Návrh rozpočtu pro dopravu vyděsil stavební firmy. Bojí se zastavování staveb

Stavba D35 Vysoký Mýto - Džbánov. Foto: ŘSDStavba D35 Vysoký Mýto - Džbánov. Foto: ŘSD

Mezi nejohroženější stavby patří vysokorychlostní tratě, středočeský úsek dálnice D3 nebo severní část Pražského okruhu.

Návrh rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok vyděsil stavební a projektantské firmy, které působí ve výstavbě dopravní infrastruktury. Firmy varují před možným zastavením už běžících staveb i narušením přípravy staveb budoucích. Uvedly to v prohlášení Sdružení pro výstavbu silnic, které sdružuje všechny hlavní hráče v oboru.

Ministerstvo dopravy by mělo podle návrhu v příštím roce hospodařit s výdaji přes 106,6 miliardy korun, což je oproti letošnímu roku o téměř 33 miliard korun méně. Výrazně má klesnout především dotace do Státního fondu dopravní infrastruktury, a to z letošních 119 miliard na 87,6 miliardy.

„Obavy stavařů nejsou pouze teoretické. Správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic i Ředitelství vodních cest by při dodržení zásad ‚péče řádného hospodáře‘ musely přehodnotit podpisy nových smluv a pozastavit přípravu řady významných staveb. Tento krok by měl okamžité dopady na zahajování projektů nejen v příštím roce, ale už v závěru letošního roku,“ píše se v prohlášení.

Firmy připomínají podobnou situaci z roku 2010, kdy došlo ke krácení rozpočtu na dopravní stavby o 30 miliard korun. Desítky projektů silniční a železniční infrastruktury byly pozastaveny a stavebním firmám vznikly dluhy přesahující miliardu korun. Návrat k normálu trval až do roku 2015.

„Krácení rozpočtu by zásadně zpomalilo přípravné fáze velkých strategických projektů, které vyžadují miliardové investice do výkupů pozemků. Mezi nejohroženější stavby patří vysokorychlostní tratě, středočeský úsek dálnice D3 nebo severní část Pražského okruhu. Pozastavení financování by tyto stavby výrazně odsunulo a prodloužilo dobu jejich realizace,“ doplnily firmy.

Zůstanou peníze na nové silnice? Původní návrh rozpočtu by nestačil ani na už zahájené stavby, říká šéf ŘSD

Podle nich je „stabilní a předvídatelné financování dopravní infrastruktury nezbytným předpokladem pro ekonomický růst, bezpečnost dopravy i udržitelný rozvoj České republiky“.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve uvedl, že pro ministerstvo dopravy je potřeba o 60 miliard korun více. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla by se stát při nedostatku peněz mohl vrátit do doby, kdy byla řada velkých staveb zastavena a trvalo, než mohla výstavba plnohodnotně pokračovat.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má přitom letos k dispozici dosud vůbec nejvyšší objem peněz. Po navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na 169,5 miliardy má ŘSD letos k dispozici přes 81 miliard korun (loni to bylo 76 miliard).

Otázkou jsou rozpočty SFDI v příštích letech. Vedle přiškrceného penězovodu státních peněz od ministerstva financí mají být příští rok se čtyřletým předstihem dočerpány i evropské fondy (Operační program Doprava). Letos do rozpočtu SFDI pošlou přes 37 miliard.

O 33 miliard méně než letos. Vláda řeší, kde vzít peníze na dopravní stavby

Tagy rozpočet SFDI Sdružení pro výstavbu silnic
4 komentáře