egoe-plus
Letectví

Nákladní „velryba“ od Airbusu získala klíčové povolení

Beluga po startu z Toulouse. Foto: Airbus
Beluga po startu z Toulouse. Foto: Airbus

Sedmnáct měsíců po prvním startu získal Airbus důležité razítko pro své tvarově nejbizarnější letadlo. Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví udělila typovou certifikaci transportnímu letounu BelugaXL. Airbus s ním chce začít létat v prvních měsících příštího roku.

Získání certifikace oznámil Airbus v tiskové zprávě.   Typové schválení letadlo získalo po více než dvě stě zkušebních letech.

Letadlo, které dostalo vzhled usmívajícího se kytovce běluhy, vychází z letounu A330-200 Freighter. Stejně jako starší a menší verze Beluga (Airbus A300-600ST) bude nový stroj sloužit především pro převážení letadlových dílců (například křídel) mezi továrnami Airbusu.

Belugy jsou ale k dispozici i externím zákazníkům pro charterové lety. Oproti současné generaci má XL o 30 % vyšší kapacitu. Vejdou se do ní například dvě křídla pro A350, do stávající jen jedno. Maximální vzletová hmotnost je 227 tun, dolet je 4000 kilometrů.

Pro Airbus půjde o klíčové letadlo pro přepravu komponentů mezi evropskými závody a dodavateli, celkem jde o jedenáct různých tras.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tom

Ti, kteří dokázali, že takto velké letadlo dokáže létat, mají můj velký respekt! Well done!!

Dalibor

Krásný stroj!

Richmond

neokologické jak blázen, ať jdou do háje

Y.K.

Říká, zatímco hlodá banán z Afriky, srká kafe z jižní Ameriky a kouká do počítače z Číny, jehož součástky toho také dst nacestovaly. 😀

Bilbo

A co je ekologičtější, letět nadvakrát s menším letadlem?

Stan

Auta musí mít tříválce a močovinu, aby se tady mohlo mrhat palivem na převážení dílů mezi provozy jedné fabriky…

Dalibor

já mám klasickej 4 válcový stroj. Nemáte si kupovat šrot. Slušných aut s rozumným pohonem je na trhu stále dostatek.

Jiří Kocurek

Jasně, bude raději převážet všecky ty lidi, co ve všech těch provozech jedné fabriky pracují.

Y.K.

Pravda, mohli by vozit každý den zaměstnance z celých dálav do Toulose.

Andros Baman

Pro me neni Beluga letadlo, ale vodka.

Nezávislý

já vidím max. vzletovou hmotnost 227 t, ne 50

Manitou

To je užitečné zatížení. Článek psal nějaký amatér.

Tony

Na té fotce č. 5 se směje trochu moc 😀