Našel se zájemce o jindřichohradecké úzkokolejky

Obnovení provozu na krátkém úseku jindřichohradeckých úzkokolejek 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářObnovení provozu na krátkém úseku jindřichohradeckých úzkokolejek 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prodej firmy jako celku by znamenal zachování naděje na obnovení provozu.

Odebírat
Upozornit na
guest
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Olda

Doufám že se vše podaří a vše dopadne dobře. Přál bych si obnovení provozu alespoň přes nějakou sezónu, s určitými úřady a magistráty bude problém, nebudou stát o dopravu, kromě obcí a budou poukazovat na to, že to jde po zastavení dopravy obsloužit autobusem x krát levnějším než vlak. Případnému novému vlastníkovi držím palce, bude to mít hodně složité. JHMD byla moje srdeční záležitost.

Eda

Tohle, az se jednou zfilmuje…

Milivoj Niklíček

Tak ať se to povede!

Tomáš Veselý

Velkou část českých úzkokolejek a tramvajových tratí (václavák) zrušili komouši, ne proto, že by byly ty dráhy neekonomické, ale protože se železo dalo výhodně zpeněžit. Komunistická mantra propagovala auta a busy, protože obalovaná či prašná šotolina je přece pro dopravu plebsu dostačující. Tenkrát se ještě bleskové záplavy,smrad, prach a emise z dopravy bohužel neřešily.

El Barto

Halásek…

Marek

Vítej pi.. mezi lidma

Ondřej Wagner

Pokud je mi známo, tak jediná železniční uzkokolejka v Česku, kde byla pravidelná osobní doprava, a která byla zrušená komunisty byla trať z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic.
Pokud se týká uzkorozchodnych ytramvajovych tratí, tak těch bylo více, na Ostravsku, v Liberci a v Jablonci, myslím, že také v Ústí nad Labem, v Českých Budějovicich.

Tomáš Veselý

A stovky kilometrů lesních, zemědělských a lomařských drážek.

Karl vB.

Sakra, vy ale máte komplexní záběr!
A odpověděl jste si třeba na otázku, z jakého důvodu ty polní, lesní a jiné drážky skončily?

Jan Šlezingr

Nebyly „zrušeny“!
Nahradila je výkonnější kolová technika.

cestovatel

Mýlíte se: byly úředně zrušeny, jinak by musely existovat i nadále aspoň administrativně, což nenastalo. A ta „výkonnější kolová technika“ nahradila pouze peovoz na těch drahách, ale nikoli dráhy samé – ty zase nahradily cesty a silnice.

Jirka z CB

A to kde se dotěžilo, tak to mělo zůstat na věčně časy? A píšete tu i nesmysly. V Borovanech u Budějovic byly v sedmdesátých letech jedna uzkorozchodná drážka spojující dvě podnikové divize závodu na kameninu, pak tam byla ještě normálni vlečka. Po roce 89 se zrušila úzká a někdy po roce 2010 se vytrhala i valná část té druhé, od nádraží zbyl jen kus. Takže dokud kšefty známého podniku Calofrig fungovala tak se to začalo tahat přes město kamiony, podnik šel do kopru a to je vše. Tramvají v Ústí nad Labem je škoda, ale kdyby jste chtěl tak o… Číst vice »

knedlo

A hlavne Teplice na rozchode 1000mm. Zrušenie tých tramvají bolo ukážkový príkladom hlúposti.

Ondra K.

Plus Mariánské lázně, Teplice a Jihlava.

Petr Šimral

Porovnejte si prosím dnešní rozsah trolejbusové sítě proti tehdejším tramvajím a pokud to uděláte, tak možná přestanete psát „kraviny“…

Ondra K.

Můj příspěvek byl pouze reakce na předchozí příspěvek, který vyjmenovával zrušené tramvajové provozy. Polemika o tom, zda bylo zrušení oněch provozů opodstatněná, či nikoliv nebyla součástí debaty.

Je samozřejmě zřejmé, že zrušení většiny těch malých provozů bylo logické a zřejmě nevyhnutelné. Ty tramvajové provozy vznikaly v době, kdy jedinou konkurencí byl víceméně koňský povoz nebo pěší chůze. Tramvajová doprava je efektivní až od určitého množství cestujících.

xyz

U 2 ze 3 měst to platí – Jihlava a ML.
U Teplic tolik ne, ba mírně naopak (tramvají do Dubí).

xyz

A budeme-li brát ČSSR, tak i Ružomberok – Korytnica.

Tramvaje též Jihlava, nicméně i v těch městech to bylo s (dříve či později) náhradou trolejbusy a podobným směrem to bylo i jinde (namátkou Švýcarsko a St. Gallen nebo Neuchatel). Nic typického jen pro naši zemi.

Jarda

…tak to je zajímavé že třeba v Pardubicích tvořily 90% hromadné dopravy ty hrozné a smradlavé neekologické trolejbusy…..

Viktorín

90 % opravdu ne. A v souvislosti s komanči to není dobrý příklad, protože v 70. letech byla značná snaha pardubický trolejbusový provoz zrušit a nahradit autobusy, protože sovětská ropa měla být levná na věčné časy a nikdy jinak.

trafopajka

jak kdybych slyšel Ficorbána

xyz

To je totální nesmysl – pražské tramvaje byly rušeny zejména v souběhu s metrem, což byla tehdejší koncepce (mmch. totéž i ve Vídni do Kagranu nebo na Praterkai po roce 2000, ale na rozdíl např. od Karlína po roce 1990).

Naopak byly do některých čtvrtí plánovány, i když – pravda – nakonec to klaplo jen do Ďáblic (tam už dřív), Řep (tam až koncem 80. let) a… asi už nikam (Modřany a Barrandov až po 1989).

cestovatel

O žádných pražských tramvajích ovšem nebyla přece řeč – kritika se týkala rušení úzkorozchodných systémů, a ty přece v Praze nikde neexistovaly ani jako „ostrovní“.

vapa

Ale v příspěvku byly tramvaje zmíněny.

xyz

Přesně tak, vč. výslovné závorky „Václavák“ (a to nejen ve směru podélném, ale na Můstku/(dle dnešního názvu) Wilsonově ulici i příčně.

Libor

Prd, komouši rádi používali železnici, jen do ní investovali velmi málo. Nebo jen tam, kde byl silný průmysl…

Anatol J.

Je někde v nabídce zakotveno, že musí dráha zůstat dráhou, a nebo to někdo koupí a může legálně nařezat na metry a případně sponzorsky pro dobro kraje postavit kus cyklostezky?

Cargo

Ne, budoucí majitel si s tím může udělat, co se mu zlíbí.

E 91.3

Kdyby to bylo takhle jednoduché, tak ke zrušení jakékoliv nechtěné dráhy by stačilo její provozování vyčlenit do dceřinné firmy a tu nechat zkrachovat – a nový majitel by mohl dráhu zlikvidovat.
Kdepak, takhle to v našem právním řádu nefunguje.

E 91.3

To je přece zakotveno v zákoně 266/94, o dráhách.

cestovatel

Jenže JHMD už dávno nejsou provozovanou dráhou, přišly o všechna povolení.

slechticna.2025

Ztráta úředního povolení neznamená, že se dráha automaticky ruší. Dráha je stále dráhou, a muselo by proběhnout správní řízení o zrušení (nebo ten podfuk s konzervací po vzoru Správy železnic, který se de facto zrušení rovná).

E 91.3

JHMD si můžou přijít o co chtějí, ale dráha je pořád dráhou, žádný úřad k tomu oprávněný ji ani nezrušil, ani nepřerušil její provozuschopnost – tedy pokud je mi známo, nemusím vědět všechno.

Ondra K.

Zákon o drahách umožňuje dráhu zrušit na podnět vlastníka.

Jakub P

Neco mezi. Pokud by novy vlastnik chtel drahu zrusit, musel by o to pozadat prislusny urad. Sam to udelat nemuze. Vzhledem k okolnostem je ale asi pravdepodobne, ze by mu urad vyhovel.

koriandr

Třeba to bude pan Jiříkovský… ten rád daruje BýTýCíčka .. na oplátku tam bude chtít postavit. Pevnost před nepřáteli z celého světa s protiatomovým krytem

koriandr

A šotoušci z celého světa se tam budou chodit „sjíždět“ ve vláčcich 😂😂

cestovatel

To je sice hodně velký blábol, všechny skutečně realistické černé scénáře ovšem ani zdaleka ještě zcela jistě zažehnány nebyly a i já si nějaké hodně hnusné umím docela dobře představit – jen se o nich raději ani nebudu rozepisovat, abych něco nepřivolal: myslím, že bude úplně stačit připomenout, že třeba ani Čajánek jistě ještě v této kauze nemusel říci poslední slovo.

Zoffrey

Předpokládám že to bude onen záhadný Goodthing

Náhodný

Jak je to zde s věcnými břemeny?

Jirka

To zvládnem. Za čárou se dráha Waldviertelbahn také postavila na nohy a daří se jí. Nevidím důvod, proč by to nemělo jít u nás.

Jarda

…za starého vedení fungovala JHMD v pohodě……jenže to pár lidem nebylo po chuti a mysleli si že to dokážou mnohem lépe…..no a výsledek je ten dluh…..350 mega…..Tuhle lokálku nelze provozovat jako pravidelnou osobní dopravu a ještě na ni získávat milionové dotace,které potom skončí v bůhví jaké krabici od vína…(tím nemyslím ty šílené hašiš bedny)Až tady někdo konečně pochopí že je to pouze turistická sezonní atrakce …..tak to možná fungovat bude.Ale musí to mít jednoho majitele,který bude spolupracovat s regionem a ne si z něj dělat dojnou krávu……

trafopajka

Já důvod vidím.Protože je to u nás.

xyz

Mmch. celoroční osobní doprava na ní zanikla o dost dřív než u nás.

A až do roku 2022 na ní byl znatelně řidší provoz než na české straně (zejména když vezmu letní pracovní týdny, kdy na české straně pořád stejný provoz jako o víkendu, zato na rakouské straně motorák s 1 párem spojů dopoledne na jedné trati, odpoledne na druhé; vyjma středy, kdy se tam prostřídaly 2 soupravy na 2 párech spojů).

Miroslav

Ale funguje jim to. Četl jsem, že přepraví vyšší počet cestujících než v dobách pravidelného provozu. Je to čistě turistická atrakce. Autobus(y) nějaké CK přiveze plný autobus turistů, ti nasednou do vlaku a odveze je do Litschau nebo do Gross Gerungs. Autobus tam mezitím dojede, na konečné je vyzvedne a odveze někam dál. Zažil jsem na obou větvích. Směrem tam jsem ani neměl místo u okna, skoro vše bylo rezervováno. Zpět jsem měl vagón skoro celý pro sebe, jelo nás pár.

dujka.robert

Jenže Waldviertelbahn, stejně jako velkou část úzkých v (východním) Německu, se podařilo zachránit díky tomu, že ji převzal v roce 2010 kraj, respektive spolková země. Na západě naprosto běžný model, u nás se i zde v diskuzích po dalších 15 letech stále dočítám, že by to byl tunel na veřejné prostředky. Přitom opak je pravdou. Pokud je majetek dráhy ve vlastnictví kraje, svazku obcí a podobně, je určen provozovatel, který je buď též ve vlastnictví veřejné správy, nebo soukromý, ale vždy pod 100% dohledem. Do majetku „státu“ se také mnohem snadněji získávají nejrůznější dotační prostředky na obnovu a provoz technické… Číst vice »

Martin

Už vidím jak to někdo koupí a nechá se nemovitosti a na těch bude vydělávat a na koleje a vlaky se vykašle a nebo je prodá dál

vlachjan

Na tom není nic špatného. Pokud investujete své peníze do nákupu majetku, je na vás, jak s tímto majetkem naložíte.

Kicruj

Očekávaný scénář, a vůbec ne špatný

Gwann

Ale to je taky celkem ok pristup, nejaky fanousek si poridi modelovou zeleznici, nemovitosti v JH se treba castecne zpenezi, mozna nektere dalsi taky, furt lepsi nez po castech.

fous55

Fakticky to bude prodej po částech. Jen ho uskuteční ten, kdo to koupí jako celek.

cestovatel

Záleží na tom, co myslíte termínem „nemovitosti“: to totiž nejsou ve skutečnosti je stavby (staniční budovy), ale i těleso trati s nejbližším okolím, a z toho bude také třeba platit daně, i když se z velké části nehodí kromě železniční trati na nic jiného než úzkou cestu nebo cyklostezku. Takže vydělávání na nemovitostech bude asi hodně spornou záležitostí – a prodat většinu z těchto pozemků by asi také nebylo úplně jednoduché a výnosné.

Libor

Kovošrot group SRO?

koriandr

Ten se povedl 😂👍 klidně ve spolupráci se snědou tísni s mostu či chomutova. ta ráda bere ocel „do svých“ rukou

Albert

No vy jste teda sebranka…