Návrat vlaků na část zarostlé trati je blíže. SŽ plánuje obnovu dvou kilometrů k Mariánské Týnici

RegioSprinter Die Länderbahn CZ na trati Rakovník - Kralovice. Foto: Tomáš Duroň / Die Länderbahn CZRegioSprinter Die Länderbahn CZ na trati Rakovník - Kralovice. Foto: Tomáš Duroň / Die Länderbahn CZ

Obnovu trati si vymohl Plzeňský kraj.

Odebírat
Upozornit na
guest
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
erik

Bylo by dobré zajistit obnovu tratě až do Mladotic. Přimé spojení Plzeň-Rakovník například sp „mrkev“, by zatraktivnilo danou trať.

Ondřej

Me by zajimalo, jestli nekoho napadlo udelat nejaky seriozni pruzkum toho, jak velkou poptavku cestujicich je to prodlouzeni sjizdnosti trate do Tynice schopne vygenerovat… Jestli nekdo ocekava pocty, ktere ve smeru od Rakovnika zaplni vlak, tak ja tedy ne… Proc tohle mame platit vsichni z dani, kdyz, jak jiz bylo zmineno, uroven verejne dopravy v oblasti v poslednich letech dost stoupla, doslo k lepsimu propojeni sousednich kraju, lepsimu spojeni o vikendech. Autobusem, coz je dobre, protoze je podstatne rychlejsi a flexibilnejsi a kapacitne lepe odpovida poptavce cestujicich. Opravdu jako stat nejsme tak bohati, abychom si mohli dovolit vyhazovat prachy za… Číst vice »

Královice

Váš výlev sice do značné míry připomíná kvílení Moliérova Harpagona, naprosto mu ovšem chybí příslušný umělecký dojem. Víkendový jízdní řád autobusů tam připomíná spíše noty na buben, takže vlaky až do Mariánské Týnice mohou být právě jejich užitečným zahuštěním, pokud je ovšem někdo neobjedná zlomyslně výhradně v naprostém vzájemném časovém souběhu. A hlavně ty autobusy nejsou žádné cyklobusy, takže v současném pojetí mohou ty vlaky jen těžko kvalifikovaně nahradit, přičemž nejde ani o nárůst potřeby náležitostí, když obsluhu prodloužení trati lze provádět náležitostmi z oběhu, takže navíc bude jen spotřeba PHM. Kapacita vlaku je pak i flexibilnější vůči skupinám cestujících,… Číst vice »

Stráťa

Pokud jízdní řád autobusu připomíná noty na buben tak opravdu není potřeba draze obnovovat trať a objednávat drahý vlak s jízdním řádem jak noty na buben když stačí mnohem levněji přiobjednat další spoje autobusem.

Královice

Plkáte bez znalosti místních poměrů a aniž byste se aspoň podíval do běžně dostupných podkladů: ty víkendové vlaky tam totiž jezdí už dnes, jen pouze do/z Královic, takže jde jen o jejich smysluplné prodloužení „z oběhu“ až k lokalitě, jejíž turisticko-výletnický význam je nepochybně řádově větší než význam „tuctových“ Kralovic. Proč tedy chcete zbytečně přiobjednávat další autobusy, které by „z oběhů“ rozhodně nebyly?

MartinS.

No ve vší úctě, pokud to nadále chcete nazývat Královicemi, plkáte bez místních poměrů Vy.
Turisticko – výletnický význam Mariánské Týnice je jistě vyšší než Kralovic, jen netuším, když tam někdo přijede v 9.40, co tam bude dělat do 12.10? Nemuvě o tom, že ten, kdo přijede v 11.40 tam bude do 16.10.
To proboštství je opravdu pěkná památka, ale nic dalšího v blízkém okolí není.

Královice

V komentářích používám název správná a kvůli původnímu překlepu nick měnit nebudu, zvlášť když se může hodit ještě i jinde. Ale chápu, že se vám to jako stéblo tonoucímu hodí, když jiné argumenty docházejí. Osobně jsem přesvědčen, že až na nový konec pojede těmi vlaky mnohem víc lidí, než kolik jich jezdí teď na konec současný. A jaký zvolí ti tamní návštěvnícj svůj další program, to bych nechal na jen nich: cyklistům tam vlak doveze kola a cyklotrasy tam jsou, a pěší pro přesun jinam mají k dispozici i autobusy, takže se ani nemusejí nutně pouze přímo vracet a právě… Číst vice »

PetrM

Kraj, ale hovoří o třech vlacích denně, a ty tam dnes rozhodně nejezdí :-).

Královice

Nejsem si jist, zda o tom počtu vlaků „denně“, tady „celotýdenně“, hovoří skutečně kraj, nebo zda je to jen interpretace zdejší redakce: když se podíváte na návrh nového jízdního řádu, na té trati je objednán opět jen víkendový provoz a delší obratové pauzy v Kralovicích, jichž by bylo možno využít k obsluze Mariánské Týnice, jsou tam právě tři. Takže 3x denně o víkendech je zase moje interpretace: ve všední dny tam kromě prázdnin stejně asi nebude velký zájem návštěvníků ani co do cyklistů a místním spíše vyhoví právě autobusy.

MartinS.

Navíc bude jen spotřeba PHM? To myslíte vážně? Každý dopravce má s krajem uzavřenou smlouvu a platínse od kilometru. To bych chtěl vidět, jak to někdo bude pro kraj provozovat jen za naftu. Nenechte se vysmát. Prostě to bude jako obvykle 3x-4x dražší než souběžný autobus. Jízdní řád o víkendech není ideální, ale zrovna do Týnice jede z Kralovic 6 autobusů v so i ne. A mohu vám říct, kolik lidí těmi autobusy z Kralovic do Týnice odjíždí… jednotky. To nepotřebuje zahustit dalšími spoji. A průzkum? Tak nejdřív bych se zamyslel, jakou denní kapacitu vůbec muzeum v Týnici má a… Číst vice »

Královice

No, právě: a co potom když ta spojení nechcete „zahustit“?
Protiřečíte si sám, ani nemusíte shánět oponenturu.

MartinS.

Neprotiřečím si. Říkám, že smysluplná by byla nějaká turistická linka propojující od dubna do října o víkendech Plasy, Kralovice, Týnici, Rabštejn, Manětín. Ale ta nemůže být vlaková.
Za peníze, které bude stát obnova trati by se ta linka dala provozovat desítky let. Na autobus by se dal přidělat i držák na kola.
Ty čtyři vlaky denně o víkendu jsou zbytečné a ty 3 vlaky denně ve všední dny, které kraj slibuje provozovat budou ještě zbytečnější. Toť vše.

Královice

Taková turistická autobusová linka, o níž ovšem píšete až teď, by nejspíš smysl měla, zejména kdyby uměla vozit i víc jízdních kol, ale s prodloužením trasy vlaků to příliš nesouvisí. A nevím, proč by měl Plzeňský kraj objednávat na všední dny vlaky, navíc na území Stč. kraje (protože Borecký je určitě objednávat nechce), jak se tady snažíte vnutit – kraj nejspíš slibuje pouhé objednání toho prodloužení víkendových a jen 3 párů vlaků až ke klášteru a nic víc.

jan táborský

dobrá správa se vyvíjí, už ne cyklostezky, a jen stezky … další stupeň je vykázat údržbu a zmizet

Klabavátor

Kasaštyk to rozhodně nebude, ale drobný počin k podpoře cestovního ruchu ano.

Královice

Pokračování trati za přejezdem vede po okraji královické obytné zástavby, takže nová zastávka u ní určitě smysl mít bude, nehledě k tomu, že z ní bude i do centra města i k centrální zastávce autobusů blíž než po hnusně frekventované silnici 1. třídy z nyní koncového nádraží. Nová koncová zastávka u Mariánské Týnice bude mít větší význam asi spíše jen o víkendech, ale právě na to budou pouhé tři páry vlaků za den málo: jako skutečně použitelnou víkendovou turisticko-výletnickou dopravu je třeba nabízet minimálně 4 páry vlaků, aby lépe vyhověla jak zájmům z blízkého okolí, tak i ze vzdálenějších lokalit.

MartinS.

Královice jsou u Zlonic, tohle jsou Kralovice u Rakovníka.
Bude to sice o 200 m blíž, ale počty přestupujících z vlaku na autobus jsou v Kralovicích minimální (a i byly a i budou).
Počet lidí z té obytné zástavby, kteří mají potřebu cestovat do Rakovníka bude tak v jednotkách za den.

Královice

S tím dlouhým „á“ máte sice samozřejmě pravdu (nepřemýšlel jsem o tom a „seknul“ jsem tam to čárkované), ale jinak tady většinou jen dost vaříte z vody. V Kralovicích má sice místní ČSAD garáže u nádraží, ale kolik spojů na tamních linkách kdy začínalo či končilo u nádraží nebo aspoň u zmíněných garáží, aby se tam dalo snadno přestoupit mezi vlaky a autobusy? Několik roků to platilo aspoň pro linku do Mladotic (a trs), dokud oficiálně zajišťovala i NAD za zrušené vlaky, ale v tomto případě jednoznačně platilo, že kde není nabídka, logicky nemůže být ani poptávka, a samo ČSAD… Číst vice »

MartinS.

Tak jestli žijete v tom, že v Kralovicích má garáže místní ČSAD, tak žijete v dobách dávno minulých. V Plzeňském kraji jezdí Arriva.
Ano, po ukončení provozu do Mladotic navazovala na vlaky NAD ČD, ta byla zrušena pro nezájem cestujících, protože těmi autobusy jezdilo 0-5 lidí. Pak byla nahrazena autobusovou linkou do Mladotic a Manětína, která byla pro nezájem cestujících po několika letech zkrácena jen do centra, protože ty autobusy jezdily k nádraží zbytečně.
A tak zavedeme vlaky, které opět pojedou prázdné.

Královice

Jakmile se ty autobusy neobjevovaly „regulérně“ v jízdním řádu ČD, jako by nebyly: nezapomínejte, že i IDOS a mobilní aplikace byly tehdy jen v počátcích své existence. Takže ano: ze strany objednatelů VHD nebyl zájem (ba spíše naopak) a dopravcům to bylo v lepším případě jedno. A navíc dnes ani není už vůbec podstatné, zda jde o ČSAD nebo o ARRIVu: podstatné je, že není zájem takové možnosti nabízet, což snad prodloužené vlaky aspoň částečně eliminují.

MartinS.

Ty autobusy se v jízdním řádu objevovaly přes 10 let a stejně to nepomohlo. Nikdo tím nejezdil.
Z vlastní zkušenosti vím, že současné využití autobusů je vyšší než bylo v posledních 30 letech u vlaků.
Ty vlaky ničemu nepomůžou. Z Kralovic do Týnice přijede 0-5 lidí.

M19

Ty vlaky míří na turisty, věřte či ne, ale většině se místním couracím busem opravdu nebude chtít, ještě s těmi skvělými vazbami na přestup. 😉

MartinS.

Já vím, že ty vlaky míří na turisty, protože místní se už naučili jezdit autobusem. Já mám jen pochybnosti, zda se kvůli 50 turistům denně vyplatí vypravovat 4x denně vlak na trasu dlouhou 30 km. A myslím, že nevyplatí.

Královice

To je ovšem patrně jen vaše zbrklá vize: „denně“ přece nutně neznamená výhradně jen „každý den“, ale klidně i „během jediného dne“, tedy i jen „každý víkendový den“ a na nyní provozovaném úseku trati se ani nic měnit (přibývat) nemusí. Ověřil jste někde to své tvrzení?

M19

Arriva jsou přejmenované bývalé podniky ČSAD po privatizaci a následném slučování. Tolik k vašim znalostem o autobusové dopravě. Jistě změnil se vlastník, koupila je skupina Arriva a přejmenovala podle sebe, ale stále je zde na nepřerušená historická kontinuita. 😉

Alex

Ne, to fakt nekoupila 🙂 vlastníkem je stále bývalé ČSAD….

M19

Arriva v ČR jsou sloučené bývalé podniky ČSAD. Vlastníkem Arrivy opravdu není bývalé ČSAD. Nebo co jste tím výkřikem bez smyslu chtěl říci…

MartinS.

Moje znalosti o autobusové dopravě jsou evidetně větší než Vaše. Kralovické ČSAD patřilo po privatizaci společnosti ČSAD Autobusy Plzeň části koncernu Z-Group. V Kralovicích byla i jejich opravárenská základna. Areál stále patří Z-Group a využíval ho mj. ČD Bus a využívá ho ARRIVA Střední Čechy, která sice také pohltila některé bývalé ČSAD, ale středočeské. A ARRIVA SČ provozuje autobusovou dopravu v Plzeňském kraji.

M19

Vaše znalosti, jsou pouze o jedné provozovně. O tom, jak vznikla česká pobočka netušíte absolutně nic a jako správný demagog, mícháte různé věci dohromady. A sám nakonec přiznáváte, že Arriva jsou bývalé ČSAD. Zároveň se tím přiznáváte ke lži, když jste předtím tvrdil, že tam už bývalé ČSAD není. Gratuluji. 😉

MartinS.

Vy neznáte místní situaci a budete mne poučovat? Nástupce bývalého ČSAD Plzeň-sever 306, tedy AKV ze skupiny Z-Group vlastní areál garáží a dílen, ale využívá ho ARRIVA Střední Čechy, jejíž předchůdci neměli s tím areálem nikdy nic společného.
Navíc ARRIVA Střední Čechy nevznikla privatizací ČSAD, ale ze společnosti Transcentrum Bus, která až následně pohltila již dříve zprivatizovaná ČSAD.

David

Podle fotky by to chtělo i reko ty stanice a budovy, aspoň za miliardu.

MartinS.

Ta budova je města.

alpenflair

No jo to je zas zprava co vyvola diskuze ohledně účelnosti této investice. Samozrejmě, že by napred mela byt dokončena ,,rychlodraha,, Pha – Kladno a az na tom budeme az takhle dobre tak by mela nasledovat rekonstrukce a elektrifikace Kladno – Rakovnik a az nebudem vedet co s penezma , tak investovat i do takovychto projektu.. Nicmene, v dobe kdy se vyhazujou penize oknem neziskovkam a projektum, ktere jsou nekdy i spolecensky skodlive, mě nijak neuráží poslat pár mega sem – aspon to nikomu neubližuje. Treba se jednou dostaneme do situace, kdy na tom budeme tak dobre, ze se obnovi… Číst vice »

Frantisek X

Mínus za to obecné kopání do neziskovek. Proč? Největší úniky nejsou u chudých, byť tam nějaké také být mohou. Jinak pochopitelně souhlas. Ale útlakem slabších toho nedocílíte.

DavidS

Já bych prosil tu společensky škodlivou neziskovku/projekt

Gwann

Strana pomocnych delniku
Bolsevici
Aj

Gwann

Nejvetsi neziskovka je fotbalovy svaz

Zrzek

Přišel čas vynaložit peníze, které SŽ(DC) do této trati papírově roky vynakládala.

Miloslav

Peněz je dost. Na zdvihací mosty. Ne na pár km trati.

Miloslav

I na most u Plas za půl mld.

Michal

Ten most v Plasích využije za den víc lidí, než obnovenou trať za rok 😀

Miloslav

Tak jistě by obnovenou trasu využilo mnohem více lidí, kdyby se tam dalo zajet i od Mladotic.😉🙃

malý bobeš

Nemyslel jste za deset let? Já bych ještě přidal… Řekl bych, že do Mariánské Týnice tolik lidí nepřijede nikdy.

Frantisek X

Utněte spojení uprostřed polí a ukazujte, jak tam skoro nikdo nejede. Obecně lepší železnice by logicky mohla okolním silnicím ulevit, jenže to bychom nesměli myslet ve spirále.

malý bobeš

„Uprostřed polí“ leží jediný významnější cíl široko daleko…

MartinS.

Tak to by mne zajímalo, kolik cestujících z Prahy tam těmi 3 spoji bude jezdit? A jestli kvůli tomu pan radní Čížek omezí mezi Rakovníkem a Kralovicemi autobusy, bude to největší zvěrstvo, které by tomu regionu mohl udělat. IDSK propojil Rakovník a Kralovice linkami PID z Prahy (mj. přes Týnici až do Manětína a Nečtin, kde suplují linky IDPK), POVED se následně připojil linkou IDPK 321 protaženou o víkendech z Plzně přes Kralovice do Rakovníka jako náhradu za zrušené vlaky. Potom zase došlo k objednání víkendových vlakových spojů Rakovník – Kralovice od Die Landerbahn, které jedou stejně dlouho jako autobus,… Číst vice »

čecháček

Přesně tak.

Skippy

Vratit se muzete autobusem.

Frantisek X

Ke Střele by byli mohli pokračovat i vlakem, byť uznávám, že Rabštejn a Manětín by byly na návazných autobusech. Zrovna ta přímá linka z Prahy vede jen z okraje a je to na autobus už dost dlouhá cesta, výhodou je absence rizika ujetí přípoje. Autobusy dále mohou jet venkoncem i od té Týnice (resp. z Kralovic), když tam stejně bude pauza na prohlídku. Anebo z Rakovníka, kam se snad půjde dostat zase vlakem už z centra Prahy.

Královice

Zkuste se podívat třeba do „mapy.cz“, kolik a jakých těch autobusů tam teď o víkendech jezdí – ty vlaky je proto mohou velice dobře doplňovat, bude-li samozřejmě zájem vše tomu přizpůsobit. A ke Střele lze případně od vlaku pokračovat i na kole, byť tam už to rovina rozhodně není, ale do autobusu nikoho s kolem z Prahy ani z Rakovníka v současnosti stejně nevezmou. Jen by i ty víkendové osobní vlaky na trati Plzeň – Plasy – Blatno u Jesenice nesměly končit a začínat jen v Mladoticích, ale měly by dojíždět až do Blatna, aby byl od té Střely snazší… Číst vice »

MartinS.

Z Blatna přece může jet cyklista do Rakovníka i přes Jesenici, nemusí se vracet do Mladotic.
Autobusů jede z Rakovníka do Kralovic a z Kralovic do Týnice dost. Navíc tam teď jedou i 4 vlaky do Kralovic. Na tom kole je to do Týnice kousek. Na to nemusí jet vlak až na místo.
P.S. v autobusech IDPK, tj. linka 321 z Rakovníka, lze přepravovat i kola.

Královice

Já přece nenavrhuji, aby někdo jezdil z Blatna do Rakovníka přes Mladotice, jenže aby mohl jet přes Jesenici, musí se cyklista od Střely do toho Blatna nejdřív nějak dostat – a právě k tomu tam ty odpolední víkendové osobní vlaky chybějí, když od Plzně až do Blatna nedojedou.
POVED v jízdním řádu linky č. 321 a ani jinde na svých www stránkách nic o možné přepravě jízdních kol neinzeruje – a i kdyby: kolik jízdních kol by takový autobus regulérně odvezl?

MartinS.

Že by se cyklista od Střely dostal do Blatna třeba na kole? Ono údolí Střely je pro kola vhodné jen částečně, od Rabštejna na sever.
Může dojet do Chyše a odtamtud vlakem do Blatna.
Z Blatna jezdí do Plzně rychlík, proč tam ještě tahat osobák. Pokud tedy někdy nastane nějaké léto, kdy nebude na trati 160 výluka a NAD.
Přepravu kol v autobusech IDPK řeší SPP IDPK v čl. 10.2

MartinS.

Ta přímá linka ze Zličína jede do Kralovic hodinu a půl a já jí občas využívám, protože se mi nechce řídit, autem mi to trvá hodinu, takže hodina a půl je OK. Vlakem se to pojede 2 a půl hodiny a ve chvíli, kdy se začne rekonstruovat buštěhradka od Kladna do Hostivice a dál na Veleslavín, tak se bude několik let jezdit NAD, to by mne zajímalo, kolik odmítačů autobusů se vydá na výlet vlakem, když hned na začátku cesty pojedou autobusem.

Královice

A ona snad v ČR existuje jen Praha? Proč si tedy Rakovničtí prosadili zavedení letních cyklovlaků do Bochova? Navíc nemalým zdrojem zájmu cyklistů o tu oblast může být třeba i Kladno, a vlaků z něj se už vámi zmíněné výluky do Prahy nedotknou.

MartinS.

Běžte se postavit na nádraží v Kralovicích a počítejte, kolik cyklistů z Kladna tam přijede? Ty vlaky tam i víkendu jezdí už druhým rokem, tak by se dalo předpokládat, že už o nich cyklisté vědí.

Vvvt

Vyhozené peníze

Libor

Přesne, teď to opravime a za dva roky to zavřou…

Tom

to bude terno ,tímhle spojem /Praha -Týnice / budou jezdit davy ,bude to chtít aspon 8 vozovou soupravu

MilanSima

Kolik je to z Týnice do Mladotic. 10 km? Nestálo by to za propojení alespoň jako alternativní trasa?

Libor

Aletrnativa za co?

MilanSima

Nejsem úplně znalý poměrů, ale třeba při výlukách Rakovník-Blatno nebo přímé spojení z Rakovnicka na Plzeňsko.

MartinS.

Trať Rakovník – Blatno je jedním z příkladů, že Středočeský kraj (a radní Borecký) umí využít lokálky, které mají potenciál. Trať tam vede celkem blízko obcí a vlak je stejně rychlý jako autobus (Jesenice – Rakovník – 20 km – 33 minut), takže IDSK zrušil z Rakovníku do Jesenice autobusy a jezdí se vlakem. Ovšem ta trať slouží převážně pro místní obsluhu a tudíž při její výluce jede autobus. Objíždět to přes Kralovice nedává význam. Přímé spojení z Rakovníka do Plzně je autobusem jen o víkendu, jinak asi 10x denně s rychlým přestupem mezi PID 404/570 a IDPK 321, ale… Číst vice »

Vít

Což není práce Boreckého, ale sdružení obci z mikroregionu.

MartinS.

Neříkám, že je to jeho práce, ale kdyby to nemělo nějaký význam, tak to kraj neobjedná.

Miloslav

Ne, hrozilo by, že by vlak využívali i lidé od Plzně. Nezapomeňte na indukci. Postavíte koleje a lidi tím začnou jezdit.

MartinS.

A kam by tím lidé od Plzně jeli? Do Plas, Mladotic, Žihle vlakem dojedou. Do Kralovic a Rakovníka dojedou autobusem. I v době, kdy se dalo dojet z Kralovic do Mladotic a dále do Plzně vlakem jezdilo z Kralovic asi 3x více autobusů do Plzně než vlaků do Mladotic. Je to rychlejší a jede to z centra. Navíc Plzeň a Rakovník nespojuje žádná výrazná poptávka po cestování, Rakovník spáduje k Praze.

Havlásek P.

Nechápu proč to nepropojí až do Mladotic.

čecháček

Potenciál už došel.

Hájek

Osobně si myslím, že úsek Mladotice- Kralovice má větší potenciál než Kralovice-Rakovnik. Pořád je to spojení do krajského města, stačilo by tam prodloužit osobáky z Plas.

Os5600

Taktéž mám ten dojem, proto se tento úsek snažili zrušit co nejdříve. On je z větší části rovný. Zřízení rychlostního profilu V150 při aplikaci ETCS STOP by umožnilo maximalizovat využití technických parametrů dráhy.

MartinS.

Že vy jste tam nikdy nebyl a nepodíval jste se ani do mapy. Úsek Kralovice – Mladotice není rovný ani směrově ani výškově. Jediná rovná část jsou 2,5 km přes trojanský les. Jinak to z Mladotic do Trojan překonává výškově 100 m. Proč myslíte, že těch 12 km jel vlak 18 minut?

M19

Protože díky neúdržbě SŽ se tam rychleji jet nedalo i kdyby to bylo rovné jak pravítko? Převýšení 100 m na 12 km je 0.83 %. No to he tedy hrůza. 😁😉

MartinS.

Správa železnic to tam nikdy neudržovala. K zastavení provozu došlo dříve než SŽDC vznikla.
To převýšení není na 12 km, to převýšení je na úseku Mladotice – Trojany. A spolu s oblouky na trati žádnou vyšší rychlost neumožní…

M19

Ti lidé přešli z ČD, SŽ je jen následovnicí části tehdejších ČSD a pak ČD. Tak je a teď zas není… 😀 Jak se to hodí, viďte. 😉 60 by se tam dalo vykouzlit, když ono je lepší vykazovat fiktivní údržbu a plakat, jak je to těžké… 😉

MartinS.

Já vím, jak vznikla SŽDC, nyní Správa železnic… reagoval jsem jen na to, že SŽ tu trať neudržovala, ale provoz tam zastavily tehdy ještě ČD. Už ty to neudržovaly.
60 by se tam dalo možná vykouzlit z Trojan do Kralovic, pokud by se přes nechráněné přejezdy na polňačkách nejezdilo 10, ale ne z Mladotic do Trojan. Tam v těch obloucích jel vlak možná 30 a vypadalo to, že vyletí z kolejí. Myslím, že jsem po trati Kralovice – Mladotice jel vícekrát než Vy.

Tom Matto

Nikdo rozumny by s tim nejel, tak jako v dobe kdy to zrusili. I hlavni trat Zatec – Plzen je prakticky nepouzitelna, natoz na ni navazovat pripoje. Z Mladotic to do Plzne jede hodinu, Z Kralovic do Mladotic to bude treba 15 min, 5 min na prestup, celkem hodina 20. Proste jenom šoto sen.
Doplním, ze bus Kralovice – Plzen jede 57 min. Navic je v dohledu zrychleni diky upravam I/27.

Alibaba

Stále zlepšujeme parametry silnice, abychom se pak divili, že nám vlakem nikdo nejezdí. 🙁

Tom Matto

Nevim, treba proto, ze silnice je zakladni prepravni system, kde jezdi hasici, zachranka, chleba do obchodu? Zeleznice je nadstavba, kdyz na silnici dochazi kapacita a vyplati se investovat. Abychom ziskali kapacitnejsi a energeticky uspornejsi prepravni system, ktery je taky investicne i provozne drazsi, navic komplikovanejsi na trasovani a vzdalenost zastavek k centrum mest.Proto se vyplati mezi sidly s dostatecnou koncentraci obyvatelstva.
Pro porovnani pocet obyvatel v sidlech podel trati č. 160, smerem od Plzne:
Tremosna – 5000
H. Briza – 4000
Kaznejov – 3000
Plasy – 3000

Alibaba

Silniční základní systém existuje stále, ale protože silniční doprava škodí (zácpy, hluk, exhalace, zábor prostoru), tak se silnice rozšiřují dál a dál, a přitom se napřimují. Chlebe do obchodu obchvat nepotřebuje, hasiši a záchranka mají prioritní průjezd (takže ty obchvaty tyky v podstatě nepotřebují. A veškerá rozšíření mají kladnou) zpětnou vazbu na intenzitu provozu.
A když dochází kapacita na železnici? Bohužel ta neškodí…
To příměsto z Plzně minimálně do Plas (podle mě do Mladotic, kde by se dělil takt do Žihle a právě Kralovic) by si tu druhou kolej a nějaké napřímení zasloužilo taky.

Tom Matto

A protoze se vozidla stale vyvyjeji, chceme jezdit rychleji a bezpecneji. Nakladni auta jsou tezsi a vetsi, proto je treba silnicni sit vylepsovat a odvadet mimo sidla.
Budovat druhou kolej pro par sidel o velikosti cca 5000 obyvatel je naprosto nerealne a nepotrebne.

Alibaba

Vždyť říkám, kdadnou zpětnou vazbu.
Na železnici by se nemělo dát jezdit rychleji a bezpečněji? Tomu totiž druhá kolej velmi pomáhá.
Vlaky by klidně tu těžkou dopravu převzaly, kdyby se rozšiřovaly stejně jako silniční doprava.
Budovat novou silnici, když tam už ta stará je, je taky zbytečné. Stačí silniční dopravu cenově zregulovat, a ona intenzita škodění klesne.

MartinS.

Když rozdělíte takt v Mladoticích, tak by to na Žihli i Kralovice vycházelo 1x za 2 hodiny. A to už je nepoužitelné, když autobusy jezdí po hodině nebo i častěji.
Napřímit to v údolí Střely nepůjde a ono se tam jinudy nedá. A zdvoukolejňovat trať, která obsluhuje 20 tisíc obyvatel je už totální úlet. To bych našel na území ČR hodně jiných tratí, kde by to význam mělo a stejně se to neplánuje.

Alibaba

Tak pokud by to bylo potřeba, tak by se udělal hodinový takt. Pro začátek by klidně mohlo stačit udělat z té druhé větve přípoj.

K napřímení je potřeba nějaký ten tunel a most.

Můj názor na dvojkolejky je takový, že by měli být všude tam, kde MD objednává rychlíky. To že se to neplánuje je jen důkaz podpory železnice ústy, skutečně se plánují zase jen škodící silnice.

Gwann

57min vs 1:20hod neni uz takova hruza. Spis nevim, zda z Kralovic a okoli hrozi vubec dost lidi na kapacitu vlaku.

Nesmite zapomenout, ze busy na mnohych okreskach jsou jak jizda na splasene krave, vlak je komfortnejsi uz od reginy vys

MilanFox

Zkuste to říci někomu kdo denně dojíždí. Vstávej o 20 minut dříve, protože jízda vlakem je vlhký sen šotoušů a bus je fuj, fuj.

MartinS.

Autobus z Kralovic do Plzně nejede po okreskách, ale po I/27. K těm 20 minutám připočtěte 10 na docházku z nádraží a máte to denně hodinu navíc.
Lidí ta frekvence generuje dost, aby naplnili autobus po hodině, ve špičkách častěji, ale na vlak po hodině to nebude.

Gwann

A vlak po dvou hodinach je trochu na nic. Minimalne ve spicku to musi jezdit po hodine.

Neumim rict, co by slo udelat s vlakem z hlediska jizdnich dob, zda vyssi prevyseni v obloucich neco pomuze ci nikoliv, ale bohuzel tohle je vnitrni periferie jak vyšitá, kde si musime rict…zda to masivne dotovat za ucelem udrzeni sidelni site nebo ne. S tim, ze se odtam lidi jinak odstehuji a zahusti uz preplnena velka mesta

MartinS.

Jízdní doby na trati 160 už se zkrátily a i tak je to do Mladotic hodina, jízdní dobu z Mladotic zkrátíte z 18 minut možná o 3-5 minut. Vzdálenost železnice od obcí nezměníte.
Myslíte, že že na rozhodování obyvatelstva, zda zůstane nebo se odstěhuje do města, má vliv, zda tam jezdí vlak? Podle mne má vliv, zda je veřejná doprava dostupná a použitelná, pokud jde o nabídku časovou i směrovou, a ta je momentálně na Kralovicku v nejlepším stavu za posledních minimálně 50 let.

Alibaba

Na hodinový takt by se hodila druhá kolej (a k tomu nějaké přeložky), ale na to nemá nikdo koule to prosadit, protože železnice neškodí jako silnice, ale jinak je to fuj přežitek. Ono by to prospělo i dálnové dopravě, protože by taky furt nemusela trefovat na přesné křižování.

Královice

Přeháníte – i když chápu, že „s jídlem roste chuť“. Spíš než druhá kolej by byla mnohem užitečnější vyšší NTR minimálně tam, kde jí lze dosáhnout bez příliš neúměrných nákladů. Ale vlaky tam pro PRAVIDELNÉ cestující stejně autobusům nikdy konkurovat nebudou.

Alibaba

K čemu je vám rychlejší trať, když se furt někde musí křižovat? A při velké rychlosti dochází následně při křižování k větším energetickým strátám.
A při různých nepravidelnostech se pak stojí hodně náhodně. A další věc jsou výluky, kdy při dvou kolejích se dá až na nějaké výjimky jezdit furt. Viz třeba jednokolejný „koridor“ Pňovany – Lipová u Chebu.

Tom Matto

Busy z Kralovic nejezdi po zadnych okrskach, ale silnici 1. tridy. Narozdil od zeleznice, kdy Kralovice – Mladotice byla totalni lokalka a Mladotice – Plzen je jen o trochu mensi.

Frantisek X

Trať Plzeň – Žatec by bylo logické pozvednout co do kvality, jakožto obdobu právě té silnice I. třídy. Pak bychom mohli hovořit o tom, že chceme více využívat koleje, abychom ulevili silnicím. Jinak jsou to jen prázdné fráze. Děláme v podstatě dost přesný opak.

Tom Matto

Podival bych se na mapu, zapnul si vrstevnice a zjistite, ze jedine realne maximum co dokazeme z teto trati vydolovat je elektrifikace a pripadne odstraneni pomalych jizd. To co by mohlo prinest zrychleni jsou naklapeci jednotky, ktere tam nikdy nebudou, bohuzel.

Alibaba

Tunely a mosty byly vynalezeny. Viz třeba mosty na silnici I/27. Na železnici je zakázáno tunely a mosty dělat?

A taky druhou kolej by to chtělo, silnice se taky nedělá jednopruhová.

Královice

Jak toho „pozvednutí trati“ ale chcete dosáhnout, když jejími většími přeložkami přijdete často o její kontakt s mezilehlými sídly a ona pak pro ně ztratí smysl? Koho tam pak budete vozit, když z ní uděláte jakousi pochybnou „VRT“?

Hsnm

Nepoužitelná v turisticky zajímavé oblasti je z důvodu každoroční prázdninové výluky. A na borůvkových a houbařskýchc zastávkách vlak projíždí.Rani ze Žatce a polední zpět býval v sezóně plný.

Tom Matto

Presne, vlaky by totiz meli zasadne stavet na houbarskych a boruvkovyvh zastavkach [facepalm].
Ted vazne kolik mesicu v roce rostou u Vas houby a boruvky?
Vlaky z Plzne na Chomutov a Most byvaji plne po cele trase tak maximalne v patek kdyz jedou studenti domu a i tak je pojem „plny“ hodne relativni. Navic je to protoze silnice I/27 je jedna z nejtragictejsich u nas. Navic kdysi zavlek autobusu do Podboran vcetne prestavky taky atraktivitě nepridaval a aktualne dokonce ani autobusove prime spojeni Plzne a Chomutova nebo Mostu vubec neexistuje.

Frantisek X

„Protože silnice není dost dobrá…“ A neměli bychom se snažit spíše, aby ta železnice byla lepší a uměla přitáhnout větší část přeprav, než neustále přidávat jen další kusy silnic?

MartinS.

A jak byste to udělal? Narovnáte železnici, zrychlíte jí, ale ještě víc jí vzdálíte od obcí, takže pro cestujícího se časově nic nezmění. Stále to bude pomalé. A náklady tam nedostanete, protože na tyhle tratě se nikdo s objednávkou nákladů nepožene… co by tam přepravoval?

M19

Kde ji tam vzdálíte od obcí? Zkuste mapu. 😉 😀

MartinS.

Kdyby se trať 160 měla narovnat, tak musí jít z Třemošné úplně jinou stopou a mine Horní Břízu, Kaznějov, Plasy, Mladotice i Žihli… tudíž všechna místa, která mohou generovat cestující…
Neřeším teď, co by to stálo, protože to bychom se bavili o miliardách.

MartinS.

Spojení z Kralovic do krajského města zajišťují už víc než 60 let autobusy. Dříve i RTO s vlekem a potom kloubové. A to i v době, kdy tam jezdil vlak. Ne, tam potenciál nehledejte.

čecháček

Kvůli třem vlakům denně k celorepublikově marginální památce??? My jsme fakt špičky ve vyhazování peněz na nesmysly.

Velice rychle bychom měli začít zvažovat převod regionálních tratí na kraje – dost by mě zajímalo, jestli by to v tomhle případě platili i ze svýho.

Hájek

Řekl bych že ano s mnohem snadněji a levněji, viz Polsko, problém by ale byl v tom že stát by správně měl přesměrovat ty peníze, které na to prý dnes vynaklada.

Gwann

Vsichni do Prahy na Karluv most a rozhlizet se po tech celostatnich pamatkach…..

Pokud chceme zemi rozvijet, musime to zkusit i v takove pustine jako severni Plzensko a Rakovnicko. Je tam hezky. Ale nikdo tam nejezdi. Pritom oproti ruznych zalesnenym horam tam uzivatelsky takovy rozdil neni.

MartinS.

Je tam hezky, nikdo tam nejezdí, protože není, co by tam dělali? Na horách chodíte po kopcích, jsou tam třeba nějaké výhledy. Tady neuvidíte nic. Ano, jsou tam významné chatařské a chalupářské zóny, ale většinou pro Severočechy… je to rekreační oblast pro Podkrušnohoří od Chomutova po Teplice.

Gwann

Tak mezi chozenim po Dzbanu nebo Vysocine nebo predhuri Sumavy moc rozdil nevidim… stejne tam neni nikde moc vyhled. Jake vyhledy jsou v Brdech? Tak nic moc.

Jen ta infra sama nevyroste, bude ji nekdo muset zadotovat a postavit

MartinS.

Ale na Kralovicku je momentálně nejlepší veřejná doprava v historii… existují častá spojení na Plzeň a Rakovník, existuje v PD 7x denně přímé spojení na Jesenici a Podbořany. Jediný problém je na Rokycany, ale Kralovice spádují na Plzeň. V tom železnice nijak nepomůže.
Co je ale problém, to je dostupnost okolních obcí. V PD to ještě jakžtakž jde, ale jen ráno a odpoledne. O víkendech je to ale v některých směrech tragédie, třeba i do Žihle, Rabštejna.

Alibaba

Kraje to platit ze svého nebudou, budou to platit tak jako SŽ z vybraných daní. A předpokládám, že by převodem tratí na kraje i těm krajím dal stát na to peníze, když by teda to mělo být v jejich kompetenci.
A to pomíjím, že kraje na provozování dráhy nemají lidi, takže by si muselo vytvořit cca 14 firem na provozování a to by bylo zaručeně levnější, než když to dělá SŽ.

martin58g

Zdá se mi, že marginální není ta památka, ale …