Nafta je nejlevnější za poslední rok, cena spadla pod 33 korun za litr

Čerpací stanice Tank-Ono. Foto: Tank-OnoČerpací stanice Tank-Ono. Foto: Tank-Ono

Za poklesem je hlavně slabší poptávka po ropě v Číně.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pedro72

Pořád poslouchám, jak jsou motoristé ohrožený druh. Ale pak vidím ceny benzínu a nafty, jejichž cena v podstatě stagnuje a dlouhodobě je vývoj hluboko pod inflací. Ceny auto se vyvíjí podobně, člověk, který nepotřebuje každé další auto o půl tuny těžší, může pořídit stejné nové auto za stejné ceny jako před deseti lety (a to často v absolutních cenách, takže opět hluboko pod inflací).

soumar

Zajímavé je, že když se napíše o zdražení (čehokoliv), diskuse není plná lidí, kteří argumentují tím, že se zlevnilo něco jného.

Jako by Češi chtěli vidět vše jen v negativním světle. (mně je pořád bližší ten american smile :-))

Premek

Na kolika procentech čerpaček je taková cena ?

Ferda

Na mnoha…

A. Mikulka

To je úplně jedno. Pokud jsi price-sensitive, tak si na to Ono dojeď.

Ferda

A pokud věříš těm pohádkám o super extra kvalitě na brandovaných pumpách, plať v klidu těch 39.9 za litr naturálu… 💪

Otakar

Přesně, tankuji do nového Euro6 auta všude možně, i naftu, co se leje do kamionů a bezproblému.

Razum

Pokud se tu už hodláme bavit o tom jak se nám žilo ekonomicky dříve a žije dnes, tak bych taky chtěl uvést jeden nepodstatný detail. Ano, ropa, elektřina, plyn a snad všechny potraviny, elektronika zlevnily pokud je srovnáme s platy v 90. letech. Jinými slovy, člověku s vlastním bydlením se zlepšila životní situace nevídaně. Vždy mě ale překvapuje, jak se při těchto průzkumech (snad se mi zdá i záměrně) zapomíná na ceny bytů / pronájmy. Asi by mě to tak neštvala jedna položka, ale tahle položka dělá průměrně třetinu výdajů domácnosti. Nechci být pesimista, ale malovat vše narůžovo? P.S: Záměrně… Číst vice »

Leinad

Na dopravním webu mi připadá v pořádku srovnávat zejména ceny toho, co se používá na dopravu. (Když už bydlení, tak autokaravany, ale proč)
Na něčem obecnějším, Novinkách, bych asi souhlasil s tím, že bydlení patří do spotřebního koše.

Michal M

A jaké tedy byly ceny nájmů v 90. letech?

PetrH

Však právě proto jsou byty a nájmy dražší. Protože všechno ostatní je relativně levnější, lidé mají peněz dost (dokonce i daně jsou nižší než dříve) a nemovitostí je omezené množství (postavit si dům není tak úplně easy). Když pomineme příspěvek na bydlení, tak v podstatě majitel bytu po nájemníkovi nemůže chtít peníze, které on nemá. Nájem si logicky vezme to, co těm nejchudším zbyde po ostatních výdajích.
Navíc mnoha lidem zbývá dost i na investice a investují do bytů, čemuž pomáhá nízké zdanění nemovitostí a tedy šroubují jejich ceny.

Jenda

Mě fascinuje, že benzín stojí dlouhodobě tolik, co v roce 2012, ale hromadná doprava zdražila na násobky. Při těchhle cenách by vlakem dobrovolně jezdil jenom šílenec. Příští víkend chceme jet do Berlína, ze zvědavosti jsem koukal na vlak a zpáteční pro dva lidi za 6500 Kč. Ne žádným businessem, ale druhou třídou 😀 Benzín stojí doslova čtvrtinu. Vlak je dražší dokonce i při započítání amortizace, to už je úplně absurdní.

Robert Pražák

Tak si třeba uvědomte, o kolik stouply mzdy. Nejen u nás, ale i v Německu.

Petr David

Jezdíte na kanystrů s benzínem?

Ferda

Ta úvaha kulhá v mnoha aspektech…

A. Mikulka

A řidiči taky zlevnili? A autobusy an sich taky zlevnily?

Michal M

Tak jestli je lepší 2x 3,5 hodiny řídit a k tomu popojíždět po Berlíně autem a řešit tam parkování, tak asi jo.
Jinak ten vlak jede většinu trasy Německem a 130 EUR za 400 km na osobu zpáteční mi nepřijde úplně strašné.
Dál jste si vybrali o prázdninách páteční a skoro vyprodaný spoj. To polaďte a dopadne to líp.

Vladimír Bílý

Ceny PHM jsou zhruba stejné, jako před deseti lety. Mezitím se průměrná mzda zvýšila o 72% (2023 vs. 2013).

superhero

Lidé utrácí za daleko víc kravin než před 10 lety. Počínaje nesmysly z AliExpressu, utrácí víc za mobily, oblečení a plýtvájí při utrácení za zábavu. Daleko víc utrácí za jídlo: Rozvoz jídla na adresu až do bytu (připlatí si za jednorázový obal na 15minut i dopravu), ale stravují se častěji i v restauraci. V neposlední řadě nikdo neupozorní, že náklady na bydlení vzrostly a jedním z klíčových faktorů byla deregulace nájemného. Žádná evaluace ze strany státu, jestli jsme to s deregulací nájemného nepřehnali se nekonala. Snad s vyjímkou několika závěrečných prací na univerzitě:
https://theses.cz/id/fa8w03/?lang=en

Michal M

To je skvělý nápad, regulované cokoliv. Takže nedostatek, černý trh a prodlužování vnitřního dluhu v bytovém fondu jako za komunistů?

Kebab

Teď máme deregulováno, ale nedostatek bydlení je stále. To jsme si tedy pomohli.

Dusanh

Nedostatek bydlení souvisí s přeregulovaností výstavby. Kdyby bylo možné v Praze stavět 30-patrové domy, tak to investory vyjde podstatně lépe a ve finále i ty budoucí obyvatele.

soumar

Naftu si nepamatuju, hlavně proto, že se v 90tkách prodávala dost „pod rukou“ z JZD, ale litr benzínu stál 9 korun při průměrné mzdě necelé 4 tisíce Kč.
A jezdilo se.
Aby byly náklady na benzín stejné jako dnes, musel by stát litr pro bohatší 90Kč a pro chudší 75Kč (přece jen se od té doby zvýšit rozdíl mezi průměrnou a mediánovou mzdou).

Žijeme si jako vepříci v žitě, jen pořád mrmláme.

Kebab

Další ódéesácký matematik.

Ferda

Další Babišův a Turkův a Okamurův a Šlachtův pohunek…

Kebab

U vás ve skříni nebo pod postelí?

Air Traveller

Ten matematik má naprostou pravdu. před invazí nácků z Russka na Ukrajinu (pro ty pesimičtější před covidem) jsme se měli jako prásátka v žitě – životní úroveň nesrovnatelně vyšší oproti tomu, jak se žilo v roce 2010.

No a ted se zdražilo, máme se v zásadě možná o něco hůř, než v roce 2019, ale pořád se máme výrazně lépe, než třeba před 10, 20, 30 lety, o době komunistů nemluvě.

Kebab

Jistěže má pravdu, správně porovnal dvě přirozená čísla, bravo😃 Ovšem vypovídající hodnota té “pravdy” je nula.

Air Traveller

Jedine, cehoz vypovidaci hodnota je nulova, je ten vas plac.

chapu, ze se vam styska po dobe, kdy holubi (alespon teoreticky) letali do ust damy od sebe, ale to je nastesti pryc.

Antonín

To tvrdím dlouho, auto sice z přesvědčení nemám – zvládli jsme to za bolševika bez něj, kdy na něj nebylo, tak proč si ho pořizovat a dělat řidičák v předdůchodovém věku; VD a MHD máme velmi dobrou, to že si žijeme jako prasata v žitě, tvrdím dlouho, jsme jedna z nejbohatších zemí na světě, ale pořád musíme nadávat na to, jak jsme na tom špatně, ale to je česká nátura – bohužel.

Šejdr

Ono záleží na tom, kde bydlíte. Pokud ve větším městě s kvalitní MHD, tak auto skutečně téměř nepotřebujete. Pokud bydlíte v kraji, který kašle na VHD, a bydlíte mimo město, tak se bez auta neobejdete. Mám kolegu s bydlištěm na úplném okraji města – s MHD je v práci za 30 minut, jezdí mu 7 dní v týdnu minimálně 1 spoj za hodinu. O 5 km dál, už mimo město, bydlí v obci s pár stovkami obyvatel jiný kolega. Bez auta se neobejde, protože poslední linkový bus domů jede už v sedm večer a o víkendu do jejich obce nejezdí… Číst vice »

Antonín

Máte pravdu, že jsou místa a situace, kde se bez auta dnes téměř neobejdete, ale vše závisí na tom, jak si nastavíte životní potřeby, touhy a pohodlí. Ano většinu života jsem bydlel v Praze, nyní bydlím kousek (cca 30 km) od Prahy na vsi, kde není ani obchod, ani hospoda a ani do ní přímo nejede autobus, ale vlak s rozumným intervalem má stanici 1 km, bus od 1 do 2 km, vše v PIDu, denně jezdím do práce do Prahy, výhoda vlaku je, že v něm mohu pracovat, kdybych jel autem, buď budu muset být v práci déle, nebo… Číst vice »

Jiří Kocurek

Tak si představte vesnisici, ke je to na vlak hodinu pěšky a s převýšením jako na Petřín.

Jen tam nemaí lanovku, ale jezdí autobus 1x za hodinu plus ranní školák. To je v takových místech kvalitní MHD.
Jenže jse našel práci ve druhém nejbližším městě, kam je to veřejnou dopravou přes hodinu a na 2 přestupy. Autem 30 minut. Jste lékař, obvoďák.

Jiří Kocurek

Ovšem pokud bychom měli dávat hraběcí rady, které jsou v daném místě nepoužitelné: Co vlastně brání Pražanům vypěstovat si v Praze vlastní brambory na zahrádce? Jedno jestli je ze Žižkova nebo z Vinohrad.. 😛

PetrK

proč by si tohle měl představovat? jen popisoval vlastní situaci, ty generátore náhodných slov

Michal M

Přesně tohle jsem zažil v únoru, když jsem chtěl opustit Jindřichův Hradec. 🙂
IDS jako v Praze neexistuje, MHD docela jezdila, ovšem jen k poslednímu paneláku…

TnM

Duchodci a predduchodci si skutečně neziji spatne, to mate pravdu.

Honza

Na druhy strane je ale cena bydleni. V komunismu pro vetsinu velmi dostupna. Dnes je to naopak.

Antonín

To je otázka do pranice, ale nechci na dopr. server tahat tyto věci, ale za bolševika sice byly nájmy rel. levné, my platili nájem 280 Kčs (bez energií) včetně nadměrných metrů – neboť bydlet méně lidí ve velkém bytě bylo trestáno vyšší platbou – což bylo něco víc jak 10 % průměrného platu, mít vlastní byt bylo téměř nemožné, max. vlastní rod. domek. S energiemi jsme pak platili něco mezi 500 – 600 Kčs, což už byla cca čtvrtina platu. Ovšem mít samostatný byt v té době nebylo příliš dostupné, většina mladých bydlela s rodiči, protože byty nebyly, někde třeba… Číst vice »

Petr David

Ale, ale, byly dostupné staré rodinné domky na vesnicích. V té době práce v místě. Vlastní zkušenost. Režimu se rozhodně nezastávám!!!

Jiří Kocurek

Dostupné staré rodinné domky? Ano, po vystěhovaných němcích. Kradené se rozdává lehce.

Dneska, když chcete, tak bydlení za levno pořídíte taky. Jen nepočítejte s MHD á 30 minut, budete rádi za vodovod a veřejnou kanalizaci. S rychlým internetem se raději rozlučte.

Petr David

„Kradené se rozdává lehce.“
Hlavně se lehce plácá o krádeži bez důkazu.

Antonín

Práce v místě, myslíte, že třeba jaderný fyzik, literární historik, kardiochirurg atd. našel práci na vesnici? Dotyční nestudovali proto, aby pak pracovali třeba v JZD (což tehdy bylo hodně běžné) jen proto, že měli vlastní polorozpadlý domek a práci v místě.

Petr David

Nikde jsem nepsal o stoprocentní nabídce pro všechny, ale o možnosti. Jaderný fyzik měl byt zajistěný, jaderných fyziků nejsou miliony.
Jestli měl někdo polorozpadlý domek, tak šlo o lempla, který nedokáže o své záležitosti pečovat.
Jsem kvalifikovaný, malý domek jsem dal do kupy, dluh splacený za dva roky.

Michal M

Tu „práci na místě“ bych chtěl vidět. Přezaměstnané JZD, případně znárodněné továrničky přežívající desetiletí a tvořící neefektivní filiální závody… Nic z toho nepřežilo.

Petr David

Ta práce na místě v té době byla, to je fakt. A bavíme se o té době.
Co se týče umělé zaměstnanosti, tak ta existuje i dnes, pouze změnila formu. Výrobky na jedno použití dnes zaměstnávají ve velkém měřítku. Jaký efekt má, když musím kvůli banální závadě vyhodit ledničku a koupit novou?

Air Traveller

Opravdu? Máte na mysli ty tisíce a desetitisíce lidí, co v Praze na OPBH čekali desítky let v pořadnících?

Petr David

A on musí někdo bydlet v Praze?

levap

Velmi dostupná cena, ne ale samotný bydlení.
Pořadníky na mnoho let, dostupnější pro uplácející vyčůránky a straníky.
Tří generační rodiny v malém 2+1, čekající až mladejm přidělí byt…

superhero

Tak spotřeba ropy je rekordní i u nás v ČR:
https://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/spotreba-pohonnych-hmot-v-cr

Petr

Jen si toho pumpaři u ostatních „Zlatých podkov“ nevšimli.

Jan

Ceník na fotografii vyvolává nostalgii, včetně toho, že euro bylo za 27…

Jarek

Co na to odborník na všechno Havlíček???

Marana_CZE

Je silně zaneprázdněn, ale vyjádří se, až skončí svoji 12 práci, vyvenčí psa a přijde do místní hospody ve 27 hodin a 67 minut dnešního dne!

Ferda

Genialně řečeno… 🙂👍

František

Určitě kvůli tomu vstává už ve čtyři

Marana_CZE

To je ta Fyjalova drahota! Tohle by se za Babiše nestalo!

Milan

A já se zase Těším až se do ceny benzínu a nafty promítnou emisní povolenky. Konečně lidi přesednou z aut do MHD a nebo pojedou na kole, případně půjdou pěšky…

Kebab

To se nestane.

Jiří Kocurek

MHD to od*ere taky, jezdí na stejnou naftu. A zdraží to zboží, potraviny nevyjímaje, traktor na tu samou naftu jezdí taky.

Milan

Tak to je samozřejmě jasný, ale zdraží se tak, jako tak. Vždy bude nějaký důvod ke zdražení. Ale MHD bude pořád ta nejlevnější alternativa, jak se dopravovat. Třeba v Praze dáte za roční jízdenku méně, než za roční pojištění vozidla…

Black

A co ti, co nebydlí v Praze (cca 9 mil. obyvatel) a nemají MHD?

Milan

Jé, na ty jsem úplně zapomněl…😜

Ale i k nám do řitě jezdí autobus několikrát denně, nebo můžu zvednout zadek a dojít nebo dojet na kole na nádraží do vedlejší obce. A pořád je to levnější než pojistka, výměna oleje, pneu, servis a tak dál. A to se nebavíme o pořízení auta…

Black

Evidentně jste singl, který neuvažuje o tom, že děti a manželka by to mohli vidět jinak. Jo, třeba na kole s nemocným dítětem, to bude fajn.

Milan

Tak my nemáme problém s ničím. Klidně děti jedou tím autobusem do školy, já sednu na kolo a nechám jej na nádraží a jedu vlakem. Manželka na větší nákup zajede autem. A když jsme ve větším městě, tak koupíme jízdenky i na tramvaj.
Ale věřte, že i kdybychom neměli to auto, tak nás ten taxík v případě nejen nouze vyjde levněji. Takže by to i bez toho auta šlo…

Sněhulák

Protože je předotovaná. Nezaplatite ani čtvrtinu nákladů na její provoz

Milan

A proto si vůbec nestěžujeme na ceny, protože víme, že kdybychom měli platit tolik, kolik to skutečně stojí, tak bychom zaplatili mnohem více. (Jasný, že jde nějaká částka z našich daní.) Ale jsme rádi, že v ČR funguje nejen doprava relativně dobře…

A. Mikulka

Babyše 😁!

Ferda

Miluju ironii tohoto typu… 🙂