Namontujte ji kdekoliv. Podmínky doklimatizování tramvají 15T se změnily, běží nový tendr
Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan Sůra
                            
Zakázka se týká 123 tramvají 15T z první série.

Zakázka se týká 123 tramvají 15T z první série.
Myslím že to vyhraje škodovka, protože jakýkoliv jiný dodavatel by musel každou tramvaj poslat do škodovky, aby ji předělali software. Což je hromada peněz pro každého kdo se přihlásí, zatímco škodovka si udělá svoji zástavbu a nahraje nový software.
Je to jen můj tip, netvrdím že to tak 100 pro musí dopadnout.
Ne nutně, pokud se nepletu, tak integrace s řídícím systémem již součástí tohoto tendru (na rozdíl od prvního) není. V praxi si tedy lze představit i vyřazení původního systému ventilace (což lze v krajním případě provést i nahrazením senzorů nějakým Arduinem vysílajícím „falešné“ signály) a doplněním samostatného ovládacího panelu pro klimu.
Pokud dnes jde sehnat doinstalování klimatizace za podobnou částku jako v roce 2018, tak je vidět jak to bylo tehdy předražené. Za těch 7 let činí kumulovaná inflace nějakých 50%, tedy 400 milionů tehdy by mělo hodnotu 600 milionů dnes.
Ještě to vysoutěženo není, 400 mega je odhad…
A co si budeme povídat, pokud by se ty vozy měly někam skutečně převážet, i těch 600 mega bude málo.
2 miliony Kč za převoz 1 tramvaje tam a zpátky? Nepřehánějte.
To je otázka, některé věci prostě nezdražují plně v trendu inflace, respektive výsledná hodnota inflace obsahuje i věci či služby které zlevnily. Určitě zdražila práce jako nákladová položka. ..
Nechvalte dne pred vecerem, jeste se nevi, za kolik to bude…
Furt nechápu, že to ten škůdce Bém objednal bez klimatizace… Snad to nakonec dopadne úspěšně.
On ty tramvaje objednával přímo Bém? Jinak je paradox že za toho škůdce se v Praze stavilo asi nejvíc. Samozřejmě nebudu hodnotit za jakou cenu
Ano, byla to akce přímo Kolibříka…
Těžký soudit dnešní optikou, za těch 20 let se toho změnilo, tehdy se tvrdě platilo i za klimu v autě, město vyždímaný po povodni, jasně že je to opruz, ale nebyl bych tak příkrý.
Klímy byly v tramvajích tehda standard v zahraničí. Jen u nás se na ni dívaly DP skrz prsty
no nevím, několika tramvajemi jsem v té době jel ve Vídni, Grenoblu, Amsterdamu atd a že by byly klimatizované ve standardu si tedy rozhodně nepamatuji…
Tak on asi úplně tramvajema moc nejezdil, takže tu hodnotu v tom moc neviděl. Pokud chceme od politiků kvalitní veřejnou dopravu, nejde to očekávat od takových, co všude jezdí jen autem.
Ono by stačilo alespoň adekvátní větrání. V T3 je na rozdíl od 15T i ve vedrech přijatelně. A naopak v autobusech SOR je klimatizace těžce poddimenzovaná.
ne, opravdu v T3 není ve vedrech nepřijatně!
Trochu bych to poupravil: když jste v T3 na správném místě, máte šanci strčit hlavu do okna tak, aby to bylo trošku snesitelnější. Za „adekvátní“ bych to ve vedrech fakt neoznačil.
I kdyby jezdil, v našich končinách se velice pevně drží určité dopravácké mýty a legendy.
Třeba se dlouhé roky věřilo, že sunuté vlaky jsou náchylné na vykolejení, a tak i když v zahraničí se pushpullovalo horem-dolem, tady to bylo tabu dlouho.
No a stejně tak se donedávna věřilo, že klima v MHD je zbytečná, protože otevřením dveří se všechen chladný vzduch vyvětrá ven. Sice to opět nebylo ničím podložené, ale najdou se lidé, co vám toto budou tvrdit do dneška – realitě navzdory.
Protože často politici vidí cestující hůř jako odpadky, no a jak známo odpad nepotřebuje žádný komfort. Ono stačí úplně že spousta zastávek je jen lidově řečeno „zapíchnutý kůl“ a toť vše, zatímco třeba i ten pes nebo dokonce popelnicové stání má „boudu“ ale dát cestujícím na každou zastávku „boudu“ to nikoho nenapadne, holt zřejmě e některých cestující „sockou“ není člověk.
Tak pan primátor jako čelní představitel ODS jistě tušil, že každý slušný, pravicově-konzervativně orientovaný občan se po Praze pohybuje výhradně v novém BMW a nějaká tramvaj ho zajímá maximálně v tom rozsahu, jestli by z ní na to BMW mohla kápnout nějaká provize.
To je prakticky neoficiální popis volebního programu.
Ještě doklimatizovat všechny 13T a 14T
Ne že bych si touto aspirací nesouhlasil, ale nemyslím si že Praha bude chtít platit klimatizace do Brněnských 13T 😀
Myšleno obecně, ale uznejte že Brno by bylo rádo kdyby mu to Praha proplatila 😀
Já bych to podpořil ze svých daní už jen jako trolling, pod podmínkou, že každá doklimatizovaná šalina bude v barvách PID s obrovským pražským erbem.
Nikoliv doklimatizovat, ale rovnou zlikvidovat.
To je tuším nereálné, neboť nápravové tlaky porschet už jsou teď na maximu, a nic těžšího už to nesnese.
14T jen prodat někam daleko.
Má to ještě smysl? Tato vozidla byla vyráběna mezi 2009 až 2015. Ročně se má upravit 20 vozidel. Dokončeno bude někdy 3031-32. Plánovaná životnost vozidel je 30 let. Asi budou sloužit o něco déle, ale nesmrtelné jako T3 nejsou.
Pokud se půjde od nejstarších, tak se instaluje do 15-17 let starých tramvají. Pokud by začali od nejnovějších, tak budou poslední úpravy na tramvajích starých 23 let.
Během pěti let sto dalších klimatizovaných vozů, to nezní tak špatně.
Ano má to smysl, za pár milionů na kus bude klimatizovaná tramvaj v provozu minimálně 20 let.. když si vezmeme, že jedna 52T stojí 83 milionů, tak je za těch pár mega přínos pro cestující obrovský. A snad se shodneme, že je cestující na prvním místě. Hlavně bude ukončena ta ostuda, kdy člověk v létě vleze do moderní a „zánovní“ (v porovnání s T3) tramvaje a během jízdy chcípne vedrem a je mokrý až na zadku
Má to smysl. Pražská městská doprava má dva základní problémy. V létě je uvnitř 60 stupňů (nepřeháním) a je to opravdu nepříjemné. V zimě tam smrdí bezdomovci. Spousta lidí jezdí po Praze autem právě z těchto dvou důvodů. Když alespoň jeden zmízí, tak jedině dobře.
V létě to smrdí zpocenými bezdomovci, jinak souhlas.
Určitě to má smysl. Plánovanou životnost lze prodloužit o dlouhé roky, desetiletí prováděním různých oprav a repasí. KT8 také v Praze papírově už dekádu přesluhují a pravděpodobně další dekádu ještě ,,přesluhovat“ budou. Já si osobně myslím, že se padesáti let dožijou úplně v pohodě. 🙂
Ani jiné velké tramvajové provozy nevyřazují tramvaje po vypršení plánované životnosti a strojům životnost prodlužují různými stupni oprav. Nová tramvaj není levná záležitost.
I v tom nejhorším případě se tam ta klimatizace montuje na minimálně deset sezón. To mi přijde jako výhodné.
V reálu to bude víc – v situaci, kdy nám tu jezdí KT8 i z roku 2006, s námi určitě 15T vydrží víc než 30 let. Taky se nedá říct, že by byly nějak morálně zastaralé nebo neoblíbené, 15T je pořád moderní vozidlo.
Ono taky záleží na výrobci – jestli bude pořád předražovat náhradní díly a servis, může konec přijít celkem brzo.
Přesně. K nám nic moderního nejezdí a kdykoli jedu s 15T a podobně, obdivuju třeba i jen tu akceleraci do kopce a přitom stabilitu. Tohle bude ještě dlouho na špici.
No, na druhou stranu, dnes jsem se poprvé svezl s 52T v běžném povozu, tedy ne zoufale přeplněnou a ten pokrok oproti 15T je značný.
Zlepšení to určitě je, ale už spíš takové evoluční. Vemte libovolného laika a nechte je srovnat T6 proti 15T a 15T proti 52T. V obou případech je to vývojový odstup asi 15 let, ale subjektivně jsou to úplně jiné dimenze.
No.. dávám tomu tak šanci 50/50, že se skutečně dočkáme
Nojo, teď jen kdyby se zájem o klimatické podmínky ve vozech neomezoval jen na to, že tam není vedro k padnutí, ale sledovaly se i další parametry. Tenhle víkend ve většině klimatizovaných busů a trolejbusů bylo takřka nedýchatelno se zamlženými okny a vysokou vlhkostí vzduchu, ale na klimatizaci je přeci moc vedro…
Mohu potvrdit.
V sobotu odpoledne, linka 300, nechutně přetopený interiér a vzduch žádný. Vystoupil jsem po dvaceti minutách jízdy zpocený až na… až pod zády.
Já vždycky za chladnějších deštivých dní v autobuse měl zapnuté jak topení, tak klimatizaci současně – výsledkem byl zahřátý, ale suchý interiér a podlahy a především odmlžená okna. Všechno jde, když se používá rozum.