Náklady na modernizaci tratě přes Zlín se vyšplhaly na 20 miliard, s tendrem se čeká na peníze

Vykolejení osobních vozů ve Zlíně. Foto: Správa železnicVykolejení osobních vozů ve Zlíně. Foto: Správa železnic

Projekt řeší elektrizaci celé trati z Otrokovic do Vizovic, v úseku Otrokovice - Zlín bude navíc vybudována druhá kolej.

Správa železnic zaznamenala další pokrok v přípravě velké modernizace zhruba 25 kilometrů dlouhé tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice. Pro úsek z Otrokovic do Zlína už všechna stavební povolení nabyla právní moci a pro navazující část ze Zlína do Vizovic získala SŽ po dlouhých letech pravomocné územní rozhodnutí.

Vlekoucí se příprava – podle původních plánů se mělo začít s vylepšováním zlínské tratě už v roce 2021 – si však vybírá svou daň v podobě rostoucích nákladů. Ministerská centrální komise nedávno schválila aktualizaci plánů s celkovými investičními náklady ve výši 19,66 miliardy korun. Zhruba posledních pět let se operovalo s částkou necelých 12 miliard, SŽ však upozorňovala, že dochází ke „zpřesňování“.

„Nárůst nákladů oproti dřívějšímu předpokladu před aktualizací projektu je způsoben inflací a nárůstem cen materiálů,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Zhruba před rokem Správa železnic plánovala vypsání stavebního tendru na první, náročnější část Otrokovice – Zlín na polovinu letošního roku. Stavět se mělo od příštího roku.

„Soutěž na zhotovitele a zahájení realizace stavby se budou odvíjet od přidělení finančních prostředků. Podle nynějších předpokladů by měla hlavní část stavby probíhat od roku 2027,“ sdělil Gavenda. V úseku Otrokovice – Zlín má SŽ vykoupeno 80 % pozemků.

Projekt řeší elektrizaci celé trati z Otrokovic do Vizovic, v úseku Otrokovice – Zlín bude navíc vybudována druhá kolej. Maximální traťová rychlost bude zvýšena z dnešních 60 km/h na 100 km/h. V celém úseku je zahrnuto i vybavení systémem GSM-R a ETCS L2.

Zásadních změn dozná stanice Zlín střed, nádraží se přesune blíže ke Gahurově ulici. Součástí je i modernizace nádraží v Otrokovicích, které dnes podle SŽ není připraveno na očekávaný zvýšený rozsah dopravy na trati Zlín – Vizovice. V Otrokovicích (Kvítkovicích) vznikne zhruba dvousetmetrový tunel.

Po dokončení stavby se Zlín zařadí mezi krajská města, kam vede elektrifikovaná železnice, a jediným krajským městem „bez drátů“ zůstane Liberec.

Kanceláře, restaurace i parkování. Nová výpravní budova ve Zlíně má stavební povolení

Tagy elektrizace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice Správa železnic
5 komentářů