Nafta i elektřina. Siemens má novou objednávku až na 30 hybridních vectronů

Lokomotiva Vectron Dual Mode. Pramen: SiemensLokomotiva Vectron Dual Mode. Pramen: Siemens

Lokomotiva Siemens Dual Mode může flexibilně přecházet z dieselového na elektrický pohon.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medical examiner

Cena by nebyla?
Tu jsem tam nějak nenašel…

Rýpal

3,7 MEUR

medical examiner

Díky…to zní velmi příjemně…

Já, kdo jiný

Smartron 192.1 má Vmax 160 km/h.

Já, kdo jiný

Když jsem si přečetl předpis DB Netz pro provoz duální lokomotivy, až zase tak moc flexibilní to není.

Rypal

Detaily?

Já, kdo jiný

Například zastavit ve stanici určené jízdním řádem a během zastavení změnit modus. Změnu modu nahlásit výpravčímu nebo oznámit, že změna neproběhla.

Jarda

To je i celkem očekávatelný..Pořád tam tu nespornou výhodu ale vidím….

Michal

Tyto „hybridy“ by se zatraceně hodily pro Slovácký Express.

Petr Šimral

S výkonem 2 000 kW určitě ne. Přepřah vyjde rychleji než ztráta na jízdních dobách…

MildaIV

Při těch 6ti vozech co ukazuje aktuální řazení ČD by ty 2MW mohli stačit. Pokud to v době necovidové jezdí delší, pak by to mohl být problém.

Petr Šimral

Nemohlo. Představte si, že vlak vezete Bobinou E 499.0 a to na trati, kde je na velké části 160 km/h.

Já, kdo jiný

S bobinou a jejími stejnosměrnými motory a odporovou regulací bych to zase tak nesrovnával.

Chocholoušek

2MW na bobině jsou asi jiný než 2MW na Vectronu.

Já, kdo jiný

Jsou. 2MW v asynchronu jezdí úplně jinak. Stačí kouknout na křivku trakční charaktetistiky.

Petr Šimral

To máte sice pravdu, nicméně stále to jsou 2 MW.

Jiří 3

Dovolím si nesouhlasit. Bastardi měli velký problém dodržovat jízdní doby, a to i jen s 6 vozy.

medical examiner

Nebylo to proto, že
1. byli odporoví
2. rychlost 160 km/h získali změnou převodů
?

medical examiner

Nejdříve pro Slovácké expresy, a po čistkách na R12 (tedy že v Zábřehu nebude výměna za 750.7/754)

Pája

Chjo, Jožin se třema mega byl docela líný na rozjezd, takže ještě o mega výkonu míň na koridoru se stejnou zátěží? Fakt ne, ucpal by se ještě víc.

Vrták

Duo mode jednotky
Coby dočasná varianta, než se zadrátuje alespoň ta půlka sítě a cancoury, kam jezdí dálkové vlaky, proč ne? U nás je ale větší potřeba mít dual mode jednotky ať už pro R (Olomouc-Opava, Pardubice – Liberec, Praha-Písek-ČB), nebo pro části regionálních tratí, kde se pálí nafta pod dráty na polovině trasy (Vsetín-Bylnice).

medical examiner

Jakože by z Olomouce do Opavy (přes Krnov) jel v naftě, a z Opavy do Ostravy na elektriku.
Spíš jako přechodné řešení po spojení R12 a R27 v relaci Brno – Nezamyslice – Olomouc – Krnov – Opava.

Stejně tak bude spojena R12 a R13 v relaci Břeclav – Přerov – Olomouc – Zábřeh – Jeseník

Tomáš Záruba

Docela by mě zajímal názor „od karga“, jestli je stejný (celkem nízký) výkon na oba zdroje vhodné řešení. Napadá mě, jestli by nebyla lepší cesta třeba cca 5 MW na elektřinu a kolem 1 MW diesel (s tím, že to bude nějaký koncový/počáteční úsek, a bude při /skoro/ stejné Fmax holt výrazně menší Vkrit).

Petr Šimral

Tomáši. Je to dieselový Vectron se sběračem. Nic více, nic méně. Kolik asi tak má hmotnostní rezervu? Navíc v DE se můžeš s jedním MW tak akorát koukat, jak ostatní jezdí. Nejsme v Brejlovcovém a Bardotkovém Česku…

Kamui

Hmotnost je problém, ale proč je teda v Evropě taková nechuť k šestinápravovým strojům, které jsou všude jinde na světě zcela běžné. Do šestinápravové lokomotivy s hmotností 130 tun by předpokládám nebyl problém nacpat 2 MW diesel a 6 MW elektrovýzbroj. Navoc taková mašina by z principu měla o 50 % vyšší tažnou sílu než čtyřnápravová.

Kubrt

Však EuroDual se už pomalými krůčky prosazuje v Německu.

Martin

Sice se rádoby prosazuje, ale cenově je to někde úplně jinde – to už je snad i výhodnější si koupit dva tyhle Vectrony Dual Mode, které lze volitelně spojit/rozpojit. U nás to ale velmi pravděpodobně v horizontu mnoha let ještě jezdit nebude – a ani ne tak kvůli výkonu, jako kvůli té přestřelené ceně.

Kubrt

Co to je „přestřelená cena“? Ty lokomotivy si kupují soukromé firmy fungující na komerční bázi, tak snad vědí, co dělají. Každý dopravce má své potřeby a podmínky, co vyhovuje jednomu, nemusí druhému.

medical examiner

A kolik je cena za jednoho takového duálního Vectrona?

Já, kdo jiný

Začaly se dost vyskytovat mezi Hofem a Regensburgem.

Petr Šimral

Což je přesně trať, kde to ještě pár let bude mít logiku.

julio

Vedel by som si ju predstaviť na trase Ostrava-Svinov – Banská Bystrica. Ideálny stroj, žiadne prehadzovanie loko vo Vrútkach, ušetrená kopa času. Určite by sa našlo mnoho ďalších využití v ČR aj SR. A výkon pod elektrikou na tých maximálne päť vagónov asi úplne stačí.

PepaM

Výkonů by se pro obdobné stroje našlo v ČR dost – R16 do Klatov a Železné Rudy, R18 do Luhačovic a Zlína, R17 do Českých Velenic… Naštěstí ČD o nákupu takových strojů uvažují, probíhají předběžné tržní konzultace na 10 dieselových a 20 duálních lokomotiv (https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003016/zakazka/354480).

PepaM

Edit: U R16 samozřejmě má být jen ta Železná Ruda, Klatovy jsou elektrifikované).

Já, kdo jiný

Pro návoz vzduchu na Šumavu?

kakov

jel jste tam někdy v sezóně?? lhostejno zda zimní/letní

Já, kdo jiný

Já tam bydlím.

Pája

Jů, kde? Mně se tam líbí jako turistovi, víc neznám a to je možná škoda.

kakov

takže určitě víte, že vlakem jezdí na šumavu hodně turistů, proto nechápu ten Váš hejt výše, opravdu v sezóně se nejedná o vzduch,

medical examiner

R12 do Jeseníku…

Miroslav Zikmund

Výměna lokomotivy se dá, při vhodném uspořádání kolejiště, dělat z 6 minut, včetně jednoduché zkoušky brzdy …. Z toho 2 minuty pobytu na výměnu frekvence …

Tomáš Záruba

Předpokládám, že jde hlavně o provozní náklady…

Petr Šimral

Jenže dvojsystémové to být nemůže, protože by musel být přeřešen celý elektrický obvod od trakčních měničů až po trakční motory…

Já, kdo jiný

Nemá to ETCS, nemá to LZB.

medical examiner

A má to MIREL?
Pokud ano, není problém…

Já, kdo jiný

A nebylo by to lepší zadrátovat?

MildaIV

Nebylo.

Já, kdo jiný

Tak zavézt ZA-BB parní provoz?

Tomáš Záruba

Bylo.

Pája

Tak ony by se s jinou napájecí soustavou uživily i jinde. Např. kontejnerový terminál Lípa nad Dřevnicí je na neelektrizované trati navazující na koridor, na tomto koridoru se dnes začalo jezdit po jedné koleji a bez napětí (po tornádu) a případů ve svém okolí každý jistě najde mnoho. Trochu mně mrzí výkon pod trolejí. Patrně kompromis mezi váhou a výkonem.

MildaIV

2MW Vám přijdou málo? Ta lokomotiva je stavěná pro Evropu, kde jsou všechny hlavní tratě zadrátované. Na vedlejších 2MW prostě stačí. Nahradit 1.6MW Brejlovec 2MW mašinou, co navíc pod drátama jede za levnější elektriku mi přijde v pohodě.

Pája

Pro přepravu uceleného vlaku z místa nakládky až do místa vykládky i přes koridor? Tudíž beze ztrát vzniklých přepřahy? Víte, jaký výkon mají starší lokomotivy Škoda z 80. let? Něco přes 3MW a proto jezdí občas zdvojené… Tento koncept je výborný pro určitý druh vlaků. Na naftu výkon je OK. Předpokládám, že by se kompletní duální stroj nevešel do nápravových tlaků.

Jiří Kocurek

Na dlouhý kontejnerový vlak jsou 2 MW málo. Z Otrokovic do Lípy až tak nevadí, že se to bude sunout 40-50 km/h. Ze Zábřehu do Třebové to ale bude vadit.

MildaIV

Se běžte někdy podívat kolik 2MW el. lokomotiv jezdí ze Zábřeha do Třebové. A určitě tam nejezdí 40-50 kmh. A tahle lokomotiva opravdu nemá nahradit elektrický mašiny na koridorech, ale dieselový, který už dnes jezdí část výkonu po elektrifikovaných tratích.

Jiří Kocurek

A určitě nevozí tolik, kolik by tam vezl 6MW Vectron.

MildaIV

A určitě nevozí tolik, kolik vozí zaoceánská loď. Ale to vúbec ničemu nevadí, protože tahle lokomotiva není náhrada 6MW Vectrona, ale 1.6MW Brejlovce.

Jiří Kocurek

Mířím na to, že je lepší přepřáhnout v Otrokovicích na 6MW Vectrona (popř. něco podobného) a nemuset to dělit na dva vlaky, protože se kus vlaku nevejde do normy pro 2MW mašinu. Pak by byly potřeba 2 vlaky a zrovna tohle zabere další kapacitu trati.

Petr Šimral

Normativy hmotností má ale stejné jako elektrický Vectron. Jen pojede o dost pomaleji…

jaromír

výborně.. žádna blbost s baterkou

Pája

Těžko říct. Diesel s generátorem něco váží, nafta taky. Diesel dotankujete u takhle velkého vozidla v závislosti na typu naftového zbrojení klidně i za desítky minut od odstavení do vyjetí. Baterie se „natankují“ pod trolejí samy, ale dojezd je menší. V každém případě řešíte kompromis mezi mrtvou váhou navíc, výkonem a dojezdem.

Jiří Kocurek

Řekněme, že chceme 1 hodinu plného výkonu mimo dráty, tedy 2 MWh.
Najdeme, že baterie z Tesly váží asi 540 kg a má kapacitu 85 kWh. Z toho nám vyjde hmotnost baterie pro lokomotivu na 12,7 tuny.

Baterie z Tesly se nabíjí asi 40 minut z 10 % na 80 %, pak se nabíjení výrazně zpomalí. Takže přidáme kus baterky, aby se to nemuselo tlačit do plných a jsme na 15-20 tunách.

Pája

Baterie se poslední dobou vyvíjejí rychle. Netuším, kde budou za 2-3 roky, ale vím určitě, že litr nafty i s nádrží bude vážit plus minus stejně. V dnešní době mají význam oba způsoby hybridů a ještě dlouho mít budou. Oba způsoby budou mít své zastánce a samozřejmě i svoje výhody. Vždycky se najde někdo, komu bude spalování proti srsti a na druhou stranu někdo, kdo akumulátory z principu nechce.

Jan

Baterie z Tesly asi je včetně podlahy vozu, což je nosná součást vozidla. Nová generace baterií 4680 Tesly má hustotu 380 Wh/kg, tedy samotné baterie o kapacitě 2 MWh vyjdou na 5263 kg, k tomu nějaký BMS a výkonová elektronika, to by mohlo být 7-8 tun, s rezervou tak 10 tun. To myslím, že je stále reálné zabudovat do 80 tunové lokomotivy.

Vašek0

Ty by se opravdu velmi hodily na Brno-Plzeň…

Kubrt

V kombinaci s řídícím vozem. Jinak by to bylo spíš zdržení než zrychlení.

zwi

to už radši jednotky

Jiří Kocurek

Netrakční, jak na Ostravu. A jestli se to někdy zadrátuje celé, tak je pak může tahat elektrika v celé délce.
Ona ta duální jednotka vyjde na takový ranec, že řešení s lokomotivou není o moc dražší.

medical examiner

To se vyřeší při přesunu žst. Jihlava.

Kamui

To jsem chtěl napsat.

Kubrt

Jen doplním, že, proti původnímu záměru, dnes existují i Smartrony na 25 kV (Bulharsko).

Já, kdo jiný

A Rumunsko.