Naklápěcí vlaky nejsou mrtvé. Bavorsko hledá nové jednotky pro spoje do Alp, skončí s dieselovými
Třízdrojové naklápěcí jednotky chce Bavorsko nasadit i na severu země.
Bavorský organizátor veřejné železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) chce i po roce 2029 zajistit provoz do oblasti Algavských Alp na jihu země naklápěcími jednotkami. V novém výběrovém řízení hledá dopravce, který bude od prosince 2029 do prosince 2041 zajišťovat provoz novými bezemisními jednotkami.
Jde po více než deseti letech o první zakázku v Evropě, kde bude objednatel požadovat nasazení nových drážních vozidel s naklápěcí skříní, které umožňují rychlejší průjezd oblouky. Řada dopravců od nich ustoupila, například kvůli poruchám. Příkladem jsou švýcarské dráhy SBB, které u zánovních dvoupodlažních jednotek FV-Dosto ani naklápění nevyužívají.
O vypsání soutěže informoval BEG v tiskové zprávě. Nová vozidla mají nahradit stávající naklápěcí jednotky řady BR 612. Bavorský objednatel chce bezemisní vlaky, které budou kombinovat provoz pod trolejemi s bateriovým a vodíkovým pohonem.
„Jde o jedno z nejzajímavějších a nejnáročnějších výběrových řízení od doby, kdy Bavorsko před téměř 30 lety převzalo odpovědnost za regionální železniční osobní dopravu,“ uvedl bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter. Podle něj jen vozidla s naklápěcí technikou na tratích na jihu Bavorska umožní atraktivní jízdní doby a konkurenci vůči autům.
Všechny stávající linky v této oblasti provozují DB Regio. Nová vozidla mají být nasazována postupně, v první polovině budou povoleny ještě stávající dieselové jednotky. To má umožnit větší spolehlivost provozu. Dopravce a výrobce mají získat dostatek času na otestování nových jednotek.
Nová vozidla z této soutěže mají jezdit i pro další bavorský soubor s naklápěcími jednotkami: Expressverkehr Nordostbayern, tedy výkony na severu země s přejezdy do Durynska a Saska. To má pomoci výrobci vozidel rozpustit náklady na vývoj nového vozidla.