Návrat vlaků na zubačku se blíží, Rakušanka otestovala nové unikátní výhybky
Testování výhybek v dopravně Dolní Polubný. Foto: Železniční společnost Tanvald / Facebook.com

Vlaky od příštího týdne budou jezdit jen do zastávky Desná-Riedlova vila, až do Kořenova se vrátí na konci října.
A to že jsou na celé trati zuby nízko, čímž jsou tam k ničemu a investor nežádá dodavetele o nápravu je v pořádku?
A kde jsou památkáři, jinde buzerující kvůli drobnostem a tady se mrvilo pražci počínaje, zuby konče, takže vlastně vše podstatné.
Nebo snad došlo k nápravě?
Už vím, ozubnicový stroj se posune na mašinách níže, snad nebudeme žádat po výrobci paskvilu, aby něco napravil, když jsou správné kapsičky naplněné.
Pára je fakt vlhký sen a jestli i tam lze dát ozubnicový stroj níže musí říct někdo úplně jiný.
A to (že jsou zuby nízko) jste přišel sám znalostí konstrukce a funkce, doplněné kvalifikovaným měřením a zkušebními jízdami? Nebo kde čerpáte podklady pro Vaše závěry.
No tak na Slovensku v Tisovci si ten vlhký sen splnili.
Regulace výšky tam musela být, už že jenom z důvodu opotřebení dvojkolí. A fakt by mě zajímalo, odkuď máte info o špatné výšce ozubnice.
Ještě tak zprovoznit parní mašinku, nebo půjčit tu slovenskou.
Tak musíte jít orodovat ke Ksandrovi za zprovoznění. Už to jednou smetl ze stolu.
Člověk neví jestli brečet, nebo se smát… Výluka na celou sezónu, rekonstrukce za půl miliardy a zůstanou tam ručně stavěné výhybky a D3…
Sice to už s historií nemá nic společného, ale budeme si na ni hrát. Teda vlastně jenom tím, že omezíme bezpečnost a efektivitu…
Skanzenizace musi byt v KPIs nekde hodne vysoko
Národní památka – brečet je potřeba na jiném hrobě…
Stejně jako Vytoňský most.
S tím, že je zubačka kulturní památka, nemá absence zabezpečovacího zařízení pro provoz dle předpisu D1 nic společného. To je jen zdržovací taktika Správy železnic, která se dosazení zabezpečovacího zařízení pro provoz dle předpisu D1 dlouhá léta bránila a trvala na provozu dle předpisu D3. Rekonstrukce trati s budoucím dosazením zabezpečovacího zařízení samozřejmě počítá. Ovšem kdy k tomu dojde, tak na to se zeptejte v Dlážděné ulici :-).
No… Tam se nemůžeš zeptat ani na pražec…
Já vím :-).
Pokud status kulturní památky nenarušují Y-pražce a stadlery, jistě by se snesly i přestavníky a návěstidla. Technický vývoj.
Co jsem slyšel, tak právě s těmi navestidly měli památkáři problém. Stožárove tam nechtěli a trpasličí tam zase nechce SZ.V zimě by nebyly v závějich vidět. Jaká je současná situace,jestli se nějak domluvili nevím.
Že nebudou trpaslíci vidět je památkářů jedno. Logiku u nich nehledejte…
A je to skutečně tak, nebo nabalujeme obvinění na „jsem někde slyšel“? Drobné úpravy a doplňky památkářům zpravidla nevadí, a to ani na vyšehradském (pro někoho „výtoňském“) železničním mostě. Ale kdo chce psa bíti…
Víte, já jsem tom, že tam památkáři nechtějí stožárová návěstidla slyšel od zaměstnanců SŽ, v podstatě to co píše Jaroslav Gregovsky.
Buď jsme narazily na stejné drby nebo je to informace ze dvou zdrojů, přičemž já tomu svému zdroji v tomto věřím.
Ony tam totiž v minulosti žádná vysoká návěstidla (kromě vjezdových) nebyla, takže by další návěstidla (normální-vysoká) rušila celkovou vizáž památky. Podobné je to třeba se zákazem přestavby kolejiště v Kořenově, kde se nesmí postavit vysoká normální nástupiště.
A jaké jiné pražce by jste tam dal?
Na ty ypsilony se dá navařit patka pro ozubnici, dřevo by bylo dražší a s menší životností.
Však já s tím nemám problém, je to nějaký technický posun v čase.
Pochopil jsem to jinak. Souhlas s pokrokem.
Teď jen vysvětlit technický posun památkářům. Podle mě by si trať Tanvald – Harrachov – St.hr. dálkové řízení zasloužilo (jako v podstatě jakákoliv trať).
Proč zase památkářům? Jsou to snad oni, kdo brání instalaci lepšího zabezpečení, nebo jen pokračujete v domněnce?
Jenže to zabezpečení požaduje z důvodu viditelnosti vysoká návěstidla. Předpokládám, že chápete, že trpasličí návěstidla můžou právě v tomto horském místě být pod sněhem?
Nebo tam má SŽ nainstalovat ETCS bez návěstidel?
Vlaky pravidelně krizuji v Harrachově a tam jsou samovraty. A překládat krizovani při zpoždění z Tanvaldu třeba do Desny stejně většinou nejde, protože ČD mají tři druhy strojvedoucích.1- smi jen do Tanvaldu, 2- smí do Harrachova = zkoušky D3 ,3- smí do Poreby= zkoušky z polských předpisů. Takže většinou fira který přijde z kopce si přeskočí na protivlak a jede zpět na kopec.A Cargo jezdí v noci, když tam nejsou os. vlaky.
Tak to zní jako neřešitelný problém. Na všetko nám treba špecialistov. Na hradlo Kazín taky musí dojíždět specialistka v důchodu až z Moravy, a nemůže si ani vzít neschopenku, protože je nenahraditelná.
Nebylo by nakonec lepší, aby si přeskakovali i cestující? Jezdili by tři motory, jeden Poreba – Harrachov, druhý Harrachov – Desná a třetí z Desné do Liberce? Žádné křižování, žádná D3 a žádné neřešitelné problémy s poznáním a zkouškami 🥸
Ale jakmile si toho zasáhnou mimořádne vlaky,už je potřeba i Polubný 😉
A jak se to dělalo poslední roky, když se v Polubném dalo křižovat jen s využitím vlečky? To logicky trvalo mnohem déle než když bude možno využít křižovací dopravní kolej – to, že se někdo projde kousek k výhybkám s klíči, snad nikoho nestrhá.
Jiná záležitost je kontrola volnosti trati, a ta by nějak moderněji než jen podle předpisu D3 asi zajištěna být ve 21. století měla. A to se asi bez odjezdových návěstidel těžko obejde. Možná by bylo schůdné najít shodu na nějakých polovysokých stožárech – sice existují asi jen na výjimku z předpisů, ale existují (aspoň jako „ranžírky“).
Doufám, že tam bude několik lidi na směnném provozu, kteří to pak slavnostně 1-2x přehodí … a budou v dobové CK uniformě! Za půl miliardy to přece nejde řídit na dálku!
Spíše je smutné, že zůstanou ty přejezdy s kříži v Desne i v Kořenově s PJ 10 km/h. To bych snad oželel i ty ozubnicové výhybky a dal to do věcí, které zrychlí běžnou dopravu.
přesně tak, to je ta největší ostuda, protože vše je jen na okrasu (je to památka, takže se to dá chápat), ale ty dva přejezdy, to je fakt ostuda největší, co může být, hlavně ten v Desné je i s blbým rozhledem, odshora není vůbec vidět přes ten plot.
A to tam zůstaly kvůli rozpočtu, nebo jen proto, že to správa nemá potřebu řešit? Abychom nevytvářeli falešná dilemata… Jo, výhybky už stejně nejsou původní, takže kdyby šlo o to, souhlasím, ale klidně bych bral i oboje.
popravdě netuším, mě ani nenapadlo, že by se během reko neudělaly, kdysi tak 2-3 roky zpátky jsem zaslechl, že to mělo být součástí
Vrátí se vlaky Praha Vršovice – Tanvald – Harrachov?
A co by tam mělo jezdit, aby to bylo bez přepřehu?
dotaz do pléna:
Vyjede teda hlavně sjede-ubrzdí to ten Elektro-Diesel co má objednaný Jančura? Poloměry jako v Táboře tam nejsou.
Byl by to možná zajímavý test pro odbornou veřejnost, nicméně Jančura to určitě nemá v zadání. Proč by za něco takového připlácel, souprava by na provoz s cestujícími musela mít papíry, a to je drahý. Nedává to smysl.
Záleží na objednavateli. Nápad mít to v jízdním řádu ale při zpoždění (=prakticky nikdy) nedojet a točit v Tanvaldu za správného dopravce šel.
Opravdu se tak často stávalo, že ta hydra nahoru vůbec nejela? Ani ta odpolední? Měl jsem za to, že při zpoždění do 15 minut (možná 20) na příjezdu do Tanvaldu se to pořád ještě poslat nahoru dalo.
Při zpoždění více jak 10 minut se to mělo odříkat. Taky se stávalo, že z Prahy přijel špatný motor. Není 854 jako 854 a nahoru mohla jen některá. Ale která už si nepamatuji. A taky se stávalo, že v Praze nestačili před odjezdem provést zkoušku těsnosti brzdy, což byla podmínka jízdy na kopec,a ukončili jízdu v Tanvaldu.
Ano, mohly tam jen 854.2 a za tímto účelem se měnily vozy mezi pražským a brněnským depem (a do těch co šly do JMK se doplňoval infosystém dle jeho standardů).
nahoru mohly a jezdily obě..až pak to někdo začal hrotit.ale je fakt, že při ojetých kolech tam 854.0(ex 853) opravdu mohla škrtnout. Ono ten přímý vlak jel už i odst dřív, než to bylo oficiální a to nebyl jediný případ, motory od pražškých rychlíků se tam podívaly víckrat a to tehde v Praze nic jiného než 854.0 nebylo, krom toho se tam tedy podívaly i originální 853
Ani mě nejde o to, jestli je či není to v zadání, ostatně to vím, že není. Jde mě to technické možnosti objednané jednotky.
Souprava bude mít v papírech provoz z cestujícími. K čemu by byla jednotka bez těchto papírů?
Proč by to mělo být drahý?
Proč je to nesmysl? Lidi rádi cestují ppřímími vlaky.
budou tam jezdit přímé stadlery z Bolky
Ale to je mimo původní dotaz na Praha Vršovice – Tanvald – Harrachov.
Co se týče spojení ramen odobních vlaků so celku Boleslav – S.Poreba, nemám problém, otázka je, jestli na to budou Stadlery, do Kořenova nemůžou právě kvůli stoupání a ozubnici všechny.
Technicky to zcela jistě bez problémů vyjede a naprosto v pohodě i ubrzdí.
Legislativně to problém je, protože standardně jsou vozidla navrhována pro maximální sklon 40 promile.
Hmmm, 40 promile.
Tak zrovna tady by asi musel nutně odladit ten dieselpack, aby jim z toho nic neteklo. A plu asi toaletní systém.
Nový provozní koncept linky R21 počítá s obratovým časem soupravy v Tanvaldu cca 30 minut. Za tu dobu daleko za Tanvald nedojedete.
Přímé spoje tedy určitě nebudou i kdyby to bylo technicky možné.
Leda že by to jelo „přes obrat“ s dělením v Tanvaldu, pak by to možná mohlo dojet i do Poręby, což je o poznání lepší než končit v Harrachově. Ale pokud budou v Tanvaldu v nové koncepci lepší přípoje na L1 směr Poręba, je to celkem v pohodě.
Zvedne se rychlost?
Spíš ne (tak možná něco mezi Kořenovem a st.hr., a to vlastně není zubačka), poloměry mizerné, sklony pro bezpečné brzdění nepříznivé, vozidla taky stejná.
Umí zuby i brzdit nebo jenom akcelerovat? Pokud se nepletu, nová MU se zuby se dá pořídit.
Umi i brzdit.
Řekl bych, že ty starý vozidla hlavně brzdit.
nejen brzdit, rakušanka má nepřekonatelnou sílu přes zuby, na to se elektronik nehrabe
Poloměry oblouků na zubačce jsou velmi dobré, minimum by tam mělo být 200 metrů. Takže šedesátka by tam být mohla. Jenže jen do kopce :-).
„Dobré“ poloměry jsou od 300 a výše, dle duchu (ne doslova) Vyhlášky č. 177/1995 Sb. stavební a technický řád drah.
Tak ještě jinak: Poloměry oblouků na zubačce jsou výrazně vyšší, než jsou ve skutečnosti potřeba. A to úplně stačí.
O kolik se zvedne rychlost a vrátí se vlaky Praha Vršovice – Tanvald – Harrachov?
Jako sorry, do Harrachova dnes opravdu normální člověk jede autem. Méně normální busem – často v prokladu hodinový interval linek 700 a 900. Jen šoto ultras by to jel vlakem někam do lesa na Mýtiny a doufal, že přípoj do města vyjde.
A betonová stěna kolem portálu je na takovýhle trati pěkná prasárna
Viděl jsem nějaký fotky před rekonstrukcí a ta stěna tam byla už předtím. Akorát jak prošla obnovou, tak je výrazná. Ale během let se to ztratí pod lišejníky a bude to opět vypadat přirozeně
Tak já docela doufám, že to není konečný stav povrchu, to by byla fakt hrůza a ani lyšejník by nepomohl. To už nikdo neumí cementovou omítku nikoliv chemickocementovou stěrku?
„lyšejník“ to jsem fakt ještě neviděl 😀
To je nick vzrušeného lišáka😃
A předchozích 50 let vám tam nevadila? Jediný co udělali je její oprava.
To byla špinavá a zarostlá, takže to tak neřvalo 😉