Náhradu českých tramvají do Sarajeva dodá Stadler. Uspěl s „ostravským“ modelem
Vizualizace nové tramvaje pro Sarajevo. Foto: Stadler
Nová tramvaj pro Sarajevo vychází z verze pro Ostravu, bude delší.
Nová tramvaj pro Sarajevo vychází z verze pro Ostravu, bude delší.
Ta farebna kombinacia krici „regiojet“ 😀
Samý podvozek (s megaschodem vz. 14T), samé dveře… Z hlediska cestujího, který nemá potřebu procházet celou délkou vozu, zlatá trojwana…
Presne. USB zasuvky, WiFi, podvozky, dvere… Tyhle moderni vychytavky jsou jen pro zlost.
Zajímala by mne reálná životnost vozidel v tamních složitých podmínkách.
Tezko rict. K2 tam jezdi od 70. let. A kdyby nekoupili tyhle Stadlery, tak tam mozna bude jezdit do 70. let…
No jo…ale konstrukce Tatra K2 vs. Stadler…
Čím sofistikovanější, tím je vyšší možnost nějakých závad.
V jakém stavu je místní tramvajová síť? Před 10 lety jsem se svezl jen kousek mezi nádražím a centrem, tam to bylo docela v pohodě, ale na opačnou stranu to už bylo prý tehdy dost rozbité a potom se to asi ještě horšilo.
Od nádraží směrem ven z centra je to v dost mizerném stavu, ale poslední úsek od obratiště Avaz do Ilidže je nyní v rekonstrukci.
A skutečně je? Minulý týden jsem jel podél třikrát a žádnou stavební aktivitu jsem nezaznamenal. Spíš mi přišlo, že už to shnilo natolik, že další provoz si nelajsnou ani na Balkáně.
Misty je to porad jako horska draha
…tak snad si v Sarajevu uvědomili, že Stadler bude chtít ty tramvaje zaplatit…
Stadler je v pohodě, tomu to zaplatěj EBRD a EIB.
Na tohle jsem zvědavý. není to tak dávno co sarajevský DP neměl ani na výplaty, natož na provoz. Kde vezmou na splátky a jestli už zaplatili dluh za odebranou elektřinu.
„Sarajevo bude nákup financovat z úvěru od Evropské banky pro obnovu a rozvoj a Evropské investiční banky.“
Omylem jsem odeslal dříve – předpokládám, že to Stadleru zaplatí tyto banky a stát/Sarajevo to bude splácet jim. To už je pak spíš politická záležitost, v zájmu možnosti získávat další podporu se předpokládám stát postará o to, aby se tyhle úvěry splácely. Zas to není Somálsko, aby fakt neměli žádné peníze. Je to o prioritách.
To mne zajímá čím překonal určite skvělou nabídku ST …
Pravděpodobně nízkou cenou práce běloruského dělníka. Navíc tenhle model Stadler navrhl speciálně pro chudší země. Ale proč si nekopnout, že?
Ta tramvaj se vyrabi v Belorusku?
Ano, částečně tam, částečně v PL, aby to mohlo být deklarováno jako „made in EU“. Navíc to skutečně je low cost model, který Stadler navrhl pro chudé země, na Západě se hlásí do tendru s jinými, mnohem sofistikovanějšími a také dražšími modely tramvají.
A věty „vozidla se budou vyrábět v Polsku a Španělsku“ jste si nevšiml?
Všiml, nicméně vím, že tento „low cost“ model se vždy částečně vyrábí v Bělorusku. Dodělá se vždy v EU.
V čem jsou lepší a sofistikovanější “západní” modely od Štadlera?
neznám technická hlediska, ale podle fotek nemají pod sedadly schody půl metru, ale nižší nebo žádné.
Vůbec ty sedadla jsou nějak vysoko, viz dolní rám oken.
Ono by to mělo by naopak. Stadler Tango pro Ostravu je přepracovaná „západní“ verze modelu Metelitsa určeného pro východní trhy. Všechny Stadlery provozované na západě jsou buď konstrukčně starší, nebo odlišné koncepce, kdy ty tramvaje mají jinou šířku skříně, jiné řešení a uspořádání podvozků a jinak rozmístěné nízkopodlažní části.
Třeba se zeptali v Ostravě, jak jim Stadler jezdí tam.
Jak slouží Scheißewerke v Praze, to nemuseli zjišťovat příliš dlouho…