Nahrazení Rynholeckého tunelu přeložkou má projektanty, stavba má začít příští rok

Zastávka Rynholec. Foto: Správa železnicZastávka Rynholec. Foto: Správa železnic

Tunel je ve špatném stavu, bude opuštěn.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Chtělo by to tam při té příležitosti novou zastávku Pecínov (nebo Nové Strašecií jih?). Hodila by se.

Panda

Velmi špatné Kladno-Rakovník je spíš zralé na novostavbu (skoro) v celé délce (i kdyby za cenu nepříjemných sklonů pro nákladku a zrušení stávající tratě Kladno-Rakovník/Žatec) Kdyby dobře obsloužila Strašecí (tunel), Stochov (Švermova), Tuchlovice, Žehrovice a Doksy, tak by asi byla poptávka až po 15-30 min intervalu. Vím, že je to zcela nereálné/neprioritní a busy po dálnici (zatím) dostačují, jen se obávám, že investice alá Rynholecký tunel můžou být pro čím dál tím méně cestujících a plížívá modernizace Praha-Kladno na tom až tolik nezmění…

Tomáš Záruba

„O stavbě na trati Praha – Rakovník mezi Stochovem a Novým Strašecím se mluví několik let“

Spíš desítek let.

Vladimír Bílý

Půl miliardy za kilometr neelektrifikované jednokolejky na hraně lomu? To je prostě strašný! Až do teď jsem si myslel, že za takové peníze umíme postavit při nejmenším kilometr elektrifikované dvojkolejky na rychlost 200.

Jiný Petr

Chyba – 0,5 mld by to stálo v roce 2021. Teď to bude stát 2 mld. Viz věta: „Cena během jednoho roku vylétla čtyřnásobně.“

Vojtěch Suchan

Ne, mělo to stát 120 milionů v roce 2021.

ušatá

Ono to asi stavebně nebude jednoduché, stačí se tam podívat na ten terén a vytěžené plochy. Já bych se klonil spíš od Stochova novoutrať přímo na Strašecí (nádraží ve městě), pak tunelem na stávající trať na Řevničov. Možná, že by to o moc dražší jak ta 2 mld. nebylo.

Jan

Vždycky za to schytám spoustu mínusů, ale zeptám se znovu. Jak je možné, že cena něčeho stoupne za 3 roky 4x?

Projektant

Že „cena stoupla 4x“ je taková novinářská zkratka. Nyní předpokládaná cena na základě rozpočtu z DÚR je čtyřnásobek původního odhadu SŽ před začátkem projektování, kdy nebylo jasné technické řešení ani rozsah stavby…

Jiný Petr

Bez podrobností těžko komentovat, ale důvodů si dokážu vymyslet klidně deset 😉. A taky berte v potaz, že se blíží volby (letos troje, příští rok do sněmovny) – třeba je to v tom taky zakalkulované. Známe naše farizejské. 😉

Aileeen

To bylo dost slabé.

ušatá

A co ta inflace a tedy i ceny materiálů? U nás při rekonstrukci suterénů, ať jsme dělali co chtěli a snažili se měnit i řešení, dostali jsme se navýšení cca o 30% a méně to nešlo. A to jsme měli i výborné dodavatele, se kterými bylo dobré jednání a dobrá vůle. Prostě ceny všeho šly neskutečně nahhoru.

František

Tunel chtěli zlikvidovat už komunisti. Byla to hlavní překážka, aby se mohla zadrátovat trať do Chomutova. Jenže se čekalo, až okolo odtěží lupek, což se stalo až po revoluci. No a to už z drátizace sešlo, protože byl hluboký propad nákladní dopravy. Teď je myslím v místě budoucí přeložky navezena hlušina z Blanky.
Kdyby se tenkrát podařilo tunel odstranit, mohl být už dávno zadrátovaný Semmering.

Jiří Kocurek

Kdyby… a nebo taky ne. Viz Beroun-Rakovník nebo trať přes Rudnou. Což jsou teda nižší přiority než spojení krajských měst.

František Kolář

Jenže tenkrát byla mezi Smíchovem a Chomutovem dost silná nákladní doprava. Měl jsem možnost to ještě v letech 87 – 90 osobně zažít. Trubky z Chomutova, uhlí ze severu do Veleslavína, Hostivic, Malešic, ale i dál na Slovensko. Několikrát denně zpátky prázdné uhláky. Do Rakovníka minimálně dvakràt denně dlouhý náklad z Kladna. A to nemluvím o dalších nákladech mezi Žehrovicemi, Kladnem a Vršovicemi.
V Kladně byly dvě zálohy, které se téměř nezastavily.
Dost často se stávalo, že než se dostal náklad z Kladna do Vršovic, bylo to na celou šichtu.

Jiří Kocurek

„než se dostal náklad z Kladna do Vršovic, bylo to na celou šichtu.“

Což není moc ekonomický provoz, řekl bych. Ujet 40 km za 8 hodin, tedy něco jako 5 km/h v průměru a na tohle rozúčtovat kapitálové náklady, tedy především ty pořizovací. To pak cena letí raketově.

František Kolář

Vlaků bylo tolik, že ty méně důležité ( smíšená zátěž) prostě postávaly různě po trase a přednost měly důležité (uhlí, ocel). A celý den na tom neekonomicky bublal Sergej.

Jiří Kocurek

Ano, slyšel jsem, že někteří fírové občas za směnu ani nepopojeli. Everstuck.

Tim

To není minulost ale i současná realita

ušatá

Ona ta nákladní doprava je, ale je na silnicích a ještě se pro ni stavěla a staví dálnice a železnice je na úrovni z dob její výstavby v 19. století a ještě se zlikvidovanou druhou kolejí v části trasy. Prostě evidentní nezájem. A k tomu likvidace vleček a znechucení přepravců, kterým bylo doporučeno, ať si nakoupí kamiony, že to bude lepší – toho jsme byl svědkem – prostě toto je práce státních odborníků na dopravu a politiků!!!!

Pavel

Tak nějak jsem doufal, že když bude přivedena (uživatelsky použitelná) železnice z Prahy do Kladna, že bude následovat modernizace (včetně elektrifikace) i navazujícího úseků do Rakovníka.

Bram

Ono k tomu časem dojde, ale ještě je čas. Až se zmodernizuje trať Praha – Kladno, tak se Nové Strašecí, Stochov a hlavně Rakovník přihlásí o slovo. Do té doby budou všichni v klidu.

JirRa

Tato trať je mezi plány na prostou elektrifikaci tak jsem zvědavý jestli se toho dočkám. Z Rakovníka jezdí tímto směrem většina lidí autobusy.

Jaaa

Ta trať se příšerně kroutí. Pro slušný dojezdový čas by musely být velké přeložky a patrně i nový dost dlouhý tunel.

ušatá

Ne tak docela, dá se to slušně zrychlit i v této trase a Praha – Rakovník by se zvládla podle úprav za 55 – 65 minut.

Jiný Petr

Otázka je délka toho času. reálně bych to neviděl dříve než s odstupem 50 let.

Jiný Petr

Teď to v plánu není. Sice se o tom žvaní, ale nic závazného. Z pohledu modernizace tratě Praha-Kladno se důležitější jeví, co bude s tratí mezi Kl.-Ostrovec (kde má nelogicky končit modernizace) a Kl.-Dubí, kde je velké nádraží (kde by bylo logické tu modernizaci zakončit). Jinka případný náklad bude pod drátama jezdit na naftu. A v případě poruchy/zálohy bude elektrickou soupravu z Dubí postrkovat diesel.

fous55

Kvůli nákladům se určitě bude elektrifikovat Kladno – Kralupy, čímž se spláchne i úsek Ostrovec – Dubí.

ušatá

Ano, je to v plánu, kolem roku 2050 se již začne a do roku 2080 bude hotovo! Ono to vypadá jako vtip, ale skutečně při některých jednáních takové termíny zaznívaly. Ale důležité bylo, zda se rychle zvládne dálnice na CV, KV atd. A jak to zrychlí autobusovou dopravu. Takže co pak chtít, že? To je prostě oficiální linie a podpora životního prostředí či zdraví lidí nebo ten zelený nápad jsou spíš jen takovou legráckou nebo fraškou?

Rossec

zajímavé, většinou se staví tunely, aby se doba jízdy zkracovala a tady aby se čas zkrátil, tak je to naopak.

Martin

zkrátí se o minutu a půl – viz článek. Důvodem tady ale není úspora času., ale havarijní stav tunelu

Ivan_pha

On ten tunel je tam spíš už jen kopeček v krajině, jeho okolí zmizelo těžební činností. Přeložka se plánuje již spoustu let.

Jakub

Není pravda přeci, zemina je odtěžená jen z jedné strany (tam bude taky přeložena kolej). i když nechtěně, tak tunel vlastně velmi dlouho sloužil jako zábrana pro další rozšíření dolů.

ušatá

Co jsem tak četl, tak už od počátku 60. let, kdy se zde vystěhovávali vesnice kvůli těžbě.

Jirka

Také mě to zarazilo, prodloužit trať. To by v dnešní době snad nebyl takový problém tunel opravit a při tom upravit pro případnou elektrifikaci. Kde to jde, vše se schovává pod zem a tady naopak. Asi má stát, potažmo SŽDC přebytek finančních prostředků, aby mohl zbytečně rozhazovat.

Kubrt

Nemyslím si, že by oprava tunelu byla levnější, než přeložka. Jako bonus přeložky je menší dopad na provoz, ve srovnání s opravou tunelu.

ušatá

Ono se původně uvažovalo celý tunel odkrýt a rozebrat a trať tam nechat v té stopě. Proč se to měnilo, nevím, neznám důvody.

fous55

To prodloužení trati bude ve vyšších jednotkách nebo nanejvýš nízkých desítkách metrů, takže zcela zanedbatelné. Do tunelu se nevejde trolej, takže by se musel výrazně zvětšit průřez, tzn. tak nejméně na dva roky zavřít trať a v podstatě udělat tunel znovu (vystřílet, vybetonovat klenbu atd.). Stavba přeložky vyjde určitě levněji, i když 500 mega za kilometr trati v rovině je naprosto šílená cena.

Milan

Rekonstrukce tří propustků, nahrazení přejezdu v areálu lomu mostem, vybudování kotvených zárubních zdí v místě přeložky… i s těmi navazujícími oblouky je to tak 2 kilometry, 1,1 km má jen samotná přeložka

Jaaa

Ten tunel je zcela nepoužitelnej. Ostění je rozpadlé a zcela podepřené výdřevou; a kdyby se rozebralo, tak se to sesype celé včetně nadloží. Prostě se už desítky let jen čeká.

Za tunelem je ostrej oblouk, ten by se mohl přeložkou trochu narovnat.

Milan

Na mapě SŽ je nová stopa vyznačena v mírném oblouku https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/S-38
kromě zbavení se problematického tunelu je to i možnost zvětšit poloměr oblouku oproti stávajícímu směrovému vedení. Má být odstraněn i úrovňový přejezd v areálu lomu. A vedení ve volném prostoru je vždy levnější než stavět nový skoro půlkilometrový tunel v místě, kde pro to není důvod. Trať neprochází zástavbou, jen lomem, nepřineslo by to ani zvýšení traťové rychlosti kvůli navazujícímu oblouku.

David

Mě by i zajímalo, jak ta super nová o 1.5 minuty rychlejší lokálka má konkurovat autobusu po dálnici

Aileeen

Jednoduše, přeci zakážeme autobus. To by tak hrálo, aby něco narušovalo sílu a prosperitu železnice.

ušatá

Hodně hloupé, že? To musíte uznat i sám.

Milan

Záleží, co s čím srovnáváte, protože na celou trasu Praha-Rakovník bude mít největší vliv úsek Praha-Kladno. Přeložka Rynholeckého tunelu je svou délkou a zkrácení o 1-2 minuty malá stavba. K rychlému přímému autobusu se zase musíte dostat na kraj Prahy. Oproti vlaku zase neobslouží nic mezi. Autobus obsluhující další místa je časově srovnatelný s vlakem

ušatá

Trasa té tratě jde přeci jen jinudy a má i jiná obslužná místa a určení. Ta dálnice tomu nepomůže, snad jen na KV a CV. Ale až se skutečně začne účtovat v silniční dopravě vše, to bude překvapení a zcela jiná realita. A k tomu jednou dojít musí. Donekonečna to nepůjde.

Projektant

Většinou se staví tunely na přeložkách pro zvětšení poloměrů oblouků (a tím zvýšení rychlosti) a často se s tím sveze i zkrácení trasy. Naopak tady se nedělá přeložka kvůli obloukům, ale aby se „spravil tunel“ co nejlevnějším způsobem. Využije se prostoru vytěženého lomu a místo náročné opravy 480 m tunelu se prokope jen cca 150 m hlubokého zářezu. Jinak trať se tím naopak prodlouží cca o 20 m.

Jiný Petr

A jeden čas se objevila i myšlenka – tunel odstranit a nahradit ho zářezem. Ale prý o selhalo na to, že by nějakou dobu se nejezdilo vůbec – což k minimální nákladní dopravě (proti předrevolučnímu stavu to je snad 5%) by zas tolik nevadilo, ne?
Ale asi by to řešení bylo moc levné

Michal M

Byl bys tak laskav a dokázal, že odtěžení nadloží tunelu a stabilizace zářezů by byla levnější? Kdo tu variantu připravoval a počítal?

nadrazi

Na koridoru máme neřešené tunely u Nelahozevsi ale na projekt do Rynholce finance jsou 👎

Ivan_pha

Tunel je ve špatném technickém stavu, jen se kolej přeloží vedle něj. Je to v článku.

Tunely u Nelahozevsi jsou již také v řešení.

Granja

Protože tam už nelze dál čekat.

Ados

A řekne nám naše skvělá správa, proč se do tohoto stavu dostal?

Martin

protože je z roku 1870. Samozřejmě by šel zachránit, ale náklady by byly enormní

Martin

P.S.: jezdil jsem tu vlakem ještě jako dítě před 45 lety a už tehdy se tunelem jezdilo krokem

Jakub

Protože je z jedný strany, pár metrů od stěny tunelu, důl a je tam díra jak do prdele a vyztuženej hajcmanama už někdy od 80.let? Za stav nemůže SŽ, ale důlní činnost.

Granja

Podobně jako trať v Sakmarově údolí (Louky n. Olší – Karviná).

ušatá

Protože se do něj neinvestovalo, měl se zlikvidovat kvůli těžbě již před nějakou destíkou let. Tady skutečně nelze tu neúdržbu vyčítat. Tady to bylo dáno těžebními záležitostmi a financemi. V podstatě, co jsem o tom četl, tak to mělo být provedno v průběhu 70. let. Takže už cca před 50 lety. Čili již 50 let se mělo jezdit po přeložce.

Kamui

A co s tím starým tunelem? Je v dezolátním stavu, takže bez zásadní opravy asi ani cyklostezka neprojde. Takže se jen zabetonují portály a bude ponechán svému osudu?

Mvek

Když koukám na mapu, kde je ten tunel na hraně svahu do lomu, tak proč se neodbourá a neudělá se trať ve stejné stopě v zářezu. Vyřešil by se tunel, mohlo se ještě něco odtěžit tam, kde by to nikomu nevadilo. Copak by to fakt stálo víc?
Ale možná na stavbu využijí částečně odpad z lomu, takže tam bude úspora, místo aby se to odváželo kdoví kam.

Kubrt

Myslím, že cesta odtěžení tunelu a zajištění svahu by byla dražší, ale hlavně by znamenala delší přerušení provozu.

Projektant

Trať povede v lomu +- v úrovni terénu, stačí prokopat jen cca 150 m zářezu. Takže to bude výrazně levnější. A výluka 2 měsíce místo 1 roku.

Jiný Petr

A komu ta výluka 1 rok zas tak vadí – výluka mezi Kladnem a Prahou už taky trvá rok – v součtu bude trvat několik let a taky se to přežije.

Granja

Delší výluka s horším řešením a většími náklady – to se fakt vyplatí.

Jiří Kocurek

Nejspíš by to bylo dražší, to nebude jen odstřelit 4 m šířky x 10 m výšky x 400 m délky = 16000 m3 horniny, ale taky těch 40 000 tun někam dopravit a uložit. A rovnou dodám, že 4 m šířky a 10 m výšky jsem záměrně podstřelil a i tak vychází 2000 plných Tater.

fous55

Za 2000 plných tater by se to vyplatilo, protože by jezdily nanejvýš 100-200 m daleko do vytěženého lomu. Ale ono by to na odtěžení celé stěny byla cca půlka z 450 m délky krát 50 m šířky krát 25 m výšky, tedy plus minus čtvrt milionu kubíků…

Jiný Petr

Tahle verze tu byla taky a myslím, že byla dokonce i nejlevnější – ale znamenalo by to, že by se doprava přerušila prý minimálně na 1 rok. A to dopravci nechtěli a na tom to ztroskotalo.
Ale já v tom přerušení dopravy zas takovou tragédii nevidím – trať KL-Praha, kde jezdí více osob bude přerušená několik let a taky se nic neděje.
A ten náklad je na úrovni tak 5-10% toho co před revolucí – tak by se taky nic stalo.

fous55

Zkuste si spočítat ty odtěžené kubíky a vynásobit to tisícem, což je kalkulovaná cena podle metodiky MD. Pak se možná probudíte.

Jiří Kocurek

Uložit do něj hlušinu z lomu, to je nejlevnější. Cyklista by jel tunelem a jel by oklikou, cyklotrasa ze Stochova do Nového Strašecí vede jinudy https://mapy.cz/s/bobudenagu

Je to jenom 23 m nahoru a 6 m dolů, když si tu okliku zvolíte.

JirRa

Kdysi za komunistů prý lom chtěl ten tunel zbourat s tím, že trať bude odkrytá , ale ze strategických důvodů do toho nešli.

Kubrt

Ze „strategických důvodů“? Jakých? Nejspíš to zkrátka „lom“ (ČLUZ a jejich nadřízené orgány) nechtěl platit, což je tedy taky strategie 🙂

JirRa

Vojenské strategické důvody

JirRa

Cluz to právě chtěl zbourat

Kubrt

Mě tedy z vojenských důvodů připadá lepší tunel na trati nemít, než mít, ale jsem jen nevoják 🙂

digi

No tak ono dal mezi rynholcem a luznou ta trať vede mezi bývalými vojenskými budovami… Na louštíne byl/je sklad munice a na kopci kterej se jmenuje špičák byla v lese opravna tanků (haly tam stále jsou) … V rakaci byl docela velkej tankovej prapor ( viz ohromná kasárna za městem…

JirRa

Na Špičáku bývaly hlavně sklady, dále pod Lužnou je Belšanka, tam jsou taky bývalé sklady dílů pro vojenská vozidla.

JirRa

Tak třeba Němci za války schovávali parní lokomotivy před nálety do tunelů

Granja

Zavalení portálů tunelu ve válce je větší komplikací než „pouhé“ zničení kolejí.

Jelen

K čemu cyklostezka, která by měřila pár stovek metrů a vedla by odnikud nikam?

Jaaa

Aby se na ni daly vyčerpat dotace přeci. 😉

Ondřej

Škoda, že chybí lepší mapa a detailní popis. Lom je totiž normálně v provozu…

Jan

Lom zůstane v provozu i nadále…ten tunel je tam ve špatném stavu již snad 30let

Ondřej

V té jižní části lomu se těží a jsou tam administrativní budovy…

Bobek

Není potřeba hledat složitosti, kde nejsou – “ v prostoru vytěženého lomu … jižně od tunelu“ znamená přesně to.
Víc (ve formě hrubého vymezení koridoru) třeba na mapovém portálu StČ kraje.
https://gis.kr-stredocesky.cz/js/reg_up/

Jaaa

Hm, všechno v rastru. V tom aby se vepř vyznal.

Bobek

Tak proto mi to vyhovuje! 😀

Rabín

Obávám se, že mnohem déle. Možná 50 let? 70 let?

Jaaa

Na stránkách SŽ je hrubý průběh: https://mapy.spravazeleznic.cz/stavba/S-38

ušatá

Co je úděsné, je opět doba stavby – cca dva roky. To by skutečně v dnešní době a při dnešní technice, při porovnání s našimi předky , mělo trvat tak max. půl roku.