst vice »
Pred cca mesiacom som šiel trasu Innsbruck – Linz – Praha a to porovnanie vlakov pri prestupe bolo zahanbujúce.
Railjet xpress Bregenz – Flughafen W: čisto, pohodlie, tichá jazda, moderné priestory, celkovo pozitívny pocit z úrovne jazdy a servisu.
Južný express Linz – Praha: Nemusel som v Linci ani hľadať informačné tabule, stačilo sa obzrieť okolo seba, bola tam len jedna stará súprava so zafľusanými vozňami s dverami na mechanické kľučky, tak som rovno šiel k nej. Bola to tá správna.
Je hanba, čo za predpotopnú techniku posielame z Česka/Slovenska do civilizovaných krajín.
Pak je ještě druhé možné řešení:
Když jsme na tom tak „dobře“, tak tam neposílat nic.
Já jsem sice příznivec velkoprostorů, ale mám pár poznámek: 1) Aby se dalo určit, jestli lidé preferují kupé či velkoprostor, bylo by potřeba: a) Vědět, kolik lidí si vybírá konkrétní místa a komu jsou automaticky přidělena. b) Jak algoritmus daná místa přiděluje. Pouze pokud máme obě informace k dispozici, můžeme jednoznačně určit, zda lidé preferují velkoprostor či kupé. 2) Trend velkoprostoru není daný až tolik tím, co lidé preferují, ale co je z pohledu dopravce výhodnější. A pokud nemají být kupé po 8, tak je pro něj lepší velkoprostorové uspořádaní. 3) Nejsem si jistý, že pro šíření nemocí je lepší… Číst vice »
Už před lety jsem dospěl k závěru, že ČD směr České Budějovice neskutečně ojebávají a posílají to nejhorší co mají. A vidím, že se s léty nic nezměnilo.
Opravím Vás. Ministerstvo dopravy už roky neskutečně zanedbává směr České Budějovice a objednává tam to nejhorší, co může.
Ono je těch linek spoustu, co zrovna nejsou výkladní skříně české železnice 🙂
To bych zase úplně netvrdil, stačí se mrknout, co jezdí z Plzně do Brna
To už nejezdí, trať byla rozdělena na dvě části.
Jezdí. Koukněte do JŘ. Rozdělení se jen řadu let připravuje.
Ano, a rozdělením padne poslední výhoda těchto vlaků – jedou přímo, bez přestupů (jen přezadkování na dvou úvratích po směru jízdy). Jinak je to hnus fialovej, věčně zpožděnej, strašlivě pomalej, obvykle velmi omlácenej a s wifi v jediném vagóně, kde je většina míst pro cyklisty/rodiny s dětma/invalidy. Jezdím to až moc často Horažďovice-Brno. Na to, že to spojuje čtyři krajský města (druhý největší se čtvrtým), tak to je fakt bída, lesk tu nevidím…
Naprosto souhlasím, že je to krok špatným směrem. Spousta lidí využívá vlak k práci, to bohužel v kupé možné není. Jednak je tam jen jeden stolek a jednak je poměrně malý. Znamená to tedy, že zejména podnikatelé a zaměstnanci, kteří potřebují během cesty pracovat, zvolí možnost jet autem. Pracovat nebudou moci tak jako tak a auto je přece jen rychlejší a pohodlnější.
V nedeli 8.9. byl pro zmenu IC 536 preklopen z kupe vozu na velkoprostory a veskere predem zakoupene mistenky byly rozhazeny vsude mozne po vlaku…
Já jsem jednoznačně pro kupé. S velkoprostorem nejezdím. Radči jedu autem než se mačkat jak v letadle.
To je najednou kvikotu, když má být vlak pouze kupéčkový. Doufám, že díky tomu zarytí velkoprostoráři pochopí, jak se cítí příznivci kupé v takovém railjetu nebo interpanteru. Ano, bohužel „trend“ je jasný, jen ne kvůli bezvýhradné podpoře cestujících, jak nesmyslně tvrdí článek, ale kvůli tlaku na co největší low-cost pozlátko, zabalené do marketingových keců, podobných jako v případě této tiskovky. Takže se nebojte, milí velkoprostoráři. Prohráli jste bitvu, ale válku bohužel nejspíš vyhrajete. Aby bylo jasno, osobně si myslím, že by měla být v každém vlaku možnost volby, klidně s mírnou převahou velkoprostorů. Tohle nemá být válka, ale štve mě,… Číst vice »
„Velkoprostoráři“ žádnou bitvu neprohráli a válku neprohrají. Tato polarizace na „kupéčkáře“ a „velkoprostoráře“ je největší zlo samo o sobě v tomhle tématu. V každém vlaku má být obojí, otázka je poměru.
Existuje štúdia podľa ktorej má približne 23.8% populácie masochistické túžby, takže kapacita kupé by mala zodpovedať zhruba tomuto percentu (+ nejaké 2-3 kupé navyše pre skupiny).
Ty velkoprostory jsou preferované jen dopravci, protože se tam nacpe více cestujících arealtivně mají přehled, co se tam děje, i když se bojí v případě problémů zasáhnout.
A nejhorší je tu u první třídy, kdy velkoprostory její kvalitu snižují s bídou na druhou třídu, nefunkční lampičky nad sedadly – vždy svítící a ne podle nějakého automatu a typu osvětlení vozu, nemožnost mít věšak na šaty u svého sedadla, malá polohovatelnost sedadel a právě díky velkoprostoru a autobusovému uspořádání nepohodlně sezení – nedostatek místa a problém se sousedním cestujícím vedle sebe (prostě si překážíme a nedej bože, když ten u okna chce na WC a ten vedle má třeba rozložené jídlo na stolku, počítač apod.)
V době, kdy jsem ještě vlakem jezdil po R11 v různých částech trasy, jsem vždy preferoval velkoprostor. Nevím proč, ale cesta v něm mi daleko rychleji utíkala. A jen nerad jsem trpěl v nacpaným kupé po osmi v pátečním návalu ve 14.10 z Budějic ve 30°C uff nikdy více. Dnes raději autem. Docela jsem měl rád Bp vozy, teda než se znich pravidelným provozem bez údržby, staly špinavé vraky. Pak někam zmizely na rekonstrukci a nějak jsem automaticky čekal, že když jsme je tu byli nuceni dojezdit až do konce, tak se sem zase po reko vrátí. Se zásuvkami na… Číst vice »
Když je plno, tak se mají přidat vagony! Tak to činí stát, který chce mít co nejvíc lidí na kolejích a ne na silnicích. Prostě kvalita veřejné dopravy musí být nadstandartní – a vždy. Přijde to rozhodně levněji naž zabetonovaná krajina silnicemi a odstavnými plochami.
Jezdím Jižním expresem pravidelně do práce. Rozlazení lidí, co jezdí také pravidelně, je z vyřazení open space vozu veliké. Mnoho lidí využívá cestu k práci. A to v kupé lze jen obtížně kvůli interiér. dispozicím. O nepříjemnosti uzavřeného prostoru ani nemluvě. Je jasné, že někdo preferuje kupé. Tady ale byla odebrána cestujícím možnost volby. Dokonce volby, o kterou byl velký zájem. Jak píše autor, v rezervačním systému to bylo jasně vidět. Nejrychleji mizely jízdenky do open space. Musel jsem si to vždy hlídat a rezervovat předem. Předpokládám, že ČD k tomu data mají. Tedy za vyřazením bude něco jiného. Nezbývá… Číst vice »
Mam rad vlaky, ale bohuzel jezdim vice autem. JE jsem jel asi pred 2 roky do Budejovic. Hezky, cisty velkoprostorovy vuz, nabizene obcerstveni, byla to prijemna cesta. Pred 4 dny jsem jel na otocku z Tabora rano do Peahy Luznici. Sedel jsem ve velkoprostoru, z Benesova se vlak prepnil, ale dobry. Zpatky jsem jel JE v 10.21 z Hlavaku , vozem 369. Kupe,, 2 operky nesly zdviihnour, omsely vuz bez infosystemu, zadne obcersteni….Dost hruza a to vagon jel do Linzu. Proti Luznici min o kategoriii nize. Dost mne ten ustup od kvalita prekvapil, kdyz to teda stovnam treba s expresem… Číst vice »
Abych nebyl za kupečkáře Co se týče open Space, tak v tichém oddíle v RJ jsem strávil součtem snad měsíce, a rozhodně to komfort je. Ale když s jede první Vindobonou, před pátou ranní a hladína osvětlení je jak v Bartolomějský u výslechu … Dříve jsem si to prostě v kupé po dohodě vypnul…
Bmz mají mnohem pohodlnější sedadla než velkoprostry, kde jsou sedadla tvrdá a po půlhodině už nevím jak sedět, aby mě nebolela záda a zadek.
Ta sedadla rozhodně nejpohodlnější jsou, o tom žádná. Ale není to jediný parametr. Na 4 hodiny (Linec) bych volil to. Ale na hodinku do Tábora nebo lehce přes hoďku a půl do ČB volím dvojičku ve velkoprostoru.
Jel jsem ve velko-prostoru v Pendolinu, a bylo to nepředstavitelně pohodné a klidné, A to mám špatnou páteř, bolest jsem v těch sedačkách neměl.
Tak to tě obdivuju. Jízda v pendolinu byla pro mě nejhorší zážitek co se týče pohodlí – malý prostor, tvrdé sedačky, příšerné odpružení vagónu. Radši bych jel šukafonem než podruhý tímhle zázrakem.
Kdyby jen Jižní expresy, právě jedu Ostravanem, kde ČD předvádí novou kombinaci řazení:
Comfortjet základ + 2 Honeckery + 2 Béčka.
Ten přechod, kdy na novou 1. třídu navazují dveře na kliku, je jako střet dvou světů.
Lidí sedí na zemi všude, kde to jde.
Počítal jsem s večeří v bistrovoze, ale malé + aspoň za ČD minibar.
Takže díky za posilové vagóny, I když né ideální, ale jinak by se lidi vůbec nevešli.
Skutečně to byl ComfortJet? Tam mi moc nesedí, že by první třída sousedila s jiným vagónem, protože by neměla být na konci ucelené soupravy (nemá správné zakončení oddělitelnými dveřmi). Ve finálním stavu by měl být jeden konec soupravy řídící vůz první třídy a ten druhý prostor pro kola. Řídící vozy momentálně ještě myslím nejsou, takže oba dva konce obou souprav v ČR jsou 2. třída s prostorem pro kola. Možná si soupravu pletete s jejím kratším a starším bratříčkem InterJetem (což je samozřejmě pochopitelné vzhledem k tomu, že tyto soupravy jsou skoro identické). Nicméně když už je řeč o ComfortJetech:… Číst vice »
Kupé má tu výhodu, že tam jde zhasnout narozdíl od velkoprostorového oddílu, který svítí nepřetržitě jak vánoční stromeček, což ve tmě není dobré pro oči
Pokud jste v kupé sám, tak si zhasínejte jak chcete, ale když je tam šest lidí…
…kteří také nechtějí svítít na plné pecky, tak je to lepší volba než velkoprosotor.
Když se ve tmě svítí, pak není tma 😁
Dnes na EC 337 zase retro na pozici vozu 371.
Je tam A¹⁴⁹
Sice je to mimo téma, ale neví se náhodou, co bude s Bpee a Bee, které jsou v provozu na R9, jestli po předání linky pod RJ budou mít stejný osud jako béčka a podobný šrot, anebo bude možné jejich další využití?
Ptám se proto, jelikož při cestování na této lince pozoruji dost zanedbanou údržbu ( nefunkční WC, grafity na vagónech, WC mimo provoz i zatékání).
Grafity neházejte na hlavu železničářům, ale idiotským bezmozkům, kterým by se měly pazoury zlámat.
A železničářům, kteří nejsou schopni to po nich uklidit. Dokonce ani operativně zabělit, což by měl být základ.
dále zarezlá neotvíratelná okna, ocenili jsme zejména toto léto. Bpee, to je ten velkoprostor s údajnou klimatizací? Doporučuji se vyhnout obloukem, sedačky jsou v úrovni stoliček v mateřské školce, řadu sedaček u okna nazývám svěrací kazajkou, protože se nedá ani minimálně oddělit ruce od těla, sezení na čtyřce u stolečku, proti korpulentnějšímu cestujícímu naproti a vedle je druhem psychologického mučení, po hodině, když do sebe všichni narážejí, byste vraždili.
za co jsme si vysloužil tolik mínusů? Nebo byl koncept rekonstrukce těchto vozů někdy ze 60. let, provedený před sokoro třiceti lety, tak revoluční a technicky nesmrtelný, že předběhl svoji dobu? Můj názor skutečně není ojedinělý, jděte se zeptat lidí, co tím musí na R9 jezdit denně.
Z diskuze tak nějak nenápadně vyplouvá, že preference velkoprostoru souvisí s wifi, světlem a klimou. Naopak kupé preferují ti, co chtějí mít více klidu na čtení, spánek a špatná dostupnost ČD wifi jim až tak nevadí, mají možnost si nastavit hlasitost palubního rozhlasu, sílu osvětlení a klimatizace v kupé – ten dnešní „mrazákový trend“ je o zdraví. Tipuji, že v globálu je to tak půl na půl, kupé versus včelín a podle toho by se měly nasazovat i vozy v dálkové dopravě.
Naprosto explicitně uvedeno…
Klid na čtení + možnost ztlumit světlo?? To mi nějak nejde dohromady…
Však si nemusím číst celou cestu z Prahy do Lince, ne? 🙂
Čtu přes den, večer si můžu pospat.
Hezky sepsáno, zásadní výhoda souprav z různých vozů je, že si cestující může vybrat. Různí cestující preferují různé typy vozů (a mimochodem mají i různé názory na to, na které sedačce ve vlaku se sedí nejlépe), takže čím rozdílnější vozy v soupravě, tím více cestujících si tam najde to svoje. Škoda, že to teď chtějí tak moc sjednotit.
Kupé mám rád, pokud tam jedeme jen my a nikdo cizí, potom raději do openspacu.
To nejdůležitější jste vynechal. Velké části cestujících záleží především na tom, aby v kupé nebyli terčem pro nějakého otrapu. A může to být i důvod pro volbu busu.
Otrapa většinou nekupuje místenku a pokud jedu bez místenky, můžu si naopak obhlédnout kupé, abych prodléval ve společnosti krásné ženy.
Děkuji, že jste se ozval. Přesně takové případy jsem měl na mysli. 😀
A co se na Bmz nelíbí?
Zeptejte se cestujících žen. 90% vám odpoví stejně.
Je úplně jedno, jestli kupé, nebo velkoprostor. Co mi na Jižních expresech nejvíc vadí, je skutečnost, že některé spoje na něm jedou složeny z vozů výhradně s gravitačním WC a bez klimatizace (včetně 1. třídy). A to i ve dnech, kdy teplota přes den neklesá pod 30°C. Prostě návrat do 80. let jak vyšitý…
Mě vždycky fascinuje ta starost, co se stane s tím hovnem. Proč vás to tak trápí, jestli skončí na kolejích?
Ne návrat do 80let to není, to nebylo takový vedro 🙂
Nejdůležitější je wifi , stačí jimi vybavit Zetky a bude vše ok
Za sebe jsem rád že Béčka ještě jezdí a můžu se posadit v kupé a otevřít okno. Oproti tomu klimatizovaný velkoprostor, se sedačkama v autobusovém uspořádání, pro mne rozhodně komfortní cestování nepředstavuje… je škoda že to na dráze není více vyváženo ke spokojenosti všech a nové vozy jsou v podstatě výhradně velkoprostorové a klimatizované.
Asi jste člověk minulého století. Mně až běhá mráz po zádech z vašich představ. Soukromí máte jen ve velkoprostoru. Nemám zájem se koukat do obličejů lidí naproti, ani se s někým hádat, zda okno má být otevřené nebo zavřené. Uvedený článek jasně dokazuje, že lidé chtěí velkoprostory.
Však to je v pořádku, myslím že v dnešní době už najdete pro vás komfortní vozy na většině spojů, nemyslím si ale že by článek dokazoval nějakou jasně převládající preferenci velkoprostorů, naopak průzkumy co jsem viděl byly většinou poměrně vyvážené, většinou tak cca 60 ku 40, tomu by pak mělo odpovídat i řazení.
Další věc pak je klimatizace, tam jsem žádná čísla neviděl ale taky bych řekl že nebudu jediný komu nevyhovuje.
Klimatizace je naprostý základ. Proto se dnes dává už i do tramvají. Všichni zákazníci čekající na jednotky včetně ČD, klimatizaci požaduji.
Bez klimatizace je to pro mne horší než bez WC.
Průšvih je ovšem v tom, že málokterá klimatizace funguje tak, jak by měla – vozidla jsou nedostatečně větraná, proud studeného vzduchu není dostatečně rozptýlen a ofukuje jen část těla…
Klimatizace musí být kvalitně navržena, vyrobena a udržována. Bohužel velice často bývá v klimatizovaných vozidlech nedýchatelno.
Článek nic nedokazuje a je psán velmi tendenčně, neprofesionálně a obsahuje nepravdy. Naprosto opomíná výhody oddílových vozů. Přibližně třetina cestujících kupé preferuje, včetně mě. V dobách chřipkových mohou být naopak i velkou výhodou, neboť nemocný neprská po celém voze, ale jen ve svém kupé. To samé platí o případných zapáchajících cestujících. Také alkoholem posílení cestující neruší celý vůz. Jsou klidnější, umožňují vypnout světla, ztišit hlášení nebo nastavit individuální teplotu. Pan Šindelář skrze článek pouze lobuje za jím preferované uspořádání.
Tyto týpky jsem ve velkoprostoru zatím neviděl, zřejmě se stahují právě do kupéček. Zřejmě alternativa podloubí a průjezdu.
No vždyť to je právě dobře. Zalezou si do kupé a neruší ostatní cestující v jiných kupé, případně velkoprostoru.
No, já jsem ve velkoprostoru zažil řadu takových cestujících a nedej bože, když jeli třeba dva. Opilí, špinaví, otravující. Normální by ale bylo, že budou vždy a ihned z vlaku vyloučeni. Ale všichni se jich bojí a ani PČR nezasahuje vždy rázně. A tak cestjující trpí
a ještě jsou cílem různých útoků těchto rádobylidí. Proto také řada lidí nechce jezdit veřejnou dopravou. MHD v Praze v tomto začíná být neúnosná.
Tak to si hodně fandíte, že třetina. I na tomhle serveru je to spíš čtvrtina a mezi běžnými cestujícími bude ten nepoměr větší.
Z jakých dat vycházíte? Pakliže se podívám na komentáře a lajky, tak vám rozhodně dát za pravdu nemohu.
Sem na tento server nechodí běžní cestující
Náhodné komenty a lajky jsou příliš náhodné, velmi upřednostňují hlasitou menšinu. Ale když někdo nechá pod svým komentářem „hlasovat“, má to mnohem vyšší vypovídající hodnotu. Zkuste si najít takové případy…
Však taky zde nejsou všichni lidé, kteří vlakem jezdí. V mém okolí není nikdo , kdyo by chtěl velkoprostor.
Tak mráz po zádech v létě už by byl bonus… Záleží na tom, co si kdo představuje pod pojmem „soukromí“
Při tom množství starých kupéček a zájmu platících zákazníků je logické že se velkoprostory „dokompenzovávají“ v nových nákupech a přesto stále netvoří ani 50%…
Jenže to „dokompenzovávají“ dost blbě. V každém vlaku by mělo být nějaké menší množství kupé, což se neděje. Ode zdi ke zdi.
Je to pohled na (někdy „propastné“) rozdíly kvality, na kterou můžete nyní při cestě vlakem narazit v různém čase během dne, týdne i roku na krátkých nebo delších cestách kdekoli po České republice osobními vlaky, rychlíky, EC/IC, Inter/Regio-, jety, foxy, pantery, spidery, novami různých výrobců od nás i ze zahraničí, jednotkami a vozy z různých dob a úprav na stále ještě bohaté síti železnic, i když se tlačí na jejich rušení či omezování. Tak to už máme smůlu, pro někoho je stahovací okno ve voze druhé třídy odměna navíc (to mám rád v létě, nebo minimálně tehdy, když venku nemrzne),… Číst vice »
Zlaté kupé. Člověk si najde adekvátní spolucestující. Ve velkoprostoru (prasečáku) se vzdy najde rusivej element. Buď fakani který si rodiče neumí zkrotit nebo nějaký pako který telefonuje na hands free.
A co když neadekvátní spolucestující si přisedne k vám? Jak to řešíte?
To se ale může stát i v tom velkoprostoru..
Jak to budete řešit tam?
V obou případech asi stejně, ne?
Pokud to tedy obsazenost vagonu dovolí.
Pane Karl, abyste rozuměl, já nebojuji proti kupé. Obojí má svoje + a -… Já používám oboje podle situace…Jen to byla reakce na pana Kozla, který píše, že v kupé si vždy najde adekvátního cestujícího, což je nesmysl. Někdo si může přisednout, pokud máte místenku, tak stejně dopředu nevíte s kým…
V tom máte naprostou pravdu.
Můžete si vybrat tzv. klidný vagón.
Většina lidí tichý vagón neřeší a chová se tak, jak oni uznají za vhodné, nehledě na to, že je řazen jen výjimečně a pak je to jen na osobní odvaze nebo odvaze průvodčího, jestli zkusí/te lidi, kteří nic nerespektují, požádat nebo donutit, aby tak učinili.
To bohužel musím potvrdit, pravidla tichého oddílu většina cestujících nerespektuje a co je smutnější, vlakovým četám je to úplně jedno
To by jich muselo být podstatně víc a důsledný dohled nad dodržováním toho klidu.
Příspěvek hodný kozla….
Problém vozu s kupé není ten, že je to kupé vůz, ale ten, že jsou to vagóny, které by v 21. století neměly na dráze už vůbec jezdit. Velkoprostor je oproti nim podstatně novější vůz, kde většinou, na rozdíl od kupé vozu, vše funguje.
To myslíte teď třeba ČD Bmz od Siemensu z roku 2006, modernizované v roce 2012? Nebo myslíte ex-OBB Bmz modernizované v roce 2008 a pak ještě 2017? Oboje se zásuvkami, s wifi, klimatizované, Vmax 200 km/h, první jmenovaný dokonce tlakotěsný.
Nebo jste za život nepoznal jiný vůz než staré východoněmecké B?
Máte pravdu, že na jižních Ex jezdí modernizované vozy od OBB, ale z vlastní zkušenosti vím, že dost často klima nefunguje, zásuvky v některých kupé fungují od jednu, a to nemluvím o občas nefunkčních dveřích a WC a ta wifi, no dobře!
To jsou ale stejné problémy, co můžou potkat i kdejaký velkoprostor. Kromě vozů Siemens Viaggio Comfort všechny ostatní velkoprostory ČD vznikly rekonstrukcí starších vozů a technicky i pohodlím to rozhodně není žádná hitparáda. A další problém všech vozů ČD kromě Viaggio Comfort je, že ČD mají vozový park rozdrobený do spousty nevelkých sérii různých vozů… Následkem toho jsou opravy delší a náročnější, jak to vidíme v posledních letech. Co by ČD potřebovaly, je větší unifikace vozového parku – nakoupit (klidně i postupně v rámci několika let pomocí opcí) jednu velkou sérii kvalitních a spolehlivých vozů či jednotek od výrobce, co… Číst vice »
Jednotky už mají – Pantery
Tak i Viaggio Comfort jsou jednotky, akorát netrakční 😉 A panterů i Viaggio Comfort by si ČD zasloužily podstatně víc. Přínosem velké flotily je i to, že pak není problém nahradit jeden vlak jiným stejným. Např. když se u OBB poruchá railjet, prostě místo něj pošlou jiný a cestující to nepozná. Když se u ČD poruchá Interjet nebo Pendolino, cestující to pozná hodně tvrdě, protože těch vlaků je žalostně málo.
To ale je zajištěno zejména tím že OeBB má railjet i v záloze, kdežto ČD si nemůže dovolit tak kvalitní (na jejich poměry) vozy schovávat v záloze, tam mají akorát „kopřiváky“…
To je dané počtem vlaků, jak píšu. Když si objednáte 7 vlaků, tak mít 1 celý záložní se nevyplatí. Když si jich objednáte 60, tak 1 nebo 2 záložní vlaky se v tom počtu ztratí.
S tím vším s Vámi souhlasím, chtějí aby lidé jezdili vlaky místo aut, ale ten komfort je prostě špatný. Když pak přijdu k vlaku, který je popsaný jako Ex do Linze a za lokomotivou jsou zapojené dva staré vagóny 1. třídy jako 2. třída, tak je je fakt těžké retro!!! 😀 Ale i tak vlakem do Prahy jezdím raději než autem a musím říct, že i jezdí poměrně na čas. A to je moc dobré. Neberu 2, 3 minuty zpoždění.
ČD mu málokdy dávají šanci vyzkoušet Bmz vyrobená(ne přečalouněná!) v tomto tisíciletí…
Takováto kvalitní kupé klidně můžou míchat s velkoprostory 1:1. Bohužel, u vozů vysloveně starých (40+ let od výroby) naprosto převažují kupé, takže průměrné kupé je podstatně v horším stavu než průměrný velkoprostor.
To snad nemyslíte vážně! To jste zažil a denně zažíváte?
Jako taky mám radši kupé (mám děti). Ale ve vlaku by to mělo být tak půl napůl. Kdyby zrušili kupé a nechali jen velkoprostor, vyjde úplně stejný článek obhajující kupé a hanící velkoprostor.
No vzhledem k tomu, že čísla nikoliv dojmy dražních nostalgiků, ukazují jasnou preferenci velkoprostoru, tak by to „pohoršení“ cestujících bylo menší. Přičemž nepochybuji, že tady by to „pohoršení“ bylo naopak větší neb se tu ti výše jmenování, i přes snahu redakce, koncentrují ve velké míře a dělají z toho šoto web.
A ta preference velkoprostoru jde vidět jak, jen pro představu. Jezdím vlakem skoro denně na všechny směry s výjimkou jihu Čech, tam jedu asi 4* za rok. Z toho co pozoruji na místenkách i ve vlaku je vidět, že lidé naopak volí nejdříve kupé a pak se zaplňuje velkoprostor. Buď je Jižní Expres vymykající se pravidlu, nebo oba pozorujeme úplně jiné chování lidí. Co se pohodlí týče, stačí jedno uřvané dítě na celý velkoprostor a máte vymalováno. Hlavní důvod pořizování velkoprostorového uspořádání v XJetech je počet cestujících. Ve velkoprostoru jich máte podle uspořádání 80-88. V kupé podle verze vozu 54… Číst vice »
To ale není fyzikální vlastnost velkoprostoru, není problém udělat velkoprostor 60-72 míst (dle délky) a díky efektivnějšímu využití v něm bude i o něco víc místa (pro lidi) než v kupé.
ČD v konečném efektu kupují kapacitu na místa, nikoliv na vozy…
Máte naprostou pravdu, je to i moje zkušenost a již jsem to psal.
To právě asi nevyjde, vždyť třeba railjety se tady velebí, že následují „trend“.
Velkoprostor můžou preferovat patrně jen lidé, kterým absolutně nevadí bezohlednost ostatních a nechají si od nich líbit cokoli, nebo kteří jsou sami natolik bezohlední, že ještě převyšují bezohlednost ostatních.
Spoléhat na to, že ničí emise (hluk, zápach… ) nepřekročí hranici jeho místa, a nebudou obtěžovat okolí, je utopie.
Jo i ne.
Za bezohledného se nepovažuji, jen je jednodušší ignorovat bezohlednost ostatních (co to má znamenat?) u velkoprostoru, než když jste namačkaní v kupé a ta bezohlednost se násobí (natažené nohy, ruce na opěrkách apod)
A přesto je obliba velkoprostoru mnohem větší. Záhada…
Kupé, jedině kupé.
Velkoprostor je zlo převzaté asi z letadel. Kupé i při plném obsazení nabízí větší soukromí a bezpečí, než sdílet bakterie, viry, zápach z jídel, telefonní hovory, řev nevychovaných dětí atd. se stovkou dalších lidí!
Píše se to. Hlasitá menšina.
Souhlasím s NÁZOREM autora článku. Stejně jako on Jižními expresy jezdím a vždy si rezervují místo ve velkoprostoru a pokud to jde, na dvou sedačce, kde na mě nikdo celou cestu nezírá. Jsem introvert a moc lidí pohromadě mi dobře nedělá
Dovoluji si upozornit, že ve velkoprostoru je těch lidí pohromadě mnohem víc než v kupé.
Jako by jste vůbec nechápal o co jde.
Já teda radši budu ve velkém prostoru s desítkami cizích lidí, než v malém prostoru s například dvěma cizími lidmi.
Mám to naopak.
–(introvert)
Přesně tak.
Osobně mám rád kupé, ale ideál cesta kupé vozem končí při zaplnění z více jak 50%, rovněž si v kupé přijdu bezpečněji a nebojím se si zdřímnout, neboť když někdo z kupé vystupuje, nebo nastupuje tak musí otevřít a to mě případně zbudí. Naopak v openspace voze prostě když spím, tak frajer vezme tašku a vystoupí. To že by ho ostatní zastavili je naivní představa. Ovšem i tak musím uznat, že openspace vůz je více economy neboť pojme o 25% více cestujících a i při 70% nevypadá narvaně a je tam možnost pracovat. Je však potřeba aby tam bylo i… Číst vice »
Tak já preferuji kupé. Asi je to zvyk, ale když třeba chytnu místo jen uprostřed, tak můžu kdykoliv na chvíli na chodbčku a dívat se z okna. Naopak ve velkoprostoru mi vadí třeba to, že když musím na WC, tak na mně civí lidi. Jinak ve vlaku nepracuji a stoleček ani nepotřebuji. Docela mi vadí Interpantery, ale když není zbytí…
Vy,co máte rádi velkoprostory, tak buďte rádi za B, protože je to asi lepší, než kdyby tam poslali „honeckery“, tak jak nedávno odpoledne 23.8. jimi nahradili pendolino. To asi museli být cestující fakt nadšeni.
Ano, budeme rádi, protože Bečka – dálkový vuz, Honecker – přiměstský
A ještě k tomu pro Vietnamce
To je naprostá sprostota argumentovat Honeckery… to už potom musím trvat na počítání starých kupéček jako 88 místné (kupé po 8)…
Poptávka,kterou vnutil dopravce a západní svět,aby zmenšil prostor pro cestující jde úplně proti komfortu.Ješte vysvětlete,jak je důležité svítí bílými zářivkami naplno a bude dílo skazy dokonáno.
Netřeba vše řešit dogmaticky
Možná to chce širší obzor.. Mimochodem že záměrný open space je slepou uličkou jak v dálkových spojích tak na pracovišti…
Možná i to mohl autor zohlednit v příspěvku, já jsem třeba rezervoval velkoprostor, a bylo volné něco u okna, něco v uličce; kdežto na kupéčku bylo možností rezervace mnohem více, ale úplně vše z toho uprostřed.
A kde je ta tisková zpráva? V článku dohromady nic.
https://ceskedrahy.cz/dalkova-doprava-jizni-Cechy
Přečetl jsem si tiskovou zprávu ..takže dochází ke změně řazení. ČD nic nepohrbivaji. Na posilách mají být béčka nic víc.
Což tím, že tam bude a jezdí B pravidelně, i když je to přeznačené A, je vyjma Honeckerů několikrát kvalitativně dolů.
Přečtěte si ještě jednou odstavec začínající: K úpravě řazení…Prostě tam bude jen jeden velkoprostor a tři kupéčka očividně.
Mimochodem ta úvodní fotka to také hovoří za vše kategorie IC/EC a stará béčka ze 70-let ,to je snad možné jen u nás ..
Ta „béčka“ na fotce jsou ovšem původní „áčka“ se širokými kupéčky a šesti sedačkami v kupé. Pro lidi kteří nepotřebují a nevyhledávají věci jako wifi a klima vlastně velmi pohodlný vůz. Pokud jsou ve vlaku k dispozici i moderní vozy pro lidi kteří takové věci naopak chtějí (a to bývají, jezdívá jedno nebo dvě „áčka“) nepovažuji jeho řazení za problém.
Tak na spojích vyšší kategorii vůz bez zásuvek ,wifi a klimatizace nemá prostě vůbec co dělat !
Pokud je jeden na soupravě najde se dost lidí kterým ty věci vůbec chybět nebudou, možná naopak nepřítomnost klimy ocení.
A kolik lidí to z rezervace pozná? Rozuměj většina lidí bude asi dost překvapená, co jim to nabízí za vrak…
Když už si dělám rezervaci jsou tam celkem jednoduše srozumitelné ikonky pro klimu, zásuvky i wifi. Pokud si vybírám místo piktogramy stejně sledovat musím abych se vyhnul dámskému, dětskému, tichému a podobným oddílům takže v rámci toho si můžu klidně pohlídat třeba i ty zásuvky pokud vím že o ně mám zájem. Automatické přidělování míst může ten vůz klidně dávat až jako poslední nebo se v rezervacích vůbec objevit nemusí. Stejně je plno lidí co si rezervace vůbec nedělají nebo si jí nechají automaticky někam hodit a sedí pak někde úplně jinde, případně si prostě koupí na nádraží lístek do… Číst vice »
No a pak jen zbývá, aby pečlivě vybraný vůz a v něm pečlivě vybrané místo byly ve vlaku řazeny i ve skutečnosti… 😉
To už je druhá věc, bohužel… Chápu že se občas něco vysype ale děje se to až moc často. Ale zrovna starší vozy jsou celkově jednodušší a šance že na poslední chvíli něco zdechne a bude třeba na rychlo hledat náhradu je u ních menší.
No s přimhouřením obou očí, jeden takovýto vůz si pár zákazníků asi najde. Celkem ale chápu že ti co jim vyhovuje jsou spokojení, je jich poměrně málo takže se vůz moc nezaplní…
Jízda v těchto vozech je výborná a hlavně výrazné polohování až do možnosti lehátka. Klima i wi-fi mne naprosto nezajímá.
Vlaky na jih nejsou žádné ic,ale expresy. A ty béčka tam jezdí jako posilové vozy.
To je veliký omyl ! Podívejte se nejdříve do jízdních řádů než tu budete psát hlouposti !!
Jsou to IC a EC.
Autor to trefil přímo na hlavičku – zastánci kupé ,kteří jsou v menšině jsou opravdu hlasití navrch drobet podráždění ..
Svůj pohled už jsem napsal níže jen dodám ,že snížit komfort a vydávat to za zlepšení služeb to si asi nedovolí možná ani někde v Albánii.
Zajímalo by mě, kolik těch lidí, kteří tady domu rozhodnutí tleskají a nadávají autorovi, tím vlakem reálně jezdí. Kupéčka tam i tak byly kromě toho jednoho vagónu. Každý si mohl vybrat a nejdřív byl vyprodaný ten vagon se stolky, protože pro spoustu lidí je to super varianta, jak po cestě vyřídit i nějakou práci.
Přesně tak ! Já tím jezdím hodně často převážně ČB – Linec! V tom vekoprostotoru stoleček ,pohodlí udělal jsem si práci na notebooku. Oddílový vůz Bmz226 prý jako zvýšení komfortu ?! Stísněné prostředí notebook tak na klíně (ten jakoby stolek u okna k nepoužití) ,málo místo jak tam sedí více jak tři lidi vyloženě dobytčák. Teď v létě kdy tam jezdilo hodně vodáku jsem pětkrát zvolil ten bistro vůz první třídy a zaplatil o několik stovek více a výsledek ? Dvakrát změna řazení a jelo staré áčko .. Jo a pokud už ta avizovaná jednička jela toaleta vždy mimo provoz.
To bistro 1. třídy vám vyhovuje? Vždyť to je úděs. Nevhodné umístění sedadel, všechny nedostatky velkoprostoru a to WC je tam snad za trest, tam se nedá vejít. JInak úděsný průchoďák. Vzpomínám na řešení BRa z počátku 60. let, který měl kupata a polovina vozu byla restaurace. Tam se to dalo snést a nerušilo to nikoho ani neomezovalo pohodlí. A kupata byla dvojka. Ale to řešení jedničky s bufetem je tragedie.
Myslím si, že málokdo tady tleská nemožnosti si vybrat. Ale zarytí velkoprostoráři aspoň poznají vlastní medicínu a pochopí frustraci příznivců kupé při jízdě například interpanterem nebo railjetem.
Čím se sníží komfort? Vozy bmz? Což jsou jedny z nejlepších a nejpohodlnějších vozu..
Pěkný. Myslel jsem, že to teď ty poslední dva, tři týdny takhle řadili jen výjimečně. Pro mě byl největší klad tohohle vlaku, že jsem tam mohl cestou relativně pohodlně pracovat.
V zákulisí ČD a SŽ se připravuje provoz jednoho páru pendolina Praha – Č. Budějovic. Kdyby se vykašlali na expresy a pojízdné výstavky a raději zavedli takt rychlíků 30 minut.
Vlaky objednává MD. ČD o taktu nerozhodují.
Nesouvisí ta změna řazení výhradně vozů bmz s jarním slibem ministerstva dopravy, že „doručí“ rychlost 200km/h již brzy? Třeba tím mysleli setavení soupravy z vozů jenž mají rychlostník 200 na skříni.
Vtipy stranou, osobně bych považoval za rozumné nasadit na celý vlak shodné vozy druhé třídy. Pokud se bude dařit takové dodržování řazení pravidelně držet, cestujcí bude přesně vědět co ho na cestě čeká a takovou předvídatelnost bych rozhodně považoval za benefit. A oproti velkoprostorovému vozu Bdpee 231 je bmz určitě krok správným směrm.
Vzhledem k diskuzi bych naopak řadil 3 velkoprostory a 2 kupé vozy. Dráha není od toho, aby to dala těm jiným sežrat.
Ano? Takže celý vlak z Bmz? A některé z nich budou možná i v pořádku ne?? To je nesmysl jak kráva.
No, tak jsem si vzpomněl na velkoprostorový vůz když jsem jel do Náchod, rychlík „Krakonoš“ tak nás v Hradci vyhnali z kupé že odpojují a nahnali do velkoprostoru. Jak v autobuse, jak sardinka, nezlob se ale kupé je kupé, je vidět že autor asi nejel ještě vlakem.
Klasické nádražácké: „Nejel vlakem!“ Návod jak shodit názor kohokoliv, kdykoliv a kdekoliv.
Aniž by se jakkoliv řešila skutečnost nebo se nějak vypořádali s argumenty.
Jo, takhle jo? A kdy to bylo? Já jen že průvodčí upozorňují, když sedíš v zadních vozech který končí v Hradci a ty jedeš dál na Jaroměř, že si máš přestoupit. A teď tu o Karkulce.
Konec se vám vskutku „povedl“…
Omyl, pan autor textu vlakem jezdí a o jeden zážitek se loni podělil.
https://zdopravy.cz/na-vlastni-kuzi-vlakem-do-parize-nikdy-vice-aneb-zoufalstvi-v-luzkovem-voze-155224/
Zásadně nesouhlasím, vždy první volba kupé.
Za mě úplně zbytečný članek
Nechápu jednu věc.
Když se na sousední R17 naopak v řazení vyskytuje „víc“ velkoprostorových vozů (standardně dva Bdpee 231) než nula, nebylo by lepší Ex7 jeden věnovat a vzít si místo toho jedno další Bmz?
Obě linky by byly vyrovnané, na obou by bylo na výběr jak kupé tak velkoprostor, a ušetřilo by se od téhle kontroverze.
Toto mě taky napadlo. Proti tomu stojí případné závěry sčítání cestujících, ke kterým dopravce při tvorbě řazení přihlíží.
Nahradit jeden velkoprostor vozem s kupé může znamenat nedostatečnou kapacitu některých spojů a tím nutnost častějšího přidávání vozu navíc ke kmenové soupravě = růst nákladů.
Je to tedy otázka volby: Má větší hodnotu spokojenost cestujících, nebo provozní náklady?
Vozy bmz nejsou žádné zhoršení komfortu.. v šesti je tam dost místa. Béčka samozřejmě už patří do šrotu. Teď bych chtěl článek o kvalitě linky R8.
Rolety fungují, okna nejsou slepá ani akvarijní, okny netáhne dovnitř. Oproti Béčkám také jede wifi a klimatizace … holt nejede v místě nulovývh polí a vypínaček – kde Béčko v zimě netopilo. Při brždění žádný randál, ve vagoně je za jízdy ticho. Popisuju ten švýcarský velkoprostor.
Jo a v pátek jsem zapoměl přepočítat vozy. Zpoždění 5 minut na jednokoljece je klasika, s tím udělá něco fakt jen SŽ.
Ulepene špinavé vozy.. to je realita R8
Na podlaze bylo čisto, sedáky byly taky čisté. A u ČD jsem si kupoval lístek hned potom na návazný vlak.
Já už do té špíny nevlezu.. několikrat se mi stalo že to byl hnus. To raději pojedu do Brna osobním a přestup na Bouzov. Psal jsem i na RJ odpověď nula.
Nechápu ty nářky nad kvalitou vozů a jejich řazení, ondyno tady nad jiným hořekováním téměř všichni ČD blahořečili, že řazení spolu s kvalitou není podstatné, že má být cestující rád, že jede a dojede…🤣 Tak nenaříkejte a nebrečte, buďte rádi, že vůbec jedete a dojedete. Modrá pro blázna dobrá…🤣
Žlutá je lepší, že… 😀
Když už nic jinýho tak žlutá vrací peníze nebo jejich část automaticky a nemusím jak źebrák někoho žádat notabene za jeho neschopnost!
Tak teď jste mě pobavil! 😀 Dostat ze žlutých nazpátek jediný halíř je boj …
Něco děláte špatně. Řešil jsem vícekrát a nikdy nebyl problém. Naopak u ČD byl problém vždy.
U CD hlavně navratky jízdného trvají otřesně dlouho, jen za mistenky vracejí rychle
Mohu argumentovat stejně jako vy, děláte něco špatně, z ČD není vesměs problém vymlátit peníze…
máte pravdu
před několika lety při stornu pojištěné letenky koupené u nich mi dosud nedaly vůbec nic. Pořád se jenom vymlouvají na aerolinky
U nich nic neobvyklého co RJ schvátí to už nenavrátí
Vždycky automaticky ještě ten den, několikrát mne tak cesta vyšla na polovinu nebo i méně původní částky. V tomhle je RJ bezkonkurenční. Jakmile není dodrženo řazení, většinou vrací 50% částky zpět (např. naposledy cesta z Vídně a změna vozu standard -> lowcost).
Tak to se mě nestalo ani jednou, navratky za odreknuté spoje, nefunkční apku a pak storno později než 15min před odjezdem vždy s plno cavykama a dohadováním… Jednou jsem byl tak blbej že si u nich koupil zájezd… no jednou mi to stačilo
Regionovu? Ne, díky, ani v Najbrtu to není lepčí.
Na žlutou se prý rády vyměšují mouchy …
Jedna věc je dopravní minimum, kdy jde hlavně o to dojet plus mínus podle jízdního řádu.
Druhá věc je když se něčím ČD vyloženě za peníze veřejně chlubí.
Já kdyš cestuji tak více preferuji velkoprostory Ale myslím si že v každém vlaku (R a více ) by měli být jak kupéčka tak velkoprostory . Mimochodem včera odpoledne jsem zrovna jižním expresem jel. Musel jsem do kupéčka protože velkoprostor byl jenom první třída.
A v tom kupéčku nešel roztáhnout stolek. Když jsem procházel bistru tak jsem věděl kaky 1 zavřený záchod.
Tomu nerozumím. Ve dveřích od toho záchodu byla díra a Vy jste skrz ni koukal dovnitř? Protože jinak byste těžko mohl vidět kaky, když ten záchod byl zavřený.
to bude překlep: „viděl Taky“
Já viděl kaky už před nádražím…
Text pana Šindeláře, který je z části souborem jeho osobních domněnek, ve zdejší diskusi zcela zbytečně založil na falešnou bitvu mezi kupé-milci a kupé-bijci. Ke cti mu slouží, že text viditelně označil za svůj NÁZOR. Pokud ovšem někdo řekne A, očekává se i to B, tedy že v následné diskusi bude své zveřejněné postoje obhajovat. Myslím, že ani jedna strana sporu nemá ambice předepisovat té druhé, v čem by měla sedět, pokud by dopravcem byla dána možnost si vybrat. Zastánci svých teorií by obsadily vagony s jimi oblíbenou dispozicí a na obou stranách by byl klid a mír. To bychom… Číst vice »
Ohledně kupé je názor platících jednoznačný a netřeba přesvědčovat sotouse myslící si opak.rezervacni systém u ČD i RJ je jednoznačný a důvody jsou zde popsány . O čem víc chces polemizovat? Můžeš bouchat na vrata jak chceš, hluchý ti stejně neuslyší 😜
Tom že většina cestujících jednoznačně preferuje velkoprostor, je prostě fakt. Nemá smysl v tom hledat nějaký konflikt. Tudíž úplné vyřazení velkoprostorů z linky není rozhodně posun k lepšímu.
Já nehledám konflikt v tom, jestli má někdo rád malý kotec, nebo velkou ratejnu, to je mi vážně ukradené. Odjet se to dá v obojím.
Co mně ovšem vadí, je to, že autor textu svojí zálibu ve velkoprostoru podpírá pochybnou srgumentací o spolucestujících se zanedbanou hygienou, nebo chřipkovými dobami.
Pokud bude někdo smrdět, nebo kašlat v kupé, bude úplně stejně smrdět, nebo kašlat i ve velkoprostoru.
V kupé ta pohroma zasáhne max. dalších 5 lidí, ve velkoprostoru to ale bude to mít dosah na mnohem víc spolucestujících. Kdo chce, tak to pochopi.
Pro Karla vB.:
Zhasnout si můžete i ve velkoprostoru, co by ne… Nedávno tady jeden pán v diskuzi psal, že ve vlaku běžně restartuje a nastavuje klimatizaci. Stačí prý při cestách s sebou vozit kličku…. spolucestující jsou prý zpravidla nadšení, že je tak šikovný, protože pruvodčí je většinou protivný a nevrlý….tak co vy byste si nemohl ve vlaku zhasnout světla, trochu přibrzdit ruční brzdou atd..atd…
Ten článek od respektovaného autora mne zklamal. Jen představa, že kupé pro 6 lidí je stísněnější než dvě čtverky je samozřejmě nesmyslná. Že je větší pravděpodobnost šíření infekcí v kupé? Nebo zapáchající cestující snad ve velkoprostoru bude zapáchat a obtěžovat méně? Nic z toho samozřejmě není pravda.
Za mě to napsal přesně jak to vidím i já . Pokud nejedu ve skupině mě známých osob nebo rodiny vůbec se na kupé nedivam. Je to až poslední varianta výběru . I doma mám raději pět velkých místností než osmnáct spelunek .a hlavně. Zákazníci chtějí velkoprostor , je ekonomicky výhodnějšíi pro dopravce , tak proč vůbec nějaká patta nadrazacku se mi snaží vnutit něco nechtěného ?
Přesto to nic nemění na tom, že většina lidí preferuje velkoprostor. Osobně pokud to jde, tak jdu vždycky do velkoprostoru. Pro mě osobně je pocitově mnohem snesitelnější s cizími lidmi být ve velkém prostoru a ideálně se sedadly za sebou, než proti sobě. V kupé už v principu se člověk nevyhne tomu, pokud nechce jak trouba někomu zírat do ksichtu, tak pořád musí přemýšlet, kam vůbec otočit hlavu a oči a několik hodin to vydržet, je velmi únavné. Kupé jsou prostě anachronismus, smysl to dnes má maximálně v případě rodin/skupin, které zaplní celé kupé. Jinak je to jen historický relikt.
Ta představa o stísněnosti nesmyslná není. Je možné, že vy se cítíte stísněněji na čtyřsedačce než v kupé, ale to neznamená, že se tak cítí všichni. A co se týče infekcí nebo zápachu – důležitý je objem vzduchu, ve kterém se to rozptýlí. Takže s tím odsuzováním, že nic z toho není pravda, bych byl velmi opatrný.
Každopádně je pravda, že v šestimístném kupé jsou širší sedačky, než v drtivé většině velkoprostorů (kde jsou až na výjimky 2+2 sedačky v řadě). To je možná ten argument ohledně stísněnosti.
Jenže vůz se šestimístnými kupé je méně kapacitnější než velkoprostorový vůz, kde jsou sedačky v uspořádání 2+2. Dá se tedy říci, že kupé vůz stejné délky má ve druhé třídě kapacitu 6/8 vozu velkoprostorového a i právě proto se nové kupé vozy už nepořizují.
To je rozhodně pravda, ale jde také o to jak je cestujícími takový plně obsazený vůz vnímán. Když jedu ve čtyřech na čtyřce od souseda mě dělí jenom spíš symbolická loketní opěrka (nebo také nic) a vnímám to tak že se k sobě chtě nechtě tulíme. Když nás jede šest v šestimístném kupé a sedím uprostřed mám z každé strany buď poměrně širokou a masivní opěrku a nebo má dokonce každé sedadlo opěrky vlastní, což mi už dává nějaký pocit soukromí a osobního prostoru. Ve výsledku tedy i cestu na prostředním sedadle vnímám jako pohodlnější než na čtyřce se sousedem.… Číst vice »
Někdo má zase větší pocit soukromí, když se může opřít o opěrku u okna nebo u uličky, kde z druhé strany nikdo není, než když sedí v kupé uprostřed a zleva i zprava někdo sedí.
Však já to nepopírám. Nesnažím se tvrdit že samá kupéčka jsou šťastné řešení, spíš mi jde jenom oponovat hlasitým „kupéčkobijcům“.
Jenže tady právě nastalo – samá kupéčka… a ještě se s tím chlubí. To už je úplnej marketing, z nevýhody udělej výhodu, to je jedno, hlavně ta reklama musí být důrazná…
„Zastánci kupé jsou hlasití, jsou ale v jednoznačné menšině.“
Ničím nepodložená domněnka autora článku.
Velkoprostor je katastrofa. Stačí jedno řvoucí dítě na velkoprostor a je po možnosti si při jízdě odpočinout i pracovat. Dnes se už nevychovává jako v 90kách. To už je lepší jet rovnou busem.
Asi největší hrůza je ten humus na R Labe Praha – Děčín, co se tam teď nasazuje na 1-2 vozy. Jakoby velkoprostor, ale bez jakékoliv vybavení i soukromí.
Má to podložené právě těmi rezervacemi. Vy s těmi dětmi naděláte…a v kupé vám děti nevadí? Nebo si pro sebe rezervujte celé kupé?
Autor myšlenku podložil pohledem do rezervačního systému.
Myslím,ze pohled do rezervačního systému je trošku mimo mísu. Když si přes aplikaci kupuji místenku, vždy si vybírám místo, které mi vyhovuje. Ale věřím,ze je většina lidí, kteří netusi, ze to jde a prostě si koupí místenku a hotovo. Systém jim to dá podle toho,jak je to v systému nastavené. A na pokladně to je stejně. Když si člověk neřekne konkrétní místo a vůz, dá mu to systém automaticky. Většinou se místenky prodávají někde uprostřed vlaku. Aspoň na EC to tak vždy bylo. Od vozu 260, 259…atd ..
Nejsem klaustrofobik, ale do kupéčka vlezu jen když musím. Bohužel, z Bohumína vybrakovali všechna Bdmpee²³³, strčili za ně Bdpee²³¹ a už ukradli i ty. Je vidět, že se velkoprostory fakt nechtějí
Nemá to co dočinění s tím, jak Krpatec sliboval, že cestujícím doručí rychlost 200km/h na IV. koridoru?
Nemá, pro klasické soupravy tam 200 není.
To já vím..
On myslel doučí a chudák se přeřeknul na doručí…🤣
Neznám nikoho, kdo by nepreferoval kupé. Za mě prostě naprosto ideální, o to víc na nějakou větší vzdálenost. Horší už je, když je vlak narvaný a někdo si k vám sedne. V takovém případě plně obsazené kupé je při vedrech opravdu hrozné. Není dost místa na nohy atd
Jakými vlaky to proboha jezdíte, že sedíte v kupé sám a přítomnost další osoby berete jako něco mimořádného?? Mně se snad ještě nestalo, že bych v kupé neseděl s minimálně 3 dalšími lidmi. Zcela soukromý oddíl by jinak preferoval asi opravdu každý.
stačí jet mimo špičku s Rožmberkem přes Vysočinu 🙂
Na Jižních expresech zcela běžné. Stačí jet třeba v úterý.
Pokud se na chodbě vyskytne cizí substrát, stačí nasadit vážný výraz a velmi zamyšleně něco náhodně ťukat do klávesnice laptopu. Případně stát u okna a dívat se ven. Obě varianty povětšinou zaručí ložení substrátu do vedlejších oddílů.
Si trochu protiřečíš. Na začátku ideální, na konci hrozné. Ty chceš prostě kupé sám pro sebe. Jak typické pro obhájce kupéček.
A kdo by nechtěl? I z toho důvodu se snažím, kde to jde, jezdit 1. třídou a uvítal bych i nějakou jedničku s hvězdičkou, kde by bylo kupé jen se 4 sedadly a nebo jedna řada sedadel po straně za sebou i proti sobě. Pak se může mluvit o soukromí i pohodlí.
Co jezdí na expresech, je mi naštěstí jedno, protože jezdím většinou jen do Benešova. I tam se ale ČD snaží cestování rychlíkem maximálně znepříjemnit, i když velkoprostorové vozy nezrušili. Je schválně málo vagónů – první třída, pak jeden s dětskými a dalšími zvláštními oddíly, normální druhá třída většinou jen dva vagóny (takže když jeden kvůli nějaké „mimořádnosti“ chybí, tak už je místo k sezení bez šance). Záměr je jasný – aby si lidi kupovali místenky, v obavě, že na ně nezbyde místo k sezení, nebo jen nějaké horší. Jenže když člověk jezdí na lítačku, tak se jednotlivé jízdenky nekupují a… Číst vice »
Mistenka bez jizdenky se koupit rozhodne da, ale stoji 35 korun
Díky za info, ale ona ani ta lítačka není zadarmo, takže kupovat k tomu ještě místenky za 35 Kč by byla dost drahá legrace. To už by bylo levnější dojet autem někam k MHD (a lítačka na samotnou Prahu je za hubičku) – i pro jednoho člověka. Ano, ve vlaku člověk třeba může něco dělat, ale když nemá dobré místo, tak maximálně čumět do mobilu.
Ta dráha taky není zadarmo… Jakou cenu byste si za lítačku představovali – asi aby dopravce platil. vám?
Hlavně bych si představoval nějaké narovnání cen PID mezi Prahou a vnějšími pásmy. Praha 3650 za rok, což je opravdu směšná a nedůstojně nízká cena, ale za stejnou cenu nejsou ani dvě vnější pásma (a jen z Benešova je jich potřeba pět). Přitom v Praze jsou výkony dopravy nesrovnatelně větší – to, co najezdí všechny rychlíky přes Středočeský kraj za den, najezdí metro možná ani ne za hodinu. O tramvajích, nočních autobusech a intervalech autobusů vůbec nemluvě. Možným řešením je rozdělit prstencová pásma tvořící okruhy kolem celého kraje (což nikdo nevyužije, pokud se nechce projíždět autobusy a vlaky celou dobu)… Číst vice »
Ty ceny jsou skutečně přemrštěné. Zkuste si najít základní tarif a podívejte se na to. Je ale problé ho vůbec najít. Třeba 10 km za 33 Kč? Kdo by za to jel? Proto i třeba mnoho lidí volí auto, i na vesnici. Pak jsou prázdné vlaky.
To už je lepší si rovnou koupit v té lístek ČD online (s místenku zdarma)
„je schválně málo vagónů“ tvl, to se nedá ani dočíst, jak ten inteligentní názor srší.
Proč tedy nezapojí dostatek vozů, když na nástupiště se jich nejméně 8 vejde pohodlně?
1. Nejsou
2. Objednatel neobjednal a nezaplatil.
3. Cestující si je populistickou cenou ani z třetiny nezaplatil.
Objednatel si objednava pouze prepravu cestujicich (tzn. neplati nove vagony dopravci). To by se nam to chtelo podnikat, kdyz objednatel zaplati vsechno a my bychom jenom vydelavali bez jakychkoliv investic, ze?
Já myslím že spíš číslo 2
Pokud nejsou vozy, je to chyba ČD – měly jich víc než dost.
A ano, měl by se snažit objednatel, když mají všichni plná ústa ekologické dopravy (kterou snad modernizovaná elektrizovaná železnice skutečně je). Místo dotací firmám na nové elektromobily a podobné nesmysly.
Souhlas!
A proč se prostě nevyrábí vozy jako je třeba vůz Bee 272 ve kterém jsou jak kupé tak i velkoprostor ? Měli by aspoň radost jak kupéčkáři tak i velkoprostoráci.
Vždyť to by něco mohlo být taky jednoduché a nezanedbatelný počet cestujících spokojený… nepřijatelné.
Autor článku si vlastně protiřečí. Píše, že v kupé není soukromí, ale zároveň, že tam mohou být cestující, co vůz poškozují, protože nejsou vidět, tedy mají v podstatě soukromí. Sorry, ale já ač mám rád klimatizaci, jedu i létě raději Labem než Krušnohorem. V kupé mám soukromí, klid, zavřu okno a dveře tak i relativně ticho, ve velkoprostoru bez šance. Cestující co sere na hygienu v kupé sice smrdí, obtěžuje těch pár lidí s ním v kupé, ale v salonu ten smrad jde v půlce vozu v tom lepším případě. Práce? Jsou dva typy salonů, jeden co má sedačky proti… Číst vice »
S popisem výhod kupé souhlasim, ale nemohu souhlasit s popisem stolku mezi dvousedadly proti sobě v salonu/velkoprostorovým voze – tam proti stolkum v kupé nejsou stolky jen malé pod oknem, ale na šířku dvou sedaček a většinou s rozšiřitelnou hloubkou stolku nad stehna sedících, takže pak se teoreticky na ten stolek vejdou i 4 noteboaky rozměrů 16″!
Osmičlenná koženková kupé i jejich šestičlenní nástupci mě vždycky v duchu vrátí do devadesátých let. Velkoprostor byl tehdy luxusní příplatková novinka, asi se nějak motáme v kruzích…
To se na druhou stranu ty vagóny s kupéčkama ta jižním expresu jsou často i klimatizované.
A když se zadaří tak i s Wi-Fi…
Proste chybi nejakych 20-30 Interjetů. Bud by jezdily solo a nebo by se na ně připojil nejaky Bmz , aby i kupéčkáři byli spokojení.
Jižní expres, Vltava, Lužnice, Labe, Silva Nortica, spoje které by se mohli dočkat větší pozornosti, jenže co je v depu České Budějovice kvalitní, napadají mě leda lišky a panteři, víc nic
Když je něco nového, ještě to nemusí být kvalitní.
Spíš úplně naopak.
Že se vydává zhoršení stavu za pokrok je běžné všude, nejen v dopravě… Osobně mi to nevadí, kupé i velkoprostor mají své výhody. Jdu obvykle tam, kde je víc volno.
No oni jsou spoje kde si bez místenky nevrznete ..
No hold musíme my kupečkáři vymřít.Raději jedu autem než ve velkoprostoru kde se cítím jak v letadle, které nesnáším, ale jsou destinace ,kde potřebuji a jinak se dá dostat vemi komplikovaně.Takže za mě do statistik čárku do skupiny kupé.
Tak z mnoha vlaků na Ostravu zmizely velkoprostory Bpee a Bdmpee už před lety a tato změna se odehrála úplně potichu. Některé vlaky na ostravské lince jsou téměř celé z Bmz a velkoprostor je pouze v jedničce. A poslední týden jsem jel dvakrát náhradní soupravou za Pendolino a obě byly taky vyhradně kupé. Po dodávce Comfortjetů se moc velkoprostorů neuvolní. Na Hamburg/Berlín ČD tenkrát v 1995 a 2003 objednaly taky jen kupé (asi tenkrát velkoprostor pro dálkovku byl pro ně moc pokrokový). Teprve na základě požadavku z Německa někdy v 2016 nechaly z 18 kusů Bmz od OBB zbastlit velkoprostory.… Číst vice »
Nabízel to vůbec Siemens krom pár business kupé?
To je tím, že v Pendolinu si zákázník platí v ceně polohovací sedačku a maximálně tři místa přes šířku vozu i ve druhé třídě a takovými velkoprostorovými vozy ČD pokud vím nedisponují. V minulosti k nám takové vozy jezdili na EC v soupravách DB nebo SBB, bohužel je to minulost.
Disponují, jezdí např.na Labi.
Ale zase ty Bee272 v létě nejde prakticky vyvětrat.
Holt by měly řadit vozy první třídy pro celý vlak. Tolik jich holt ale asi nemají…
Tiskové je tu od toho aby i ze špatných zpráv vyrábělo dobré…
Reakce lidí vpodstatě potvrzují pravidlo, že asi 40% lidí preferuje kupé. Činské studie prokázaly, že ve velkoprostoru se nakazí víc lidí, a je tam vždycky světlo naplno, což je někdy nepříjemné. Jinak ja to subjektivní. Všichni se shodnou na tom, že ČD na potřeby lidí kašlou, protože ve většině vlaků vždycky po bolševicku nutí část cestujících ke způsobu cestování, který si nepřejí, řešením bývá cestování autem. Ještě bych připomněl, že jsou dva typy velkoprostorů: dvě čtyřky prot sobě a „couvající autobusy“, což je vpodstatě letecká úprava sedadel, ale na rozdíl od letadel a některých zahraničních vlaků je polovina sedadel proti… Číst vice »
Řešíš blbiny, jinak to nelze nazvat. Co osobáky, autobusy, auta? Kde jsou kupátka?
Chceš někam jet, tak jeď nebo ne a nedělej z blbostí revoluci.
A jestli je to tvoje potřeba, běž se léčit.
ale fuj – na objektivni prispevek se ve slusne spolecnosti nereaguje zoufale offtopic vysplechtem coby commentem.. Paddy, styd se
..a pak další drobné bolesti typu výpadku komplet spojení ..23/8, IC539, v 15:50 bez mimořádnosti, 15:59 vlak odřeknut bez náhrady.. Dokážete si představit, jak v patek odpoled e vypadal následující rychlík.
Alternativa naštěstí existuje, Flix + Regiojet 😉
…zapomněl jste na auto. 🙂
👍🙂
Díky kupé mají pracovníci security co žrát.
Málokdy tomu tak je, ale v tomto případě bych se podepsal pod prakticky celý článek. Už redukci velkoprostorů jsem vnímal velmi negativně, tahle PR akce pro mě dělá cestu expresem skoro nepoužitelnou.
Doufám, že to tu někdo z vedení ČD čte a chytne se za pačesy.
Tak je to státní firma plná gerontů… Od toho si fakt moc slibovat nemůžete.
Je vždy legrační, jak někteří (jako vy), když mají na věc nějaký názor, tak pokud to není tak, jak chtějí, tak příslušné osoby považuje za geronty, blbce atd. Jen si vždycky říkám, kde berou přesvědčení, že zrovna ten jejich názor je ten správný.
Z ČD a že se chytnou za pačesy ? Vždyť sníží komfort ,ale ještě to vydávají za pokrok. Ale určitě zase natočí nějaký nesmysl s Trojanem ..
A co když pro někoho naopak komfort zvýší? Mají se chytnout za pačesy, protože vy to chcete jinak?
Komu zvýšili komfort? Dříve jezdila kombinace velkoprostoru a kupátek, nově jezdí jen kupátka. Takže jediní, komu mohli zvýšit komfort, jsou ti zastánci kupátek, kteří nesnesou, že by někdo ohl mít jiný názor a preferovat velkoprostor, a chtějí všechny nacpat do kupátek. Takových je ale doufám minimum.
Předpokládám, že ty velkoprostory nešly do šrotu, ale jezdí někde jinde a tam zvyšují komfort.
ČD ale tvrdí, že zvyšují komfort na Jižních expresech. A tam ty velkoprostory nejezdí.
Je to tak, než kupé, tak fakt snad radši bus, i když cestování autobusem nesnáším.
Za me Bmz ten nejlepsi vagon, co kdy vyrobili, na pohodli rozhodne…
Nic proti, ať jezdí. Ale ať mám možnost volby.
Kdyby byla souprava na jižanech: 380 + 2 Bpee + 2 Bmz + Bdbgmee + ARmpee. Tak by všichni byli spokojeni.
Do Lince může jenom 5 vagonů (myslím, že kvůli délce nějakého nástupiště). Takže kmeny souprav Ex7 by mohly být: 2 x Bdmpee233 + Bmz226 + Bbdgmee 236 + ARmpee829
To není pravda, v Linci se k nástupištím vejdou mnohem delší vlaky a menšího významu než mezinárodní EC.
Tady taky nejde o Linec ,ale o Freistadt a Kefermarkt.
v Linci mozna ano, ale nekde po ceste nemusi. To, ze v Praze a v Brne se k nastupisti vejde vlak s 15 vagony neznamena ze nadrazi v Adamove ma dostatecnou delku nastupist, aby tam mohl zastavit.
EC hlavně nemá zastavovat v Adamově a stanicích obdobného významu.
Pár důvodů proti oddílovým vozům. I v šesti lidech (místo dřívějších osmi) je kupé velmi stísněný prostor, zejména v dobách chřipkových. Soukromí není ani minimální, stačí jeden spolucestující se zanedbanou hygienou a máte po radosti. Pracovat se tam dá jen obtížně, protože nenabízí stolečky pro všechna sedadla. To samé platí pro možnost občerstvení. Zejména ve večerních vlacích nenabízí cestujícím pocit bezpečí, poberty naopak svádí k vandalismu a neurvalému chování. — Takže dle autora je velkoprostor ideálnější např. v dobách chřipkových kdy jeden kašlající (na) cestující bez higieny otráví a nakazí celý velkoprostorový vagon s minimální šancí k úniku než v… Číst vice »
Jo a omlouvám se za gramatiku – píšu to v rorhořčení a ve spěchu…
Vždyť to autor píše: Skupina zastánců kupé je hlasitá… 🙂
Já se ale pozastavuji nad těmi lži o výhodnosti cestování o velkoprostorech, která jsou právěže předností kupéček. Ten kdo tenhle nesmysl napsal nikdy nejezdil vlakem…
Prozatím lžeš pouze ty.
Jsi prolhaný jedinec, bohužel hlasitý.
*nejlepší vozy*
vychvalované do nebes, snad kvůli zažitkům z mládí, když se jelo na výlet a všecko bylo jiné a lepší, byl to přece výlet po předlouhé době
proklínané těmi, kteří jimi jezdí pravidelně stokrát do roka, či snad denně za prací.
Z diskuze tak nějak cítím, že max 2/3 jsou pro velkoprostor a min 1/3 pro kupé.
Tak podle toho by mělo to řazení vypadat.
Hlavně ať je každej ve svym vagóně a nedržkuje a bude klid. I tady…
Jedním z kritérií pro vlaky EuroCity má být řazení vozů různých typů tak, aby měl cestující na výběr mezi velkoprostory a oddíly. ÖBB nemají problém s tím, že ČD míní na EC do Lince toto pravidlo porušovat?
V EC taky má být první třída od druhé oddělená jídelním vozem, to OBB taky zrovna nedodržují.
V Rakousku to staví u každé vrby, prakticky nejde o EC.
V Rakousku jede prakticky jako REX. Nehledě na to, že kvalita vozového parku na průměrném IC v Rakousku je v posledních letech dost k pláči. Většina souprav je složená z CityShuttle + občas nějaké to *mz.
Lidi kteří psali tu tiskovou zprávu prostě nikdy nejeli vlakem. Jak šokujicí u blízkých papalášů. Prostě vozová krize je nutí z provozních důvodů ten vůz šoupnout jinam, třeba k DE, kde je tlak na kvalitu ze zahraničí a nějakcí pitomci to prostě sepsali do nesmyslné zprávy, která to vydává za výhodu. To je toho.
Moje babicka tomu rikala „udelat z blbosti prednost“. V podstate je na tom postaven cely marketing a PR…
Tak my taky můžeme tlačit na kvalitu, na Rakouském území jede EC 62 kilometrů ze Summerau do Lince 58 minut, takže cca 60 km/h, minimální předepsaná cestovní rychlost pro vlaky EC je 90 km/h už od roku 1987 a OBB tehdy u toho, když EC vznikaly, byly a souhlasily s tim. Jen porušují svoje vlastní pravidla.
To, že si cestující nemůže vybrat, zda chce cestovat v kupé nebo ve velkoprostorovém voze, rozhodně není nejen žádný pokrok, ale ani nic z toho, čím by se dopravce mohl a měl honosit – a je úplně jedno, o jakého dopravce se jedná.
Všem stejně. To by tak hrálo, aby bylo obojí! A tak nebylo ani se zelím, ani se šípkovou. No a k pití zbylo jedno pivo z celého sudu. Mohli za to samozřejmě všichni okolo…
Pořád si někdo myslí, že to byl návod? 🙁
Text je označen jako NÁZOR, takže jeho autor má plné právo inzerovat své subjektivní pocity, třeba i ve velkoobchodním balení. Po přečtení to ale dělá dojem, že velkoprostor je z principu to nejlepší pod slucem a kupé je výplod pekla, protože: – smradlavý cestující v kupé obtěžuje, zato ve velkoprostoru zřejmě ne – v období infekčních onemocnění je sedět v kupé riziko, zato velkoprostoru ne – v noci v kupé číhá nebezpečí, zato ve velkoprostoru ne Když jsem jezdil v noci vlakem sestaveným z vozů B249, tak jsem si mohl alespoň zhasnout, což v současných velkoprostorech asi nelze. Obávám se,… Číst vice »
Tak vám to vysvětlím jak na ZŠ, evidentně čtení s porozuměním a výroková logika Vám totiž nic neříká. “– smradlavý cestující v kupé obtěžuje, zato ve velkoprostoru zřejmě ne” – vymýšlíte si, 2. část jste si vymyslel, ta nikde nezazněla. Zkuste si deodorant rozprášit do malého prostoru a pak do velkého a uvidíte, kde ho budete cítit intenzivněji a déle. “ – v období infekčních onemocnění je sedět v kupé riziko, zato velkoprostoru ne” – 2. část opět výmysl. Je obecně známo i malým dětem, že vysoká hustota lidí na malém prostoru významně zvyšuje riziko přenosu infekčních nemocí. “ –… Číst vice »
Sorry, ale od té doby, co ČD začaly zařazovat velkoprostory, tak jezdím primárně v nich. Fakt nechci podstupovat žádnou sociální loterii, koho si vylosuju do kupéčka a s kým se tam budu mačkat. O možnosti práce v namačkaným kupéčku bez stolku ani nemluvím. Díky, užil jsem si toho dost při dojíždění do školy, nemám zájem v tom dál pokračovat.
Já vás v žádném případě nepřesvědčuju, že máte jezdit v kupé. pouze jsem se pozastavoval nad iracionalitou argumentů použitých v textu, které měly na konkrétních příkladech dokazovat, že jsou kupé horší, než velkoprostor, i když působení uvedených faktorů je ve velkoprostoru stejné, nebo větší, než v kupé.
To, že teď není možnost volby, je velká chyba, stejně jako je chyba, že nové Jety pro změnu nemají žádná kupé.
Působí to, jak v nějaké závodní jídelně před padesáti lety, kdy taky na výběr nebylo a mohl jste se pouze rozhodnout, jestli to zblajznout, nebo tam raději ani nejít.
Já tohle nechápu ,přesně jak se píše v článku : nejmodernější český koridor a ČD tam není schopna nasadit vozy odpovídající 21 století ! Ty aktuálně nasazované oddílové vozy jsou nepohodlné ,člověk sedne do sedačky a nemůže se pořádně uvelebit – vytáhnout notebook a pracovat – nelze (leda tak na klíně) pokud je kupé obsazeno nulový prostor pro nohy a to nemluvím pokud se vám tam nastěhuje někdo s dětmi a pod. Vekoprostor je o galaxii lepší co se týče pohodlné přepravy a minimálně by měl mít tedy člověk na výběr! Ano u EC a IC využívám často velkoprostorový bistro… Číst vice »
Kupé většinou obsadí čtyři borci s taškama a je vymalováno..zlatej velkoprostor
Když jsou aspoň 4, tak je to ještě dobré
Kolikrát to „přeplněné“ kupé dělají 2 osoby
Seděl jsem sám v…
Řeknu nepopulární názor. Mám raději kupé, ale především kvůli tomu, že se mu nyní lidé vyhýbají a na málo vytížených spojích jedu téměř výhradně vždy sám. Jakmile ČD velkoprostory zruší, blbečkové se nahrnou do kupé a budu mít po radostech.
Mimochodem, ze stejného důvodu si vyberu k sezení staré Bčko oproti Bmz – lidi tam nechtějí a je tam díky tomu volno.
Takže normální lidé, kteří jdou do velkoprostoru, jsou blbečkové. Tak to jsem rád, že to vím.
Dobrá, tak substrát no.
Ale tak hlavně, že všichni víme, kdo je tady blbeček. 🙂
Takhle mi to ale nevyznělo, ale ti potrefení se vždycky sami ozvou…
Klidně můžeš zakejhat ještě jednou.
Takže ideál je vyhnat lidi z vagonu … a pak protestovat, že nejedou vlakem.
To je taková typická nádražácká mentalita. Chceme si jezdit s vláčkama, ale nechceme v nich cestující.
Já radši kupé. Lépe se domlouvá na hladině osvětlení nebo teploty s potenciálními pěti cestujícími, než se třeba osmdesáti, že…
Nevidím na kupé nic pozitivního, při plném obsazení méně místa na nohy, nepoužitelné stolečky, vydýchaný vzduch, při nešťastné konstalaci, sdílíte malý prostor s cestujícími, kteří smrdí, jsou na šrot nebo si s vámi chtějí povídat, i když o to nemáte zájem, poslouchat 2 hodiny Mařku, jak si povídá s Ivou, že jí podvádí manžel, taky nechci (ale stalo se). Radši si sednu do dobytčáku, nasadím sluchátka a budu se koukat na film nebo pracovat na počítači.
Nasadit sluchátka a koukat na film se dá i v kupè…
I dva lidé s batohy dokáží vytvořit dojem plného kupé. Sednou si na krajní sedačky, na protilehlé dají kopyta ve smradlavých fuseklích a na zbylé dvě volné sedačky kydnou batohy. A máme plné kupé. Nejednou jsem tyhle blbečky musel umravňovat, protože většina lidí se bála.
Nevím jestli je ten velkoprostor tak dokonalý. Když má někdo chřipku v kupečku tak nakazí jen 5lidi. Když ve velkoprostoru tak nakazí celý vagon. 2, jel jsem velkoprostorem, Já na jednom konci a na druhém konci Hlučná Romská rodina. Ten kravál slyšel celý vagon.
Přesně tak. V kupé je šance na hlučné spolucestující relativně nízká, ve velkoprostoru téměř jistota. Navíc si myslím, že ten malý prostor kupé podvědomě nutí lidi tu svoji nevychovanost trochu krotit.
Jezdím ve velkoprostoru, rád a často a když nejede skautský tábor nebo škola na výlet, nezažil jsem, že by byl ve vagónu bordel, zato v kupé se zářil situace, které bych už nikdy zářit nechtěl, opilý spolucestující, smradlavi trampové(5 dní se nemít a pak nastoupit do VHD je asi ok), ukecaná paní, co se chtěla se všemi seznámit, pár, kterému evidentně nevadilo, že tam sedím a podobně.
Totéž jsem zažil i ve velkoprostoru. Co tam máte dál?
ČD klesají s kvalitou nejen směrem na jih. První náhrada za Pendolino z Košic naprostý otřes. Vagony z 90-let, klimatizace v našem voze fungoval tak na 1/3. Objednám si open space pro 2 na cestu dlouhou 9 hodin. Přijede kupé Ve Štrbě přistoupil dost zpocený turista. Fakt príma jízda, když sedí zpocená člověk vedle vás. Doteď za 3 týdny se ČD neomluvily.
Teď si představte situaci, že by ve vašem voze přestala klimatizace fungovat úplně. To byste si během následující hodinky jízdy někde okolo Kralovan – Vrútek mohl s turistou ze Šrby podat ruku, protože pak byste oba vypadali úplně stejně.
Košičan je opravdu pokles o jeden řád (i když teď vozí i kupé 🤣), ale zase na úroveň Metropolitanů, takže vlastně standard. Bohužel…
Nabuduce pre cestu Praha Kosice odporucam Ryanair. Pokial clovek vie, ze tu cestu bude musiet absolvovat, v predstihu sa da letenka zohnat za cenu rovnajucej sa listku na vlak. Oproti vlaku ale cesta trva do 60minut, „klima“ funguje a meskania su tiez skor vynimka ako pravidlo.
A jízda na letiště a z letiště a být předem na letišti 2 hodiny plus nemožnost si vzít osobní věci kvůli prohledávání?
Lepší béčko, než velké nic, jako u žlutého pána.
I zluty pan ma v prvni tride kupecka
Odkdy má žlutý pán první třídu? Tam by přece stát neproplácell studentské aj. slevy, proto se to jmenuje úplně jinak.
A proč se ČD nechají dobrovolně připravit o proplácení studentských slev z dražších lístů ve vyšší tříde?
https://regiojet.cz/nase-jizdenky/tarify-a-slevy
Ve vlacích kategorie R (linka R8, R23) platí pouze pro tarifní třídy Standard (2. tř.) a Low cost (2. tř.).
Výcuc z tarifu, do byznys třídy si studentskou, důchodcovskou … nekoupíte.
Klasický výlev tvrdého ČD ultras ! On ten „žlutý pán“ není aktuálně o moc horší než náš slavný národní dopravce – bohužel !
Včera souprava na IC směrem do Budějovic, kde jako jediný historický vagon bylo staré Áčko místo bistra, to pak nechápu za jakou kvalitu si teda připlacim, když jako 1. Třída jede tato relikvie.
Předpokládám, že mám pak nárok na kompenzaci, vzhledem k tomu, že tento obstarožní vehikl 1. třídy je ve všech směrech horší, než ostatní vozy v soupravě vedené jako 2. třída.
Kompenzace je obvykle 30CZK a jeste se pro ni musi do kasy
Já dostal kompenzaci za nezařazený vůz první třídy z Prahy do ČB 60 Kč, které uplatním při nákupu jízdenky u pokladny nebo zaplacení v jidelňáku.
Jenže tady první třída byla. Made in GDR
Die erste Klasse, Honecker edition…
Jistě ten čas pro vybojování 60kc má hodnotu ve stovkách.
60kc je směšné a nedá se vůbec jmenovat kompenzace. A proto jedu vlakem jen par krát do roka.
90 Kč jsem dostal. Za neklimu, za nebistro a za nezařazení pohodlnějšího vozu.
Vystavuje ji průvodčí ve vlaku!
Letos jsem se s tím setkal snad už pětkrát či šestkrát při cestě z ČB do Lince. Jízdenka dražší o několik stovek a je přistavena taková rakev.
Opatrně s tou rakví: https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_843
Je to sice nepravděpodobné, ale nikoliv zhola nemožné. Stačí napěťová výluka…
Připlácíte si za jízdu v národní památce.
Jízdenky do historických vlaků bývaji zpravidla vždycky dražší. 🙂
To jste měl štěstí když nejela ta příšera Bistro s pseudojedničkou.
Každýho věc, ale já radši kupé než velkoprostor.
Já taky, ale zase většinou jezdím mimo špičku, takže mám šanci v něm sedět sám.
Ono je to hodně o kontextu situace. Při všech normálních cestách výrazně preferuji velkoprostor, ovšem když teď občas jedeme s ani ne ročním miminem, tak se situace dost mění. V ideálním světě by samozřejmě vždy bylo místo v dětském oddíle, ale to často není, a tak beru alespoň klasické Bmz, kde když se dítě zrovna probudí v blbém rozpoložení, tak zkazí cestu maximálně šesti lidem a ne celému vozu. Taky je tam snazší položit deku na zem, když už nevydrží sedět na svém místě. Zároveň to ale znamená, že když dítě spí, nebudu moct pracovat, ani koukat na film, ani… Číst vice »
Kupé je dobré pro cestu s rodinou nebo přáteli anebo když si je člověk jistý, že bude téměř prázdné. Ve velkoprostoru pak je zas výhoda, že se dá prakticky vždy vybrat místo s max. jedním sousedem a ještě mám jisté, že budu mít jak stoleček jak zásuvku po ruce. Při více lidech je určitě dobrá čtyřka s velkým stolem, ale ty je potřeba rezervovat s předstihem. Pro cestování s dětmi využíváme obojí, protože dětský oddíl je někde v kupéčkách a někde ve velkoprostoru. Tam je taky výhoda dětského kina. Pro plný vlak určitě radši jedeme ve čtyřech než v šesti… Číst vice »
Zrovna pro rodiny a větší skupiny je ideální kupé, protože i jedno hlasitější dítě ve velkoprostoru dokáže cestu další stovce lidí hodně znepříjemnit. Další sortou jsou třeba vodáci s kytarou, kteří v kupé ruší podstatně méně, než ve včelíně.
Tenhle článek je opravdu jen “názor”. Mě vyhovují kupé, partnerce velkoprostor.
To ze vam osobne vyhovuje kupe, vubec prece nevyvraci, ze vetsina cestrujicich chce radeji velkoprostor. Nebo snad na zaklade vasich preferenci doma se snazite tvrdit ze 50% cestujicich chce kupe?
Rezervační systém je také „jen názor“? Fyzická obsazenost velkoprostoru vs. kupé je také „jen názor“?
Asi jo, protože zastánci kupé vozů, kteří jsou v menšině, mají vždy pravdu. Ale jen proto, protože jsou velice hluční a ostatní se jim se svým nesouhlasným názorem musí klidit z cesty.
Rezervační systém a skutečná fyzická obsazenost nemusí vždy spolu korespondovat! Zejména u spojů které jsou pravidelně méně obsazovány prostě dochází k situaci že člověk který si zakoupil jízdenku aplikací a automaticky získává zdarma místenku, si prostě sedne v poloprázdném vagonu tam kam ho to zrovna napadne. Hlavně mi neříkejte že jste nikdy nezažil, že místo označené místenkou zůstalo po celou dobu neobsazené! Mě tedy dost často. Potom jakési statistiky o co má cestující veřejnost větší zájem je fakt lichá. Na obě vaše otázky tedy odpovídám ANO je to pouze názor.
Nikdo nepsal, že spolu korespondují rezervační systém a fyzická obsazenost. Minimálně u té fyzické obsazenosti jste sám potvrdil, že odpovídá preferencím cestujících. Nebo podle vás někdo má místenku do velkoprostoru, preferuje velkoprostor a jde si sednout do kupé? Proč by to dělal?
Už tady zaznělo, že část cestujících, kteří si pořídí místenku zdarma na eshopu ani neví, že je možnost vybrat z plánku vlaku, takže je automat posadí (většinou do velkoprostoru) tam kam nechtěli, takže si jednoduše přesednou do kupé, opačnou možnost jsem nezažil, ale nevylučuji.
Záleží na počtu míst ve velkoprostoru a v kupé vzhledem k celému vlaku. A taky je potřeba rozlišovat staré B s osmi místy v kupé oproti Bmz.
Nejlepším lakmusovým papírkem jsou dlouhé vlaky na Moravu, a tam je to tak půl napůl.
To máte blbý, když každý cestujete v jiném vagónu. 😂😂
Časem třeba přijdou i oddělené ložnice.
No a partnerka díky tomuto rozhodnutí ČD má teď horší cestování Jižními expresy, takže vlastně je ten názor opodstatněný 🙂
Popularita velkoprostorů je prostě fakt, a odebrání možnosti volby je extrémně krátkozraký krok.
Bmz jsou naopak super, jediné mínus je, že v nich byli v průběhu provozu rozkradeny závěsy a ČD je nenahradilo.
Bmz226 nikdy u ČD závěsy neměly!
Aktualita z dnešního rána, zkraceni soupravy na 2xbmz 1x multi a bistro s jednickou vedlo k plnemu obsazeni a ciklysti meli oci pro plac, proste jim kola nevzali. Jen tak dal a zasnu zas jezdit žlutym gumokolem.
V dálkovce je u ČD pro kola povinná rezervace, takže jak to pak ČD vyřešili?
obvykle to vůči substrátu řeší vztyčením prostředníčku
A navíc pro cyklisty je vyhrazeno část kupéček, takže vás tam bez kola rezervace nepustí .
Vidím, že aplikovali v expresu stejný přístup jako v rychlících – dát co nejméně vagónů a snažit se tím co nejvíc lidí donutit nakoupit místenky (v obavě, že na ně nezbyde místo). Tentokrát se přepočítali, od těch cyklistů by asi utržili víc 🙂
„I v šesti lidech (místo dřívějších osmi) je kupé velmi stísněný prostor, zejména v dobách chřipkových.“ – v čem je v tomhle ohledu lepší velkoprostor, kde je sice ulička uprostřed, ale na stejné ploše je tam víc lidí, čili větší pravědpodobnost, že někdo poblíž bude chrchlat/kýchat?
„Soukromí není ani minimální, stačí jeden spolucestující se zanedbanou hygienou a máte po radosti“ – ano, ale opět, ve velkoprostoru se snad nevyskytují zapáchající cestující? Ve velkoprostoru snad máte nějaké soukromí?
100% souhlas
Ano mám, při uspořadaní za sebou na mě vidi max 3 lidé a připadne čtyřka se stolkem naprosto dokonalá pro práci na PC
Argument stolků jsem nerozporoval. Že na vás ve velkoprostoru nekoukají 3 lidi čelem, uznávám, ale zajímalo by mě především, v čem je velkoprostor lepší při výskytu aromatických cestujících, jak naznačuje autor.
Před aromatickým cestujícím jak říkate, se asi neschováte, bohužel
Velkoprostor je lepší v tom, že mám kolem sebe menší „bublinu“. Pokud sedím v leteckém uspořádání, na nikoho nekoukám a když sedím u okna a potřebuji ven, lezu maximálně přes jednoho člověka.
Plus tedy výměna vzduchu ve velkoprostoru je prostě lepší.
Jenže v tom velkoprostoru toho člověka opravdu doslova přelézáte, z kupé se dá většinou celkem pohodlně odejít prostředkem a nanejvýš překročit nějakou tu nohu… Opravdu to bude spíš o osobních preferencích.
Pro Prahu byly jižní Čechy vždy pouze skanzenem, kam se jezdí v pátek odpoledne na chaty a chalupy. Podle toho to taky tak vypadá i v dopravě.
Přesně tak a pak u sousední tratě vzdychají po tom jak krásné náležitosti jezdily na R26 za ČD. Bohužel jen to co zbylo ve Vrškách po vyslání na severní trasy.
Když se ale podívám na rezervace např. zítra odpoledne z Prahy směr Olomouc, tak se lidi kupé rozhodně nevyhýbají, spíš naopak.
To je hlavně tím, že Ares to přednostně hodí do velkoprostoru a teprve, kdyz si v Můj vlak aktivně kliknu na vybrat místo z plánku, tak si to přebookuji kam chci a to zas každý nedělá. A to je snad na všech linkách kde taková kombinace je, takže to není o žádné preferenci, jen o tom že dost lidí neví, že si to můžou změnit.
S tím nemohu souhlasit. Na Ex1/Ex2 pravidelně dělám přesný opak, že předvybrané místo v kupé přesouvám do velkoprostoru.
A na stejných linkách je docela běžné, že velkoprostor je vymístenkovaný, zatímco v kupé jsou pořád místa.
V životě mi na Ex2 automatické místo nevybralo kupé, teď už to ani nejde, protože tam kupé bohužel nejsou.