obrazok-zdopravy

Naftové motory jako ohrožený druh. Diesely se propadly pod pětinový podíl na trhu

AdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorůAdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorů

Každé čtvrté nové auto prodané na českém trhu je hybrid.

Odebírat
Upozornit na
guest
78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Diesel má pořád svoje kouzlo, nafta má větší energetickou hustotu, lépe maze. Ale pokud s benzínem/hybridem máte podobnou spotřebu jako u dieselu tak tu naftu si pořídí spíš jen ten kdo výhod dieselu plně využije (delší trasy) apod

Rava

Ať si každý jezdí čím chce, co mu dává smysl. LPG, benzín, nafta, elektro, velký, malý, SUV, dodávka, kabrio, čínský, německý, levný, drahý. Už mě štve, jak ten druhý ví, co je pro vás nejlepší. Jste bohatí , cpou vás do oktávky, jste chudí, cpou vám elektro… pořád nějaký rádce, hlavně vše jinak než to máte. Já jsem spokojený s tím co mám, maximálně mi to vyhovuje po všech stránkách a nerad bych, aby mi nějaký jouda něco tlačil nebo nedej bože rozhodoval za mě. Každý víme, proč máme to co máme. A každá změna by měla vzejít od nás,… Číst vice »

Luk

Hlavně ta sekta okolo Muska a jeho Tesly je doslova pověstná. I teď po poklesu drží jeho akcie na naprosto nereálné úrovni podle P/E.

Frantisek X

Přece jen je třeba trochu řešit i dopad na okolí, to se pak může vrátit jako bumerang. Ale chtělo by to spíše motivovat zhodnocením škod, ne tlačit jedno řešení pro všechny, ať je pro daný případ vhodné či naopak – viz svého času zářivky i na bliknutí do spíže – a pro zájmy úzkých skupin na tom vydělávajících z co největšího okruhu…

HonzaS

Ano, dá se souhlasit s tím, že každý by měl jezdit tím, co mu vyhovuje a na co má. Kolem elektromobility žádná sekta neexistuje. Je však důležité si uvědomit, proč vůbec vzniklo celé to propagování. Vezměme si realitu, zejména v tuzemsku: cokoli nového a dražšího bývá často odsuzováno, aniž by se lidé snažili získat více informací. Místo toho, aby si něco zjistili, tvrdí, že je to k ničemu, a že jejich dvacet let staré auto je nejlepší. Pokud už vznikly nějaké „sekty“ nebo skupiny, první negativní reakce přišly od majitelů starých vozidel, kteří se v hospodě plácají po ramenou, jak… Číst vice »

M.Z.

No já nevím, 200000km, 10 let stáří, spotřeba (dálniční) 4.7l/100km. Servis onoho složitého motoru nad rámec výměn oleje 0Kč… Na francouzké auto co za dekádu ztatilo na hodnotě jen 150kKč a podle všech hospodských pravd by se mělo rozbíjel alepoň 1x týdně myslím dobrý výsledek… Mezitím to zelené náboženství vyžaduje vlastní dům (GenZ a Mileniálské scifi) a padesátníci, co koupili domy za pár korun si zase typicky nevymění ani vypínač. Tím spíš si nesloží 15kW FVE, ač je to lehké jak facka a i s ojetinou BMW i3 je to zelené pozérství bude stát 700-800kKč. A pak budou chudáci řešit,… Číst vice »

Jirka 2

Já se nedivím, ty auta jsou utahaný, občas zní jak traktor a mimo občas nízkou spotřebu (ale servisní náklady) to nemá vlastně moc výhod.

Genius 168

A co LPG?

Jirka 2

Pár stovek, nic významnýho. Jenom Dacie a Renaulty

PeS

Smazáno pro opakované šíření bludů.

Jirka 2

A to, že byste měl benzín Vás nějak omezí?

Vingárdijum levijósa

Já vlastně s těmi Motoristy souhlasím. Zákaz výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 je blbost. Akorát na rozdíl od nich to neříkám proto, že bych si myslel, že to jako blesk z čistého zničí automobilovej průmysl a českej občan si ze dne na den nebude moct koupit Oktávku kombíka v dieselu a nedostane se do práce. Říkám to proto, protože reálně za těch 10, ale už vlastně i za nějakých 7,8 roků ty spalováky skoro nikdo nebude chtít. Tedy zákaz výroby už bude vlastně k ničemu.

Jan Tichavský

Ojeté šroty za pár šupů ze západu bude konzervativní Čech chtít ještě dlouho, ale obecně nastane odchod od nových spalováků během těch 10 let jak píšete. Dnes ještě težíme z toho, že ropné produkty jsou levné a zdražují méně než inflace, to ale nebude na věky. Čína hromadně přechází na elektro a už začíná exportovat i k nám, díky Trumpovým clům toho tady bude dvojnásobek. Evropské automobilky měly příležitost nakopnout ty inovace taky, ale nehnou se z místa jako mezek, dělají naprosté minimum v rámci nařízení a plánovaných zákazů. Pak si ale nestěžujme, až nám ten autoprůmysl krachne, protože bude… Číst vice »

Vingárdijum levijósa

Souhlas a ještě bych dodal, že postupně odpadají také nářky z dlouhého dobíjení a malého dojezdu. Do budoucna tento argument bude naprosto k smíchu. On už teď začíná být k pousmání, protože ty nároky, že najednou každej potřebuje ujet víc jak 500 km na jeden zátah, zřejmě i s párátkami v očích jsou prostě úsměvné. Hlavně díky té nenáviděné Číně teda. Tam se teď dějí v této oblasti hlavní inovace. Díky za ně.

Petr Tříska

Jenže by se na to díváte pouze z pohledu auta, je třeba řešit i přenos energie v rámci sítě a dostatečné kapacity výroby elektrické energie. Budeme rádi, když dostavíme Dukovany.

vitapb

Evidentně o tom moc nevíte. Elektřiny máme přebytek. Takový přebytek, že jí ročně pěknou fůru vyvezem. Dokonce takový přebytek, že čím dál častěji musí platit operátor trhu odběratelům, aby přebytečnou elektřinu spootřebovali. Suma sumárum, další desítky, možná stovky tisíc elektromobilů bysme za současnýho stavu dokázali živit úplně vpohodě. Ono čistě energeticky a environmentálně by vyšlo lépe tu ropu nalitou do aut spálit v nějaké efektivní, dobře regulovatelné elektrárně s daleko vyšší efektivitou, než co jí pálíme v autech.

Dusmor

A ten přebytek je v době, kdy elektřinu potřebuji nebo spíše v době, kdy ji nikdo nechce?

vitapb

Ten přebytek je způsoben buď vysokou výrobou (především z OZE), nízkou momentální spotřebou, nebo kombinací obojího. Nicméně co to na tom mění? Auto se vám může nabíjet přesně v tyto časy. Pokud má auto větší baterku a dojezd alespoň 400km, tak se jeho nabíjení dá celkem dobře naplánovat a snažit se „trefit“ do těch mimošpičkových časů. Dnes k tomu valná většina lidí nemá motivaci, proto to neřeší. Ale dynamické ceny dobíjení fungují už teď třeba v Dánsku a nepochybně to přijde k nám. Jen s několikaletým zpožděním. Možná s víceletym, pokud bude u kormidla ANO.

Air Traveller

a jak poznam, v ktery presne cas bude ten prebytek? vzhkedem k tomu, ze to zavisi od spousty promennych, a mimojine i od toho, jake je kde aktualne pocasi, je planovani nabijeni na tuto dobu celkem nesmysl.

Jarda

to auto může být na šnůře a začít se nabíjet automaticky dle ceny, takové vymoženosti už dávno existují

Air Traveller

takze budu cely den blokovat nejakou pripojku, abych chytil zrovna tu jednu pulhodinu po obede, kdy zasviti a zafouka?

napad hodny genua.

Jarda

dost aut stojí na soukromých pozemcích, kvůli tomu není třeba blokovat veřejnou nabíječku, ono všeobecně se víc dobíjení výhledově bude realizovat spíše na soukromých, než veřejných stanicích

Jan Sova

Vy disponujete statistikou, kolik provozovaných aut má možnost odstavení na soukromé ploše? Sem s ní…
Já si troufám tvrdit že jich bude max. třetina….

Jarda

klidně, dyť třetina dobrá

vitapb

Není a spoustě lidí už to tak dneska funguje. Ceny elektřiny na spotu jsou vidět den předem https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/elektrina/denni-trh?date=2025-05-07 a hlavně je na to už uděláno spoustu řešení, které vám dají chytré řízení spotřebičů a ty si pak levnou elektřinu sami maximálně vytěžují. Pokud o tom slyšíte poprvé, je to možná trochu složité, ale věřte že to neni taková věda.

Jarda

zrovna auto není věc, co jede na elektřinu 24h nonstop (myšleno ze sítě), takže nabíjet auta při přebytku minimálně z významné části není neřešitelný problém, krom toho zároveň auto může fungovat i jako uložiště energie, jak pro osobní účely, tak i pro zpětný prodej do sítě

Air Traveller

on to problem dost je, vzhkedem k tomu, ze tyto prwbyrky se objevuji relativne nahodile.

MTS

Nahodile.. Je to tak nahodile, ze mate uz den predem cenu za jednotlive hodiny a muzete se podle ni rozhodnout, kdy a jestli nabijet. Az tak hozne slozite to je.

vitapb

Tak spot za 0, nebo za zápor je teď prakticky každý víkend a každý slunečný den. A není to žádná půlhodina po obědě, ale prakticky od ranní špičky až do té večerní.

v.sp

Tak odchylky jsou nahodilé, ale zato za pěkné peníze. Třeba deltagreen už tohle u klientů má – zapíná bojlery či nabíjení elektroaut. Či naopak baterie vybíjí do sítě.

Mynic

Tak se nesmíte ptát. To by mohla zeleným prafknout žilka.

Dusmor

Nepraskne, protože jak nasvědčují odpovědi, nejsou vůbec schopni či ochotni pochopit podstatu mého dotazu, tj. že v době přebytku energie z občasných zdrojů jsou tyto nepoužitelné pro dobíjení vozidla jelikož je vozidlo v pohybu a mimo místo levného nabíjení.

mimochodem

Tim prebytkem elektriny mate na mysli tech 40% elektriny vyrobene z uhli, ktereho se chceme v zajmu zachrany planety zbavit do tri let, aniz bychom za nej meli adekvatni nahradu… cimz padem se (dle techto smelych/odvaznych/mimoradne hloupych planu) z vyvozce stane dovozce, kteryzto vsak nebude mit odkud dovazet…?

Nebo mate na mysli nejake jine prebytky?

Kozor24

Přesně tak do tří let budeme z vývozcem dovozcem elektřiny

KarelI

Nejde o 500 na jeden zátah ale bez zdržování s nabíječkou. Já třeba běžně během víkendu najedu víc a máme o trávení volného času jiné představy než tvrdnout na nabíječce.

Adamicz

A vy máte problém si jednou za cca 450 km udělat půlhodinovou přestávku? Tu by jste si IMHO měl dělat po takové vzdálenosti tak jako tak.

Air Traveller

a nebo treba v lete, kdyz vsichni rajzukou na dovolenou, treba taky sestihodinovou, nez na me dojde rada?

Jarda

taky stojíte na pumpě několik hodin než na vás přijde řada? Důležité je, aby infrastruktura rostla společně s vozovým parkem, prozatím je napřed, takže bych to neviděl tak černě

Air Traveller

vzhkedem k tomu, ze natankovani auta trva 2-3 minuty a se zaplacenim tak 5 minut (kdyz se clovek jo louda), tak to jaksi nehrozi.

Jarda

vy jste asi nikdy nejel po dálnici někam dál, protože auta u stojanu stojí průměrně o dost déle..wc, svačina, kafíčko..ono se to tomu dobíjení v reálu dost blíží

Air Traveller

to spis vy jste moc daleko nejel – protoze kdyby ano, tak byste vedel, ze normalni lidi, kdyz davaj kaficko a svacinku, tak od stojanu odjedou a parkuji na k tomu vyhrazenem miste a neblokuji bezohledne stojan.

asi podle sebe soudite ostatni.

Jiný Petr

Nevím jak Vy, ale když zastavím na pumpě na delší čas (svačina, wc), tak nejprve natankuji, autem odjedu na vedlejší parkoviště, abych hodinu ostatním neblokoval stojan.
A mimochodem – nevím, co je pro vás „po dálnici někam dál“ – Kladno-Břeclav, Kladno-Ostrava či Kladno-Nitra jezdím už 30 let (ano i v době, kdy dálnice na Ostravu končila u Lipníka) na jeden zátah – max. jedno rychlé wc.

Jarda

vy možná, ale dost lidí to takto nedělá..

v

A proč ne vlakem? Z Prahy 25 let pohoda, jídelní vůz… 3 hodiny..

Air Traveller

Kladno – Breclav – 4 hodiny minimalne
Kladno – Ostrava – 4,5 hldiny minimalne
Kladno – Nitra – pres 7 hodin minimalne

(vse s celkem malymi prestupnimi casy, cili s relativne velkou sanci na to, ze neco ujede)

vse okorenene nutnosti prestupu a prejezdu mhd po praze. takze super, pokud sebou neco tahate.

mozna proto autem? o vetsim pohodli v aute nemluve?

KarelI

Píšu že to je během víkendu, to není jedna trasa.

Vitapb

Kolik za ten víkend ujedete? Nerýpu, vážně mě to zajímá. My běžně jedeme na výlet třeba 200 km, tam dáme nabít a pak jedeme zpátky. Jet zas na výlet někam 600km, to neni výlet na odpočinutí a stejně na chvíli zastavíte. A samozřejmě, ne vždy možnost nabití v destinaci je, ale rychle se to zlepšuje. Jezdíme levněji a mnohem raději a víc než s předchozím nafťákem (Kodiaq/mimochodem skvělé auto).

KarelI

Je to různé, někdy jen 400, někdy třeba 700. Možnost nabít v destinaci není snad nikdy, takové ty chalupy v horách nebo na samotě. Kolikrát je člověk rád, že neparkuje moc daleko od baráku.

Jarda

tvrdnout na nabíječce není třeba, auto se umí dobíjet samo, takže to lze využít jinak, nevím jaké trasy jezdíte, ale ono to někdy nemusí zdržovat vůbec, ale chce to přemýšlet a vyzkoušet si to. To první je větší problém jak to druhé, ale lidi co mají své auto tzv. v ruce vědí přesně, kdy je nejlepší nabíjet a jak dlouho a pak se to dá udělat i na čůrací pauzy. Ti co ne, tak většinou tvrdnou na nabíječkách, jak tvrdíte vy. A že takových expertů je, kteří používají EV nevhodně.

KarelI

Ať přemýšlím jak přemýšlím, tak opravdu nevím jak nabít auto bez zdržování, když není nabíječka ani na startu ani v cíli a cestou zastavit nepotřebuju, protože děti chrápou a já se vyčural už před cestou. A navíc vím, že zhruba až dojedem do cíle, tak už budou vzhůru a celá rodina si bude přát jediné – mít tu cestu za sebou.

Jarda

nejdřív píšete, že jeden zátah není třeba a najednou jeden zátah třeba je. To je pak těžké reagovat. Na jeden zátah je elektro opravdu „problém“. Teda 500, pokud to není celé po dálnici, lepší EV ujede i na ten jeden zátah.

KarelI

Píšu o celém víkendu, během kterého je několik přesunů. V pátek se sjedou rodiny z celé republiky někde na chalupě, v sobotu jedem na výlet (lyžování, vodu…), v neděli to samé a v neděli večer všichni domů. Každý ten přesun se zvládne bez přestávky, nikde kde ty auta parkujou nabíječka není. Tak mi vysvětlete, jak bez zdržování to auto nabiju a jako bonus můžete vysvětlit, jak se nabije těch EV třeba osm. Jako jo, mohli bysme jezdit jeden po druhém celou noc 20 km na nabíječku a hezky si to nabít na další den, ale jak jsem říkal, mám lepší… Číst vice »

Mynic

Čína přechází hromadně na elektro Kdy jste byl naposledy v Čįně ?

Jan Sova

A kolik toho ta Čína reálně prodá tady nebo jinde v EU ?? Desítky kusů ?? Všude se valí články o invazi čínských aut, ale v reálu neznám nikoho, kdo by si je kupoval. Je to cílená propaganda a záměrné zkreslování obrazu automobilového trhu. Většinového evropského zákazníka nezajímají čínská auta (bez ohledu na pohon), ten čeká, až nějaké evropské auto nebude plné EU-kur..ítek, bude mít plnou ovladatelnost/využitelnost. tj. bude opravdu dobrou investicí z pozice majitele. Čeká se na vozidlo nejlépe s osvědčenými technologiemi, tj. manuální převodovkou a atmosferickým motorem, aby kvůli popojíždění po městech ty motory nebyly zkarbonizované (jako u… Číst vice »

vitapb

Kdyby byl ten na(r)cistickej turek co k čemu, tak prosadí prodej vozidel i čistě na HVO. Na HVO by se daly dělat emisně jednodušší (levnější a spolehlivější) auta, která by si udržela vysokou energetickou hustotu paliva, neškodilo by jim jezdit kratší vzdálenosti. Vpodstatě by takový auto bylo na krátký vzdálenosti vhodější, než přímovstřikový benzín (karbonování ventilů). Dá se to implementovat ihned a celkem levně. Samozřejmě elektro je lepší pohon pro velké spektrum využití, ale stále budou lidi co spalováky chtějí a je lepší aby jezdili na v EU vyrobené HVO, než na naftu a benzín.

Dejf

myslím že si HVO zapalované kompresním teplem dost idealizujete. je to sice velmi kvalitní palivo, ale stále se s tím zachází jako s naftou, hoří to jako nafta a má to podobné emisní problémy jako nafta.

vitapb

Můžu znát zdroj vašeho tvrzení? Na HVO jezdim už přes půl roku a nižších emisí si všímám už i jako denní uživatel. V garáži se líp dýchá, ruce po tankování vůbec nesmrdí, palivo je čisté jako voda. Je prostě znát, že tam nejsou bordely navíc, jako v naftě (síra a další).

Dejf

Síra v naftě není u nás zhruba už 30 let. Ty pocity z garáže jsou spíš placebo. Studenej nafťák s NOx problémy nemá a saze zachytí filtr, jo ta jedna frakce co je obsažena v HVO se o kousek líp spaluje a oxidační katalyzátor ještě po studeném startu nefunguje, takže není tolik spaliny cítit. Ale žádná životní výhra to není.

Zrzek

Nizkosirna nafta u nás začla už za bolševika a byli jsme jako druzí na světě v jejím používání. Jinak HVO neobsahuje tzv. aromaty, které dělají určité problémy s emisemi. Jinak problém HVO je, že není tolik patřičného odpadu na jeho výrobu a jeho výroba z vypěstovaného speciálně pro výrobu HVO je ekologická jen na papíře. Zase se ničí příroda, aby byly plantáže.

Apex

Myslím, že hlavním důvodem klesajícího podílu je zásadní omezení nabídky, zejména v nižších segmentech, kde nabídka vozů s naftovými motory prakticky zcela vymizela, auto s dieselem prostě nejde koupit. Také nevěřím, že diesegate měla nějaký zásadní vliv, pominu-li, že tehdy to bylo využité (zneužité) k zahájení tažení proti spalovacím motorům.

Gablenz

Souhlasím. Jen bych tento závěr tak nějak cekal už v samotném článku

vitapb

Jakože Fabie a Kamiq v dieselu by byl kasovní trhák? Lidi už to prostě díkybohu přešlo. A do aut těchto kategorií by ten pohon už stejně nevolili. Koneckonců podíl prodejů před ukončením dieselových motorů v těchto kategoriích tomu nasvědčuje.

Apex

Tak kasovní trhák… diesel byl vždy dražší než srovnatelný benzín a přesto se jich prodávalo přes 40%, takže těžko říci… Takže myslím, že třeba Kamiq ano, ten by se prodával. Na podílu prodejů před ukončením v těchto kategoriích se podepsalo hlavně umělé navýšením cen všech vozidel se spalovacími motory, díky kterým se naftové vozy nižších tříd staly prostě neprodejnými. V roce 2015 jsem kupoval nový Nissan Pulsar s dieselem za cca 380000, ale vzhledem k provozu mi to dávalo smysl, i když to bylo o 40000 více než benzín. Za 500000 bych ho tehdy taky nekoupil.

Jiný Petr

Já tedy pamatuji už i Š. Felicii 1,9 diesel – a na na dračku šla. Sice nejvíce bylo benzínu 1,6, ale 1.9 D nebyla žádnou raritou.

Frantisek

On diesel co plni emise zase tak super usporny neni … staci se podivat i na novy Superby. Za podobnou spotrebu jako zakladni nafta jezdi i 1.5TSI … tomu se navic dari i ve meste a porad vychazi lip servis. By nekdo musel jezdit fakt velky najezdy treba po dalnici, ale doba sluzebek je uz proste pryc – hodne toho nahradily conf cally. Taxiky uz taky presly na EV, hybridy … dokonce i rozvozove dodavky. Diesel se tak vraci tam, kde ma smysl – delsi cesty, vyssi zatez, ale toho zase tolik neni. Jinak treba HEV (hybrid) ma jeste jednu… Číst vice »

lvy

Já to beru jako geniální tah zelených jak zvýšit emise, tohle je opravdový majstrštyk! Bohužel ve spotřebě nafty to moc nepoznáme, takže na cenu to mít vliv nejspíše nebude, škoda.

Vojtěch

Máme téměř nejnižší ceny paliv v EU, co byste chtěl více?

Kamui

Docela by mně zajímal vztah čistě mezi dieselgate a počtem prodaných naftových aut. Běžnému uživateli auta jsou totiž nějaké emise docela jedno.

lvy

Ne tak ovšem zeleným, ti na oko bojují za nižší, reálně pak díky nim jsou podstatně vyšší.

Tomáš R.

Přesně tak. Kdyby se do toho ti zelení a jiní zlobři nemontovali, mohli jsme si dneska dál radostně a svobodně užívat staré dobré diesely produkující obří množství skvělých karcinogenních sazí, které z výfuků šly lidem rovnou do plic. Hroznej svět todleto.

lvy

Zjistěte si nejdříve něco o tom jak jsou nastavené limity a pak možná pochopíte o čem je řeč.

Náhodný Kolemjdoucí

Dieselgate byl právě o limitech, resp. o jejich (ne)plnění.

Zelvak

Boom dieselů v osobácích v Evropě má na svědomí jak menší zdanění nafty, tak svýho času emisní předpisy, který zase selektivně tehdy sledovaly určitý parametry a ignorovaly celek, nikde jinde na světě se tak masivně nerozšířily.

Petr Hanák

Vždyť třeba v Maroku se snad ani na nic jiného nejezdí.

Jan Sova

A co si myslíte že jde z přímovstřikových benzinových motorů, které automobilky tak vehementně prosadili na úkor atmosferických ?? Mikročástice, které jsou ještě větší hrozba pro dýchací soustavu než ty „viditelné“ saze. Nehledě na to, že nové diesely jsou s těmi sazemi zase jinde než ty 20 let staré. Většinově ale tak nějak lidé odmítají přiznat/pochopit, že diesel je vhodný na dálkové trasy a ne na cukání po marketech po městě….

lvy

Tak tohle už lidi pochopili, problém je spíše v tom, že dneska už není co koupit. Ano patřím mezi ty, kteří když najedou za den 300km, tak to berou tak, že nikde nebyli.

Kubrt

V ČR dieselgate asi měřitelný dopad mít nebude, ale ve starých spolkových zemích SRN, kde Zelení dlouhodobě oslovují 10-15 % voličů, to už může být jiné. V době vrcholící aféry tam údajně poklesla poptávka po dieselu v bazarech.

Jarda

i v čr to nějaký dopad mít bude, ono nejde o zelenos jako spíš o obavy, jak to auto půjde dále prodat, jestli někdo nezakáže jeho provoz atd., to jsou skutečné problémy