obnoveny

Namontujte ji kdekoliv. Podmínky doklimatizování tramvají 15T se změnily, běží nový tendr

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan SůraTramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan Sůra

Zakázka se týká 123 tramvají 15T z první série.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivan_pha

A kdy bude soutěž na klimatizace ro T3?

Jarda

Myslím že to vyhraje škodovka, protože jakýkoliv jiný dodavatel by musel každou tramvaj poslat do škodovky, aby ji předělali software. Což je hromada peněz pro každého kdo se přihlásí, zatímco škodovka si udělá svoji zástavbu a nahraje nový software.
Je to jen můj tip, netvrdím že to tak 100 pro musí dopadnout.

SaulGoodman

Ne nutně, pokud se nepletu, tak integrace s řídícím systémem již součástí tohoto tendru (na rozdíl od prvního) není. V praxi si tedy lze představit i vyřazení původního systému ventilace (což lze v krajním případě provést i nahrazením senzorů nějakým Arduinem vysílajícím „falešné“ signály) a doplněním samostatného ovládacího panelu pro klimu.

Jan Tichavský

Pokud dnes jde sehnat doinstalování klimatizace za podobnou částku jako v roce 2018, tak je vidět jak to bylo tehdy předražené. Za těch 7 let činí kumulovaná inflace nějakých 50%, tedy 400 milionů tehdy by mělo hodnotu 600 milionů dnes.

Jirka

Ještě to vysoutěženo není, 400 mega je odhad…
A co si budeme povídat, pokud by se ty vozy měly někam skutečně převážet, i těch 600 mega bude málo.

N.N.

2 miliony Kč za převoz 1 tramvaje tam a zpátky? Nepřehánějte.

Frank

To je otázka, některé věci prostě nezdražují plně v trendu inflace, respektive výsledná hodnota inflace obsahuje i věci či služby které zlevnily. Určitě zdražila práce jako nákladová položka. ..

Pszoniek

Nechvalte dne pred vecerem, jeste se nevi, za kolik to bude…

Frantík

Nezapomeňte ale, že tramvaj je drážní vozidlo, a tedy na ni musíte aplikovat i inflaci drážní.

Jméno

Furt nechápu, že to ten škůdce Bém objednal bez klimatizace… Snad to nakonec dopadne úspěšně.

Azkaban

On ty tramvaje objednával přímo Bém? Jinak je paradox že za toho škůdce se v Praze stavilo asi nejvíc. Samozřejmě nebudu hodnotit za jakou cenu

Jirka

Ano, byla to akce přímo Kolibříka…

Filip Jirsák

Opravdu je důležité jenom to, kolik se toho postavilo? Není podstatné také to, co to bylo? Další věc je, že když postavíte jednu velkou stavbu, nebo 20 menších každá o velikosti 1/10 té velké, bude vidět ta velká stavba – přitom se ale v těch malých stavbách postavilo dvakrát víc.

Dejf

Těžký soudit dnešní optikou, za těch 20 let se toho změnilo, tehdy se tvrdě platilo i za klimu v autě, město vyždímaný po povodni, jasně že je to opruz, ale nebyl bych tak příkrý.

Vena

Klímy byly v tramvajích tehda standard v zahraničí. Jen u nás se na ni dívaly DP skrz prsty

frank

no nevím, několika tramvajemi jsem v té době jel ve Vídni, Grenoblu, Amsterdamu atd a že by byly klimatizované ve standardu si tedy rozhodně nepamatuji…

Jakub P

Mluvite o tom, co tehdy v tech meszech jezdilo nebo o tom, co tam nove porizovalu?

frank

čili měníte zadání na to co si pořizovali ok ? Věru nevím ale pamatuji si, že i to co bylo tehdy viditelně nejmodernější v provozu klimu nemělo …

Petr

Byl jsem v Plzni na exkurzi ve Škodovce (mohlo to být tak 2015) a kromě spousty zajímavých věcí si pamatuju taky rozhovor, proč nemají ty nové tramvaje klimatizaci. No protože ji Praha nechce. Jinak klimu chtějí všude (tehdy se hodně dodávalo na východ, do postsovětských zemí, ani tam by to bez klimy nevzaly, dokonce ani na Slovensku by se bez klimy prý nechytili).
Takže si troufám tvrdit, že klima v tramvaji je naprostý standard už mnoho let. Samozřejmě se to týká nových vozů. To, že staré a starší tramvaje jezdí neklimatizované je věc jiná.

Zdrasa

Tak on asi úplně tramvajema moc nejezdil, takže tu hodnotu v tom moc neviděl. Pokud chceme od politiků kvalitní veřejnou dopravu, nejde to očekávat od takových, co všude jezdí jen autem.

Bohouš

Ono by stačilo alespoň adekvátní větrání. V T3 je na rozdíl od 15T i ve vedrech přijatelně. A naopak v autobusech SOR je klimatizace těžce poddimenzovaná.

medvěd

ne, opravdu v T3 není ve vedrech nepřijatně!

Juraj

Trochu bych to poupravil: když jste v T3 na správném místě, máte šanci strčit hlavu do okna tak, aby to bylo trošku snesitelnější. Za „adekvátní“ bych to ve vedrech fakt neoznačil.

Jarda

je přijatelněji..ono taky se poslední léta otepluje, takže těch horkých dnů je mnohem více a ani T3 na to není vhodná, to co se před lety přežilo pár dní v roce, máte teď 3 měsíce..

Y.K.

Přijatelné u T3 (nebo KT8) bych tedy neřekl, je tam vedro na chcípnutí, ale alespoň když to jede, tak je tam průvan co trochu rozhýbe vzduch a učiní to vedro snesitelnějším. V 15T bez klimy a 14T je jen nesnesitelné vedro.

Juraj

I kdyby jezdil, v našich končinách se velice pevně drží určité dopravácké mýty a legendy.

Třeba se dlouhé roky věřilo, že sunuté vlaky jsou náchylné na vykolejení, a tak i když v zahraničí se pushpullovalo horem-dolem, tady to bylo tabu dlouho.

No a stejně tak se donedávna věřilo, že klima v MHD je zbytečná, protože otevřením dveří se všechen chladný vzduch vyvětrá ven. Sice to opět nebylo ničím podložené, ale najdou se lidé, co vám toto budou tvrdit do dneška – realitě navzdory.

Y.K.

Druhý argument býval, že to na pár dní v roce nemá cenu a stejně lidi v tramvají tráví jen pár minut, což je oboje v těžkém rozporu s realitou, přesto tomu věřili i výrobci. A také že to je plýtvání energií, zajímavé ovšem bylo, že nikdo přitom nerozporoval potřebu v zimě topit.

asdf

Nezabúdajte, že tu máme aj nejakú klimatickú zmenu.

Tento rok mal v ČR na posledné obdobie relatívne málo tropických dní (35, rovnako bolo v 2021, menej naposledy v 2013), v 90. rokoch by bol ale z tohoto pohľadu stále nadpriemerný.

K tomu (ne)rozporovaniu potreby v zime kúriť by som spomenul napr. trolejbusy 21 a 22 Tr kde sa, ak si to správne pamätám „temperovalo“ tak, aby tuším pri -6°C nemrzla na podlahe voda.

Jarda

Protože často politici vidí cestující hůř jako odpadky, no a jak známo odpad nepotřebuje žádný komfort. Ono stačí úplně že spousta zastávek je jen lidově řečeno „zapíchnutý kůl“ a toť vše, zatímco třeba i ten pes nebo dokonce popelnicové stání má „boudu“ ale dát cestujícím na každou zastávku „boudu“ to nikoho nenapadne, holt zřejmě e některých cestující „sockou“ není člověk.

V. K.

Tak pan primátor jako čelní představitel ODS jistě tušil, že každý slušný, pravicově-konzervativně orientovaný občan se po Praze pohybuje výhradně v novém BMW a nějaká tramvaj ho zajímá maximálně v tom rozsahu, jestli by z ní na to BMW mohla kápnout nějaká provize.

Petr Drozda

To je prakticky neoficiální popis volebního programu.

jva

Kdo tehdy do MHD kupoval celoklimu? „To přece nemůže fungovat, když se furt otvírají dveře“ bylo stejné dogma jako „nemůžou být šoupací okna“ nebo „koženka do tramvaje nesmí“… (nehledě na to, že i tak byla cena vozu považována za nehoráznou)

Vena

Ještě doklimatizovat všechny 13T a 14T

Pat

Ne že bych si touto aspirací nesouhlasil, ale nemyslím si že Praha bude chtít platit klimatizace do Brněnských 13T 😀

Vena

Myšleno obecně, ale uznejte že Brno by bylo rádo kdyby mu to Praha proplatila 😀

Juraj

Já bych to podpořil ze svých daní už jen jako trolling, pod podmínkou, že každá doklimatizovaná šalina bude v barvách PID s obrovským pražským erbem.

Pat

Oukej, to bych jako Pražák podpořil.

Jirka

Nikoliv doklimatizovat, ale rovnou zlikvidovat.

Juraj

To je tuším nereálné, neboť nápravové tlaky porschet už jsou teď na maximu, a nic těžšího už to nesnese.

Frantík

Tak se omezí kapacita cestujících…

DjDD
Luděk

1. Problém v Polsku mají jiné pravidla pro klimatizaci v MHD.
2. 16T a potažmo vzato 19T jsou schodné s 13T a 14T ale nemají poháněný střední podvozek takže jsou lehčí díky čemu zvládnou zvýšení váhy když dostali klimatizaci.

tarten

14T jen prodat někam daleko.

Václav Pašek

Aspoň vyměnit okna za posuvná, s větším otvorem, jako je na 52T.

Ddd

Má to ještě smysl? Tato vozidla byla vyráběna mezi 2009 až 2015. Ročně se má upravit 20 vozidel. Dokončeno bude někdy 3031-32. Plánovaná životnost vozidel je 30 let. Asi budou sloužit o něco déle, ale nesmrtelné jako T3 nejsou.

Pokud se půjde od nejstarších, tak se instaluje do 15-17 let starých tramvají. Pokud by začali od nejnovějších, tak budou poslední úpravy na tramvajích starých 23 let.

vlachjan

Během pěti let sto dalších klimatizovaných vozů, to nezní tak špatně.

MP22

Ano má to smysl, za pár milionů na kus bude klimatizovaná tramvaj v provozu minimálně 20 let.. když si vezmeme, že jedna 52T stojí 83 milionů, tak je za těch pár mega přínos pro cestující obrovský. A snad se shodneme, že je cestující na prvním místě. Hlavně bude ukončena ta ostuda, kdy člověk v létě vleze do moderní a „zánovní“ (v porovnání s T3) tramvaje a během jízdy chcípne vedrem a je mokrý až na zadku

Honza S.

Má to smysl. Pražská městská doprava má dva základní problémy. V létě je uvnitř 60 stupňů (nepřeháním) a je to opravdu nepříjemné. V zimě tam smrdí bezdomovci. Spousta lidí jezdí po Praze autem právě z těchto dvou důvodů. Když alespoň jeden zmízí, tak jedině dobře.

Eda

V létě to smrdí zpocenými bezdomovci, jinak souhlas.

Pan průvodčí

Určitě to má smysl. Plánovanou životnost lze prodloužit o dlouhé roky, desetiletí prováděním různých oprav a repasí. KT8 také v Praze papírově už dekádu přesluhují a pravděpodobně další dekádu ještě ,,přesluhovat“ budou. Já si osobně myslím, že se padesáti let dožijou úplně v pohodě. 🙂
Ani jiné velké tramvajové provozy nevyřazují tramvaje po vypršení plánované životnosti a strojům životnost prodlužují různými stupni oprav. Nová tramvaj není levná záležitost.

Juraj

I v tom nejhorším případě se tam ta klimatizace montuje na minimálně deset sezón. To mi přijde jako výhodné.

V reálu to bude víc – v situaci, kdy nám tu jezdí KT8 i z roku 2006, s námi určitě 15T vydrží víc než 30 let. Taky se nedá říct, že by byly nějak morálně zastaralé nebo neoblíbené, 15T je pořád moderní vozidlo.

Radek

Ono taky záleží na výrobci – jestli bude pořád předražovat náhradní díly a servis, může konec přijít celkem brzo.

PetrH

Přesně. K nám nic moderního nejezdí a kdykoli jedu s 15T a podobně, obdivuju třeba i jen tu akceleraci do kopce a přitom stabilitu. Tohle bude ještě dlouho na špici.

vlachjan

No, na druhou stranu, dnes jsem se poprvé svezl s 52T v běžném povozu, tedy ne zoufale přeplněnou a ten pokrok oproti 15T je značný.

Juraj

Zlepšení to určitě je, ale už spíš takové evoluční. Vemte libovolného laika a nechte je srovnat T6 proti 15T a 15T proti 52T. V obou případech je to vývojový odstup asi 15 let, ale subjektivně jsou to úplně jiné dimenze.

Jarda

vývojový rozhodně ne.. výrobní odstup.. T6 je navíc jen nekonečný facelift T1.. aneb realita socialistického průmyslu.

Kafro

No.. dávám tomu tak šanci 50/50, že se skutečně dočkáme

pony

Nojo, teď jen kdyby se zájem o klimatické podmínky ve vozech neomezoval jen na to, že tam není vedro k padnutí, ale sledovaly se i další parametry. Tenhle víkend ve většině klimatizovaných busů a trolejbusů bylo takřka nedýchatelno se zamlženými okny a vysokou vlhkostí vzduchu, ale na klimatizaci je přeci moc vedro…

Miroslav

Mohu potvrdit.
V sobotu odpoledne, linka 300, nechutně přetopený interiér a vzduch žádný. Vystoupil jsem po dvaceti minutách jízdy zpocený až na… až pod zády.

Nikdo

Já vždycky za chladnějších deštivých dní v autobuse měl zapnuté jak topení, tak klimatizaci současně – výsledkem byl zahřátý, ale suchý interiér a podlahy a především odmlžená okna. Všechno jde, když se používá rozum.

Péťa

Klima se přece v zimě nezapíná – taky jeden mýtus.
Další je ,že klima přece netopí.

Manželce jsem to musel názorně ukázat jak rychle dovede klima v zimě odmlžit okno, tchán pořád litá hadrem po okně.