Nákladní železnice dál ustupuje silnici, v osobní dopravě je to naopak
Dopravní popelkou je voda. Čeští rejdaři letos převezli 199 tisíc tun nákladu, loni ve stejném období to bylo 355 tisíc tun.
Dva odlišné železniční trendy vydaly aktuální statistiky ministerstva dopravy, které se týkají letošního prvního čtvrtletí. Zatímco v osobní dopravě cestujících přibývá, nákladním vlakům se objem přepraveného zboží znovu snížil. Na silnici je zároveň trend přesně opačný. Cestujících v autobusech ubylo, nákladu je více.
Tuzemští železniční dopravci přepravili za první kvartál 43,4 milionu osob, což je meziročně o 1,3 milionu (3 %) více. Jejich kolegové z nákladní dopravy si připsali 21 milionů tun, o 1,1 milionu tun (5 %) méně než loni. Ztrácejí ale výhradně ve vnitrostátní dopravě (6,4 milionu tun letos vs. 8 milionů tun loni), v mezinárodní dopravě si mírně polepšili (14,6 milionu tun letos vs. 14,1 milionu tun loni).
Nákladní dopravě dominují silnice. Za první čtvrtletí letošního roku přepravili tuzemští silniční dopravci přes 100 milionů tun (100,6 mil.), když loni ve stejném období to bylo 95,3 milionu (o 5,6 % méně). Zlepšený výkon jde výhradně za vnitrostátní dopravou, když mezinárodní stagnovala na 13,6 milionu tun.
Naopak cestujících v linkové autobusové dopravě výrazně ubylo. Zatímco loni služeb autobusových dopravců využilo 96,8 milionu lidí, letos to bylo 86,6 milionu (o 10,5 % méně). Drtivá většina cestujících připadá na linky, které jezdí v závazku veřejné služby.
Dopravní popelkou je voda. Čeští rejdaři letos převezli 199 tisíc tun nákladu, loni ve stejném období to bylo 355 tisíc tun. Výrazná většina připadá na mezinárodní dopravu. Statistiky vodní dopravy se přitom odvíjejí především od stavu Labe u hranic s Německem, kde letos začátkem roku chyběla voda.