Nástup elektromobility míří i na trh ojetin. Aures Holdings kvůli tomu buduje nový tým
Největší prodejce ojetých aut očekává razantní nástup prodejů elektromobilů příští rok.
Postupný růst podílu elektromobilů na trhu s novými osobními auty se projeví v autobazarech. Skupina AURES Holdings, která je největším prodejcem ojetých automobilů ve střední Evropě, proto oznámila první velké investice do tohoto segmentu. Do roku 2025 chce mít všechny své pobočky uzpůsobené i pro prodej různých typů bateriových vozů včetně doplňkových produktů, jako jsou například dobíjecí kabely a wallboxy.
Orientaci na nový segment oznámila firma v tiskové zprávě. Zákazníkům bude k dispozici i specialista na bezemisní vozy, který dokáže odpovědět na veškeré otázky ohledně provozu těchto automobilů. Pro zavádění elektromobility AURES Holdings vypracoval komplexní strategii a vytvořil specializovaný tým.
„Postupný přechod k bezemisní mobilitě je pro nás v tomto okamžiku výzvou. Vnímáme snahy evropských lídrů k co nejrychlejšímu konci spalovacích motorů, proto musíme reagovat. Zároveň vidíme každoroční nárůst zájmu o dosud alternativní pohony, které se již velmi rychle stávají běžnou součástí sekundárního trhu a neustále navyšují svůj tržní podíl. Předpokládám, že letošní rok ještě nebude v rámci bateriových vozů tak silný, ale rok 2024 velice pravděpodobně přinese na trh větší množství elektroaut, která jsou dnes například součástí firemních flotil. Máme proto jasnou strategii, jak tento segment sekundárního trhu v následujících letech rozvíjet,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva společnosti AURES Holdings, která provozuje mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Proměna technického zázemí
Firma podle něj díky své společnosti Driverama sleduje, jak se vyvíjí trh v západní Evropě, kde jsou prodeje elektromobilů vyšší. V zemích střední Evropy, kde společnost AURES Holdings obchoduje, jsou pro zákazníky zatím stále populárnější hybridní modely, tedy kombinace elektromotoru a konvenčního spalovacího motoru. Jejich průměrné ceny se v závislosti na zemi prodeje pohybují okolo 550 tisíc korun v Česku, 510 tisíc na Slovensku a 420 tisíc v Polsku.
U elektromobilů jsou cenové nůžky mezi jednotlivými zeměmi rozevřenější. V Česku, kde je poptávka nejsilnější, je průměrná cena téměř 880 tisíc korun, na Slovensku 570 tisíc korun a v Polsku okolo půl milionu korun. Populární je tak cenově dostupný Nissan Leaf, dražší BMW i3 nebo prémiová Tesla Model 3, které se jen od začátku roku prodaly již 6 kusů, což je pouze o dva méně než za celý rok 2022. V letošním roce skupina cílí na to, aby hybridy činily přes 6 % a elektromobily přes 0,5 % z celkového počtu prodaných vozů.
Podle Vaněčka je kvůli elektromobilitě nutné proměnit i technické zázemí a rozvíjet znalosti prodejního a výkupního personálu. „Snažíme se co nejrychleji přizpůsobit své pobočky novým trendům. Budujeme nabíjecí infrastrukturu včetně instalací fotovoltaických panelů, máme k dispozici univerzální diagnostické řešení, které nám umožní objektivně zhodnotit stav vykupovaných bateriových vozů a zároveň neustále školíme náš tým tak, by byl schopen poskytnout zákazníkům veškeré informace k obrovskému množství nových modelů,“ dodal Vaněček.
Společnost má aktuálně v nabídce okolo 500 hybridních a bateriových vozů, což činí přibližně pět procent z celkové nabídky. Ve firemní flotile AURES Holdings tvoří elektromobily a hybridy již dnes okolo osmi procent. Zájem je patrný i u společnosti Mototechna Drive, která se specializuje na krátkodobé pronájmy. „Reagovali jsme na něj rozšířením portfolia elektrických vozidel, které dnes činí okolo 20 % z naší nabídky. Stabilně cítíme zájem hlavně o značku Tesla,“ doplňuje šéf Mototechny Drive Jan Hrubý.