Názor: České dráhy pohřbívají kvalitu Jižních expresů a ještě se tím chlubí

Jižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJižní expres ve čtvrtek 5. září 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stačí pohled do rezervačního systému a je jasno, všichni míří do velkoprostoru, kupé je až druhá možnost.

Jindy veskrze profesionální komunikace Českých drah jako by uprostřed tohoto týdne pod předvolebním náporem politiků mírně ztratila soudnost. Ve schránkách novinářů přistála tisková zpráva, jejíž titulek začínal větou „Vyšší kvalita cestování na jih Čech“. V textu se však skrýval opak.

Dráhy s velkou slávou mimo jiné oznámily, že na Jižních expresech definitivně končí (skončily v polovině srpna) velkoprostorové vozy a cestujícím budou nadále k dispozici pouze kupé. Oddílový vůz Bmz 226 nabízí podle ČD „pohodlné sezení na dlouhých cestách a dostatek místa v kupé se šesti místy, wi-fi internet a klimatizace jsou samozřejmostí“. Změnu dráhy nijak nevysvětlily a neuvádějí ani, v čem má být to zlepšení oproti velkoprostoru.

Jde o další díl pochmurného vývoje u Jižních expresů, které jezdí po nejmodernějším českém koridoru a měly by podle toho vypadat. Místo toho je dráhy za přihlížení ministerstva dopravy flikují, jak se dá. Drahám se ani po letech nepodařilo stabilizovat řazení, avizované velkoprostorové vozy často v soupravách nebyly, k vidění naopak byla a stále jsou ostudná Béčka. Občas chybí první třída nebo je zavřené bistro, téměř tradicí jsou záchody mimo provoz.

Zastánci kupé jsou hlasití, jsou ale v jednoznačné menšině. Stačí pohled do rezervačního systému a je jasno, všichni míří do velkoprostoru, kupé je až druhá možnost. Stejný obraz se nabízí přímo ve vlaku, do kupé se jde, až když není zbytí. Trend potvrzují samy dráhy, když nové soupravy kupují pouze ve velkoprostorovém uspořádání (RailJety, InterJety, ComfortJety). Na Jižních expresech tak jdou bez jakéhokoliv bližšího vysvětlení proti poptávce ze strany cestujících.

Pár důvodů proti oddílovým vozům. I v šesti lidech (místo dřívějších osmi) je v kupé velmi stísněný prostor, zejména v dobách chřipkových. Soukromí není ani minimální, stačí jeden spolucestující se zanedbanou hygienou a máte po radosti. Pracovat se tam dá jen obtížně, protože nenabízí stolečky pro všechna sedadla. To samé platí pro možnost občerstvení. Zejména ve večerních vlacích nenabízí cestujícím pocit bezpečí, poberty naopak svádí k vandalismu a neurvalému chování.

A povzdech na závěr. Kéž by dráhy nasazovaly alespoň ohlášené vozy Bmz. Není tomu tak, jak vidno z úvodní fotografie ze čtvrtka, tedy ze dne poté, co přišla „Vyšší kvalita cestování na jih Čech“. Beznaděj ještě prohlubuje přístup ministerstva dopravy, které pro tzv. Balíček Jih vzdalo skutečnou soutěž a nemá žádné požadavky na obnovu vozového parku. Nadějí naopak je, že nějaké vozy budou přebývat po nasazení ComfortJetů na Hamburk. Tak se nechme překvapit.

Zatím by pro dráhy bylo lepší k dálkové dopravě na jihu Čech žádné tiskové zprávy neposílat.

Tagy České dráhy Jižní expres
390 komentářů