Letecké společnosti Letectví

Napětí kolem návratu 737 MAX. Šéf FAA mluví o tlaku, piloti Southwest o hamižnosti Boeingu

Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines

Šéf amerického úřadu civilního letectví FAA Stephen Dickson rozeslal svým podřízeným video, v kterém je vyzývá, aby ustáli enormní tlak od Boeingu na opětovné povolení provozu letadel 737 MAX.

Video zveřejnil jen pár dní poté, co Boeing přišel se sebevědomým prohlášením o brzkém návratu těchto letounů do provozu. Proti rychlému návratu letadel zpět do provozu jsou i piloti Southwest Airlines, jednoho z největších zákazníků Boeingu. V ostrém dopisu obvinili Boeing z arogance, ignorance a hamižnosti.

„Vím, že je hodně velký tlak vrátit letadlo rychle do provozu. Ale chci, abyste věděli, že opravdu chci, abyste nepospíchali a zaměřili se čistě na bezpečnost,“ uvedl Dickson.

Podle listu New York Times poslal Dickson dopis šéfovi letecké bezpečnosti FAA Ali Bahramimu, v které mu vyjadřuje podporu v jeho postupu opětovné certifikace.

Boeing  tlačí na co nejbližší návrat letadel do provozu: výroba letadel běží, stovky jsou odstavených a čím delší bude odstávka i těch již dříve dodaných, tím vyšší kompenzace bude muset platit aerolinkám. Podle zdrojů New York Times šéf Boeingu Dennis Muilenburg požádal Dicksona, zda by mohly být již vyrobená letadla předána aerolinkám ještě před tím, než získají opět povolení létat.

Proti Boeingu se postavili i piloti jednoho z jeho největších zákazníků: Southwest Airlines. Odborové sdružení pilotů SWAPA v ostrém prohlášení kritizovali Boeing, že se snaží uspíšit návrat letadel do provozu na úkor bezpečnosti.

Vztahy pilotů Southwest a Boeingu jsou vyhrocené. Piloti zažalovali Boeing za ušlou mzdu kvůli tomu, že létají méně hodin.
Šéf SWAPA Jon Weaks se současně ohradil i proti hrozbám Boeingu, že výrobu letadel 737 MAX zcela zastaví. „Zní to jako další taktika urychlit návrat letadla do provozu,“ dodal Weaks.  „Kombinace arogance, ignorance a hamižnosti by měla a bude strašit Boeing navěky,“ uvedl v prohlášení. .

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Já tedy nevím, je mi jasné, že tlaky budou různé, ale zrovna tohle téma mi přijde jako čisté mediální přihřívání si polévky všech jmenovaných stran, bez nejmenšího vlivu na skutečný průběh certifikace na pozadí. Koneckonců nedávná citace EASA naznačuje, že mají v podstatě hotovo. Šéf FAA chce ukázat, že je dobrý a pozorný šéf (a to před tím vyla nějaká chyba), odbory jsou odbory, to ani nemá cenu komentovat, tam jsou velká prohlášení „nutná“, navíc pokud SWAPA vyhraje žalobu za „zkrácené hodiny“, tak je pro ně každý den, kdy Maxy stojí ma zemi ziskový (narozdíl od aerlinek samotných). Nemyslím si,… Číst vice »

pzag

Jistěže Boeing je chce vrátit do vzduchu, on se zase někdo diví? A FAA certifikuje nebo jako správný úřad nic nedělá, úmyslně to zdržuje a vydává to za důkladnou práci?

Pája

A ono se jako nic nestalo? Pár set mrtvých, no to je keců okolo….

pzag

A jak to souvisí s tím, co jsem napsal? Jo aha, nijak…

Pája

Pokud jste nechápavý, tak to souvisí jednoznačně s faktem, že FAA v dané situaci už nepůjde Boeingu na ruku, s tím je konec. U Boeingu mohou tak leda šoupat podrážkami.

pzag

To není o tom, jít na ruku. To je o tom, že státní úředník na práci ani nesáhne, takže nic špatného nebo nebezpečného stejně neodhalí, ale tu dobu, kterou to bude celé trvat vydává za důkladnost. Reálně nechá papír půl roku ležet na stole a poslední den na to dá razítko, aniž by se podíval na co. Ale trvalo to půl roku, tak se to bude vydávat za důkladnost.

Bemda

Ty jsi velky myslitel, vid!

pzag

Takže každý státní úředník je největší pracant na světě a nikdy by se nenechal zkorumpovat a práci si ještě bere domů, že jo. V FAA v práci chrápou, nohy na stole a prostě nechávají Boeing vařit ve vlastní šťávě, těm o nic jiného nejde. Ještě to vydávají za důkladnost a všichni jim to žerou…

Bemda

Jde o to, ze navrat za kazdou cenu! Boeing se chova jak dobytek, ale to je v techto kruzich normalni! Hlupaci tomu jeste fandi!

pzag

Jak za každou cenu? A jak se chová FAA? Opravdu něco dělají? Tu jistotu bych chtěl mít.

Jimbo Jones

Nadřízený posílá skrz veřejný prostor video podřízenému? Jako vážně? Co to je za móresy? (Asi jak tu píše někdo níže: „Schválně zdržujte, klidně 10 let, jen ať si to pamatují“…)
No odboráři… to je asi jako když se OSŽ vyjadřuje k české železnici.

Taran

FAA ma nejvetsi maslo na hlave. Zlodej krici , chytte zlodeje !

Y.K.

Tomu se říká PR. Teď právě vyrábí image neoblomné autority. 🙂

Taran

Odborové sdružení pilotů SWAPA to prehani. Jelikoz bezi zaloba na Boeing tak cim dyl bude Max na zemi , tim vic piloti SW vysoudi prachu a to uplne bez prace. Hamzivost pilotu SW nema hranic !

vitapb

Tak to je mazec. V době, kdy je důvěra k boeingu na nule se objeví toto 😀 Pomalu začínám věřit těm, kdo říkají že se baumaxy nikdy nevrátí do vzduchu..

johny

Král je nahý, všichni to instiktivně tuší, ale nikdo to nepřizná. MAXy už nevzlétnou. To je podobné, jako když Kalousek v roce 2008 říkal, že žádná ekonomická krize nepřijde…

Jimbo Jones

Tak to je kvalitní argumentace na úrovni IV. cenové. Neodkopáváte se z toho Kalouska ve spánku?

johny

Ve veřejném prostoru občas vznikají situace, že něco se nesmí veřejně přiznat. To, že přijde ekonomická krize, jsme před jedenácti lety všichni tak nějak tušili, ale ani tohle kolektivní vědomí veřejnému představiteli neumožňuje to veřejně přiznat. Zkrátka proto, že by mu ta krizová situace byla mediálně ještě o to více přišita. Kalouska mám rád, ale neznamená to, že mu 100% uvěřím každému slovu co řekne a neuchovám si svůj kritický názor. Nevím, kdy je tohle více aktuálnější než 17.11. No a přesně v tomhle je ta situace podobná: buď se ty MAXy neschválí nikdy, anebo to bude někdy v budoucnu,… Číst vice »

Jimbo Jones

Mně hlavně není jasné, jak (krom nějaké vaší frustrace) souvisí Kalousek s Boeingem. Samozřejmě, že MAXy zase vzlétnou, je to prakticky softwarová úprava + maximálně přidání druhého čidla (což ovšem nezabrání Lion Air namontovat i to bez otestování 🙁 ). Problém je teď akorát v tom, že FAA je nasraná z toho, jak ji Boeing nechtěně svlékl donaha a ukázal její nekompetentnost, tak se mstí (nejspíš vědomě zdržuje a když se Boeing proti tomu ozval, tak začala vykřikovat o nátlaku – v normální firmě by si šéf pozval podřízeného a vyjádřil mu podporu interně, ne že mu bude posílat veřejně… Číst vice »

Jen tak

tak schvalne … o co se vsadime ? 😀

johny

Nejste doufám z Boeingu? 😀

IGCT

Člověk by řekl, že se Boeing poučí ze svých chyb….chyba lávky…

Jimbo Jones

Nadřízený posílá skrz veřejný prostor video podřízenému? Jako vážně? Co to je za móresy? (Asi jak tu píše někdo níže: „Schválně zdržujte, klidně 10 let, jen ať si to pamatují“…)
No odboráři… to je asi jako když se OSŽ vyjadřuje k české železnici.

Pája

Tak, tak. Arogance, ignorance a hamižnost. To jsou přesně ty základní atributy firmy Boeing, které je dostaly tam, kde jsou teď. Před hromadu trosek, stovky rodiny pozůstalých a před soudy za miliardy. A jediné co je vrcholně zajímá, je protlačit ten nepovedený stroj znovu do vzduchu…..

Jimbo Jones

Tak ono jde především o „hamižnost“ aerolinek (díky níž létáte za ceny, za které létáte), protože jinak by se na MAX musely dělat nové typovky a to by stálo obrovský balík peněz… K tomu ojebávání výcviku a zpětnovazebních reportů (Lion Air, ale třeba i ty Southwest), ale o tom se taky nemluví.

Vitapb

Co to je za nesmysl? Výrobce přeci nesmí ošidit bezpečnost na úkor ceny.. prostě je to nedodělek způsobený náskokem Airbusu a neschopností a hamižností Boeingu..

Jimbo Jones

Co je to za nesmysl – jestliže výrobce ošidil bezpečnost na úkor ceny, tak proč mu to Federal Aviation Administration certifikovala jako typovou úpravu a ne jako zcela nový typ letadla? Anebo je to celé složitější, než se to zobrazuje ve vašem jednoduchém světě?

Pája

Fakt tučný argument. Tak on ten nevinný výrobce ošidil co mohl, převzal od FAA pravomoci si certifikovat co se mu zachce a když to skončilo haldou mrtvých, tak na vině je FAA? Nebuďte směšný.

Jimbo Jones

Převzal od FAA pravomoci nebo mu je FAA předala?

Pája

To je přece úplně jedno! Odpovědnost převzal Boeing a před soudy se jí nemůže zbavit.

Jimbo Jones

Vám to možná jedno je, ale systémově je to velký rozdíl. Nejde o zbavování se odpovědnosti, ale o to, že „nezávislá“ a odborně „erudovaná“ agentura kašlala na to, co měla nezávisle a erudovaně dělat, a načapaná v nedbalkách se teď tváří jako oběť, přitom je spolupodílníkem. Boeing by si sotva cokoli převzal, kdyby mu to nedala.

Jan

Boeing je nepoučitelnej… Ať to FAA certifikuje pěkně pomalu a pečlivě, o kdyby to mělo trvat 10 let! A pak to samé a nezávisle na FAA ještě pěkně pomalu a pečlivě i v Evropě!

Jimbo Jones

FAA se ukázala jako totálně neschopná a nedůvěryhodná organizace a místo aby ji rozprášili a sestavili znova na druhém konci USA, tak se stylizuje do role oběti Boeingu…

Jimbo Jones

FAA se ukázala jako totálně neschopná a nedůvěryhodná organizace a místo aby ji rozprášili a sestavili znova na druhém konci USA, tak se stylizuje do role oběti Boeingu…