Nahradit vlak autobusem je legální. Středočeský kraj vyhrál další spor o dopravní obslužnost

Vlak Českých drah v Byšicích. Foto: Martin Vaistauer / mapy.czVlak Českých drah v Byšicích. Foto: Martin Vaistauer / mapy.cz

Podle soudu nedošlo k zásahu do práv obce.

Obec Byšice je po Kladnu dalším sídlem ve Středočeském kraji, která neuspěla u soudu se svojí snahou přispívat méně na krajskou veřejnou dopravu a přitom mít stále stejný rozsah dopravní obslužnosti.

Krajský soud odmítl žalobu obce na Středočeský kraj, která si stěžovala, že kraj namísto vlaku začal do obce posílat autobus. K tomu došlo poté, co se obec odmítla na rozdíl od drtivé většiny měst a obcí připojit do takzvaných Standardů dopravní obslužnosti. Ty sjednocují platby za veřejnou dopravu podle rozsahu obslužnosti a počtu obyvatel.

Jde o druhý případ, kdy Středočeský kraj čelil žalobě za zavedení nových pravidel. V Kladně se kraj rozhodl po odmítnutí přistoupit do systému redukovat počet objednávaných autobusových spojů, v Byšicích nahradil jeden vlakový spoj autobusem. I to se obci nelíbilo.

Kraj nejprve spoj zcela zrušil. Po žalobě kraj nahradil vlakové spojení autobusem. „S vedením obce jsme jednali téměř dva roky a nabízeli řadu řešení. Byšice ani přes to na SDO nepřistoupily, proto jsme byli nucení změnit rozsah dopravy – jeden ranní osobní vlak, který jezdíval mezi Byšicemi a Všetaty, jsme nahradili spojem autobusovým,“ řekl radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.

Úspora za soupravový vlak

Podle něj je plně v kompetenci kraje standardy zavádět a potvrzují to nyní i soudy. Starostka obce Jana Poláková uvedla pro ČTK, že o dalším postupu rozhodne obec na dalším zastupitelstvu.

Kraj k náhradě vlaku za levnější autobusový spoj přistoupil po zhodnocení výsledků z periodického průzkumu počtu cestujících. Nyní místo vlaku tedy jezdí autobus linky 747 s odjezdem ze zastávky Byšice ve 4:07 hod. „Tímto krokem došlo nejen k finanční úspoře, neboť souprava pro vlak musela být vedena ze Všetat v režimu bez cestujících, ale také k přiblížení a zahuštění nástupních míst uvedeného spoje v rámci obce a tím zkrácení docházkové vzdálenosti pro cestující,“ dodal Borecký.

Soud ve svém rozhodnutí shledal, že uvedeným nahrazením spojení nedošlo k zásahu do práv obce. Kraj kvůli systému spolufinancování kraj čelí i žalobě ze strany města Kladna. Na podzim loňského roku však Krajský soud v Praze potvrdil argumenty Středočeského kraje. Věc skončila u Ústavního soudu, který teprve bude ve věci rozhodovat.

Tagy Byšice Standardy dopravní obslužnosti Středočeský kraj
150 komentářů