Nástup všemi dveřmi se osvědčil, Středočeský kraj zjednoduší cestování na dalších šesti linkách
Nový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD Kolín

Většímu rozšíření brání nesouhlas Prahy.
Většímu rozšíření brání nesouhlas Prahy.
Ono je otázkou, z jakého pohledu se na opatření díváte. Hodnocení z pohledu cestujícího, který uvítá menší míru zpoždění vznikajícího při odbavování, o něco kratší jízdní dobu a pohodlí nástupu, aniž by musel stoupnout do řady a vytahovat mobil/lítačku, je jasné. A o cestující má jít ve veřejné dopravě v prvé řadě. Jenže otázkou také je, zda je opatření v dlouhodobé perspektivě udržitelné a do budoucna by vlivem nárůstu ztráty z provozu a její obtížné „ufinancovatelnosti“ nedolehlo nakonec právě i na cestující v podobě minimálně zastavení rozvoje, pokud ne rovnou omezování stávajícího rozsahu spojů. Že by tímto došlo k postupnému… Číst vice »
Jenže ty nevýhody se dají řešit i jinými způsoby, než zdržováním cestujících nástupem předními dveřmi. Třeba ta kontrola jízdenek – plat revizora asi nebude zásadně vyšší, než plat řidiče, možná spíš opačně. Takže když ušetříte na jízdní době jednoho spoje třeba 10 minut, kdy řidič kontroloval jízdenky, ušetříte plat řidiče za 10 minut a můžete na těch 10 minut zaplatit revizora. A když stačilo 10 minut na kontrolu tomu řidiči, mělo by to stačit i revizorovi. Možná namítnete, že těch 10 minut řidiče neušetříte, protože o to déle bude čekat na konečná na obrat na následující spoj a stejně mu… Číst vice »
Těmi nejvytíženějšími spoji revizor prostě neprojde.
Vámi uváděný čas 10 minut však netrvá kontrola kuponů a již zakoupených jízdenek ale celé odbavení, které nejvýrazněji zdrží spíše prodej než kontrola jízdních dokladů, ten je u řidiče zachován (a po zrušení bezplatné přepravy tarifních kategorií 70+ a ZTP si úplně nedovedu představit, že by zachován nebyl). K úspoře za plat řidiče dojde až v případě, kdy by se na lince s častým intervalem porařilo eliminovat jeden výkon (pořadí) a úsporou by v tom případě byla také cena vozidla za několik milionů. Jenže linek, kde úsporou jízdní doby o 5-10 min můžete škrtnout pořadí, není v regionální dopravě mnoho… Číst vice »
Záleží na tom, jak kvalitní (včetně UX) odbavovací systém používá daný dopravce, ale nákup jízdenky za hotovost je často rychlejší, než kontrola kuponů a již zakoupených jízdenek. U těch hodně používaných spojů bude většina cestujících mít kupony. Cestující, kteří jezdí několikrát za měsíc, se většinou naučí používat předem koupené jízdenky nebo Lítačku, takže řidič bude odbavovat jenom příležitostné cestující, kterých budou ve špičce jednotky na celou linku. Navíc se to dá řešit např. automaty na zastávkách nebo v autobusech a zavedením přirážky při nákupu jízdenky u řidiče. Úspory za vozidla i řidiče samozřejmě časem budou, jak se tomu přizpůsobí jízdní… Číst vice »
Souhlasím s Vám, že při tomto modelu pravděpodobně dojde k nějakému nárůstu cestujících. Jen bych měl dvě obavy.
1) Aby ten nárůst byl v kategorii platících cestujících (nikoliv např. těch, co se interakce s revizorem nebojí, protože na ně spravedlnost nedosáhne – viz výše, anebo si všimnou, že výskyt přepravní kontroly zase tak častý není)
2) Aby ten nárůst neznamenal, že vozidlo a řidiče, které jsem díky způsobu odbavování ušetřil, musím zase vrátit zpátky. 🙂
Nové cestující bych spíš předpokládal z kategorií, že jim nějaké dohadování s revizorem nestojí za to a kvůli pohodlí si prostě pořídí kupon. Samozřejmě je potřeba, aby se revizoři na linkách objevovali častěji. Ono by možná stačilo, kdyby přestali vybírat od cizinců mýto na přestupu na Muzeu a začali kontrolovat na linkách povrchové dopravy v Praze i v kraji. Pokud ten nárůst počtu cestujících bude znamenat, že bude potřeba stejný počet řidičů i autobusů, je to skvělá zpráva. Znamená to, že za stejné náklady odvezu větší počet cestujících, kteří navíc zaplatí jízdné, a pravděpodobně nepojedou autem. Já doufám, že tohle… Číst vice »
Největší žába na prameni je Staňková a všichni to vědí, tato dáma jen hází klacky pod nohy a drží se svého korýtka. Kdyby všichni byli jako ona, žádné rozšíření PID do Středočeského kraje nikdy nebude. Už ji někdo vyhodí?
To vyhodnocování poklesu nebo nárůstu tržeb je nějaké divné. To je přece jeden z cílů opatření, aby lidé nezdržovali nákupem jízdenek u řidiče a kupovali je přednostně jinými kanály, případně aby upřednostnili dlouhodobé jízdenky přes krátkodobými.
Ale i tomu, aby se lidi motivovali nekupovat jízdenky u řidiče, ale jinými kanály, se dá pomoct. Ale chce to jednak finančně motivovat ve prospěch aplikace, pak zajistit funkčnost čteček ve vozidlech a zajistit jednoduchou funkčnost platební brány a ne, že každou transakci musím ještě potvrdit v bankovnictví. Děti si celkem běžně kupovaly jízdenky přes aplikaci, teď to nejde, protože to vždy musí potvrdit.
Nemůžou mít děti nakoupené jízdenky dopředu?
soudružka staňková asi busem nejezdí
Nějak požadavku paní z ROPIDu nerozumím. Rozuměl bych mu v případu, kdyby ty autobusové linky mají část trasy po Praze a dá se s nimi cestovat i v rámci Prahy. Nicméně, pokud má linka na území Prahy pouze jednu zastávku, kde je problém ?
Která linka PID má na území Prahy jen jednu zastávku? Moc jich nebude, co? 😉
Např. 319 nebo 379, ale obecně jich moc není.
No, takže linky, kde zdržení odbavením cestujících nebude významné. A v celkovém počtu naprosto marginální
Jen by to vneslo chaos.
Třeba na lince 398 je zdržení odbavením cestujících velmi významné, v Praze má více zastávek (ale stejné by to bylo, i kdyby měla jen jednu).
A chaos to bude, až se do všech 4xx a 5xx bude nastupovat všemi dveřmi, do všech 1xx a 2xx, do všech 3xx na území Prahy ve směru do centra, ale pozor, budou dvě výjimky – 3xx na území Prahy ve směru z centra a 3xx na území StK ve směru do Prahy.
Sám píšete, že se nejedná o linku s jedinou zastávkouv Praze. Takže mimo kontext a polemizujete jen s vlastními dojmy. 😉
Tak ještě jednou pro pomaleji chápající. Úseky linek 3xx v Praze (pásma B, 0, P) platí Praha. Takže je úplně jedno, kolik zastávek má linka v Praze, jedna (konečná) úplně stačí.
Navíc na linkách 3xx je ve směru do centra povolen nástup všemi dveřmi. Takže to, čeho se Praha bojí, není to, že by těmi autobusy jezdili cestující mezi pražskými zastávkami. Bojí se toho, že cestující nastoupí bez jízdenky v kraji a pojede bez jízdenky až do Prahy.
A? Takže ještě jrdnou i pro šotouše. 😉 Reagoval jsem na tvrzení o jedno zastávkovych linkách. Na nuc jiného. Pokusy mi podsouvat mi něco jiného, jsou jen projevem neschopnosti udržet kontext, nebo čisté demagogie. 😉
Jde hlavně o mezikrajské linky s lomeným tarifem, kde trvá odbavování kvůli špatně řešenému odbavovacímu systému až absurdně dlouhou dobu.
Někde prý zakázali i tisknout víc jízdenek navíc najednou, prostě kocourkov.
Takže zase něco jiného? To už je nějaká epidemie, neschopnost udržet argument. 😉
Taky 401. Nicméně nevím, jestli v tom vypořádání nehraje roli i vzdálenost po Praze.
Takže 3 linky? A kdo kromě šotoušů by si to měl pamatovat? To by byl jen chaos. 😉
Aje potřeba, aby to bylo uvedeno v nějakém dokumentu pro cestující (třeba v tarifu?)
Prostě by na zadních dveřích byla kontrolka (šipka/jednosměrka) která by svítila podle toho, jestli se smí nastupovat. To by se dalo spárovat s poptávkovým otevíráním dveří a hlavně s hlásičem zastávek.
A to vše kvůli třem čtyřem linkám. Jako opravdu? 😁
402 a 406?
To se mě ptáte? Buď to víte nebo ne. 😉
Skoro všechny dálkovější linky.
Takže netušíte. No, na dálkovějších linkách asi zdržení odbavením cestujících nebude to stěžejní, že? 😉
Ten požadavek ROPIDu se týká třístovkových linek, které zajíždějí i do Prahy. Proto to Středočeský kraj zavádí na linkách 4xx a 5xx, kde se nemusí s Prahou dohadovat.
I pokud má linka na území Prahy jen konečnou zastávku, pořád by Praha tratila na tom, pokud by si cestující jízdenku nekoupil. Protože úsek cesty po Praze (Pásma B, 0, P) pořád platí Praha.
Problém je, že ROPID se domnívá, že by cestující podváděli. S nástupem všemi dveřmi, s jízdenkou platnou v Lítačce hned od aktivace. By svoje propagační materiály neměli začínat oslovením „vážení cestující“, ale „potenciální černí pasažéři“.
Nenapadlo my mne, že třeba u linky Praha-Mnichovo Hradiště se na financování podílí Praha. Apropos čistě na městskou pražskou jízdenku se touto linkou nikam nedojede.
no minimálně na hranici pásma 0 a 1 – pokud máte pražskou lítačku, stačí si koupit jízdenku od 1. pásma dál.
Pokud myslíte linku 315, tam je Černý Most zařazen do pásma B jenom pro formu, protože je tam zařazena na jiných linkách – reálně se to nikdy neuplatní. Tarifně ta linka jezdí mezi pásmy 1–9 a je klidně možné, že se Praha na jejím financování nepodílí.
Já jsem psal o linkách, které tarifně mají zastávky v pásmech P, 0 nebo B. Čímž myslím to, že někdo to pásmo opravdu používá při svých cestách, ne že je to alternativní pásmo zastávky kvůli nějaké tabulce.
No ho, ale když cestující dojede třeba do Letňan, co bude dělat v polích? Autem určitě nepřijel, takže bude dál pokračovat MHD.
Nezanedbatelné množství lidí si vybírá pracoviště tak, aby právě už nikam dál nemuseli. A ti, co jedou (nejčastěji metrem) někam dál, pro ty se nic nemění. Buď jezdili už teď metrem načerno a budou v tom pokračovat, nebo už teď měli jízdenku nebo spíš kupon a nepřestanou si ho kupovat jen kvůli tomu, že v Mnichově Hradišti budou moci nastoupit zadními dveřmi.
„Nástup všemi dveřmi umožnil první týdny provozu také výrazně eliminovat zpoždění autobusů. Řidiči ušetří čas tím, že nemusí každého cestujícího odbavovat.“ Inu hlavně že vedení DPMUL stále tvrdí, že zavedení nástupu pouze předními dveřmi na všech linkách MHD, tedy zejména těch trolejbusových, obsluhovaných kapacitními trolejbusy, nemá vůbec žádný dopad na zpožďování spojů…
Opravdu srovnáváte nástup do trolejbusu kde ukážu jízdenku a jdu dál s nástupem do autobusu kde načítám lítačku, načítám qr kod, vysvětluji řidiči kam chci a jaké mám slevy a hledám drobáky? Proboha…
Člověče, Pepo, ani nevím na který z těch tvých tří nesmyslů mám reagovat… Takže při nástupu do trolejbusu pouze jedněmi místo čtyřech dveří se nejen ukazuje jízdenka (tu má sotva 5 % cestujících, ale odbavuje se čipovou kartou přiložením ke čtečce, případně se u prvních dveří nakupuje jízdenka pro více pásem. To, že si myslíte, že kromě Prahy jsou v Česku jen vesnice, z vás moudrého člověka nečiní…
Opravdu srovnáváte nástup do trolejbusu kde ukážu jízdenku a jdu dál s nástupem do autobusu kde načítám lítačku, načítám qr kod, vysvětluji řidiči kam chci a jaké mám slevy a hledám drobáky? Proboha…
A má pravdu, protože tomu přizpůsobili i jízdní řády. Takže trolejbusy teď stejnou trasu ujedou za delší čas.
Ovšem zásadně jsem proti nástupu předními dveřmi v MHD. Zároveň vítám nástup všemi dveřmi v příměstské dopravě.
Nepřizpůsobili. Mezistaniční doby zůstaly stejné. Minimálně v oblasti Střekova.
Taky by měly. Jenom ve stanici by se měla měnit nákupem jízdenek.
Pokud ne, pak je to problém dopravce. Něco takového považuju za samozřejmost.
Pak tedy nemá pravdu a nevím proč mi oponujete, když tu situaci evidentně neznáte? Nepřizpůsobili jízdní řády. Dokonce ředitelka dopravního podniku veřejně lhala do novin (rozhovor s ní na idnes, kde tvrdila, že jde pouze o dílčí změny v dopravě, jako je změna trasování a přečíslování. Doslova prohlásila, že nejde o redukci spojů! A hle, minimálně v oblasti horního Střekova, došlo k proškrtání spojů o 25 %)
Opravdu srovnáváte nástup do trolejbusu kde ukážu jízdenku a jdu dál s nástupem do autobusu kde načítám lítačku, načítám qr kod, vysvětluji řidiči kam chci a jaké mám slevy a hledám drobáky? Proboha…
Jistě že jo. Řidiči trolejbusů také odbavují do jiných zón. A na druhou stranu v PIDu dnes má taky podstatná část cestujících kupon. Nástup předem v Ústí je prostě zločin a rezignace na řešení problémù s černými pasažéry. Beztak tam vlezou, půlce řidičů je to jedno a v centru do 18.00 mají myši stejně pré.
Mnohem menší města mají nástup všemi dveřmi nebo ho zavádí.
Tak pražák Pepik evidentně neví co (a kolikrát) píše… Nástup předními dveřmi v MHD obecně je hloupost (a pitomost vedení DPMUL v pokusu to obhajovat). Zločinem byla zatajená redukce spojů o 25 %, o které ještě navíc ředitelka veřejně lhala do novin. Cituji i s otázkou: „Nedojde změnou tras k prodloužení intervalů u jednotlivých spojů?“ „Určitě ne. Například z Všebořic nám jezdí trolejbus každých deset minut a do šesté hodiny ranní vozí jenom pár lidí. V tomto případě pojede méně často. Co se týká špičky, kdy jezdí děti do škol a lidé do práce, tam jsme intervaly zachovali. Při tvorbě… Číst vice »
Jestli se Praha tak boji o tržby, tak ať si zavede nástup předem na městských linkách a v tramvajích,ne? Tohle pokrytectví asi nepochopím..
Tak hlavně nějaká bába náměstkyně bez jakýchkoli potvrzených faktů rovnou dopředu dělá ze všech cestujících podvodníky
Je to na základě dřívějších zkušeností z devadesátek. Dnes je ale situace jiná, a při nasazení dostatečného množství revizorů by zavedení nástupu všemi dveřmi nemělo mít výrazný vliv na tarifní kázeň.
Jojo, v roce 1996 se PID spouštěl s nástupem všemi dveřmi, ale moc dlouho to nevydrželo.
Bohužel tam v některých pozicích vydrželi lidi z té doby, kteří si ještě nevšimli, že dnes jsme jinde, a odmítají a škodí.
Když řidič neumí vydat rozumnou jízdenku – údajně ani nepoužívají strojek – pak je v podstatě IDSK taková větší MHD…
Jako hezký, ale jsou to problémy prvního světa, když dojedu z regionu do Pardubic a chci jet MHD, tak si musím koupit druhou jízdenku xd
Autor se sám pochválil, tomu říkám objektivní hodnocení. Přitom je to jen malá část pravdy. Jezdím linkou 705 poměrně často a tak znám realitu. K žádnému zlepšení nedošlo – tu a tam někdo nastoupí zadem, to je pravda. Drtivá většina si ale klasicky zakupuje u řidiče jízdenku. Ono to ani jinak nejde. Ten vtip roku, který byl na informačních tabulích – že si mají cestující zakoupit jízdenku předem v prodejních automatech – když nikde žádné automaty nejsou – se nějak neujal.
A mimochodem – když řidiči nebudou prodávat jízdenky – o co se jim sníží platy???
Jinak nejde? Pravidelní cestující mají časové jízdenky, dost lidí si kupuje jízdenky přes aplikaci, cestující začínající jízdu vlakem si koupí jízdenku na nádraží, cestující začínající v Praze třeba v automatu… Nepamatuji, kdy jsem si naposledy kupoval v PID jízdenku u řidiče.
Říkalo se, že v každém autobuse bude automat. Není ?
No já v Kolíně na nádraží viděl, že 3/4 lidí nastupují zadními dveřmi, ono ve špičkách dne má dost lidí kupóny. Mimo špičku budou asi nástupy předními dveřmi podobné, holt jiná sorta cestujících.
Nebude to tím, že v Kolíně je MHD zdarma?
Do linky 705 samozřejmě.
Školním spojům 705 to výrazně pomohlo (nyní máme prázdniny). Velká část cestujících si stále nezvykla, případně netuší, kde se mohou odbavit sami. I proto IDSK logicky umožní nástup i na 785 a 805, aby všechny spoje mezi KH a Kolínem měly stejná pravidla pro odbavení.
Především u linek, kde je kratší interval, se dá jednoduše zajistit kontrola revizory. V menších městech jsou často delší intervaly než u busů jedoucích do Prahy v rámci PID a také to tam revizoři zvládají. Z důvodu placení u řidiče nabírají autobusy velká zpoždění. Pár peněz navíc vybraných u řidiče je nic proti ztrátě času všech cestujících v autobuse. Čas jsou peníze.
…což bohužel organizace ROPID nevidí… 🙁
Návrh: na linkách mezi StČ a Prahou zavést nástup všemi dveřmi (zatím) jen ve směru do Prahy.
Proč by to mělo jít: v Praze samotné už v tomto směru nástup všemi dveřmi stejně je, a tak by hypotetické „ušlé tržby“ byly jen za StČ úsek.
Proč by to mělo pomoct: právě tento směr se nejvíc zpožďuje tím, že na každé zastávce si lidé kupují lístky. Ve směru z Prahy valná většina cestujících stejně nastupuje (a nakupuje) už na výchozí zastávce někde u metra, což by ideálně mělo probíhat před pravidelným časem odjezdu a tak to tolik nezdržuje.
Problém je taky ten, že lidi co nastupují u metra už by měli vědět, že si můžou přestupní lístek až do regionu koupit už při začátku jízdy metrem, a nejen nezdržovat pak řidiče, ale nepřeplácet zbytečně jízdné
To je ten problém, spousta lidí ani neví, jak to funguje a že je to provázané. Tak si třeba ženská, co přijela autobusem odkudsi z vesnice, znovu kupuje u řidiče lístek na Veleslavín a na Veleslavíně pak lístek do metra. V tomto by měl kraj udělat ještě nějakou další osvětu, + třeba drobně zlevnit lístky přes aplikaci (nebo naopak zdražit prodej u řidiče).
Přitom v Jihomoravském kraji to problém není, cestující si normálně kupují přestupní vícezónové jízdenky, vědí jak systém funguje. Ve Středočeském kraji očividně chybí nějaká osvěta. Nezažil jsem, že by si v příměstském autobusu PID ve směru do Prahy kupoval někdo jízdenku i s platností na P+0+B, vždycky jenom do koncové stanice v 0 nebo v B.
Pokud si ji nekoupím předem v apce, tak ji u kupují u řidiče, proč bych měl platit Prahu zvlášť, když nemusím? A co slysim(Prahu za 90), tak to dělá to víc lidí než jen já.
O Praze zvlášť nikdo nic neříká. Myslím tím koupit vícepásmovou, co platí i na MHD až do P, ne jen na konečnou 0/B.
P+O+B je vlastně kolik pásem? Na tomhle se vždycky zaseknu, jen chápavější řidiči vědí, když řeknu „až úplně do Prahy“.
Čtyři. To je právě to nepochopitelné pro většinu cestujících.
Problém je, že v celém systému se občas nevyznají ani pokladní u ČD pokladen či průvodčí ve vlacích. A vy chcete, aby se v tom vyznala nějaká obyčejná žena z vesnice ?
Stačí si spočítat pásma, kudy pojedu, a jestli to za tu dobu stihnu.
Jasně, ale když se do toho vloudí ještě děti, penzisti, jiné slevy pro str.kraji a jiné v Praze…. osobně se mi stalo, že mi ženská v pokladně ČD prodala nějakou jízdenku a průvodčí chtěl po mě doplatek. Takže evidentně buď ta pokladní anebo ten průvodčí se v tom nevyznal. A to jsou profíci…
Třeba takovej invalidní důchodce je tarifní lahůdka. V regionu sleva 50 % po Praze za určitých podmínek taky 50 %, ale „tarify v rámci tarifu“ nejdou zkombinovat. A dítě 15-18 ani nemluvím.
Počet pásem mimo Prahu je jasný a v Praze? To záleží, kde přesně a na co prestoupíte, pokud vůbec. 😉
Připomínku chápu, ale stačí se zeptat, alespoň u nás řidič poradi
Stačilo by, aby babka z vesnice při prvním nástupu řekla „do Prahy s metrem“ nebo „až k Pražskému Hradu“ a vzala si lístek.
Při cestách mimo Prahu/SK taky neznám přesně tarifní podmínky, ale zkusím až cíl, když ho štíplístek/pokladní nezná tak teprve přestupní stanici.
Proč by si někdo s Litačkou pro Prahu kupoval lístek už před jízdou metrem. Pro něj je to ztracený čas. Jízdné u řidiče nepřeplácí, to spíš při koupi už předem. 😉
Ono dost lidí nikam dál nejede, to zaprvé. A ti, co jezdí pravidelně dál, mají kupon, který musí u řidiče načíst – a to někdy může trvat déle, než placení jízdenky hotovostí.
Pokud by to zavedli do Prahy, cestující by to chtěli i z Prahy. A Ropid takový tlak nechce 😀
Tohle by mi přesně vyhovovalo, ve směru z Prahy zdržení na první zastávce nevadí a zůstalo by zachováno čekání ve frontě, ze kterého ve většině případů profituji.
Jenže to je přesně to, co Praha nechce. Protože když cestující v kraji nastoupí bez jízdenky, úsek cesty v pásmech P, 0, B bude platit Praha.
Šlo by zavést nástup všemi dveřmi u linek jedoucích z Prahy za Prahou. Což by ale nebylo tak výrazné zlepšení – nejvíc by to pomohlo jak píšete právě u těch „metrobusů“ co jezdí do Prahy po 15 minutách nebo častěji.
V těchto zastávkách ale jsem viděl revizora (ve směru do Prahy), když jsem párkrát jel z Brandýsa.
Revizoři se vyskytují na všech linkách PID. Akorát na pražských linkách se vyskytují častěji.
Na takové 174 by se to mohlo pilotně zavést. Na Lukách se mění na 352, ale pokud někdo nastoupí na Motole (tramvaj/metro), vůbec jízdenku nemusí řešit. Takže nějaký únik tržeb tam už je, pokud předpokládají.
Kež by se i JMK inspiroval a tenhle přežitek už skončil
Já nevím, jestli jste to četl, ale JMK byl dokonce první, na lince 304. Teď už jsou SOD na 701, 702 a 302, další budou následovat
Četl, ale je to pořád málo…
Pořád víc než v Praze a okolí. 😁
Ta linka 409 je typický příklad toho, kde to má smysl. Jede totiž do Úholiček k vlaku, a i když tam je menší rezerva v řádu minut, opakovaně se mi stalo, že odbavení školní třídy (PID bohužel neumí na 1 doklad v autobuse ani v Lítačce odbavit více cestujících), ale i odbavení mě, když zkrátka řidič nemohl pochopit proč chci do Prahy jízdenku za 30 Kč a ne za 20 Kč když jsou to dvě pásma (protože 15 minutová platnost nestačí), způsobilo to, že vlak málem ujel a bylo to o dobíhání. Takhle si to v klidu naklikám na strojku… Číst vice »