Napříč třemi zeměmi. Podél Jadranu vznikne na zkoušku nové železniční spojení
Jednotka FLIRT pro slovinského státního dopravce. Foto: Stadler Rail
Jízdenka z okraje Terstu do Rijeky vyjde na 8 eur.
Jízdenka z okraje Terstu do Rijeky vyjde na 8 eur.
Je toto spojení nějak využitelné i pro cestu z ČR, resp. dá se do Rijeky dostat od nás nějak rozumně vlakem, nebo jen bus?
Odborníci jistě upřesní, ale mám za to, že od nás je tam vlakové spojení tak trochu na nic. Leda z Vídně do Salzburgu a z tama NightJetem, pokud seženete místo (jezdí tuším jen jeden přímý vagon). Přes den je pak relativně rozumné spojení EC 151 z Vídně s přestupem v Ljubljani na INT 483. Jezdí i nějaký vlak Budapest – Ljubljana – Rijeka, na který by se asi dalo od nás nějak rozumně dostat, ale už mi to přijde jako krkolomná cesta. Přes Záhřeb bych to moc nedoporučoval, sice trasa po Chorvatsku poskytuje občas docela pěkné výhledy, ale přímých spojů… Číst vice »
Záleží odkud chcete jet, asi bych volil ten ranní rychlík z Lublaně do Rijeky, co v sezóně vozí přímé spací vozy z Mnichova i Budapešti. Ale spíš bych to pojal jako cestu s více zastávkami, protože jet vlakem z ČR do Rijeky přímo je celkem otrava.
Poslední rozumné spojení vlakem Praha – Rijeka RegioJet zrušil,jezdilo to ještě loni.
Jančura měl buď správný „čuch“, nebo včas velmi dobré informace: o dovolenkové pobyty v Chorvatsku je údajně výrazně menší zájem než dřív (až asi o 10 procent), protože je tam prý nechutně draho a Chorvati už prý ani „roupama nevědí“, co všechno by ještě mohli zpoplatnit (včetně sprch na plážích, apod.) – takže jezdit celoročně denně z Prahy do Čopu je zjevně mnohem lepší kšeft, navíc s mnohem méně problémy a komplikacemi.
Ano, je určitě rozdíl jezdit CELOROČNĚ DENNĚ do Čopu než SEZÓNNĚ PÁRKRÁT DO TÝDNE do Chorvatska. Ty časové polohy jsem musel trochu zdůraznit, neboť mám dojem, že tato zcela základní věc stále mnohým nedochází. Mj. nepozoruju rozdíl mezi jakýmkoliv evropským přímořským státem, pokud jde o zpoplatnění i odpadkového koše na použitý kapesník. A pokud se Vám zdá Chorvatsko drahé, tak pak se obávám, že by pro Vás byla ideální možná tak Albánie. Nerozporuju určité zdražení všeho možného po změně měny na Euro, ale nijak dramaticky to nevidím. Srovnávám ovšem samozřejmě moje výlety, které na druhou stranu, nejsou „za pár korun“,… Číst vice »
Děkuji Vám všem za informace
Před pár lety v zimě jsem jel nočním vlakem ze Zagrebu do Münchenu (myslím že aspoň ve sezóně měl i vozy z Rijeky) a byl to luxus – ráno jsem se probudil v Německu a během dopoledne dojel do Plzně. Žádné noční prostoje, přestupy nebo dlouhé přejezdy. Cestoval jsem s těžkým kufrem z Bulharska a i kdybych si přitom nechtěl udělat výlet po Chorvatsku, bylo by to nejpohodlnější spojení (vzhledem k výlukám v Srbsku, nedostatečných spojeních do Rumunska…).
Řekl bych, že autobusem přes Koper s Arriva Slovenija to bude rychlejší a i levnější.
Tak nám povězte, kterým spojem pojedete, aby to bylo rychlejší levnější a v obdobné časové poloze. Chudák skutečný Johny Cash, ten se musí obracet v hrobě, co za myslitele se schovávají za jeho jméno.
Ano
Škoda, že Arriva Slovenija tuhle trasu vůbec nejezdí, že… 😉
No jestli to přímé spojení bude fungovat jako přímé spojení Trieste-Ljubljana, tak potěš koště. Z Terstu vyjede italská souprava a v Opičíně je povinný přestup do Flirtu SŽ podchodem, žádná hrana-hrana. Jediný skutečně přímý spoj přes Opičinu je EC do Vídně. Ten však neuvádějí italské jízdní řády, protože si to v Itálii vozí ÖBB ve své vlastní režii.
Tomu se říká cirkus……
Jako by nestačila hradba Alp, ještě se přidá hradba přepdisů…
Takže další významná trať, která se vyhne ČR. Naše železnice jsou tak nepoužitelné, že už přes nás nejezdí žádné mezinárodní vlaky. Ostuda této vládě
Trolling má své meze. Nashle.
Takže z Terstu do Rijeky přes Masaryčku, jo? To jo. Zlá, zlá vláda.
Obnovte Porečanku! 🙂
https://cs.wikipedia.org/wiki/Parenzana
Obávám se, že Vaše přání zůstane nevyslyšeno. Ta fakt není na obnovení 🙂
Cituji z odkazu: Trať (rozchod 760 mm) byla velmi klikatá a pomalá, průměrná rychlost dopravy byla 25 km/h a osobní vlak jel celou trasu (35 zastávek) 7 hodin. Proto na ní byl už roku 1935 zastaven provoz a nikdy už nebyl obnoven.
Tak by měla vypadat moderní doprava. 😀
Úseky Parenzany se dají projet na kole nebo projít pěšky. Kdysi jsme šli z Grožnjanu do Livade, stezka pěkná včetně viaduktů a tunelů, ale ta klikatost je pro pěší lehce úmorná – když pak vykoukne hned naproti na svahu bývalá nádražní budova, kterou jsme minuli před hodinou 🙂
Jo, nebo z Vranji do Trgetu. Kdyz uz se tam tocil ten Vinetu…
Mimo téma: Zvažuje se přímé spojení i s Řeckem (Soluň))?
Ne, Řecko nemá momentálně žádné mezinárodní spojení.
Z Itálie snad nikdy ani nic do Řecka nejezdilo.
Škoda no …
Ani Orient express nejel přes Itálii do Řecka?
Spojení čeho s Řeckem? Terstu? Rijeky? 😀
Přes Srbsko, tedy z Schengenu ven a pak zase dovnitř, 2 pasové kontroly a nejezdit přes Prištinu. Kosovské razítko v pasu by mohlo Srbského celníka … rozhicovat.
A přes Bulharsko to nejde?
Ještě delší trasou? Aby pak nebyla spolehlivější a rychlejší i plachetnice.
PS: Normální člověk to vezme vlakem do podpatku té italské boty a pak trajektem do Řecka, nebo rovnou poletí.
Přes Srbsko dojedeš z Berouna do Karlštejna
Roku 1992 jsem jel přímým rychlíkem Vìdeň – Soluň.Pak přišla válka
V devadesátkách jezdily přímé vozy ze Soluně do Prahy. Na Panonce.
No, 3x denně tu jezdí Flix za 180,- z centra do centra…
Jestli to s těma dotacema nepřeháníme už…
Ale spojení těch dalších X zastávek po trase Flix nenabízí. Nejde jen o spojení výchozí a konečné stanice.
To je pravda, ale co jsou v tomto případě nějaké významné zastávky na trase? I ta Postojna je mimo. Jediné opravdové město je Ilirska Bistrica, turisticky ale moc významná není. Pak je tam Divača, odkud se dá jít na Škocjanské jámy, ale obec je jinak celkem nevýznamná, vlakem do Kopru je to ještě daleko.
Tohle mě při pohledu na jízdní řády v mnoha cizích zemích fascinuje. Absolutně náhodné výstřely, jeden vlak za den. Nenapadá mě jiný důvod takových spojení, než že někdo hezky dojí dotace.
To bylo v ČSSR taky, rychlíky jely 6:40, 11:21, 14:37 a 17:19
Ano, vzal jsem si jízdní řád na pomoc.
A přece se dodnes nacházejí lidé ochotni diskutovat o tom, že to tak vlastně bylo lepší, než současná taktová doprava. Že prý to bylo aspoň pestřejší a lepší pro výletníky, nebo tak něco.
Záleží jak kde. Třeba právě na Balkáně ani není taková poptávka po cestování jako u nás. Jeden pár vlaků v nějaké relaci je málo téměř vždy, ale dva páry – jeden ráno, druhý odpoledne s příjezdem do cíle večer – mohou být na mnoha místech zcela dostačující a odpovídající.
Beru, Balkán je přeci jen něco jiného, než ČR.
No – a jste si tím (stále ještě) opravdu jistý?
A fakt není poptávka, nebo se jen razí přístup, že kdo fakt potřebuje, jede autem?
Protože ono je to krásně vidět po příchodu Arrivy a Flixbusu, jak najednou i na Balkáně lidé jezdí.
Už se budu opakovat, ale poptávka v dopravě je velmi problematický koncept, neboť se často objeví až po vzniku nabídky.
Ten dopyt tam ale neni aj preto, ze tam neexistuju normalne spojenia medzi mestami.
§1 Vždycky se to tak dělalo
Marcel by mohl udělat šotofoto v Pivce a vysvětlit jim, že pokud to nepojede přes Zidaniho Most do Ploče a nepovede to fíra Stojan Jakotyč z depa Sarajevo, že to je vlastně zbytečný spoj…
Chápu správně, že nový Flirt bude stát 8,5 hodiny v Rijece? Tak tomu se říká efektivní využití. To v tom mezičase ještě mohli otočit jeden pár do Itálie a zpět…
A neotočí mezitím Lublaň, kde má nejspíš i depo? Je někde přehled relací, kde elektrické Flirty jezdí / budou jezdit?
Možné to je. Pár rychlíků 482 RI-LJ/LJ-RI 483 by časově vycházel. Jen u toho zbývajícího páru asi nejde úplně řazení, protože vozí sezónní přímé vozy ze Stuttgartu a Budapešti. 🙂 Přehled relací ani není třeba. Ty elektrické flirty jezdí na každé elektrifikované trati ve Slovinsku. 🙂
Rijeka je zeleznicni p**** sveta.Stav zeleznice v Chorvatsku je sileny,za 8 hodin by nedojel ani do zahrebu a zpet
Spíš by mi dával větší smysl sezónní spoj Graz-Rijeka vzhledem k rozšiřování spojů Ljubljana-Graz.
Jo, já vím. Do Záhřebu ho taky neposílám. 🙂 Tam si asi na zajímavější spojení budeme muset počkat až na dokončení novostavby Záhřeb – Rijeka…
Potřeba by byla i novostavba Záhřeb – Split, protože současných šest a půl hodiny je šílený + bez elektrifikace :(.
Vida, cesta mezi třemi státy za 2 hodiny, tohle je přesně výhoda Schengenu, bez něj by linka neměla smysl. Ještě bych ty časy posunul trochu blíž k sobě anebo přidal druhý pár vlaků a bude to super.
Abyste v cílové stanici měl méně času?Tohle je typický výleťák.
Ta Opčina (Villa Opicina) je tam jako výchozí a koncový bod zjevně jen pro forma, protože kdyby ten vlak měl mít smysl pro Italy a tamní výletníky, musel by jezdit aspoň už zdola z Terstu a až nejdřív někdy okolo 8. hodiny ráno, aby případně stačili i posnídat také hoteloví hosté, protože hotely tam snídaně před 7. hodinou nenabízejí. Navíc mám dojem, že v Opčině ani autobus nahrazující dřívější tramvaj z Terstu až přímo k nádraží nejezdí a od tramvajové vozovny (= konce původní TT) je to asi čtvrthodinka pěšky. Pro jednodenní výlety ze Slovinska do Rijeky ale takový vlak… Číst vice »
Vy jste tam nikdy nebyl viďte. Dřív budete z města městskou na vlaku ve Villa Opicina než jet k nádraží a pak tu dlouhou štreku vlakem na okolo… Ve Slovinsku to je takový docela chudý kraj s nepříliš velkými městečky. Akorát tak na výlety pro Italy a zejména turisty z okolí Terstu. 😉
Myslíte cesta přes dva státy a do pohraniční stanice třetího, protože dále vlak nesplňuje podmínky?
Na tomto odkazu si můžete přečíst, jak si Slovinci se spojením do Itálie nabili „pusinku: https://www.k-report.net/clanky/slovinske-pendolinni-embryo/
Díval jsem se na jízdní řády a doteď lublaň – Benátky jezdí jen autobus. Do terstu 2 páry os vlaků a pár autobusů. A doteď jsou slovinská pendolina v jízdním řádu pomalejší než v době kdy začínala.