Návrat tramvají na Karvinsko. Kraj plánuje trať z Ostravy přes Orlovou
Tramvaj Inekon LTM 10.08 v Ostravě na trati mezi Výstavištěm a Hranečníkem. Foto: Jan Sůra
Trať má využít bývalé dráhy a modernizované důlní vlečky.
Trať má využít bývalé dráhy a modernizované důlní vlečky.
Bylo by to krásné, kdyby trat vznikla. Ale bohužel za vším stojí prolhani politici, takže na to zapomeňte.
A nezapomente jit k volbam a volit je, ovce.
Kdo chodí volit, je podle vás ovce. A ten, kdo nevolí vůbec je tedy co?
Jehně?
Buďte rád, že pan Jan zřejmě nevolí.
No, kdyby to bylo důstojné, moderní, rychlé a pohodlné, pak by to mělo smysl. Ve špičkách by mohly jezdit vlaky o čtyřech až šesti vozech co 3 minuty, nepřípustné by bylo jezdit s narvanými vozy – pokud by mohl každý cestou do práce pracovat (místo na notebook) nebo jen číst a cesta např. z centra Karviné do centra Ostravy by trvala 20 minut, pak by to mělo smysl. DPO zatím jde opačným směrem: místo opravdu rychlých páteřních spojů s navazujícími místními linkami si čančá ego posouvajícími se krabičkami s dřevěnými lavicemi jak z první republiky. Hlavně, že na papíře jsou… Číst vice »
20 minut je naprosto nereálné, to by šlo možná po železnici, po opravě uzlu, a ne u zastávkového vlaku. Ale na to si počkáme, bude rekonstrukce uzlu Ostrava, snad taky eletktrizace za zdvojkolejnění do FM, pak by mohl jezdit nějaký pěkný a rychlý S-Bahn z FM do Karviné, přes Ostravu Střed a Hl. N
Co chcete dělat v Karviné? Ani ta černá rakev už tam nejezdí to radši udělali konečnou v Bohumíně než vozit zadarmo neprizpusobivé zadarmo z Karviné do Bohumína.
To aby plebs nezapomněl, že je těsně před komunálními volbami. A tak se pravidelně každé čtyři roky tento projekt „opráší“. Nenamítám nic proti projektu jako takovému, ještě si vybavuji labutí píseň tramvajové linky Ostrava .- Karviná, ale „přihřívat“ si polívčičku na megalomanském projektu, který je nad finanční možnosti dotčených měst, potažmo kraje, už považuji za drzost radních. Nic naplat, ještě čtrnáct dní má možnost místní populace juchat, pak bude dotyčný projekt zase další čtyři roky klidně spát… Tak nashledanou v roce 2026 !!!
Jenže kdyby takto uvažovali všichni všude, tak se nikde nic nového nepostaví…
Takže to tak strašné zase nebude…
Co kdyby kraj zkusil objednávat vlaky na uhelných vlečkách? Věřím, že by je místní uvítali.
Je otázkou v jakém stavu ty vlečky jsou. Zejména bych tam neočekával nějaké zab zař.
Zabezpečovací zařízení je tam lepší než na mnoha tratích SŽ kde se prohání osobáky běžně.
A podíval jste se, kudy ty vlečky vedou?
Ano, to mi také příjde jako zajímavá alternativa. Vlečky patří AWT/PKP Cargo. Částečně se tak už děje pro turistické účely. Slezský železniční spolek po těchto tratích jezdí s finanční podporou kraje.
Odkud kam?
https://slezskyzeleznicnispolek.cz/
Ty už jezdí. https://slezskyzeleznicnispolek.cz/
Mnohem větší smysl by mělo obnovení tramvajového provozu do Hlučína…
Já teda nejsem znalý místních poměrů, ale v jistém dokumentu jsem slyšel, že hlučínka byla zrušena pro slabý zájem cestujících.
To je důvod z 80. let, kdy se trať rušila. Jestli to byla pravda nevím. Faktem je, že v dnešní době by se tam cestující jezdící auty a autobusy asi našli.
Zkuste si vyhledat autobusová spojení Sad B. Němcové – Hlučín aut. nádr. dnes.
Je to docela hustá nabídka spojů, takže zájem tam být musí.
Proto zdůrazňuju, že nejsem ani vzdáleně znalec místních poměrů. Je možné, že ty se změnily. Jen jsem citoval ten dokument o hlučínské trati a jejím konci.
Zeptal bych se v jakém stavu byla tramvajová trať před zrušením. Jestli v tom není schované oježdění do mrtě bez větší údržby a nedostatek peněz na jakoukoliv větší investici, jelikož státní kasa byla plajte.
Ano, trať byla v dezolátním stavu. Protože na jejím tělese se postavila silnice. Původně měla být nahrazena trolejbusy, což svědčí o tom, že netrpěla malým zájmem.
Dokonce byly v Ostravě inzeráty na nábor řidičů pro tuto linku.
Tak to ani smykem. jezdily ram třívozové vlaky, někdy i dva za sebou a narvané až po střechu. Důvodem zrušení byl katastrofální stav trati, na železniční část se nesáhlo více jak 50 let a na tu dostavěnou z Ostravy do Petřkovic více jak 30 let. Opava se kromě toho jako okres odmítala podílet na nákladech a ostravský DPMO neměl prachy a zájem. No a v současnosti to zazdily Ludgeřovice, které v územním planu vyloučily jakoukoliv tramvajovou trať pro její hlučnost… Takže na hlučín už asi nic.
Zatímco asfaltová stoka pro auta nevadí. Hlučnost brali podle cílového Hlučína nebo podle matných vzpomínek na rozbitou starou trať? Pokud skutečně máme šetřit energii a prostředí, zde by se převedení přepravního proudu na koleje rozhodně jako cesta nabízelo, i s ohledem na navazující železnici končící slepě před nejspíše hlavním cílem většiny cestujících.
Jojo. Škoda mluvit. A místo řešení po kolejích se začíná mluvit o novém mostě přes Odru…
A odtud vlakotramvaj do Opavy.
Aby nedočkavci nemuseli přestupovat tram – vlak – bus 😀
To ano, ale až po přeložce I/56, aby se tramvaj mohla vrátit na své těleso.
Nebo by se halt auta vrátila tam, odkud přišla; jestliže by tramvlak převzal větší část zátěže, k čemuž by ostatně byl především určen, mělo by to správně snížit zatížení silnice. Nechceme snad obnovou kolejí docílit jen dalšího nárůstu přepravních objemů…
Totální nesmysl v době, kdy mezi těmito městy jsou kvalitní silnice
A v každém autě cestuje řidič sám, tedy v každém ne, áje ve většině ano. MHD pobere těch lidí víc najednou.
Té věci se říká autobus. Otázkou ale je, zda poptávka uživí i větší vozidla, jako např. tramvaj.
Minimálně o víkendu by t oasi sloužilo dobře, jako návoz do zoo. Taky se to nestaví na rok nebo na dva, v karviné se plánují velké věci, park EDEN a další. Hustota osídelní tam není úplně malá, pokud bude tramvaj mít zastávky dál od sebe (než je zvykem u tramvají) a pojede mezi nimi 80km/h, tak by mohla sloužit prakticky jako S-Bahn, levnějí, než klasická železnice.
Problém je, pokud kolem takového autobusu (nebo i tramvaje) zůstává ve stejném jízdním pásu pořád ještě dost individuálních automobilů ku přílišnému zdržení všech. Při větším množství cestujících a minimu zbytných zastavení (jež se dají do značné míry eliminovat) je efektivnější mít samostatný pás ve formě kolejí než jen dalšího lánu asfaltu.
Je vidět, že jen plácáte a situaci neznáte.
Kvalitní silnice ještě neznamená kvalitní provoz.
Třeba tam jen jezdí hrozně kamionů…
Ty by měly přejít na koleje především, ale kdo pro to co doopravdy dělá (od poměru infrastruktury po poměr přímo hrazených nákladů)…
No a co? Aspoň ten přechod na ekologickou tramvajovou dopravu bude tím rychlejší…
To jsou jen předvolební výkřiky, které po volbách opět utichnou jako vždy.
Takových úvah jsem už za svůj život slyšel. Například prodloužení trolejbusové linky z Hrušova do Bohumína. Tak dlouho o tom uvažovali, až nakonec zrušili i točnu trolejbusů v Ostravě -Hrušov.
A opět najednou uvažovat o elektrifikaci celé trasy z Ostravy do Karviné v době neúměrně drahých energii,to opravdu vypadá jen jako předvolební slib, který opět upadne někde v zapomnění.
Tak cena energií je dána z velké části spekulací posledních týdnů, jinak by po tom co se udělalo bububu nesletěla na polovic. Druhá věc je že ta trať bude mít životnost dlouhých desetiletí, zpracovat a zprocesovat projekt trvá roky. Takže dělat rozhodnutí o něčem takovémto na základě letošního roku je hloupost a zastavovat rozběhlé věci je dvojitá.
Do dvou let je cena za MWh na 100 EUR. Lidé vidí budoucnost podle přítomna. Na HN je o tom krásný článek.
To je celkem realistický odhad, cena nových zdrojů se pohybuje od 40-60€ (FVE, VtE) po 80-120€ (MVE, JE). Navíc musíme brát v potaz že dojde i k rychlé snaze zajistit si přístup k alternativním palivům, Brno třeba bude přidávat na Špitálku a Červený Mlýn možnost spalování LTO (vtipné je že asi před 5 lety se z Č. Mlýna technologie na spalování kapalných paliv vyházela), případně si zřídit vlastní podnikové elektrárny.
Nebo komunální odpad metamorfovat ve spalovnách…tím se taky hodně vyrobí…
V Brně na to teď nově jezdí elektrické popelářské auto. Drahé sice je, ale místo nafty tankuje energii z odpadků, které samo vozí. By mně zajímalo, jaká bude návratnost oproti běžnému dieselu i se servisem.
Čistě teoreticky se tím SAKO zbaví nákladů na fluktuace na trhnu, pojedou „za svoje“. Toho komunálního odpadu je plus mínus tále stejně.
Kdysi jsem uvažoval v tom směru, že eleekřina z OZE, jak si to představují Zelení, bude natolik nepoužitelná, že se firmy začnou odpojovat od sítě a přecházet na ostrovní provoz.
Nevýhodu to má v jediné věci, a to že 1000 malých zdrojů spotřebuje více paliva než 1 velký.
Elektřina z OZE není problém, nebyl by to ani problém v původních představách z období 2000-2012, tam se uvažovalo trochu jinak, zvrhlo se to ale až v minulé dekádě. Tehdy se postupně vytratila decentralizace, vedení a akumulace a zbyla kombinace jen nestabilních OZE a PPE. O těch dvou německých PVE jsem se tu už zmiňoval.
Více menších zdrojů nemusí v konečném důsledku znamenat vyšší spotřebu paliva. Za předpokladu že dané zdroje zároveň budou dodávat teplo. Ať už by se jednalo o využití k technologickým procesům a vytápění podniku, nebo o dodávku dalším zákazníkům.
Ta cena je za vyrobenou MWh, předpokládám správně? Ještě se udává cena za instalovaný kW výkonu – investiční náklady zdroje.
Ano, za MWh.
Kdysi jsem četl vyjádření jednoho ostravského primátora, že trolejbusy v Ostravě nemají budoucnost. Ale možná už se tento pohled změnil.
Asi se přeřekl…chtěl říct že autobusy nemají budoucnost…
to prohlásil ředitel DPO
Aha, spletl jsem se. Byl to ředitel DPO.
To si netroufám hodnotit.
To nebyl primátor ale před necelými 10 lety ředitel ostravského DP.
To že je drahá elektřina teď, neznamená že nebude za 4 roky za 90 hal/kWh…
Volební výkřiky? No já nevím, ale volby do zastupitelstva kraje jsou až za dva roky.
Točna trolejbusů byla přesunuta do Koblova, tj. trať byla prodloužena za Odru.V té části Hrušova už téměř nikdo nebydlí, je tam prům.zóna.
Pokud vím, úvahy o těchto tramvajích jsou už dávno. Tehdy to nazývali vlakotramvaj. Vždy to skončilo jen u úvah.
Ono je to dáno tím, že by to stálo raketu, a to už chce politickou odvahu se do toho pustit. Když to nevyjde, jste na věky proklet. A pak je tu druhý problém meziměstských systémů: financování provozu neboli podíl jednotlivých radnic. Vidíme to na trolejbusovém provozu Chomutov-Jirkov a více méně i na tram trati Liberec-Jablonec.
V rámci krajského IDS už to takový problém není.
No právě…
Neskončilo to o úvah,nýbrž u poměrně podrobné studie.Rohodnutí, zda pokračovat nebo ne, vždy závisí na politicích.Tenkrát rozhodli ne.
No…i když…studie se dělaly i na tunel Praha – Beroun, kterým podle nich už nejméně 2 roky jezdíme
Nějak se musí začít.Zatímco za nepokračováním v projektu vlakotramvaje do Karviné bylo rozhodnutí politiků,u tunelu do Berouna byla snaha o lepší řešení,které se nakonec našlo.Největší chybou manažerů a politiků je snaha odpovědět na dotěrné otázky novinářů a proto vznikají odpovědi s nesplnitelnými termíny a nereálnými cenami staveb.
Spíše fakt, že z toho politici dělají marketing a preferenci pozitiv.
Ve studii je odhad ceny od do, tak se řekne minimum, ze kterého se ještě něco odečte.
Vždy to skončilo koncem voleb…
Vidím to s realizací podobne jako se zdvoukolejini a eletrifikaci tratě z Ovy do F-M.
Taky asi tak 2050-2060?
To je velká brzda rozvoje Ostravy. Doufám, že to do roku 2030 zvládnou
Šotek napsal poslední větu v článku i o několik řádek výše. Jinak moc zajímavá informace, jsem zvědav, zda bude myšlenka realizována.
Taky tak. Osobne by se mi navrat tramvaje do Karvine libil. Snad vyberou lepsi trasy, aby se nepropadala, jako ta puvodni.
Základem bude současná vlečková síť OKD. Myšlenka dobrá, snad se jí podaří protlačit přes překážky, které všichni tušíme.
Teď ještě vymyslet, jak osídlit krajinu podél tratě, aby se nevozil vzduch. Kromě Petřvaldu se jede téměř liduprázdnou krajinou se zavřenými doly.
Jako výhled do budoucna, dejme tomu, ale realita pro tramvaj po dnešních tratích jí šance nedává.
Pokud by se začala trať plánovat přes Orlovou mimo současnou trasu železnice, už vidím ty protesty podobné odporu proti nové tram.trati v Ostravě- Porubě.
Samozřejmě, že tramvajové tratě by musely pronikat do intravilánu zmíněných obcí, proto píšu, že tratě OKD jsou základ sítě. Ten musí být doplněn o novostavby do míst, kde jsou starty/cíle přepravy.
To trasování mimo zástavbu je spíše výhodou, samozřejmě by se to na pár místech muselo přetrasovat do klíčových míst. Pokud by to vedlo celé zástavbou, tak by to bylo nejen obtížně projednatelné, ale taky by tam byl tlak na zastávky po cca 1 km. Tím by to ztratilo na atraktivitě, protože třeba z Karviné by takovým pomalíkem do Ostravy nikdo nejel.
Vlak jede necelých 20 minut. S deseti minutami v každém městě na MHD bude dojez na místo kolem hodiny. Podobně bus, spíš o něco déle. Ta tramvaj by musela jezdit aspoň 120, aby byla opravdu rychlejší.
No vlak mezi Karviná Hlavní nádraží a Ostrava Hlavní nádraží jede sice avizovaných 20 minut. Ale z obou nádraží to bude s přestupem více než uvádíte těch 10 minut…
Takže pokud by tramvaj z centra Karviné či nějakého sídliště měla možnost jet 80 km/h a do Ostravy projíždět a zastavovat ZOO, Hranečník, Střed, Stodolní, centrum obecně. Tak tam člověk může za 30-35-40 minut podle nástupní a výstupní zastávky být a odpadnou mu dva zbytečné přestupy. Již dnes jede každý od vchodu přímým spojem na Hranečník. A přestup na trolejbus nebo tramvaj….
Vlakem jedou výjimky co mají cíl v oblasti Hlavního….
To nebude problém, řekl bych, podle mapy to vypadá na slušně osídlenou krajinu. Spíš by to chtělo vymyslet co místo dolů, krajina se pak, pokud se vyřeší ty nejhorší ekologické problémy, zalidní sama. Hlavně nevymýšlet 20-30 let nějaký masterplan a nebrzdit výstavbu jako se to stalo v Praze a Brně.
Docela se divím, že v tom není zahrnut Havířov. Mám pocit, že většina tamější populace jezdí do práce do Ostravy.
Havířov sek tomu stavěl negativně s tím, že do Havířova jezdí vlak i autobus.
Havířov měli na hube ODSaci minulé a předminule volby…s možným pokračováním do Orlové a karvine
Co místo dolů?
Kdyby to byl povrchový důl, odpověď je jasná (voda, hodně vody…).
Ale co s šachtami…toť otázka…
Tak se podívejte pořádně. Kromě pár míst vedou tratě územím nikoho.
Myslím si že je to její výhoda.
Kolem ní se uskuteční nové projekty.
A bude li rychlá poslouží dobře…
No i eventuálně méně přestupů na trase Ova centrum KA centrum/sídliště a zpět může být výhodou…
To že vede bokem Petřvaldu nevadí.
Ten má třeba svou linku 30 z a do Ostravy. A jeho okrajové části právě může v nabídce doplnit tramvaj/vlakotramvaj…
Trasa mimo Střed Petřvaldu může být tedy velkou výhodou…
Asi právě proto byla zmínka nikoliv o klasické tramvaji, ale o rychlotramvaji.
No jen projekt EDEN může po část dne zaplnit spoustu tramvají/vlakotramvají.
Po jinou část dne to mohou být školáci.
V okrajových částech i denních časech dne zaměstnanci zón po trase a podobně.
Dalo by se asi napsat více. Kdo ví co se ještě po trase vyskytne. Někde to může být i Vámi avizované zástavba. Byť nějaké plány v rámci projektu nazvaného POHO 2030 jsou avizované. Jiné tak detailně ještě představeny nebyly……
Tak uvidíme. Osobně to vidím jako přínos….
Že OKD pořád ještě existuje?
To nepochybně. Už jenom přímým spojením do Ostravy…