Našel se zájemce o jindřichohradecké úzkokolejky
Obnovení provozu na krátkém úseku jindřichohradeckých úzkokolejek 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prodej firmy jako celku by znamenal zachování naděje na obnovení provozu.
Nedivím se,že to tak dlouho trvá ,když je konkurzním správcem ing.David Jánošík.Takovou fušeřinu při jeho konkurzech jen tak nevidíte a je nehorázná.To jen na okraj po vlastních zkušenostech s tímto člověkem.
Třeba si to koupí Chrdle a stane se opravdovým sběratelem železničních tratí.
Zatímco na Rakouské straně úzkokolejka funguje léta bez problémů, v Česku je s tím zase problém…
Znáte přesné fungování úzkokolejek ve Vitorazsku? Popište prosím!
Waldviertelbahn (i díky převodu na NÖ) ano, nicméně v téže spolkové zemi je… teda z velké části byla… i Ybbstalbahn.
Taky zajímavé čtení.
Waldwieterská železnice funguje pouze jako turistická sezónní. A je sponzorovaná městy, které propojuje, každý vagón má na sobě reklamu na jedno město. A není jich málo. Jindřichohradecké dráhy propojují jen pár větších měst, na prstech jedné ruky bych je spočítal.
přesně, kdyby JHMD vedly z JH do Třeboně a do Telče (nebo Slavonic), bylo by to taky jiné. Ale když si vezmete severní větev je o ničem a jižní vede sice do hezkých lesů, ale víc? prostě nic…
I do těch lesů jezdilo v létě dost (cyklo)turistů i lidí, kteří tam byli někde na týden ubytovaní. A nejen českých, ale i rakouských. Tahle trať fakt nedojela na (sezónní) nezájem. Ostatně viz slušné využití parních vlaků i přes docela vysoké jízdné. I když názory se různí, na co dojela, jestli tunelování (ale proč by k němu docházelo až po tolika letech od založení?), nebo prodraženost/nespolehlivost hašišbeden (k tomu mě nenapadá žádná výhrada v závorce) nebo dle vyjádření p. Čajánka velmi nevýhodná smlouva s Krajem Vysočina pro vysočinskou část tratě (ale i tam… že to JHMD nepoložili byť za cenu… Číst vice »
no jasně, dřív to fungovalo, Šatava to získal levně, sem tam něco se opravilo, vše fungovalo, manažerů bylo tak akorát… a víme jak to bylo později za Čajánka…
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=709782&typ=UPLNY
Šatava i Čajánek tam byli oba shodně od založení a.s. počátkem roku 1995.
Doufám že se vše podaří a vše dopadne dobře. Přál bych si obnovení provozu alespoň přes nějakou sezónu, s určitými úřady a magistráty bude problém, nebudou stát o dopravu, kromě obcí a budou poukazovat na to, že to jde po zastavení dopravy obsloužit autobusem x krát levnějším než vlak. Případnému novému vlastníkovi držím palce, bude to mít hodně složité. JHMD byla moje srdeční záležitost.
A že těch magistratů kolem trati je 😁 Napadá je jen statutární město Kaproun 😉
Když jsou peníze v Kraji Vysočina na předvolební populismus, tak se určitě něco najde i na provoz úzké alespoň z Hradce do Kamenice.
Kéž by…
Proč by měl kraj Vysočina přispívat na provoz v Jihočeském kraji? Úsek z Hradce do Kamenice je celý v Jižních Čechách
Kdepak, Kamenice už je na Vysočině.
Kamenice spadá pod Pelhřimov, tj. Vysočina. Ale dost se jezdí do JH, pač je blízko…
Ano Kamenice/L. a také ty necelé 3 km úzkokolejky od hranice Jihočeského kraje. leží v Kraji Vysočina.
Srdeční záležitost je potřeba propojit s peněženkou a pak jde leccos. Ovšem že je to spíš atrakce než dopravní prostředek, to je bohužel fakt.
S argumentem, že autobus je levnější než vlak můžete zrušit veškerou osobní dopravu na celém světě včetně předměstských vlaků (viz Dobříš a Mníšek, když to obslouží busy tam, dokázaly by to i do stejně velkých Úval a Č. Brodu).
Autobus je levnější při srovnatelné kapacitě či obsazenosti. Takže ano, autobus je levnější než Hašišbedna nebo šukafon, plný autobus je levnější než poloprázdná regina.
Ne, autobus není levnější než plný zdvojený elefant.
Nezáleží tolik na velikosti místa, jako spíš na poloze železniční zastávky/stanice vůči obci.
A záleží také na rychlosti jednotlivých dopravních prostředků. V takových Rostoklatech zajdou lidé raději kilometr na železniční zastávku, protože vědí, že v době,.kdy už budou vystupovat v centru Prahy, bude autobus poskakovat v koloně v Běchovicích. Naopak v Mníšku vědí, že je autobus doveze na Smíchov v době, kdy se vlak bude blížit k Měchenicím.
Srovnávat veřejně zajištění VHD do Obrataně a Nové Bystřice se zajištěním VHD do Úval a Č.Brodu, to už fakt vyžaduje jistou dávku osobní odvahy. Je obecně známou věcí, že to, jaký druh dopravy je efektivní, zpravidla určují požadavky na dlouhodobou kapacitu, rychlost, stabilitu a cenu. Zřejmě si rád kupujete drahé věci i když byste stejný efekt dostal za poloviční, nebo třetinovou cenu. Proč ne, když jsou to vaše prachy. U dopravy osob v rámci JČK a KV se ale o (pouze) vaše peníze nejedná. Myšlenka, která z vašeho výroku nepřímo vyplývá, používat prodělečnou turistickou atrakci pro zajištění běžné přepravy osob… Číst vice »
Tohle, az se jednou zfilmuje…
Něco ve stylu zahradníkův rok?
Mnohem zajímavější by bylo zfilmování kauzy Kozina, tam došlo i k vyhrožování soudci, který podával na rušitele žaloby.
Soudce podává žaloby?
Jakožto občan ČR samozřejmě může.
Tak ať se to povede!
Velkou část českých úzkokolejek a tramvajových tratí (václavák) zrušili komouši, ne proto, že by byly ty dráhy neekonomické, ale protože se železo dalo výhodně zpeněžit. Komunistická mantra propagovala auta a busy, protože obalovaná či prašná šotolina je přece pro dopravu plebsu dostačující. Tenkrát se ještě bleskové záplavy,smrad, prach a emise z dopravy bohužel neřešily.
Halásek…
Vítej pi.. mezi lidma
Pokud je mi známo, tak jediná železniční uzkokolejka v Česku, kde byla pravidelná osobní doprava, a která byla zrušená komunisty byla trať z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic.
Pokud se týká uzkorozchodnych ytramvajovych tratí, tak těch bylo více, na Ostravsku, v Liberci a v Jablonci, myslím, že také v Ústí nad Labem, v Českých Budějovicich.
A stovky kilometrů lesních, zemědělských a lomařských drážek.
Sakra, vy ale máte komplexní záběr!
A odpověděl jste si třeba na otázku, z jakého důvodu ty polní, lesní a jiné drážky skončily?
Nebyly „zrušeny“!
Nahradila je výkonnější kolová technika.
Mýlíte se: byly úředně zrušeny, jinak by musely existovat i nadále aspoň administrativně, což nenastalo. A ta „výkonnější kolová technika“ nahradila pouze peovoz na těch drahách, ale nikoli dráhy samé – ty zase nahradily cesty a silnice.
Myšleno tak, že nebyly zrušeny z úřednické zvůle, ale jejich zrušení přišlo poté, co je překonal pokrok.
Rozdělovat na nějaké speciální lesní úzkokolejce „provoz“ a „dráhu“ samotnou je trochu blbost ne?
A to kde se dotěžilo, tak to mělo zůstat na věčně časy? A píšete tu i nesmysly. V Borovanech u Budějovic byly v sedmdesátých letech jedna uzkorozchodná drážka spojující dvě podnikové divize závodu na kameninu, pak tam byla ještě normálni vlečka. Po roce 89 se zrušila úzká a někdy po roce 2010 se vytrhala i valná část té druhé, od nádraží zbyl jen kus. Takže dokud kšefty známého podniku Calofrig fungovala tak se to začalo tahat přes město kamiony, podnik šel do kopru a to je vše. Tramvají v Ústí nad Labem je škoda, ale kdyby jste chtěl tak o… Číst vice »
A hlavne Teplice na rozchode 1000mm. Zrušenie tých tramvají bolo ukážkový príkladom hlúposti.
Opäť múdrosti zo Slovenska. Ďakujeme.
Plus Mariánské lázně, Teplice a Jihlava.
Porovnejte si prosím dnešní rozsah trolejbusové sítě proti tehdejším tramvajím a pokud to uděláte, tak možná přestanete psát „kraviny“…
Můj příspěvek byl pouze reakce na předchozí příspěvek, který vyjmenovával zrušené tramvajové provozy. Polemika o tom, zda bylo zrušení oněch provozů opodstatněná, či nikoliv nebyla součástí debaty.
Je samozřejmě zřejmé, že zrušení většiny těch malých provozů bylo logické a zřejmě nevyhnutelné. Ty tramvajové provozy vznikaly v době, kdy jedinou konkurencí byl víceméně koňský povoz nebo pěší chůze. Tramvajová doprava je efektivní až od určitého množství cestujících.
U 2 ze 3 měst to platí – Jihlava a ML.
U Teplic tolik ne, ba mírně naopak (tramvají do Dubí).
A budeme-li brát ČSSR, tak i Ružomberok – Korytnica.
Tramvaje též Jihlava, nicméně i v těch městech to bylo s (dříve či později) náhradou trolejbusy a podobným směrem to bylo i jinde (namátkou Švýcarsko a St. Gallen nebo Neuchatel). Nic typického jen pro naši zemi.
Ještě Opava, Jihlava a Mariánské Lázně, Český Těšín se zrušil ještě před válkou
A to ta do Heřmanic v podstatě fyzicky přežila až do 90. let, pokud je mi známo. Teprve, když se objevil nápad ji obnovit, byly koleje odstraněny a prodány do šrotu – a to už dávno komunisté nevládli…
…tak to je zajímavé že třeba v Pardubicích tvořily 90% hromadné dopravy ty hrozné a smradlavé neekologické trolejbusy…..
90 % opravdu ne. A v souvislosti s komanči to není dobrý příklad, protože v 70. letech byla značná snaha pardubický trolejbusový provoz zrušit a nahradit autobusy, protože sovětská ropa měla být levná na věčné časy a nikdy jinak.
jak kdybych slyšel Ficorbána
To je totální nesmysl – pražské tramvaje byly rušeny zejména v souběhu s metrem, což byla tehdejší koncepce (mmch. totéž i ve Vídni do Kagranu nebo na Praterkai po roce 2000, ale na rozdíl např. od Karlína po roce 1990).
Naopak byly do některých čtvrtí plánovány, i když – pravda – nakonec to klaplo jen do Ďáblic (tam už dřív), Řep (tam až koncem 80. let) a… asi už nikam (Modřany a Barrandov až po 1989).
O žádných pražských tramvajích ovšem nebyla přece řeč – kritika se týkala rušení úzkorozchodných systémů, a ty přece v Praze nikde neexistovaly ani jako „ostrovní“.
Ale v příspěvku byly tramvaje zmíněny.
Přesně tak, vč. výslovné závorky „Václavák“ (a to nejen ve směru podélném, ale na Můstku/(dle dnešního názvu) Wilsonově ulici i příčně.
** K Vídni vlastně i tramvaje na Oberlaa https://www.tramreport.de/2014/03/28/wien-bim-abschied-aus-oberlaa/ 2014 před výstavbou nového metra.
Prd, komouši rádi používali železnici, jen do ní investovali velmi málo. Nebo jen tam, kde byl silný průmysl…
V tom se hluboce mýlíte, komunisti narozdíl od kapitalistů se ohledně dopravy řídili zejména ekonomikou, protože socialistický systém byl málo výkonný a nutně potřeboval, aby doprava byla co nejúspornější. Veškeré rušení kolejových systémů za komunistů bylo velmi dobře spočítáno, že se to vyplatí. Díky tomu taky narozdíl od západu komunisti přestali rušit tratě hned po ropné krizi. Je sice pravda, že v některých případech byla hlavním viníkem rušení zabedněnost nebo touha po moderně (např. trolejbusy v Praze), ale to byly vyjímky.
Ty jsi ale bl..j… Co by tím finančně získali..? Za socialismu…
Ještě mnohem více se rušilo na Západě, tendence ořezávat koleje tedy rozhodně nesouvisí s vládou jedné strany. Dnes se přece auta na úkor hromadných dopravních systémů propagují ještě mnohem více. Autobusy se ještě svezou s auty, vlaky mají mimo aglomerace zpravidla smůlu, a to i když by bylo co či koho vozit.
Bohužel se neřeší ani dnes, teda aspoň v ekologicky zaostalých zemích, což je bez výjimky celá EU.
Je někde v nabídce zakotveno, že musí dráha zůstat dráhou, a nebo to někdo koupí a může legálně nařezat na metry a případně sponzorsky pro dobro kraje postavit kus cyklostezky?
Ne, budoucí majitel si s tím může udělat, co se mu zlíbí.
Kdyby to bylo takhle jednoduché, tak ke zrušení jakékoliv nechtěné dráhy by stačilo její provozování vyčlenit do dceřinné firmy a tu nechat zkrachovat – a nový majitel by mohl dráhu zlikvidovat.
Kdepak, takhle to v našem právním řádu nefunguje.
Ale mělo by .. aspoň v těchto případech…
To je přece zakotveno v zákoně 266/94, o dráhách.
Jenže JHMD už dávno nejsou provozovanou dráhou, přišly o všechna povolení.
Ztráta úředního povolení neznamená, že se dráha automaticky ruší. Dráha je stále dráhou, a muselo by proběhnout správní řízení o zrušení (nebo ten podfuk s konzervací po vzoru Správy železnic, který se de facto zrušení rovná).
JHMD si můžou přijít o co chtějí, ale dráha je pořád dráhou, žádný úřad k tomu oprávněný ji ani nezrušil, ani nepřerušil její provozuschopnost – tedy pokud je mi známo, nemusím vědět všechno.
Zákon o drahách umožňuje dráhu zrušit na podnět vlastníka.
Neco mezi. Pokud by novy vlastnik chtel drahu zrusit, musel by o to pozadat prislusny urad. Sam to udelat nemuze. Vzhledem k okolnostem je ale asi pravdepodobne, ze by mu urad vyhovel.
Kéž by
Třeba to bude pan Jiříkovský… ten rád daruje BýTýCíčka .. na oplátku tam bude chtít postavit. Pevnost před nepřáteli z celého světa s protiatomovým krytem
A šotoušci z celého světa se tam budou chodit „sjíždět“ ve vláčcich 😂😂
To je sice hodně velký blábol, všechny skutečně realistické černé scénáře ovšem ani zdaleka ještě zcela jistě zažehnány nebyly a i já si nějaké hodně hnusné umím docela dobře představit – jen se o nich raději ani nebudu rozepisovat, abych něco nepřivolal: myslím, že bude úplně stačit připomenout, že třeba ani Čajánek jistě ještě v této kauze nemusel říci poslední slovo.
Za jízdenky platby pouze v Bitcoinech, jednosměrná Bystřice za 0,000042 BTC?
Předpokládám že to bude onen záhadný Goodthing
Nebude
Jak je to zde s věcnými břemeny?
To zvládnem. Za čárou se dráha Waldviertelbahn také postavila na nohy a daří se jí. Nevidím důvod, proč by to nemělo jít u nás.
…za starého vedení fungovala JHMD v pohodě……jenže to pár lidem nebylo po chuti a mysleli si že to dokážou mnohem lépe…..no a výsledek je ten dluh…..350 mega…..Tuhle lokálku nelze provozovat jako pravidelnou osobní dopravu a ještě na ni získávat milionové dotace,které potom skončí v bůhví jaké krabici od vína…(tím nemyslím ty šílené hašiš bedny)Až tady někdo konečně pochopí že je to pouze turistická sezonní atrakce …..tak to možná fungovat bude.Ale musí to mít jednoho majitele,který bude spolupracovat s regionem a ne si z něj dělat dojnou krávu……
Já důvod vidím.Protože je to u nás.
Protože víte prd jak věci ne/fungují jinde.
Mmch. celoroční osobní doprava na ní zanikla o dost dřív než u nás.
A až do roku 2022 na ní byl znatelně řidší provoz než na české straně (zejména když vezmu letní pracovní týdny, kdy na české straně pořád stejný provoz jako o víkendu, zato na rakouské straně motorák s 1 párem spojů dopoledne na jedné trati, odpoledne na druhé; vyjma středy, kdy se tam prostřídaly 2 soupravy na 2 párech spojů).
Ale funguje jim to. Četl jsem, že přepraví vyšší počet cestujících než v dobách pravidelného provozu. Je to čistě turistická atrakce. Autobus(y) nějaké CK přiveze plný autobus turistů, ti nasednou do vlaku a odveze je do Litschau nebo do Gross Gerungs. Autobus tam mezitím dojede, na konečné je vyzvedne a odveze někam dál. Zažil jsem na obou větvích. Směrem tam jsem ani neměl místo u okna, skoro vše bylo rezervováno. Zpět jsem měl vagón skoro celý pro sebe, jelo nás pár.
Mohli by polovině CK nabízet naopak opačný směr, když už jedou ty autobusy prázdné podél kolejí, ať je to aspoň rovnoměrně, a nemusejí jezdit prázdné ještě vlaky. Možná by se pak vešel i železniční cestující obousměrně. 🙂
Jenže Waldviertelbahn, stejně jako velkou část úzkých v (východním) Německu, se podařilo zachránit díky tomu, že ji převzal v roce 2010 kraj, respektive spolková země. Na západě naprosto běžný model, u nás se i zde v diskuzích po dalších 15 letech stále dočítám, že by to byl tunel na veřejné prostředky. Přitom opak je pravdou. Pokud je majetek dráhy ve vlastnictví kraje, svazku obcí a podobně, je určen provozovatel, který je buď též ve vlastnictví veřejné správy, nebo soukromý, ale vždy pod 100% dohledem. Do majetku „státu“ se také mnohem snadněji získávají nejrůznější dotační prostředky na obnovu a provoz technické… Číst vice »
No, zrovna u jindřichohradeckých úzkokolejek by bylo lepší, kdyby dodnes byly v „Dobré správě“ – i když by to nebyl ideál, tak by jim nehrozilo to, co přišlo s JHMD z hlediska provozování infrastruktury. Nicméně holt tehdy v roce 1997 to byla úplně jiná situace – unitární ČD, s.o., se značně volnou rukou co do tvorby JŘ atd., kdy stát spíš jen dával peníze než aby objednával konkrétní spoje atd. Nicméně v roce 2010 v (Dolním) Rakousku to taky bylo zajímavé – ÖBB (infra i dopravce) daly ruce pryč nejen od waldviertelských úzkokolejek (už tehdy po mnoho let s jen… Číst vice »
Dobrá správa by i dnes v klidu zavedla trvalou výluku a prosazovala přebudování na kolostezku, při kteréžto představě se i tady někteří tetelí blahem. 🙂 Po silnicích pěkně autíčky až na místo, a pak jen jako sport na kole sem a tam po bývalé dráze, aby nepřekáželi na té silnici…
Je to spekulativní, ale na Osoblažce to i po poškození povodněmi udělala Dobrá správa jinak než píšete.
Už vidím jak to někdo koupí a nechá se nemovitosti a na těch bude vydělávat a na koleje a vlaky se vykašle a nebo je prodá dál
Na tom není nic špatného. Pokud investujete své peníze do nákupu majetku, je na vás, jak s tímto majetkem naložíte.
Očekávaný scénář, a vůbec ne špatný
Ale to je taky celkem ok pristup, nejaky fanousek si poridi modelovou zeleznici, nemovitosti v JH se treba castecne zpenezi, mozna nektere dalsi taky, furt lepsi nez po castech.
Fakticky to bude prodej po částech. Jen ho uskuteční ten, kdo to koupí jako celek.
Záleží na tom, co myslíte termínem „nemovitosti“: to totiž nejsou ve skutečnosti je stavby (staniční budovy), ale i těleso trati s nejbližším okolím, a z toho bude také třeba platit daně, i když se z velké části nehodí kromě železniční trati na nic jiného než úzkou cestu nebo cyklostezku. Takže vydělávání na nemovitostech bude asi hodně spornou záležitostí – a prodat většinu z těchto pozemků by asi také nebylo úplně jednoduché a výnosné.
Nemohu si vybavit rychlo, jak je to s dani z nemovitych veci u drahy (provozovana, neprovozovana, ve verejnem zavazku, nemovitosti nezbytne pro provoz drahy, ostatni…). Diky, O.
Kovošrot group SRO?
Ten se povedl 😂👍 klidně ve spolupráci se snědou tísni s mostu či chomutova. ta ráda bere ocel „do svých“ rukou
No vy jste teda sebranka…
Proč by kupovali dráhu za 78 mil Kč, když je tam ocele za méně a ve výsledku tak prodělali?
a co nemovitý majetek kolem dráhy?
Tato „brigada“ v prve rade nenakupuje…