Nástup všemi dveřmi se osvědčil, Středočeský kraj zjednoduší cestování na dalších šesti linkách

Nový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD KolínNový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD Kolín

Většímu rozšíření brání nesouhlas Prahy.

Středočeský kraj po pilotním provozu na dvou linkách rozšíří od 1. listopadu možnost nástupu do regionálních autobusů všemi dveřmi, nejen těmi u řidiče.

Od listopadu bude možné takové cestování na Kutnohorsku na linkách 785 (Kácov – Malešov – Kutná Hora – Kolín), 805 (Zruč nad Sázavou – Zbraslavice – Kutná Hora – Kolín) a 481 (Soběšín – Uhlířské Janovice – Kutná Hora – Čáslav), na Úvalsku s linkami 423 (Jirny – Úvaly – Škvorec – Doubravčice) a 686 (Úvaly – Říčany). „Přidáme také linku 409 na trase Velké Přílepy – Úholičky,“ řekl středočeský krajský radní pro dopravu Petr Borecký.

Nástup všemi dveřmi platí zkušebně na lince 519 ze Sedlčan do Votic a 705 z Poděbrad do Čáslavi. „Na lince 519 evidujeme nárůst tržeb, na lince 705 jsme v podstatě na stávajícím stavu,“ uvedl na konci června Borecký.

První týdny provozu tak vyvrátily obavy, že uvolnění pravidel povede k tomu, že lidé nebudou kupovat jízdenky, budou jezdit bez platného jízdního dokladu a začnou klesat tržby. Podobnou zkušenost má na prvních linkách i Jihomoravský kraj, který systém nástupu všemi dveřmi také rozšiřuje.

„Rozhodli jsme se že na těchto linkách už nástup všemi dveřmi necháme a začneme to rozšiřovat o další linky. Zatím tedy bohužel pouze o ty, které nezasahují do Prahy,“ dodal Borecký.

Ropid nemá data, ale své odhady

Důvodem vynechání Prahy je dlouhodobá neshoda v názoru na odbavování cestujících v regionálních autobusech. Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid se domnívá, že to povede k úbytku tržeb. Dlouhodobým odpůrcem této snahy o pohodlnější nastupování a úsporu času je především náměstkyně pro ekonomiku Miroslava Staňková.

„Jelikož jsme od kolegů z IDSK zatím žádné vyhodnocení zkušebního provozu neobdrželi, nemáme nyní důvod měnit naše odhady celkového navýšení nákladů na provoz linek PID vlivem zvýšených nákladů na přepravní kontrolu i pravděpodobně nižšího výběru jízdného, což je nutné kompenzovat pro zachování stávajícího objemu objednávané dopravy,“ uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Nástup všemi dveřmi umožnil první týdny provozu také výrazně eliminovat zpoždění autobusů. Řidiči ušetří čas tím, že nemusí každého cestujícího odbavovat.

Tagy nástup všemi dveřmi Středočeský kraj
27 komentářů