Nasazení ComfortJetů se blíží, začalo jejich testování na okruhu

ComfortJet ve Velimi. Foto: České dráhyComfortJet ve Velimi. Foto: České dráhy

Provoz má začít mezi Prahou a Ostravou v prvním čtvrtletí roku 2024.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Já bych řešil co bude jezdit u nás a ne co bude jezdit do ciziny ! Do rakouska třeba nepustí takovej „šrot“, co jezdil ČB-Praha. Aby jezdily pořádný vozy, tak by jízdné bylo o 1/2 dražší. Nevím , proč ČD maj vychytávat dětské chyby výrobků z Plzně. To je problém výrobce (např. hlučnost) – má nasazovat náhradní mašiny a vozy !

rumpeak

„Jen“ 180 nových vozů mě překvapuje. Subjektivně mám pocit, že už jsem jich na kamionech mezi Olomoucí a OStravou viděl tak 300 🙂 NEvím někdo, proč a kam je z Ostravy vozí rozpracované na kamionech? Tipoval bych nějaké dokončení v Plzni. Ale jak je potkáváme opravdu často, tak vždycky z kolegy nadhodíme řečnickou otázku, na kterou neznáme odpověď.

Apollo 17

Tak když je vidíte mezi Olomoucí a Ostravou, tak jezdí do Ostravy(né z Ostravy).
Skříně se vyrábí ve Vídní, podvozky v Grazu a dohromady to montují v Ostravě. 🙂

SYN

Bez těch řidičáků je to tedy prozatím citelná nevýhoda, půlka „krásy“ soupravy se ztrácí… snad bude brzo.

Michal82

Aby byl flotila jednotná, chtělo by to dokoupit k Railjetum po dvou vozech aby pak oboje byly 9 vozove. A doobjednat i par dalších Interjetu – do Trutnova, Luhačovic či Vsetína by se uživily.

Pavel

Je to fajn, nové pěkné vlaky, pohodlí, ale když dojezdove časy budou stále úplně stejné, tak se ten efekt úplně vytrácí

p.ondrash

To já, ať jedu 2 nebo 3 hodiny, se radši svezu ComJetem než zaprášeným vozem..

Vojtech

Přece jen by kromě zatím nehomologovanych řídicích vozu a jídelních stalo za to do klasicke soupravy ještě objednat nízkopodlažní vůz, typové jako z Night jet /interiér je k diskusi). Mám hodně známých (maminek), které jezdí s LEO jen z důvodu nizkopodlaznosti. A kdyby jeden vůz pak přebývat, tak stávající 7 vozové soupravy rády chybějící vozy uvítají pro svoje prodloužení.

Vojtech

InterJet je fajn, ale je pravda, ze komfort novych vlaku jde dolu a současná první trida už začíná být stejná jako 2 trida před 30 lety v legendárních Bpmz od DB, které nyní má zlutozlo.

Jiří Kocurek

jojo, kdby je tak mohly ČD tomu žlutozlu vyfouknout, to by byla věc. Takhle jsou v nich sedačky natěsno a žlutozlo je ani nepřečalounil.

Gajda

Není to problém vlaku, je to problém toho, co ten vlak kupuje. I v takové soupravě by to mohlo vypadat zcela jinak, ale trpěl by poměr cena/výkon. A kdo by to trpění zaplatil? Cestující dnes nejsou ochotní dávat peníze navíc za komfort, většina vidí hlavně cenu. I když si myslím, že tam mohli dát business oddíl jako mají RailJetí bráchové – že s tou kapacitou první třídy by si to dovolit mohli. Věř tomu, že kdybys jednou denně poslala desetivozovej rychlík složenej jen z Béček do Berlína či Budapešti a chtěl 20€ za jízdenku z Prahy, tak je plnej. A… Číst vice »

Twix

To se ale mění všude, ve 2. třídě IC vlaků DB můžu dneska natrefit na vylepšené DOSTO v bílém nátěru, stejně tak ta 2. třída rakouského railjetu není totéž co ty útulné velkoprostory kdysi jezdící na Vindoboně.

TheBaal

Sorry jako ale v devítovozové přesvětlené rouře s autobusovými sedačkami nespatřuju žádný komfort, nýbrž jen snahu do vlaku vměstnat co nejvíce lidí.
Určitě bude zážitek když ani dětský oddíl nebude jako kupé.
Nedávno jsem jel IJ a jedno děcko dokázalo otrávit cestu celýmu vozu.
Za mě by v moderních vlacích měla být alespoň částečná kombinace kupé i velkoprostoru… jenže to by do vozů pak nenarvali tolik míst.
Za mě jediné co tedy dokáže konkurovat mému oblíbenému Amz¹³⁸ je jen Railjet v 1+.

Tomáš 104

Pokud vám vadí dětský křik a pláč, měl by jste si před cestou zjistit kde se nachází dětský oddíl a nejlépe provést rezervaci o 5 vozů dál.
Railjet to má krásně vyřešené děti dopředu, 1.trida a business vzadu.
Samozřejmě, že se najde mamina s uřvaným dítětem v 1.tride, ale věřte že když dítě ječí, nebo si děti hrají, tak vám nepomůže ani Amz.

Juraj

Zatímco hlučná skupina s bluetooth repráčkem ve vedlejším kupé vůbec, ale vůbec nehrozí, žejo 🙂

Velkoprostory tu máme skoro 30 let a žádná tragédie se nekoná. Když nic jiného, cestující tam nemají falešný pocit, že se mohou chovat dle libosti. A pak jsou lidi, co ocení stolek víc, než přelézání čtyř spolucestujících cestou na WC…

Jiří Kocurek

Osmidveřáky jsou o dost starší…
https://www.cdnostalgie.cz/vozidla/osobni-vozy/-36986/

Ketchup1970

Jednotka TGV nemá kupé , přesto se využívá dokonce v pé verzi duplex .

Štefan

Impotentům nepomohou ani vagóny bez dětí. Vždy budou s něčím nespokojeni.

vagonář

Devítivozová roura? To slyším poprvé, nemáte nějakou fobii?

Pitrys

Každý má jiné priority. Já zase vyhledávám velkoprostor, protože být zavřený s pěti dalšími lidmi v klaustrofobickém pidiprostoru mi prostě nesedí. Každý si může vybrat dle svého. A vozy Amz jsou 4, na ně čekat fakt nebudu…

Kuba2

V Comfortjetu právě bohužel nemůže a o to pisateli jde.

Ivan_pha

Ještě tím nejel a už remcá…

Takové zakomplexované cestující bez pochopení pro děti a mládež mám nejradši 😀

Kuba2

Asi jel interjetem, což bude v principu to samé. Osobně se od doby jejich nasazení se při cestách do Plzeňského kraje použití chebských expresů vyhýbám, jak jen to jde. Nechápu proč mají někteří milovníci velkoprostorů pocit, že jejich názor je jediný správný.

Zapa

A seděl jste alespoň v jiném voze než je dětské oddíl a kino? Já co vozím, tak překvapivě, byť jsou to okrajové vlaky, si lidé sedají právě tam. Do teď nezapomenu na paní, která si sedne ke stolečku s „člověče nezlob se“ vedle kina a říká mi, že to nechce poslouchat.

comfort

V mem vlastnim aute se mi nikdy nestalo, ze by tam kvilelo cizi dite, skupina s blutooth reprackem nebo nefungovala klimatizace…

vlachjan

Jak bude jednotka plnit podbmínky na tlakotěsnost, pokud má běžné, netěsné UIC rozhraní na konci? Do budoucna by měly jezdit úpatním tunelem pod Semmeringem do Grazu a pravděpodobně i Fehmarnbelt tunelem do Kodaně. Jaké to asi bude, když budou v protisměru potkávat jeden vlak za druhým?

Jakub M

UIC konec je tlakotěstný. Podmínka tlakotěstnosti je splněna.

Juraj

Existují i tlakotěsné UIC měchy. Jen se dosud v těchto končinách moc nepoužívaly.

Poskok

Na čele vozu u toho UIC přechodu budou odhadem tlakotěsné dveře.
Samozřejmě pokud pojede posila a přechodové dveře se budou otevírat, tak samozřejmě můžete na tlakotěsnost zapomenout. Tento návalek opravdu tlakotěsný není, jak píšete.

Jakub M

Z tohoto pohledu není žádný vůz tlakotěsný, protože klimatizace je také většinu času otevřená a nasává, nebo vyfukuje vzduch. Jen při detekci tlakové vlny se zavírá.

Poskok

No, jenže není asi úplně reálné dveře uzavřít/zamknout při průjezdu tunelem/míjení.

Jenda

Tak doufám, že se pak ty nahrazené vagony dostanou na některé spoje zamrzlé kvalitou před 100 lety. Včera jsem jel rychlíkem Labe a to byl teda takový zážitek, že jsem vůbec nevěděl, že je něco takového možné. Po strop našlapaný vlak bez klimatizace a zároveň bez otevíracích oken (ty roztomilé miniventilačky nepočítám). Stojící lidi strkali obličeje do těch pootevřených otvůrků, aby se nadýchali čerstvého vzduchu. Připomínalo to spíš transport válečných zajatců než placenou dopravu. A to bylo včera „jen“ 32 stupňů. Na pokraji omdlení jsem vystoupil na Podbabě a domů dojel Uberem. A přidal jsem si nový spoj na seznam… Číst vice »

rudlafara

Toto zde nepište, již máte minusy…..jsou tu přátelé železnice (tedy spíše té organizace ČD) – tzv.šotouši, jež Vám vysvětlí, jak je to úžasné, jak pomlouváte, jak to máte chápat, jak mají ČD problémy s opravami, údržbou atd., atd….. Den po dni, týden po týdnu, měsíc po měsíci, rok po roce…..už 35 let od „revoluce“. A tak je to tu ze vším….. Takže pozor.

PN-001

A že stejné, ne-li ještě větší problémy, mají i soukromí dopravci, o tom demagogicky pomlčíme, že ano. Třeba motoráky Arrivy bez klimatizace a s výklopkama jsou v těchto vedrech podobný chuťovčička. A o dodržování řazení u RegioJetu se už také napsalo mnohé.

gwann

Že CD dosud někde provozují, co provozují, není jen jejich chyba. Ale i objednatele, který lepší platit moc nechtěl. A levné kvalitní 40lete rakouske vozy došly, takže vše jen nové. A to je sakra drahé.

Když si vzpomenu, co jezdilo v roce 2005 a co jezdí nyní…tak opravdu akorát pindate

Jiří Kocurek

Kdyby objednatelé za posledních 5 let všude požadovali motoráky max 15 let staré a nízkopodlažní, tak se ČD (a jiným) podaří zajistit obsluhu stěží v polovině republiky, na tu druhou polovinu by nebylo co nasadit.

Jeffer

Myslíte pravidelné nasadenie Bdmtee a B na Ex1, ktoré sa honosí značkou EuroCity?

Radim

A na Ex2, výjimečně i Ex7. Třešnička na dortu byl asi před týdnem (nebo už dvěma?) R19 složený celý jenom s Bdmtee (bez jedničky a nebo jiného vozu).

El Barto

Kromě toho linka Ex1 je snad provozována na komerční riziko alespoň na významné části trasy.

SYN

V průměru snad, je citelně víc fungl nových vozů, ale na „spodním konci“ opravdu stále zbývají vozy (a bohužel jsou jich občas rovnou celé soupravy) které dají vzpomenout na socializmus… ano, od té doby byly jednou lehce pospravené, ale zase jim je o 35 let víc…!

Jiří Kocurek

Bdmtee alias Honeckerova pomsta? Ano, to je vagon určený také na transporty…

Elb

Bdmtee na rychlících spíše nejezdí, Labe má Bee.

Lukáš

Za mě obrovská škoda, že nešli cestou ÖBB Railjetů nové generace, půl kupé, půl velkoprostor minimálně v 1.třídě. A samozřejmě absence Business class.

Juraj

No popravdě, než business class v podání ČD railjetu, tak to raději víc míst v jedničce. ÖBB verze je něco jiného, ale v modrých railjetech to byl krok vedle.

David

A nízkopodlažnost !

Tomas Rybar

Co znamená „jet“ v názvu vlaku? Kdysi se „jet“ používalo k rozlišení tryskových letadel od letadel s pístovými motory.
Ale jaký je význam v názvu elektrického vlaku? Ten vlak vypouší elektrony přes trysku?

Kubrt

První byl railjet – „tryskáč na kolejích“. Má to evokovat rychlost.

Stráťa

No jo, to vymyslelo ještě rakouské marketingové oddělení které asi vědělo co dělá. Pak se toho chytili markeťáci ČD a vznikl paskvil comfortjet – komfortní tryskáč co není tryskáč ale vlak a komfortu taky nenabízí víc než jiné moderní vlaky.

SYN

Akorát se to stává kolovrátkem…

graylag

Je to podobný princip jako slovo „turbo“ které taky dříve popisovalo začlenění konkrétního technického prvku ale postupem času zdegradovalo do významu „rychlejší“.

Klidně ale můžeme jít i hlouběji do historie a podívat se třeba na slovo „super“, které znamenalo prosté „nad“ respektive „více než“, ale časem zdegradovala do neurčitého významu, že je „něco super“.

Nemusíme s tím souhlasit, ale takhle jazyk funguje.

PN-001

A vtipné pak bylo tlačítko turbo na starých počítačích, které paradoxně sloužilo k tomu, aby počítače zpomalilo, protože některé staré programy a zejména hry, na nich běžely tak rychle, že byly nepoužitelné LOL Ale tento počítačový pravěk už dnes pamatuje jen málokdo.

graylag

No ono to tlačítko počítač opravdu zrychlovalo na maximální frkvenci. Ale tím, že standardní stav byl s „turbo“ móodem aktivním, tak se na tlačítko sahalo jen když bylo zapotřebí zpomalit. Navíc některé počítače ho měly zapojené obráceně, takže zmáčknutý stav znamenal pomalý režim.

To bývaly časy. Tehdy jsem tomu sice ještě vůbec nerozuměl, ale z toho nápisu TURBO na skříni na mě dýchala síla 😀

SYN

To záleželo na provedení toho tlačítka (zapínací/rozpínací kontakty), některé byly rychlejší se zamáčknutým tlačítkem, některé s vymáčknutým… nic co by někdo po jednom vyzkoušení nepochopil…
Něco jako když dodnes nepoznám předem na kterou stranu bude téct z pákové baterie teplá… příliš mnoho „vyjímek“co mají z montážních důvodů obráceně buď páku, nebo „cedulku“…

autobusik2

Krásny príklad ako české dráhy nevedia propagovať svoje produkty. Railjet, Interjet a Comfortjet bola obrovská šanca ako vytvoriť s spropagovať nový produkt, dostať ho do povedomia verejnosti a prilákať cestujúcich. V podstate to isté čo sa podarilo s Pendolinom pred 20 rokmi alebo ako to spravilo OBB so svojimi Railjetmi. Tie jednotky laik od seba nerozlíši, mal sa im dať jednotný názov a všade ho propagovať ako nový prémiový produkt (zase opakujem, presne ako to spravili OBB a Railjet je dnes vďaka tomu pojem)… My namiesto toho každú jednotku nazveme inak, takže verejnosť už bude mať vo všetkých tých Regio-,… Číst vice »

Michal M

Oni jsou tam v marketingu hodnocení od toho, že na každou kokotinu vymyslí nové jméno.
Vlastně je to EuroCity, ale to je prostě nuda.

Elb

Hlavně člověk v Brně ví, jakým vlakem pojede, když je tam EC nebo Railjet.

PN-001

Jo, jo, když je tam EC, tak to jede z Maďarska a je velmi pravděpodobné, že to z toho Maďarska do Brna přijede s neskutečnou sekyrou. Když je tam rj, tak to jede z Rakouska a pravděpodobnost sekyry se mnohonásobně snižuje 😉

Elb

Trať Brno-Vídeň je hotová, do Budapešti se teď modernizuje a pořád něco flikovalo.

Twix

To je sice pravda že není šťastné to tříštit, ale můžou ČD vůbec používat již zavedený název railjet (hádám že jde o ochrannou známku ÖBB) pro své další odlišné soupravy? U těch Inter- a ComfortJetů bych to taky raději sjednotil, leda že by fakt chtěli aby to cestující uměl rozeznat zejména kvůli tomu jestli je nebo není hospoda. U rakouských railjetů jsou všude stejné služby (nebo ne?), tam je logické že název se nemění.

Soukromý majetek

No tak jestli dvojku v railjetu OBB propagovali jako „nový prémiový produkt“, tak šlo o klamavou reklamu.

Stráťa

Nevím jak to vypadalo v Rakousku ale ČD nic srovnatelně dobrého jako railjet stále nemají.

Poskok

No, tyto jednotky bych úplně ani nepropagoval, protože už na začátku provozu budou kapacitně dosti na hraně.

David

Problém je, že každý z těchto vlaků nabízí jiné služby. RailJety mají bussiness class a restauraci, comfort jety nemají bussiness class a nemají restauraci, ale mají bistro, interjety nemají ani jedno. Rakušané nabízejí stejné služby ve všech vlacích. ČD jsou holt mistři v malých objednávkách se specifickými potřebami. Pokud nedokáží unifikovat služby, tak těžko mohou unifikovat jména.

Rudolf Tuček

Bistra v railjetu i comfortjetu maji stejné uspořádání. Jen je rozdil že v jednom je zbytek vozu s první třídou a v novějším s druhou třídou.

SYN

Víte, z dlouhodobého hlediska by aspoň v mých očích nic nezaškodilo dobrému jménu tak jako kdyby se propagační kampaň povedla výborně… akorát ty vlaky by pak nesplnily to co slibovaly.
Takže bacha, „vynikající“ kampaň není zdaleka to nejdůležitější (i když PR oddělení si myslí něco jiného)…

Michal82

Plne nasazení až v roce 26. To fakt ty jidelaky trvají tak dlouho? Díky za odpověď

Kubrt

Závod v Mnichově je dost vytížený.

Y.K.

Jídeláky se nedělají v Mnichově. Navíc to není otázka výroby, ale schvalování.

Y.K.

Dlouho netrvá je vyrobit, nýbrž schválit, včetně řidičáků. Dva roky na to jsou celkem konzervativní odhad.

Kamui

V čem je schvalování jídeláku komplikovanejší než běžného vozu? U řídících vozů to chápu.

Lukáš Chytil

Spousta serepetiček, které při nárazu mohou létat, takže se musí prověřit, že třeba plynová láhev nebu mít funkci granátu.

Michal M

Hlavně to vypadá, že někdo vynalezl jídelák. To jako současná generace Railjetů nemá jídelní vozy s RIC papírama?

Soukromý majetek

To má BDs taky, ale ve Vídni jsou na jejich nasazování na R z Prahy poněkud přecitlivělý…

Poskok

Nesplňuje nové TSI.

Michal

Aký je prosím rozdiel medzi ComfortJet a InterJet okrem ukončenia súpravy? (CJ push-pull a IJ klasické s možnosťou pripájať iné vozne (ak sa nemýlim) 🙂 nejak sa už v tých, za mňa zbytočne veľa druhov vlakov strácam 😀

Bert

Pro cestující bude asi hlavní rozdíl, že až bude souprava hotová, bude mít jídelní vůz a bude podstatně kapacitnější (9 vs 5 vozů).

Robert Šalda

Já bych teda o moc větší bistro než má RailJet nečekal. Bude to přece kombinace s vozem 2. třídy BRmz.

Bert

To máte asi pravdu, ale v InterJetu není ani to.

platamond

To není problém Intejetu, ale toho kdo ho provozuje… Tu obrovskou kancelář s pultem, který vypadá jako výdejní, tam by se vešlo lecos. Zrovna v létě jsme na okružních IC v Maďarsku viděl podobné vozy, které v tomto prostoru (možná i o trochu menším) měly teplé/studené nápoje, bagety a spol.

Rudolf Tuček

Bistro je v obojím je stejně uspořádané.

Erik85

Připojovat další vozy půjde i na CJ.

Lapil Z.

Jezdí, nevím, jestli až do Grazu, railjet se dvěma pridanymi vozy. Obyčejnými, pripojenymi vždycky na konci vlaku. Jeden pár vlaků, někdy přes den.

Y.K.

Rychlost. 🙂 Ne velký, proto dočasné schválení bude taky rychle, ovšem bez typu vozů co v Interjetu nejsou..

David

I k railjetům jdou připojit vozy, jen to naní průchozí.

Petr Dobrovolný

Budou jezdit jako EC, nebo dostanou nějakou svoji vlastní kategorii ?

Miroslav

Nejdříve budou jezdit na trase Praha – Ostrava jako náhrada za některé jiné vlaky (např. pendolino), později budou jezdit na vlacích Eurocity z Prahy do Budapešti, Hamburgu, Kodaně, Villachu,…

Mates

Na to sa ale nepýtal

Soukromý majetek

Mě by jen zajímalo, jestli to bude taky v jizdním řádu. Protože pokud si koupím povinnou místenku do pendolina s nějakou očekávanou kvalitou sedačky a přijede tato konzerva sardinek, tak ho chci samozřejmě vrátit vč. jízdenky a jdu si nastartovat auto.

gwann

Kontrolovat si řazení umíte?

Vojtech

Nejsem ultra soto, RailJet mi vyhovuje, ale když jedu s dětmi na rizek ve vlaku, jedu jiným Ex ( aby byla panvicka a ne konvektomat) a když chci rychlost, tak Pendolino a když pohodlí, tak Paradoxně některé vozy, co koupil od DB a OeBB RegioJet

Lukáš Chytil

Vzhledem k tomu, že to bude jezdit primárně do zahraničí, tak tam asi hokusy pokusy vymýšlet nebudou a bude to normálně Ex/EC.

Kamui

Tak do Rakouska jezdí dnes kategorie rj (railjet). Je otázka jestli to tak zůstane i s ComfortJety, nebo bude návrat zpět k EC (což je už dnes beztak prázdný pojem).

Michal M

Určitě by se pro to měla udělat nějaká zvláštní kategorie, a ještě každý typ vozu pojmenovat podle nějakém zvířátku. Třeba ComfortPig by mohl být jídelák.

MajsterN

ComfortPig už je rezervované pro modernizace 810.

PN-001

Já myslel, že to má být ComfortMouse LOL

Rudolf Tuček

V ComfortPig budou v bistru pravidelně vepřové hody. 😉