Nákup nočních vlaků jako politické téma. Švédští poslanci mají obavy z příliš krátkých postelí v nových vozech
Kvůli užšímu průjezdnému profilu budou lůžka a lehátka o devět centimetrů kratší než dosud.
Ve Švédsku se rozhořel nový politický spor na nezvyklé téma. Místní politici začali intenzivně řešit státní zakázku na pořízení nových lůžkových a lehátkových vozů. Vypsala ji vládní agentura Trafikverket, která má na starost dopravní infrastrukturu v zemi.
Důvodem jsou zadávací podmínky v soutěži. Trafikverket soutěží ubytovací vozy se standardní šířkou profilu v celé Evropě. Ve Švédsku je sice standardní rozchod 1435 mm, vozy zde mají ale širší průjezdný profil než ve většině zemí. Někteří poslanci tak mají obavy, že se nákupem vozidel s užším profilem sníží komfort.
„Pokud se mají pořídit noční vlakové vozy, musí být postaveny podle švédského profilu, aby si udržely stávající standard,“ citoval deník Dagens Nyheter místopředsedu dopravního výboru Thomase Morella.
Podle kritiků nové zakázky se může užším profilem snížit délka lůžka z 200 na 191 centimetrů. Podle Morella by se měla soutěž zrušit a vypsat znovu.
Trafikverket poptává vlaky, které budou jezdit na linkách ze Stockholmu do Narviku, Duvedu a Hamburku. Právě vedení do Hamburku je problémem, aby vozy nebyly příliš široké na kolejích v Německu. Trafikverket poptává až 36 souprav včetně údržby v hodnotě 9,7 miliard švédských korun (zhruba dvacet miliard Kč). Stát požadavky na evropský profil vysvětluje rostoucí poptávkou po nočních vlacích i do jiných zemí.
Spory zatím míří ke kompromisnímu řešení: část vozů bude nakoupena pro provoz jen ve Švédsku, zbytek s užším profilem pro mezinárodní dopravu.