Nadzvukové letadlo společnosti Boom získalo nový vzhled, Overture bude mít čtyři motory
Přepracovaný projekt je o 20 % efektivnější, motory mají certifikaci na udržitelná paliva.
Americká společnost Boom Supersonic představila nový, aktualizovaný vzhled svého nadzvukového letounu Overture. Oproti původním vizualizacím připomínajícím Concorde dostal stroj v aktualizované podobě čtyři mohutné motory zavěšené pod zahnuté a tvarované „racčí křídlo“ s tupým koncem.
Umístění motorů bylo zvoleno tak, aby vyhovovalo nejpřísnějším požadavkům na bezpečnost cestujících. Prvotně se počítalo s dvěma motory pod delta křídly a třetím v ocasní části. Konstrukce letadla bude z uhlíkových kompozitů. K novému vzhledu letadla se výrobce dopracoval rozsáhlými simulacemi během pěti let od prvních nákresů.
„Na původním modelu nebylo nic špatného, ale za ta léta jsme se toho tolik naučili, že jsme chtěli vylepšit konfiguraci z hlediska rychlosti, bezpečnosti a udržitelnosti,“ říká zakladatel a generální ředitel Boom Supersonic Blake Scholl.
Firma sídlící v Detroitu provedla s modelem letadla více než 26 milionů hodin různých simulací. Výsledky přenesla do více než padesáti návrhových cyklů a finální návrh potvrdila pěti testy v aerodynamickém tunelu. Přepracovaný Overture je údajně o 20 % efektivnější a méně hlučný při nadzvukových rychlostech. Motory jsou plně certifikovány pro udržitelná letecká paliva. Upravený trup sníží odpor vzduchu a přepracován byl také nos.
Jedno sedadlo na každé straně
V letadle bude místo pro 65 až 80 cestujících, na rozdíl od Concordu najdeme v uličce jen jedno sedadlo na každé straně. Pasažéři tím získají nejvyšší možný komfort pro práci či odpočinek. Boom Supersonic slibuje, že létání s novým Overture bude cenově srovnatelné s dnešním cestováním v byznys třídě.
Výrobní hangár by měl letoun opustit v roce 2025, testování započne hned v roce 2026. Při vzletu bude Overture používat první automatický systém redukce hluku na světě. Dopravní letadlo bude létat bez přídavného spalování a bude splňovat stejně přísné regulační hladiny hluku jako nejnovější podzvuková letadla. Tyto snahy o snížení hluku přinesou tišší zážitek jak pro cestující, tak pro obyvatele žijící v blízkosti letišť.
Nad pevninou a blízko pobřeží budou letadla Overture létat podzvukovou rychlostí, lidé na zemi tak nebudou vystaveni sonickým třeskům. Sonické rychlosti až 1,7 Mach stroj dosáhne nad mořem ve výšce 60 tisíc stop. Dolet 7 800 kilometrů nabídne zájemcům přímé lety například z Atlanty do Londýna, nebo ze Singapuru na východní pobřeží Austrálie pod 4 hodiny.
První cestující se komerčními lety v novém Overture svezou v roce 2029. Letoun si už objednaly United Airlines. Na probíhajícím aerosalonu v britském Farnborough uzavřel výrobce partnerství s Northrop Grumman. Spolupráce má přinést vývoj variant letounu určených ke speciálním misím americké vlády a jejích spojenců. Společnost také oznámila zahájení příprav nového testovacího zařízení v Coloradu. V podniku bude umístěn testovací model v reálné velikosti a potřebné simulátory.
Původní verze modelu Overture je k vidění zde.