dpp

Navrhuje dopravní stavby i design vozidel. Ptejte se Patrika Kotase, bude hostem podcastu

Soupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná dopravaSoupravy metra pro linku C. Foto: Pražská integrovaná doprava

Navrhl barevné řešení pendolin pro České dráhy i interiér vozů Astra pro RegioJet. Stojí za designem tramvají 15T pro Prahu i nejnovějším designem autobusů SOR.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy, který vám přineseme tento pátek, bude architekt Patrik Kotas. Muž, který navrhl vzhled řady dopravních staveb a který je podepsán pod designem dopravních prostředků, které denně využívají statisíce lidí. Jeho stavby rozhodně nenudí. Naopak, vyvolávají emoce a nenechávají příznivce ani odpůrce jeho stylu chladnými.

Nejdříve začal Patrik Kotas pracovat v Metroprojektu Praha, kde vytvořil návrh stanice pražského metra Lužiny. V roce 1993 si ale založil vlastní architektonické studio a naplno se začal věnovat dopravním stavbám a designu. Pro Metro B navrhl ještě stanici Rajská zahrada, která získala ocenění Stavba roku 1999, pro linku C pak stanici Střížkov.

Byl hlavním projektantem tramvajové tratě na pražský Barrandov. Pro jedny jsou stanice potřebným architektonickým zpestřením jinak šedého sídliště, pro druhé zbytečně megalomanským dílem za spoustu peněz. Ať tak či tak, trať se stala v Česku stavbou roku 2004.

A dopravní prostředky? Patrik Kotas stojí například za designem nepříliš úspěšných tramvají RT6 někdejšího ČKD, vozů M1 pro linku C pražského metra, které dodal Praze nakonec Siemens, navrhl barevné řešení pendolin pro České dráhy i interiér vozů Astra pro RegioJet. Stojí za designem tramvají 15T pro Prahu i nejnovějším designem autobusů SOR.

Když Praha představila nový jednotný vizuální styl Pražské integrované dopravy, zásadně se postavil proti a odmítl, aby byl tento design aplikován na jím navržené dopravní prostředky pro hlavní město.

Jeho práce se však netýká zdaleka jen Prahy. V Liberci najdete podle jeho návrhu rekonstruovanou tramvajovou vozovnu i nově postavený terminál MHD na Fügnerově ulici. Stojí také za finální podobou autobusového terminálu v Hradci Králové i známého královéhradeckého kruhového objezdu Koruna s fontánou uprostřed a řadou dalších dopravních staveb.

Jak vnímáte stavby Patrika Kotase vy, čtenáři deníku Zdopravy.cz? Co říkáte na jeho návrhy designu dopravních prostředků? A na co byste se ho rádi zeptali? Své postřehy i otázky můžete psát do diskuse k tomuto článku až do úterního podvečera.

Tagy Doporučeno Patrik Kotas podcast Cesty Zdopravy.cz
222 komentářů