Návrh rozpočtu pro dopravu vyděsil stavební firmy. Bojí se zastavování staveb
Stavba D35 Vysoké Mýto - Džbánov. Foto: ŘSD

Mezi nejohroženější stavby patří vysokorychlostní tratě, středočeský úsek dálnice D3 nebo severní část Pražského okruhu.
A za všechno může už teď BABIŠ. On nyní tady čtyři roky vládl.
Bravo Stanjura.
Ja se chci, prosím prosím, dožít nového nádraží v Brně..
Stát to s financování dopravních staveb prostě přehnal až pružina praskla. Jen obsluha státního dluhu nás všechny v r.2026 bude stát 100 mld. 100 mld! Převážně díky dopravním stavbám. Neříkám, že řada z nich není potřebná., ale musíme na ně mít. Do přípravy VRT se liji už nyní nehorázné stamiliony, SŽ kvůli VRT zřídila extra novou organizační jednotku, která stojí rovněž stamiliony a přitom, kdo vlastně VRT potřebuje? Kolik % obyvatel ji hodlá využít? Přiznejme si, jsme na VRT malá země a zůstaňme jen u tzv. Rychlých spojení. PPP projekty (silnice, železnice) také nejsou žádná výhra, naše děti ji budou… Číst vice »
Bože můj, dopravni stavby za 100 mld ? Jsi upadl na hlavu ne? Duchody 600mld, dotace firmy, neziskovky cca 500mld, školství 300mld, i soc. davky nas stojí mnohem vice!
Mluvím o obsluze, tedy úhradě úroků z částky celkového státního dluhu, ty inteligente.
Neziskovky 500 mld. Ukažte mi prosím, které
Že by došla na má slova, že VRT nebude, prostě jen proto, protože na to nebude ? …
Je to závazek vůči EU. Jsme tak o 10 let pozadu. A navíc placené z peněz EU.
Obávám se že fondy EU nezaplatí 100% nákladů na vybudování VRT. Pokud by to bylo 30 až 50% celkových nákladů tak je to stále velký objem investic které bude muset Česká republika vynaložit z vlastního rozpočtu a to nemluvím o dalších vyvolaných nákladech (z nich některé se již čerpají) na další lidské síly různých institucí které budou projektování a realizaci zajišťovat. Takže zpět na začátek – v situaci současného státního dluhu a jeho obsluhy, problémů důchodového fondu atd.atd. bude muset nová vláda začít seškrtávat výdaje. A to i v programech ke kterým jsme se zavázali vůči EU. A věřte mi… Číst vice »
si každý staví co je mu libo a kde je kategorizace a strategické priority…. se staví dálnice do vesnic jako je Písek a o 55, 6 ani nemluvě…
nesmysl je, že by se zastavovaly zasmluvněné stavby. u těch nových si snad RSD a SŽ spočítá, kolik peněz by to sežralo – on totiž státní rozpočet není bezedný a slovy ANO: je potřeba dávat „našimlidem“ víc než na VRT.
Situace mně silně připomíná rok 2010, kdy za ministra dopravy Víta Bárty byl rozpočet SFDI snížen o cca 30 mld. Kč. Znamenalo to snížení růstu české ekonomiky o 0,7 procentního bodu. Bylo zastaveno 31 železničních a 12 silničních projektů. Nejzávažnější však bylo, že byla umrtvena i příprava staveb, což se pak napravovalo minimálně 10 let. To si přece nemůžeme v roce 2026 dovolit! Nebo snad chceme, aby ekonomický růst se dostal pod 2% prognózy? Chceme, aby byly zastavovány tolik potřebné dopravní projekty a jejich příprava? Chceme, aby se zvyšovalo inflační riziko nižším dopadem investic na růst? Chceme, aby mobilita obyvatel… Číst vice »
Přitom v magickem roce 2028 toho mělo tolik začít!
Co třeba?
Všechno. Aspoň u SŽ…
Tak se to o rok posune, stejně jako předtím už to bylo posunuto právě na rok 2028. 🙂
Co třeba, všechno není odpověď.Jmenujte.
to těžko….peněz bude čím dál méně…. do rozpočtu EU budeme už je sypat, příjmy klesnou.
No určitě je nutné ubrat peníze na nesmysly, které dnes dopravní stavby provázejí ( a pokud jsi jeden z gigantů vedení dopravních staveb, jak napovídá jméno , tak to víš nejlíp)
To rozhodně nehceme. Ale chtění je nám celkem k … když nejsou prachy. Věděl bych o zdrojích pro pokračování stavebního boomu, ale to se nesmí veřejně říkat.
Dobre sprave by priskrceni penezovodu jen a jen pomohlo. Pak by nedelali kosoctvercoviny bo by na ne nemeli.
Hlavně je potřeba dotáhnout do konce silniční stavby. Silnice ekonomiku země živí, železnice je z větší části jako přítěž pro okrasu. Rozhodně bych revidoval projekty jako Třebová, elektrizace typu Alžbětín, Jeseník nebo Velenice nebo to Domažlické miliardové dobrodružství.
„Silnice ekonomiku země živí,…“
Proboha jak?
To je tak, když se přání vydává za realitu. V podstatě od r 2019 stagnujeme. Kamiony na dálnicích stojí a popojíždějí jak mourovatí, ale ekonomiku to furt ne a ne nakopnout.
S tím Bártou máte 100% pravdu.Mel by hnít v kriminále! Ale těšte se pokud bude vládnout ANO. Dopadne to podobně jako s VV. Polovina projektů se utlumí…
Boze, to je tedy PR clanek stavaru. 2010 byli zataveni projekty z duvodu revize rozkradani rozpoctu, co se doufam diky Tokovu nastaveni o nekolik let pozdeji tolik nedeje.
… a proto tehdy Bártovo ministerstvo některé stavby osekalo, tzn. snížily se náklady, ale i přínosy.
Konkrétně např. vypuštění druhé předjízdné koleje v lichém směru v žst. Ústí nad Orlicí, zmodernizované pak v roce 2014.
No, ono to má dopad do plánování kapacit nejen stavby, ale i jejich přípravy. Jestliže se budete muset zbavit lidí, které neuživíte, jak u zhotovitele, tak u projektanta, tak se Vám ty lidi rozutečou a těžko je budete pak lákat zpátky… Už teď je těchto lidí nedostatek a při podobném útlumu byste to odvětví ještě víc přidusil. Zkuste sehnat kvalitního projektanta nebo přípraváře stavby či stavbyvedoucího… Pro jakoukoli profesi.
O to více je potřeba se zamyslet nad tím komu dá člověk svůj hlas. Podle toho jaké má priority. Hlavně myslet na to že není všechno zlato co se třpytí a že pouze ukázaná platí.
Komedie. Na ministerstvu dopravy a Skanzenu železnic takové obavy z nedostatku peněz nejsou. Jen šikovný zastírací manévr, aby se v ODS chytli za frňák a nakonec přiteče ještě víc peněz.
Teď je to ještě dobrý, ale až se v roce 2028 rozjedou všechny ty plánované stavby na železnici… Je nejvyšší čas stavět tiskárny na peníze. Nebo alespoň obíhat úřady kvůli povolením 🙂
Ty mají být PPP, takže v roce 2028 to ještě nebude takový nášup.
Pri takovemhle rozpočtu se nerozjedou stavby plánované na rok 2026 ani 2027, takže rok 2028 vás nemusí nijak trápit.
Mírná nejistota u stavebních firem není úplně na škodu, hlavně u železničních staveb, kde se dosud k tendrům přistupovalo jako k bezedné studnici. Problém je, aby se to nezaseklo úplně jako před těmi patnácti lety. Ono se snadno řekne „úplně zastavíme X, než budou peníze“, jenže pak se ztrácí i kontinuita příprav – odejdou zkušení lidé z projektového řízení a povolování, kapacity se přesunou jinam, ztratí se místní expertíza a znalosti. Praha už na toto doplácí kvůli desetileté pauze s přípravou metra. Proto i kdyby se mělo škrtat, tak je pořád důležité pokračovat s aspoň jedním aktivním projektem VRT, pokračovat… Číst vice »
Navíc je důležitá ta fráze než budou peníze. Se státním dluhem přes 3 biliony Kč spíš nebudou. Takže stavět teď, nebo nikdy.
Nejde jen o peníze, ale chybí pracovní síly. Kdyby nebyla válka na Ukrajině, polovina staveb by měla delší termíny…Bohužel.
Mírná nejistota u stavebních firem znamená především to ze zastaví investice do rozšíření společnosti třeba na novou železniční divizi, která by mohla zvýšit konkurenci. Možná to bude znamenat nižší ceny, ale na čem myslíte ze ty firmy budou šetřit na lidech a materiálech jinými slovy na kvalitě.
Může někdo uvést příklad jedné jediné investice skrze SŽ, která si na sebe vydělá? Krom traťě do Kladna, přípravy VRT a hlemýždím tempem budovaných kolejí, které urgentně chybí do Německa (jak Norimberk, tak Mnichov).
Ten příklad může být klidně i 20 let starý. Mě fakt, krom těch pár velmi řídkých výjimek, nenapadá žádné racionální investice zrealizované skrze SŽ.
Jediný komu dává smysl těch skoro bilion Kč, vesměs na státní dluh, utracených skrze SŽ, jsou nádražní kvazimonopolní OTESTÁNCI (AŽD,….)
Nemůže. Vzhledem k pravidlům SFDI i EU, by stavba která si na sebe vydělá neměla právo na dotaci. Jinými slovy by ji SŽ musela postavit z vlastních provozních peněz.
Děkuji za info. Takže navzdory vyšším stovkách miliard, které SŽ dostala jako investiční dotaci, si SŽ z tržeb od dopravců nedokáže vydělat ani na prosté opravy a údržbu. Neřkuli-li obnova až stavba fyzicky/morálně doslouží.
V tom případě nemá SŽ naprosto, zcela naprosto, žádnou perspektivu. A měla by být okamžitě odstřižena od státních dotací. A ještě tento měsíc zahájit likvidaci SŽ.
Účetní Fantozzi Stanjura zasahuje. Hlavní je, jaké mu vyjde v návrhu rozpočtu pěkné číslo a jak se toho dosáhne je mu jedno. Stejně jako když Bárta s Kalouskem způsobili stamiliardové škody zastavením staveb za krize.
Mohu se zeptat proč Vy navrhujete utrácet peníze, které ve státnáí kase nejsou?
Nic Vám nebrání, abyste například celou, celičkou investici SŽ do České Třebové převzal, zaplatil ze svého a po dokončení investice kasíroval dopravce. Osobně si myslím, že vzhledem k šíleně přemrštěné částce investice, kterou odkývali v SŽ, jde o naprostý ekonomický propadák.
Třebas Vy budete racionálnější a utratíte za Č. Třebovou tolik, aby se V8m investovaná částka od dopravců vrátila ve formě tržeb od dopravců za použití kolejí (tj. bez dotací)
Díky Miroslavu Kalouskovi tahle republika nedopadla jako Řecko.
Tak touto větou bych si nebyl tak jistý. Pan Kalousek nám utáhl opasky víc než Klaus ale jediný ministr financí který měl peníze v plusu byl Babiš. Já vím půl republiky ho nemůže vystát, ale data statistiků říkají svoje. 🤔
Jenomze to byly same ucetni triky pred covidem. Zhotovitele vraceli zalohy, vybrali se stare uspory z privatizace atd., jen, aby byl v plusu….
Co Kalousek uspořil to Babiš prožral…a ještě si dali s hranolkou nášup…
Už ve 4. ročníku SŠ jsme ve statistice měli výpočty zaměřené na to, že je potřeba řešit STEJNÉ období. Tzn. jak se choval/jak by se choval Kalousek vs. Babiš v roce 2009**. A jaký přebytek měl vs. jaký by měl Babiš vs. Kalousek v roce 2014/15/16.*** ** M. Kalousek byl ministrem financí jen do 8. 5. 2009, poté do 7/2010 už nikoliv. *** Který rok celoročního Babišova ministrování na financích máte na mysli? Mmch. ta ironie, jak v té době Babiš např. zvýšil penze jen o (legendárních) 40 Kč/měs., srov. s tím, jak pak v této věci rozhazovala jeho vláda… Číst vice »
Mno, na konci raketoveho rustu ekonomiky pri jeste nezvysenych duchodech, neschopnosti investovat a se superhrubou mzdou to nebyl takovy zazrak.
Kdybyste ke stavajicim prijmum pricetl tech cca 150 mld co chybi kvuli dementnimu zruseni superhrube mzdy koalici svedku buresovych, modrych strak a strany pomocnych delniku…vzal v uvahu extraburty pro duchodce….tak jste blizko vyrovnanemu rozpoctu i dnes
Jenomže tím, díky komu za Babišova ministrování bez Babišova JEDINÉHO zásahu dosáhl státní rozpočet přebytků, byl právě Kalousek. Kalousek seškrtal výdaje v krizovém období natolik, že se státní rozpočet díky následnému růstu ekonomiky a poklesu nezaměstnanosti dostal sám od sebe do plusu. Až pak Babiš začal zase rozhazovat a dostal ho opět do deficitu. Chce to trochu porozumět vztahu mezi fiskální politikou státu, markoekonomickou situací a ekonomickými cykly.
Kalouskovo strašení Řeckem vedlo k tomu, že jsme si dali ještě jednu recesi v době, kdy už zbytek Evropy byl z krize venku.
Jen bych doplnil, že jsme v recesi v té době byli prakticky JEDINÍ !
Roky trvalo přesvědčit firmy, ale i lidi, že je to pitomost a že je potřeba
investovat a normálně utrácet. Promarněné roky, a to díky nejlepšímu
ministrovi financí Kalouskovi.
Přičemž součástí toho „nižšího schodku za každou cenu“ v letech 2010 – 2012 bylo i osekávání nákladů na zajištění rychlíkové dopravní obslužnosti, viz jednak od 12/2009 (kdy ale Kalousek ministrem financí nebyl) a pak od 12/2011 (i tak na poslední chvíli zmírněno, mj. už tehdy mělo MD dát zcela ruce pryč od R do Šluknovského výběžku) a pak od 7/2013 (tehdy vč. takové šílenosti jako R 669 končící v 18:30 h jízdu v Jihlavě, pakliže šlo o pondělí, úterý nebo středu).
Nebýt toho, tak by schodek v úvodní části ekonomické krize byl vyšší než jinak byl.
Ironií je, že i tak Babiš Kalouska za výši toho schodku kritizoval.
A to přesto, že Kalousek byl ministrem financí jen asi po 35 % kýženého roku 2009.
Ony by taky stalo omezit rozežranost všech firem, projektů a snažit se uspořit, což teď neřeší ale vůbec nikdo, především na železnici. Pohled na stanici Pardubice, ano modernizace perfektní, ale proč je CELÁ stanice na nových kolejích a pražcích, včetně manipulačních kolejí, které by šlo dělat z výtisků, megalomanský nadchod, naprosto k ničemu dlouhé nástupiště, a spoustu dalších nesmyslů, hned bychom měli úsporu tak půl miliardy. A takhle by šlo pokračovat…
Pokud na to koukáte takto, bavíme se mhohdy o rozežranosti složek SŽ.
Projektantů, nikoliv SŽ. Nebo si ty projekty SŽ kreslí samo?
Projektant kreslí to, co si zadavatel objedná.
Perfektní modernizace, ale na schůdky z perónů nebo jemný štěrk mezi kolejemi už nezbylo. 🙁
Hloupe je, ze se takto vyhazuji penize za projektovou pripravu na stavby, na ktere pak nejsou penize. Ono se to nezda, ale kdyby se nezahajovali nove stavby a stopla priprava, tak postupne propadnou povoleni, vyjadreni atd. Urcite zbrzdeni snizi ceny, ale nemuze to byt takto rychle. Navic jsme do 2030 naslibovali dokoncit hlavni koridory a to se uz ted vubec nestiha….
Současné tempo výstavby dálnic je nevídané. Když si vzpomenu na frustrující stav před 10 lety, nestavělo se, a činnost ŘSD spočívala v každoroční odkládání datumů zahájení staveb v informačních letácích. Otevíralo se třeba 3-10km dálnic ročně.
Dnes je situace úplně jiná. Rozhodli, že se dostaví D3, D11, D35. Obrovské délky dálnic. Odvážné rozhodnutí. A to je dobře.
Jen je mi divné, že najednou jsou peníze na výstavbu takto nevídané délky dálnic. (I s dobou před Bártou)
A k tomu navrch chtějí stavět i VRT. Je mi záhadou jak to chtějí ufinancovat.
Vždyť už to škrtají, peníze došly.
Šmarjá, to tu nemůžete takto říkat. Zavřou vás za kacířství a rozvracení státu a nakonec upálej na hranici z pneumatik.
Tak se přestanou sypat deseti a stamiliony do akcelerace výstavby a ono si to sedne. Tenhle boom musel někdy skončit. A samo – v letáčcích o době výstavby se zamění 2 za 3, 3 za 4 atd.
Stamiliony zjevně nevyřeší výpadek v řádu desítek miliard.
Stačí zavést zvláštní daň z dopravních staveb ve výši třeba 70% státem proplacených faktur a je to. Současná „pravicová“ vláda tento postup skvěle ovládá a spokojení budou s výstavbou dálnic najednou i ekokomouši, protože se přece zdaní ty hnusní kapitalisti.
To povede jen k tomu, že státu se naúčtuje +70 % do faktur a výsledkem bude … nárůst byrokracie.
Na už podepsané projekty těžko. Je to přece riziko té firmy podnikat se státem, se kterým musí každý počítat.
Boha jeho, to jsou žvásty. Důchodce, obdivovatel Babiše, nebo nedejbože nahnědlé svoloče?
Naopak vy žvaníte nesmysly. Nastudujte si něco o touto vládou zavedené WFT, jejiž princip jsem popsal. WFT (teď na stavební firmy) je pravicové a správné řešení, protože zdaněním 70% fakturované částky nemůže daněná firma nikam odklonit, stejně jako nic nezmohli spolumajitelé ČEZ. Z vašeho příspěvku to vypadá, že jste proti WFT (na stavební firmy), to jste pak ale prurusská filcka a volič Babiše, Okamury nebo Konečné.
Omlouvám se, ale pro nemoc jsem chyběl na poslední lekci socanského newspeeku.
Můžete mi prosím vysvětlit co je na danění pravicového a správného?
To už se jednou zjistilo, když se uvažovalo na 50% zdanění příspěvků na stavební spoření.
Ne, právně by to zřejmě neprošlo z hlediska účelovosti a případné retroaktivity.
Boha jeho, to je koment na přes držku….sorry jako.
Jsem od Olomouce a velmi často jsem jezdil přes známý to kruhový objezd u Globusu.
Stát zaplatil nicotných 24,6milionu KČ bez DPH za 3 měsíční urychlení dokončení stavby obchvatu, na kterém se načekalo statisíce hodin ,za těch 18let.
Chcete nám snad jemně naznačit, že se státu těch 24,6mil Kč za zmíněné 3 měsíce nevrátí?
Chcete naznačit,že státu těch 24,6mil Kč bude chybět v rozpočtu pro dopravní stavby ,když se hledá 60miliard?
Větší nesmysl jsem dlouho nečetl.
Myslím si, že by stát měl přistupovat k penězům jako v rodině. Za 24 mil. mohl postavit něco jiného nebo snížit o něco svůj dluh. A pokud se na obchvat čekalo 18 let, tak 3 měsíce ho nespasí.
To je chytrý nápad, nasliboval a rozjet výstavby desítek projektů a pak na to škrtnout peníze….
Tak to dopadá. Mlátí se do krajiny dálnice a silnice hlava nehlava, nespočítají si kolik to vydělá (jakože aktuálně dálnice nevydělávají skoro nic) a skončí to bankrotem v dopravním a stavebním segmentu. Místo toho, aby se MD soustředilo na důležité stavby jako D1, D35, příp D3, na VRT, trať do Bavorska, Liberce, Zlína a Znojma, hloupě rozmělnili peníze, pracovníky a stroje do spousty dalších nesmyslných projektů. A hlavně ty polodokončené dálniční stavby nic nevydělávají. Takže devatero projektů, desátá bída. Řešením by bylo skokové zvýšení mýta na dvojnásobek, plošné mýtné všude a zvýšení daně z PHM aby se mohlo pokračovat alespoň… Číst vice »
No nazdar.
Prášky byly?
Halásek, jste to vy?
V loni se na dalničních známkách a mýtu vybralo okolo 24 mld. Kč, čistého to mohlo být 22 mld. Kč z toho 70% procent zaplatili vozidla registrovaná mimo ČR. Jako říct, že dálnice nic nevydělavají je hrubá neznalost. Časem se ta částka bude zvyšovat a v budoucnu jak se základní dálniční síť dodělá by vybraná částka z mýta a dálniční znamek v pohodě měla pokrýt konstrukce a údržbu dálniční sítě.
Kolik naproti tomu šlo do údržby dálnic a nových staveb? Na údržbu cca 9mld, na nové stavby 81,1mld, na krajské silnice pouze 2mld, loni 4mld. Celkem 94mld minimálně.
A ve druhém příspěvku už zmizela spotřební daň z PHM. Aby to nevyšlo, tak se hlavní příjem škrtá.
Odpověděl jste si sám, když se dostaví dálniční síť, tak mýto a dálniční známky si v
pohodě vydělají na údržbu a rekonstrukci a ještě něco zbyde na výstavbu nových dálnic. Což už platí i dnes. A nezapomínejte, že čím později se to postaví, tak to bude stát víc,takže čím dřív tím líp, klidně i na dluh.
S tím pohodlně bych tak nespěchal. Kde máte externality, velké opravy, kde vezmete kamenivo (logicky poletí cenově nahoru)? Jsou potřebné přehrady, bez kterých to nepůjde, protože krajinu plundrujeme rychlým tempem, voda bude (už vlastně je) problém svým přebytkem a i nedostatkem. Zadlužit se kvůli pohodlí je nerozumné.
Kde jste vzal ten nesmysl s 70 %? Určitě to neplatí u dálničních známek.
On to neumi radne pochopit. Na pocet je u myta a dalnicnich znamek 70% zahranicnich kupujicich. Vynos z techto koupi je pul na pul cca.
Jo, tím to asi bude… našel jsem si, že většina vozidel registrovaných v systému mýta je ze zahraničí, ale domácí budou asi jezdit o dost častěji.
Pomalu ale opravdu pomalu se otočte a zvolna vykročte zpět do léčebny.
Tak D6 mohla koncit u Stochova celkem v klidu a usetrilo by se treba na D35. Dtto strakonicka D4 je taky v casti useku tak nejak navic…
Já myslel že (po)zastavit už běžící stavbu je v podstatě nemožné – smlouva je závazná pro obě strany a pokud by stát přestal platit, hrozí mu arbitráž (pokud teda vláda neřekne, že výsledek arbitráže nehodlá respektovat, což je také možnost).
Pro (český) stát není bohužel závazného nic a když se mu to nehodí tak si účelově změní zákony, aby smluvní stranu nebo spolumajitele okradl, jako to ukázkově předvedl u WFT.
velké stavby se proplácí postupně během výstavby, takže se může říct včil stop, a stát proplatí co bylo do teďka prostavěno a stavba se zastaví, což z minulosti už bylo vícekrát prokázáno, že není vůbec výhodné.
D6 Lubenec – Bosov po Bartovych skrtech by Vam to vysvetlila…
Stačí se podívat na prokletou D49
Ani D49 ještě neřekla poslední slovo 😉
o zastavování již rozběhlých staveb ale nebyla vůbec řeč. to jenom hysterici to tady podsouvají vládě 🙁
Já tomu nerozumím. Vždyť neustále člověk čte, že se podařilo získat firmu, která danou stavbu postaví levněji, než byl předpoklad a tedy vyčleněné peníze. Takhle se ušetří každoročně mnoho miliard. To je parádní. Tak co tyhle peníze, které se ušetřily použít právě na dofinancování nových staveb na které už jakože možná finance nebudou?
Pokud to není tak, že se uměle přifoukne odhad, aby to potom vypadalo, kolikže moc se na každé stavbě ušetří a moc se v tom nikdo nešťoural.
Co si takhle nejprve nastudovat problematiku oceňování staveb?
Už vám to tady kdosi psal, že to je naprosto běžná praxe i s ohledem na to, tě na úspory jsou vázány KPI pro management firem. Je to tak dva měsíce nazpět.
KPI u ŘSD ani na SŽ nejsou vázány na úspory.
Úplně nevím, jak to funguje zrovna ve stavebnictví, ale třeba u nás ve firmě, když se ušetří peníze na jednom projektu, tak se buď přesunou do projektu, kde je finanční díra a nebo se využijí na opravu něčeho, co je na seznamu priorit níže a peníze se na to nemusí dostat. Většinou se do společné kasy nic nevrací a pokud ano, tak jenom drobky. Ono to totiž úplně nefunguje tak, že když jeden rok ušetříme X, tak příští rok dostane Y + X z minulého roku.