Nasazení ComfortJetů se blíží, začalo jejich testování na okruhu
Provoz má začít mezi Prahou a Ostravou v prvním čtvrtletí roku 2024.
Sdružení Siemens Mobility – Škoda Group udělalo další velký krok k dodávce nových souprav ComfortJet na evropské koleje. Na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi dnes přijela první zkrácená souprava, složená ze šesti vozů. V plné verzi budou jezdit devítivozové, ve zkrácené by se měly dostat do provozu už v prvním čtvrtletí příštího roku. Příjezd na okruh oznámily České dráhy v tiskové zprávě.
České dráhy si u sdružení objednaly 20 devítivozových souprav, které vycházejí z platformy Siemens Viaggio Comfort. Jedná se o vratné soupravy (push-pull), které mají na jedné straně řídicí vůz a na opačné straně budou vedeny lokomotivou Siemens Vectron. To usnadňuje obraty soupravy v cílových stanicích, protože není nutná výměna lokomotivy.
Zatím bez řídicího a restauračního vozu
„Nasazení první jednotky do provozu očekáváme během prvního čtvrtletí příštího roku. Přesný termín bude záležet na Siemensu a Škodě, které musejí vlaky otestovat a schválit u drážních úřadů. Zkušební provoz bychom chtěli zahájit na spojení Prahy s Ostravou a následně ho rozšířit na vlaky Berliner mezi Prahou a Berlínem. V další fázi výroby a testování budou do souprav doplněny restaurační a řídicí vozy a do roku 2026 chceme zahájit jejich plnohodnotný provoz v režimu push-pull s lokomotivami Siemens Vectron nejen do Německa, ale také do Rakouska, na Slovensko, do Maďarska a chceme uspět s jejich nasazením také na vlaky do Dánska,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
ComfortJety budou jezdit od Villachu po Kodaň, začnou mezi Prahou a Ostravou. Hotovo je 28 skříní
ComfortJety jsou určeny pro rychlost do 230 km/h. Tuto nejvyšší rychlost budou využívat např. v úseku Berlín – Hamburk, popřípadě na dalších nových tratích, jako jsou například Koralmbahn v Rakousku nebo připravované vysokorychlostní tratě v Česku.
Ve Velimi bude probíhat testování a zkoušky potřebné pro schválení vozidel v sedmi evropských zemích, ve kterých je plánován jejich provoz. „Mimo jiné zde budou probíhat zkoušky informačního systému pro cestující. Nové vozy, které vyrábíme v konsorciu Siemens – Škoda v závodech ve Vídni, Mnichově a Ostravě, představují skutečně evropský projekt, který posílí postavení Českých drah na železnici v následujících desetiletích,“ uvádí Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility v České republice.
180 nových vozů
Skříně se vyrábí v závodě Siemensu ve Vídni, montáž interiéru v závodě Škody v Ostravě. „V našem výrobním závodě v Ostravě je aktuálně dalších deset vozů pro soupravy ComfortJet v různé fázi rozpracovanosti. Část vozů je na oživování elektrických systémů a statických zkouškách. Tam brzy poputuje další část vozů, které jsou nyní na finální montáži,“ říká Tomáš Ignačák, President Regionu CZ/SK ve Škoda Group.
Netrakční jednotky ComfortJet nabídnou celkem 555 míst k sezení, z toho 99 míst je v 1. třídě. Dalších 18 míst se nachází v restauračním oddíle. Vlak nabídne palubní wifi síť, zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení cestovní elektroniky, elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Souprava je přizpůsobena pro cestování osob na vozíku a je v ní k dispozici restaurační oddíl, dětské kino, místa pro uložení kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel a nabízí celou řadu dalších výhod, které poskytují moderní vlakové soupravy, např. se jedná o volně průchozí interiér celého vlaku.
Hodnota kontraktu je téměř 12,5 miliardy korun. Dva vozy z této zakázky si pořizuje Správa železnic na testování tratí.