Návrat do devadesátek. Praze se nelíbí rušení maximálních cen u taxi aplikací, obává se zdražení

Naháněč taxislužby na letišti. Foto: Zdopravy.czNaháněč taxislužby na letišti. Foto: Zdopravy.cz

Podle ministerstva jsou v případě aplikací obavy z předražování jízd už zbytečné.

Alternativní a smluvní taxislužby přestanou od ledna 2025 podléhat cenové regulaci. Ministerstvo financí o tom rozhodlo v červenci na základě sledování trhu, obce budou moci určovat maximální ceny už pouze u klasické taxislužby. Reálně tuto pravomoc v Česku uplatňuje jen Praha a Brno.

Podle úřadu totiž u taxi aplikací zná zákazník cenu přepravy předem, aktuální ceny jsou navíc mnohdy výrazně nižší než limity.

V Praze si mohou řidiči taxi účtovat maximálně 36 korun za kilometr, sedm korun za minutu čekání a 60 korun nástupní sazbu.

Česko přestane regulovat ceny taxislužeb s aplikací. Lidé znají částku předem, zjistil úřad

Přesto vyvolal krok u vedení hlavního města vlnu nevole. Primátor Bohuslav Svoboda a jeho náměstek Zdeněk Hřib napsali své obavy ministru financí Zbyňku Stanjurovi. Zatímco primátor se následně s argumenty úřadu spokojil, Hřib vidí ve ztrátě pravomoci nadále problém.

Zákazníci podle něj přijdou o dosavadní ochranu maximální ceny za ujetý kilometr a některé druhy podvodů běžné v turistických lokalitách se stanou nepostižitelnými.

Zrušení regulace také nepochybně povede k vyšším cenám taxi na letišti, protože tam aktuálně má monopol společnost Uber,“ uvedl Hřib pro Zdopravy.cz s tím, že to poškodí pověst Prahy.

Je to vlastně takový návrat do devadesátek v tom nejhorším smyslu slova. Je velmi podezřelé, že chce ministerstvo financí takto bezdůvodně obdarovat společnost Uber,“ domnívá se náměstek.

Konkurenci zajišťuje i MHD

Největší taxi aplikace jsou podle města v oligopolním postavení a pokud se rozhodnou skokově zdražit, nikdo jim v tom nezabrání.

Úřad sice potvrzuje, že oligopol firem Uber či Bolt existuje, avšak argumentuje, že konkurence klasických taxislužeb či alternativních firem Liftago, Modrý anděl či Svez.se je dostatečná.

Naháněči, nelegálové, impulzivní cestující. Pro spokojený Uber jsou vedlejší, letiště mu otevřelo cestu

Nadto je v Praze výraznou konkurencí i cenově dostupná hromadná doprava,“ napsal na radnici ministr Stanjura.

Ohledně obav o návratu předražování jízd na letiště Stanjura připomíná, že letiště má v rámci koncese na taxi s Uberem uzavřenou smlouvu, že současné maximální ceny budou platit i poté, co by byla regulace státem zrušena.

Vedle toho ministerstvo zdražení nepředpokládá, jelikož už nyní jsou reálné ceny výrazně pod platnými limity a není tak důvod se domnívat, že by po jejich konci náhle rostly.

Arogance moci

Dle Hřiba ovšem není k oklešťování pravomocí obcí obcí důvod. „Mělo by zůstat jen a pouze na úvaze samosprávy dané obce, zdali je či není v daném místě potřeba využít cenovou regulaci,” říká náměstek a pokládá to za aroganci vládní moci.

Nelíbí se mu také nerovné podmínky pro různé druhy objednání stejné služby. „Například při velké sportovní nebo kulturní akci bude běžná taxi služba stojící před halou nebo stadionem stále omezena regulací, zatímco hned vedle stojící alternativní taxi nebude mít cenu nijak omezenou. To znamená nekomfortní situaci pro zákazníka, ale i nefér přístup pro provozovatele taxi,“ říká Hřib. Podle něj tak hrozí soudní spory.

Konec regulace se řešil i na úterním jednání magistrátního výboru pro dopravu. I podle ředitele magistrátního odboru dopravy Libora Šímy hrozí, že se problémy s předraženými službami z minulosti mohou vrátit.

Již nyní mají provozovatelé již nyní v aplikacích algoritmy, kterými například poznají, zda jede Čech, nebo cizinec, stejně jako, zda jede skupina, nebo jednotlivec a umí údajně jízdu podražit i v případě, že se člověku vybije mobil,“ cituje Šímu ČTK.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy regulace taxislužby taxi taxi na letiště taxislužba na Letišti Václava Havla Zbyněk Stanjura Zdeněk Hřib
91 komentářů