Naftové motory jako ohrožený druh. Diesely se propadly pod pětinový podíl na trhu
AdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorů

Každé čtvrté nové auto prodané na českém trhu je hybrid.
Každé čtvrté nové auto prodané na českém trhu je hybrid.
Já vlastně s těmi Motoristy souhlasím. Zákaz výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 je blbost. Akorát na rozdíl od nich to neříkám proto, že bych si myslel, že to jako blesk z čistého zničí automobilovej průmysl a českej občan si ze dne na den nebude moct koupit Oktávku kombíka v dieselu a nedostane se do práce. Říkám to proto, protože reálně za těch 10, ale už vlastně i za nějakých 7,8 roků ty spalováky skoro nikdo nebude chtít. Tedy zákaz výroby už bude vlastně k ničemu.
Ojeté šroty za pár šupů ze západu bude konzervativní Čech chtít ještě dlouho, ale obecně nastane odchod od nových spalováků během těch 10 let jak píšete. Dnes ještě težíme z toho, že ropné produkty jsou levné a zdražují méně než inflace, to ale nebude na věky. Čína hromadně přechází na elektro a už začíná exportovat i k nám, díky Trumpovým clům toho tady bude dvojnásobek. Evropské automobilky měly příležitost nakopnout ty inovace taky, ale nehnou se z místa jako mezek, dělají naprosté minimum v rámci nařízení a plánovaných zákazů. Pak si ale nestěžujme, až nám ten autoprůmysl krachne, protože bude… Číst vice »
Souhlas a ještě bych dodal, že postupně odpadají také nářky z dlouhého dobíjení a malého dojezdu. Do budoucna tento argument bude naprosto k smíchu. On už teď začíná být k pousmání, protože ty nároky, že najednou každej potřebuje ujet víc jak 500 km na jeden zátah, zřejmě i s párátkami v očích jsou prostě úsměvné. Hlavně díky té nenáviděné Číně teda. Tam se teď dějí v této oblasti hlavní inovace. Díky za ně.
Jenže by se na to díváte pouze z pohledu auta, je třeba řešit i přenos energie v rámci sítě a dostatečné kapacity výroby elektrické energie. Budeme rádi, když dostavíme Dukovany.
Evidentně o tom moc nevíte. Elektřiny máme přebytek. Takový přebytek, že jí ročně pěknou fůru vyvezem. Dokonce takový přebytek, že čím dál častěji musí platit operátor trhu odběratelům, aby přebytečnou elektřinu spootřebovali. Suma sumárum, další desítky, možná stovky tisíc elektromobilů bysme za současnýho stavu dokázali živit úplně vpohodě. Ono čistě energeticky a environmentálně by vyšlo lépe tu ropu nalitou do aut spálit v nějaké efektivní, dobře regulovatelné elektrárně s daleko vyšší efektivitou, než co jí pálíme v autech.
A ten přebytek je v době, kdy elektřinu potřebuji nebo spíše v době, kdy ji nikdo nechce?
Ten přebytek je způsoben buď vysokou výrobou (především z OZE), nízkou momentální spotřebou, nebo kombinací obojího. Nicméně co to na tom mění? Auto se vám může nabíjet přesně v tyto časy. Pokud má auto větší baterku a dojezd alespoň 400km, tak se jeho nabíjení dá celkem dobře naplánovat a snažit se „trefit“ do těch mimošpičkových časů. Dnes k tomu valná většina lidí nemá motivaci, proto to neřeší. Ale dynamické ceny dobíjení fungují už teď třeba v Dánsku a nepochybně to přijde k nám. Jen s několikaletým zpožděním. Možná s víceletym, pokud bude u kormidla ANO.
a jak poznam, v ktery presne cas bude ten prebytek? vzhkedem k tomu, ze to zavisi od spousty promennych, a mimojine i od toho, jake je kde aktualne pocasi, je planovani nabijeni na tuto dobu celkem nesmysl.
to auto může být na šnůře a začít se nabíjet automaticky dle ceny, takové vymoženosti už dávno existují
takze budu cely den blokovat nejakou pripojku, abych chytil zrovna tu jednu pulhodinu po obede, kdy zasviti a zafouka?
napad hodny genua.
zrovna auto není věc, co jede na elektřinu 24h nonstop (myšleno ze sítě), takže nabíjet auta při přebytku minimálně z významné části není neřešitelný problém, krom toho zároveň auto může fungovat i jako uložiště energie, jak pro osobní účely, tak i pro zpětný prodej do sítě
on to problem dost je, vzhkedem k tomu, ze tyto prwbyrky se objevuji relativne nahodile.
Nejde o 500 na jeden zátah ale bez zdržování s nabíječkou. Já třeba běžně během víkendu najedu víc a máme o trávení volného času jiné představy než tvrdnout na nabíječce.
A vy máte problém si jednou za cca 450 km udělat půlhodinovou přestávku? Tu by jste si IMHO měl dělat po takové vzdálenosti tak jako tak.
a nebo treba v lete, kdyz vsichni rajzukou na dovolenou, treba taky sestihodinovou, nez na me dojde rada?
taky stojíte na pumpě několik hodin než na vás přijde řada? Důležité je, aby infrastruktura rostla společně s vozovým parkem, prozatím je napřed, takže bych to neviděl tak černě
vzhkedem k tomu, ze natankovani auta trva 2-3 minuty a se zaplacenim tak 5 minut (kdyz se clovek jo louda), tak to jaksi nehrozi.
Píšu že to je během víkendu, to není jedna trasa.
Kolik za ten víkend ujedete? Nerýpu, vážně mě to zajímá. My běžně jedeme na výlet třeba 200 km, tam dáme nabít a pak jedeme zpátky. Jet zas na výlet někam 600km, to neni výlet na odpočinutí a stejně na chvíli zastavíte. A samozřejmě, ne vždy možnost nabití v destinaci je, ale rychle se to zlepšuje. Jezdíme levněji a mnohem raději a víc než s předchozím nafťákem (Kodiaq/mimochodem skvělé auto).
Je to různé, někdy jen 400, někdy třeba 700. Možnost nabít v destinaci není snad nikdy, takové ty chalupy v horách nebo na samotě. Kolikrát je člověk rád, že neparkuje moc daleko od baráku.
tvrdnout na nabíječce není třeba, auto se umí dobíjet samo, takže to lze využít jinak, nevím jaké trasy jezdíte, ale ono to někdy nemusí zdržovat vůbec, ale chce to přemýšlet a vyzkoušet si to. To první je větší problém jak to druhé, ale lidi co mají své auto tzv. v ruce vědí přesně, kdy je nejlepší nabíjet a jak dlouho a pak se to dá udělat i na čůrací pauzy. Ti co ne, tak většinou tvrdnou na nabíječkách, jak tvrdíte vy. A že takových expertů je, kteří používají EV nevhodně.
Kdyby byl ten na(r)cistickej turek co k čemu, tak prosadí prodej vozidel i čistě na HVO. Na HVO by se daly dělat emisně jednodušší (levnější a spolehlivější) auta, která by si udržela vysokou energetickou hustotu paliva, neškodilo by jim jezdit kratší vzdálenosti. Vpodstatě by takový auto bylo na krátký vzdálenosti vhodější, než přímovstřikový benzín (karbonování ventilů). Dá se to implementovat ihned a celkem levně. Samozřejmě elektro je lepší pohon pro velké spektrum využití, ale stále budou lidi co spalováky chtějí a je lepší aby jezdili na v EU vyrobené HVO, než na naftu a benzín.
myslím že si HVO zapalované kompresním teplem dost idealizujete. je to sice velmi kvalitní palivo, ale stále se s tím zachází jako s naftou, hoří to jako nafta a má to podobné emisní problémy jako nafta.
Můžu znát zdroj vašeho tvrzení? Na HVO jezdim už přes půl roku a nižších emisí si všímám už i jako denní uživatel. V garáži se líp dýchá, ruce po tankování vůbec nesmrdí, palivo je čisté jako voda. Je prostě znát, že tam nejsou bordely navíc, jako v naftě (síra a další).
Síra v naftě není u nás zhruba už 30 let. Ty pocity z garáže jsou spíš placebo. Studenej nafťák s NOx problémy nemá a saze zachytí filtr, jo ta jedna frakce co je obsažena v HVO se o kousek líp spaluje a oxidační katalyzátor ještě po studeném startu nefunguje, takže není tolik spaliny cítit. Ale žádná životní výhra to není.
Myslím, že hlavním důvodem klesajícího podílu je zásadní omezení nabídky, zejména v nižších segmentech, kde nabídka vozů s naftovými motory prakticky zcela vymizela, auto s dieselem prostě nejde koupit. Také nevěřím, že diesegate měla nějaký zásadní vliv, pominu-li, že tehdy to bylo využité (zneužité) k zahájení tažení proti spalovacím motorům.
Souhlasím. Jen bych tento závěr tak nějak cekal už v samotném článku
Jakože Fabie a Kamiq v dieselu by byl kasovní trhák? Lidi už to prostě díkybohu přešlo. A do aut těchto kategorií by ten pohon už stejně nevolili. Koneckonců podíl prodejů před ukončením dieselových motorů v těchto kategoriích tomu nasvědčuje.
Tak kasovní trhák… diesel byl vždy dražší než srovnatelný benzín a přesto se jich prodávalo přes 40%, takže těžko říci… Takže myslím, že třeba Kamiq ano, ten by se prodával. Na podílu prodejů před ukončením v těchto kategoriích se podepsalo hlavně umělé navýšením cen všech vozidel se spalovacími motory, díky kterým se naftové vozy nižších tříd staly prostě neprodejnými. V roce 2015 jsem kupoval nový Nissan Pulsar s dieselem za cca 380000, ale vzhledem k provozu mi to dávalo smysl, i když to bylo o 40000 více než benzín. Za 500000 bych ho tehdy taky nekoupil.
Já to beru jako geniální tah zelených jak zvýšit emise, tohle je opravdový majstrštyk! Bohužel ve spotřebě nafty to moc nepoznáme, takže na cenu to mít vliv nejspíše nebude, škoda.
Máme téměř nejnižší ceny paliv v EU, co byste chtěl více?
Docela by mně zajímal vztah čistě mezi dieselgate a počtem prodaných naftových aut. Běžnému uživateli auta jsou totiž nějaké emise docela jedno.
Ne tak ovšem zeleným, ti na oko bojují za nižší, reálně pak díky nim jsou podstatně vyšší.
Přesně tak. Kdyby se do toho ti zelení a jiní zlobři nemontovali, mohli jsme si dneska dál radostně a svobodně užívat staré dobré diesely produkující obří množství skvělých karcinogenních sazí, které z výfuků šly lidem rovnou do plic. Hroznej svět todleto.
Zjistěte si nejdříve něco o tom jak jsou nastavené limity a pak možná pochopíte o čem je řeč.
V ČR dieselgate asi měřitelný dopad mít nebude, ale ve starých spolkových zemích SRN, kde Zelení dlouhodobě oslovují 10-15 % voličů, to už může být jiné. V době vrcholící aféry tam údajně poklesla poptávka po dieselu v bazarech.