Námořní doprava zboží do ČR skokově zdražuje, kapacit je nedostatek

Kontejnerová loď v Suezském průplavu. By Daniel Csörföly - Photos taken by Daniel Csörföly, Budapest, Hungary, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1899147Kontejnerová loď v Suezském průplavu. By Daniel Csörföly - Photos taken by Daniel Csörföly, Budapest, Hungary, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1899147

Ceny v námořní dopravě už atakují cenu, za jakou by se dal přepravovat kontejner po silnici.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gejza

Za mě ideální stimul pro přesun smysluplné výroby zpět do Evropy.

Jan

To se ale lidi budou muset uskromnit a zvyknout, že budou platit za zboží násobné ceny. Chceme západní platy, ale zboží za východní ceny, to jsou prostě protichůdné požadavky.

Kebab

Vždyť spousta zboží i služeb je na západě i v absolutních číslech a při jejich platech levnější, než u nás.

Jaaaa

Aspoň nebude tolik plýtvání.

Gejza

Tak východní ceny zrovna v důsledku růstu přepravních nákladů jdou nahoru. Právě že se ve finále můžou potkat se západními platy (alespoň v určitých segmentech). Pokud se tedy ceny přepravy rychle nevrátí k výchozí hladině. Druhou věcí je, že problémy s přepravou / COVIDEM nahlodávají just-in-time dodávky z východu (čipy do aut, komponenty na jízdní kola, apod.). To může být také stimulem pro umístění výrob některých vstupů pro evropské finální producenty do Evropy. Třeba továrny na čipy už se v Evropě otevírají / připravují. Druhá věc je, že řada značkového zboží se stále prodává za západní ceny, ale majitelé značek… Číst vice »

Jura

Jenze to je nutne zrusit green deal a cely environmentalismus. Jednoduse: zrusit EU.

Jméno

Dovolil bych si cenové údaje upřesnit podle vlastní zkušenosti. Kontejner 40HC stál po moři Čína-ČR před covidem kolem 2500USD. Během covidu se doprava prakticky zastavila, tedy vloni touto dobou nic moc nejezdilo a tudíž ani cena nebyla zřejmá, následně od loňského podzimu ceny pomalu rostly, zpočátku na dvojnásobek kolem 5500USD, letos na jaře kolem 8000USD a dnes aktuálně jsou kolem 11000USD. V článku tvrzených 20000USD jsem nezaznamenal, možná to je přání dopravců ? Rovněž pár slov k tomu, proč vozíme věci přes půl světa. Je to pochopitelně kvůli ceně, hotové zboží z Asie je za cenu, za kterou zde v… Číst vice »

kakov

za 4. Kolbenka nemusí nutně pracovat od 6:00, tudíž to vstávání není tak jisté

Jaaaa

Vzhledem k sílícím turbulencím způsobeným změnou klimatu bezpečnost a spolehlivost dálkové dopravy stejně bude postupně klesat.

Čím dřív začneme pracovat u nás v Evropě, tím líp. Ostatně dělníků už není při výrobě spotřebního zboží potřeba zdaleka tolik, jak dříve.

J.D.

S druhou půlkou docela nesouhlasím, některé věci jsou vysloveně dojmologie. Neberete v potaz možnosti automatizace a její přidané hodnoty. Už dnes se díky tomu spousta výroby přesunula zpět do evropy a v konečném důsledku vyrábí za podobné peníze jako v asii. A to vůbec nevíme, jak moc vše ovlivní vývoj v 3d tisku, robotika ve skladech a vůbec automatizace těchto dříve těžkopádných procesů. Vůbec nechápu, proč by fabriky musely začínat směnu v 6 ráno, na to je nějaký přírodní zákon? A proč by nešly do evropy vozit suroviny ze světa, ale jdou jen výrobky? Svět se prostě může proměnit… jestli… Číst vice »

Jméno

Čína automatizuje také a řadu strojů si udělají na pohled fórově, ale funkčně a bez někdy byrokratických ohledů na BOZP apod., takže ve výsledku řádově levněji. Dobře to bylo vidět na rouškách, stroje na roušky, vloni se jim říkalo tiskárny na peníze, uměli efektivně vyrobit jen v Číně. Kde je ta evropská automatizace a „spousta“ přesunuté výroby ? Dodnes jsou české roušky dražší než asijský dovoz, přestože je u nás i tam vyrábějí stroje. Řada odvětví je už nyní bezmála kompletně v Asii, např. loďařský průmysl, v Evropě prakticky žádný není a přesun do Evropy je nereálný, tam ani automatizace… Číst vice »

Zyx

Zacatek v 6 h je prirodni zakon – rika se mu rotace Zeme a stridani dne a noci.

Pochopte, ze I v dohledne dobe v automatizovanem provozu jsou treba lide a ze tento provoz kvuli vysoky fixnim nakladum je treba provozovat min na 2 smeny ktere je kvuli lidem treba co nejvhodneji dostat do denni doby.

Je smutne, ze nam vyrustaji generace ktere si mysli, ze potraviny rostou na e-shopu nebo v skladu za Globusem.

Jiří Kocurek

Jedna veselejší: Minulý pátek zadokovala v Rotterdamu Ever Given.

Raddie

Nějak se nám ta globalizace vymkla z kloubů.

Jiří Kocurek

Opačný extrém byl Velký skok pod taktovkou Mao Ce Tunga. Podle něj musela být každá komunita soběstačná ve všem.

Jedna lidová:
Na horách sejou hrách,
na dolině čočku

Nedá se všechno získat na každém místě. Na Valašsku chybí sůl, přímo ten minerál, halit, ten tam není k nalezení. Sůl se tam musí dovážet…

Pája

Sůl netřeba. Místo soli – koření /Byl jednou jeden král…

Jiří Kocurek

Struma, obecně vole. Název nemoci, způsobené nedostatekem jódu. Jód je pro lidské tělo nezbytný, přidává se proto do soli.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Struma_(medic%C3%ADna)

Frantisek

Tak to by šel přidat i do koření, ne? 🙂 Ale vážně, hodně věcí se přepravuje jen proto, že je to tak zvýhodněné. Přepravují se věci, které nejsou žádnými místními specialitami. Jen se využívá rozdílné životní úrovně a zdánlivě levného spalování fosilních paliv.

Modré zábradlí

Například?

_Pavel_

Čínský česnek

Jiří Kocurek

Například Suez zvýhodňuje dopravu. Přispívá loďařům na palivo, místo aby vybíral poplatky. Protože nějaký velilikánský hybatel to tak nařídil na světě. A to proto, že velilikánský hybatel nemá rád vláčky motoráčky. Jen ropu.

Tom Matoo

Zajímavé je, že poplatky za Suez jsou jeden z hlavních příjmů Egypta, to pak moc nepasuje na Vaše tvrzení, že lodím za průjezd ještě platí. A kdyby jako neplatili tak co? Rejdaři raději budou plout okolo Afriky?
Pokud to byl pokus o žert, tak jsem to nepochopil..

Jiří Kocurek

Hmm, proč teda v ČR stavět fabriku, když se může postavit v bohatším státě a tady v ČR zbude jenom nezaměstnanost, kterou by ta fabrika snížila.

Ona ta přeprava zboží docela dost vyrovnává životní úroveň. Ráčili si všimnout růstu mezd v Číně za posledních 20 roků. Mzdy tam vzrostly neskutečně.

kakov

ten příklad se selí není moc ideální, Vaše myšlenky zavánějí typickým českým pankejtismem, buď budeme dovážet vše nebo naprosto nic,

co na to zdravý rozum

Jaaaa

Ale nějaká lokalizace výroby, to ne. 🙂

Gwann

ale tak to dopadne. jen to nepůjde hned a snadno. věřím tomu, že si VW a jiní ty problémy zapamatují. a bud skončí just in time nebo spíš se bude více vyrábět jinde než na druhé straně glóbu.

taky renesanci zemědělství v anglii i evropě obecně přinesly obě světové války…

Jiří Kocurek

Skončí just in time. Just in time značně snižuje potřebu skladovacích prostor. Firma nemusí mít zásobu na několik týdnů produkce, stačí na pár dní. Větší zásoba automaticky znamená větší sklady.
Tak si dávejte pozor, nad čím se radujete, možná si přejete něco, co v důsledku nechcete, ale dostantene.

Gwann

jenže just in time…může taky znamenat min kamionů. bo to zvládne převézt s přesností dodání +/- týden i vlak 🙂

Jiří Kocurek

Takže si fabrika pořídí vlečku, po které pojede 2x do roka vlak do obří skladovací haly.

Nepojede. Tohle by bylo tak drahé, že fabrika zkrachuje, trh zaplní levnější konkurence z číny.

Frantisek

Jasně, protože každý musí přepravovat výhradně vlastní vlak, že. Logika jako řemen. Holt máme toho betonu pořád ještě v krajině málo…

Jiří Kocurek

Plánované hospodářství a železniční povinnost jsme tady měli. Pamatuju, když to krachovalo. I tu inflaci s tím spojenou.

bkv

Chápeš vůbec, že ten vlastní vlak vezoucí díly přímo do výroby chceš nahradit společným vlakem, který poveze díly do obrovského skladu z kterého postupně půjdou do výroby? Evidentně ti velké skladovací haly nevadí…

Simi

Jo a jak ten trh zaplní když už teď je problém to sem vůbec dovézt. Mimo jiné některým firmám to smysl dává a to i s tou vlečkou. Například vlečka z kyselky Karlovarských minerálních vod. Vozí tam matonku a magnesii.

Jiří Kocurek

Doveze to… letecky? Necháme tedy malé a střední firmy zkrachovat, protože v jejich objemu se vlak nevyplatí – vyprodukují toho půl vagonu měsíčně. Vydá to na 1 letecký kontejner z Číny týdně.

Poudy

Jenže tam u Prostějova to bylo o tom vysekat z původní vlečky nálety a trošku to tam popucovat, tuhle práci tam dělal přesně jeden týpek na brigádu přes léto, osobně sem ho tam při výletě na kole potkal a pobavil sem se s ním. To úplně není něco jako sehnat pozemky a postavit novou vlečku bůhví odkud..

Tomas

ach ti internetovi ekonomove.

neumi to secust 1+1, ale chytri jsou jak radio

Gwann

nejdražší je stojící výrobní linka.

Poudy

Mňo, ale máte představu kolik palet od dodavatelů spotřebuje například taková Škoda Mladá Boleslav? Já teda ne ale nějakým laickým odhadem si dovolím říct že to co stojí na levé straně dálnice směrem od Prahy by muselo vyrůst i na té pravé jako sklady. To samé u všech jejích dodavatelů, to samé u všech výrobců čehokoliv a všech jejích dodavatelů.. to mi panečku v hrubých představách dává celkem slušné číslo v záboru orné půdy a její přeměně na další sklady. Zaměstnanost bych neřešil, v tomto ohledu by to byla výzva postavit se čelem k automatizovaným skladům, ale toho prostoru..

Frantisek

Nikoli, jen přenáší zásoby ze skladů do dopravy, včetně vyvolaných nákladů i třetím stranám.

Sporak

no fajn a když se přenesou zpátky do skladů (které bude nejspíš potřeba postavit), to nebude mít náklady i pro třetí strany?

bkv

Jasně, takže ty zásoby stejně musí to té továrny dovézt. Jen díky tobě ne přímo do výroby, ale do obrovského skladu.

Tomas

mas. vubec predstavu, alespon elementarni, o tom, kolik takova automobilova fabrika pozrebuje dodavek, a ze tam nic jineho, nez jist in time nejde?

nebo snsd chces mit po evrope skladovy arealy velikosti orahy?

Frantisek

Hehe, hra na „just in time“. Ty skladovací plochy už jsou, ve formě překladišť, odpočívek pro kamionisty atd. Nebo si myslíte, že je reálné provádět většinu přeprav přesně na minuty? Ty marné jízdy pro neuskutečnění vykládky či nakládky v takových zhůvěřilých provozech se všemi negativy pro okolí jsou asi také nic…

Tomas

na minuty samozrejme ne, ale je rozdil miít uskladneno na par dnu …. a pak treba na mesic (v predstave toho experta)

Gwann

tak nemají uskladneno. proto třeba 3 měsíce budou stát. a to se vyplatí…že…

Jiří Kocurek

Víte jak obrovský skald by to byl pro Škodovku, kdyby měla mít vyskladováno na 3 měsífce výroby?
A subdodavatelé na 3 měsíce expedice? Fabrika nemá vlastní sklárnu.

Skončí to tak, že budou plné sklady zboží, které nikdo nechce, zato bude nedostatek jiného. Protože se musí vyprodat 3 měsíce produkce. Jenže ty 3 měsíce produkce už nemusejí odpovídat novým normám. Takže do stoupy s tím.

Jiří Kocurek

Zkusím nejjednodušší příklad: Objednáno 20 trolejbusů.
Po 3 měsících postupné výroby vyskladováno na betonové ploše ve fabrice, aby se ušetřily silnice. Mezitím stále jezdí ty staré.
Když přijede vlak, tak bude potřeba betonová plocha u nádraží, kam by se vyskladovaly.

Narozdíl od expedice do tří dnů od výroby potřebujete navíc 2 velké betonové plochy. A ta silnice nezmizela.

Jiří Kocurek

A když to pojede o 2 týdny dřív a o 2 týdny později se bude expedovat, tak nebude potřeba tolik dopravních prostředků pro stejný objem zboží?

Z vlaku se to překládat nemusí, takže není potřeba zastřešené překladiště? Protože koncový zákazník si toho musí objednat vagón nebo nic?

Kubrt

Probíhá, jen to není hned tak vidět a netrvá to pár měsíců.

Tomas

fabriku nepostavis za tyden.

a … i kdybys ji postavil, delat tam bude kdo?

Sporak

a už vidím jak si tady zase budeme otvírat železárny, chemičky a vůbec všechno nehezké co jsme outsourcovali z našeho dohledu

Jiří Kocurek

Co? Deza tam furt je…

Frantisek

Jasně, my tu budeme vším plýtvat, protože cenu zaplatí jinde, a ještě ukazovat na země, kde to pro nás vyrábějí, jak jsou špinavé a zaostalé. Vskutku geniálně pokrytecké.

Sporak

welcome to EU

Jaaa

To je výsledek vaší „potřeby“ mít každých 5 let nový auto. Jako by nestačilo 15.

ABC

Tak určitě. A to že se do stále většího počtu míst s 15 let starým autem už nedostanete či jsou vyháněna z emisí, to je asi taky chyba zpovykaných uživatelů, že.

ABC

Tak určitě. A to že se do stále většího počtu míst s 15 let starým autem už nedostanete či jsou vyháněna z emisí, to je asi taky chyba zpovykaných uživatelů, že

Simi

Jenže to nejsou jen auta, to je v podstatě všechno. Vezměte si jednoduché věci. V kuchyni vařím v několika hrncích které kupovala přítele prateta v 30 letech to samé nábytek na chalupě ten v stejné době také kupovala ona. Vydrželo by dnešní zboží takovou dobu? Odpovím si sama, ani omylem vše přestává fungovat těsně po záruční době, protože kvalita přímo úměrná ceně, ale hlavně kvalitě výroby v číně. O pořádně udělanou věc dnes nezavadíte. Takže vyrábíme, aby jsme více spotřebovali a spotřebováváme, aby jsme více vyráběli.

Jiří Kocurek

To jsem si takhle nechal ušít boty na míru, hlásí Sam Elánius po svatbě. Nuž za ty roky, co je nosím zjišťuju, že boty za 4 zlaté vydrží 10 let. Zatímco boty za 1 zlatý vydržely rok. Ale něměl jsem tehdy 4 zlaté na boty.

Botová teorie Sama Elánia. Hlavně nakupujte levně, neznačnové, protože je to levně. A přesvědčujte sami sebe, že to dražší – určené pro profi užití je stejný šunt.

Jan

Chtěl bych vidět pohodlné boty dnešního standardu, které vydrží 10 let ve všem počasí a v různém terénu. Aby se mi ty opravy časem neprodražily.

Jiří Kocurek

Jinak otec má vrtačku ze 70. let. Vrtačka stále funguje. Používá ji tak 30 hodin ročně. To udělá 1500 hodin za 50 roků.
Vrtačka ve fabrice se používá 30 hodin týdně. To udělá 1500 hodin za rok. Vrtačka ve fabrice vydržela 3 roky.

Která vrtačka vydržela větší zatížení?

Odpověd: U té tátovy budeme muset 100 roků počkat až naběhá ty samé hodiny.

bkv

A co oblečení, taky používáš po pratetě?

Jiří Kocurek

Průměrný věk osbního auta v ČR je více než 15 roků.

Kdyby si každý kupoval nové auto co 5 roků, jak tady podsouváte, byl by průměr kolik?
a) 5 roků
b) 2,5 roku

PS: Plech z auta se recykluje, na to není potřeba železárna, ta vyrábí surové železo.

Jan Sova

Jsem včera v Olomouci jel kolem šroťáku. Pomačkaná kostka plechu a uvnitř byly normálně gumy, plasty. Takže až to dají do hutě, to shoří a šup s tím do komína.

bkv

To je výsledek vaší „potřeby“ mít za den
4 jídla. Jako by nestačilo 1.

Jaaaa

Pokud někdo cíleně odmítá rozlišit fyziologické potřeby od ekonomických, jako třeba jídlo, nemá cenu se s ním dál bavit.

Kebab

Mně by klidně stačilo nové auto každých 25 let i více. To ale zase přijdete s tím, že tak staré auto, byť v perfektním stavu, je údajně neekologické a nebezpečné a začnete z jedné strany zakazovat autu vjezd do určitých oblastí a z druhé přemýšlet o dodatečném zdanění. A to zpravidla především podle stáří a objemu motoru, což dopadne právě na stará auta. Navíc kvůli regulacím jsou nová auta tak složitá a plná elektroniky, že těch vašich 15 let ani nevydrží, takže se musí měnit častěji už z podstaty, o protlačovaných elektromobilech nemluvě.

Jaaaa

U elektromobilů vám tahle starost odpadne. 🙂

J.K.

No jistě, kde chcete rozjet nové konkurenceschopné ocelárny, chemičku, textilku?

plp

Jednu fungující a konkurence schopnou textilku mám za barákem. Momentálně řeší, že pomalu nemají z čeho vyrábět. Bavlna se u nás nepěstuje.

Kebab

A konopí jsme zakázali, protože je to přece fuj droga.

Jaaa

Technické konopí se pěstuje furt…

Jan

Akorát nesmí být příznivé počasí jinak jim to vyroste s nelegálním podílem THC.

Jan Sova

pěstuje, ale Levisky se z něho už 50 let nedělají…

Jiří Kocurek

Blbost, normálně se pěstuje. 417 hektarů v roce 2020

https://www.kurzy.cz/zpravy/550795-09-07-2020-osevni-plochy-v-jihomoravskem-kraji-k-31-5-2020/

Jenom tedy nevím, jestli se z toho dají dělat jemnější tkaniny než hrubý pytel na brambory.

Avanti

Co prosím? 😃