Nadzvukové letadlo společnosti Boom získalo nový vzhled, Overture bude mít čtyři motory

Nová verze letadla Overture. Foto: BoomNová verze letadla Overture. Foto: Boom

Přepracovaný projekt je o 20 % efektivnější, motory mají certifikaci na udržitelná paliva.

Zpět na článek
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
soumar

Mně přijde hrozně smutné, že místo pochvaly či obdivu nebo dokonce vášně pro něco nového, krásného, elegantního a rychlého se člověk i na serveru pro dopravní nadšence dočte v diskusi převážně ekologické a luddistické žvásty.

Fakt je něco špatně s dnešní společností.

Panu šéfredaktorovi moc díky za články o novinkách, čtu je tu mnohem radši než muzejní historky.

Hádej

Člověk by řekl, že za 10 let bude mít lidstvo jiné problémy, než jak spálit 4x víc fosilního paliva za stejnou službu.

Y.K.

Chtělo by to více filtrovat PR tón bezbřehé pozitivity původní tiskovky. 🙂 Protože v tom nenápadně maskují několik již vzešlých problémů a stále neváhají metat ničím (reálnými zkouškami) nepodložené předpoklady (ticho a tak). Problém No 1 – nemožnost létat nadzvukově nad pevninou to docela zabíjí. Zabíjelo to Concorde, přiškrtí to každý jiný nadzvukový projekt. Sonický třesk je prostě problém. A to brutálně zhorší ekonomiku takového létání, to letadlo nebude až tak efektivní, ale mohlo tam být rychle. Jestli poletí nad pevninou „pomalu“ tak to zhorší všechna čísla. Problém No 2 – 4 motory naznačují že nemají nic adekvátního s dostatečným… Číst vice »

Odpadlik

Taky mi přijde, že motory Olympus z Concorde byly uz v té době kus umění a od té doby v podstatě nikdo nic lepsiho nevymyslel. Leda tam narvat motory z SR-71 BlackBird

Y.K.

Tak i současné motory jsou kus umění, ale nejdou použít pro nadzvukový let. 🙂 Olympusy s přídavným spalováním strašně žerou a ten hluk, kdy se třásla půlka Londýna, to už dnes neprojde. 🙂 A vojenské motory nejsou vhodné pro civilní použití (bez případného zásadního předělání). Jsem na to fakt zvědav, protože to je dost klíčová část projektu, motory jsou drahé, vývoj trvá…

KrizeVychodniSpolecnosti

Největší problém těchto letadel je stejně v tom, že ty cca. 3 ušetřené hodiny nejsou zas tak moc, když to porovnáte s komfortem, který za tu cenu dostanete. Tzn. když už platím letenku v BC, tak chci mít polohovatelné sedadlo apod. Ty ušetřené 3 hodiny na 7-8h transatlantických letech jsou téměř nic neznamenající, hlavně při příletu ve špičce na letiště jako je Atlanta, JFK, … Stejně strávíte na imigračním 2 h jak nic.

Michal

Ale ty 2h na imigračním strávíte, ať už letíte čímkoliv. Takže ušetřené 3h jsou pořád 3h.

Air Traveller

navic si dovedu predstavit, ze hypoteticti klienti tohoto budou mit prednostni imigracni apod

KrizeVychodniSpolecnosti

To ano, myslel jsem to tak, že když přistanete mimo špičku v normálním letadle o pár hodin později a ve špičku v tomto o pár hodin dříve, tak to stejně vyjde nastejno.

Roman Soudný

Jenže teď trávíte ty “hodiny” na imigračním protože všechny lety z Evropy, případně z Asie, vyráží víceméně najednou a pak se na letištích potkávají cestující několika společností najednou. Navíc jde o stovky cestujících na letadlo. Takhle by mohl fungovat let který vyráží o dvě hodiny později, ale stejně dorazí první a předběhne tím frontu už ve vzduchu. Navíc jen pár desítek pasažérů.

Michal

26 milionů hodin simulací za 5 let vývoje → při non-stop simulování by museli jet cca 600 simulací souběžně. Hmm….

Zbyněk

Simulace se dají zrychlit…

Vojtěch Očadlý

Boom tyto informace uvádí v tiskové zprávě.

Roman Soudný

To není vůbec nereálné.

Jan

Mě to připadá, že celý projekt vedou markeťáci a designéři, co vytváří pěkné vizualizace pro investory a teď najednou přišli na to, že vývoj skutečného letadla asi nebude tak jednoduchý.

JirkaJJ

Když to tak funguje Muskovi (viz třeba Cybertruck či tahač Tesla Semi a to nemluvím ani o hyperloopu a podobných nesmyslech), tak proč by to nefungovalo u letadel? Fake it till you make it… a když to nevyjde, tak zbalíš prachy a utečeš, abys nedopadl jak Elisabeth Holmes…

Vladimír

Teď ještě aby někdo přišel s nadzvukovým letadlem na elektrický pohon. Jak to tak pozoruju, asi se brzy dočkáme…

czhunter

Ale zase … proč ne.

Možná jde nadzvukové rychlosti dosáhnout i bez pohonu* (zcela ekologicky), jen při tomu budete rychle ztrácet výšku.

*ale upřímně si nejsem jistý jestli to jde – jaká je terminální rychlost letadla

KIV

Nadzvukovou rychlost lze dosáhnout i volným pádem lidského těla. Viz např.: https://cs.wikipedia.org/wiki/Voln%C3%BD_p%C3%A1d#Voln%C3%BD_p%C3%A1d_lidsk%C3%A9ho_t%C4%9Bla_v_zemsk%C3%A9_atmosf%C3%A9%C5%99e
Tedy nevidím důvod proč by nadzvuková rychlost nemohla být dosažená i volným pádem letadla. 😉
Všem se omlouvám za trochu OT.

JirkaJJ

Elon Musk něco takového vymyslel už dávno, ale ještě neměl čas vyrenderovat své 3D modely a animace… 😉
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/elektricka-letadla-bych-mohl-pohanet-do-tri-let-rika-sef-tesly-117612?amp=1

Jiří Kocurek

Tam ale o nadzvukovém letu není ani slovo. Ani o letu dálkovém.
Zrovna Elonovi bych se neposmíval, dokázal toho hodně. Kdo jiný má znoupoužitelný první raketový stupeň schopný přistát na plovoucí plošině v moři. Že se nepochlubili…

JirkaJJ

Právě že je třeba se mu smát. Vyšlo mu jen to kde převzal již existující firmu a využil již existující technologie (tj. SpaceX a částečně i Tesla) a to z velké části jen díky státním dotacím. Znovupoužitelnost není nic co by předtím neexistovalo (viz třeba Space Shuttle). Naopak ale má plnou hubu věcí o kterých slibuje že budou za 3 roky už asi 10 let. Tahač Tesla Semi či cybertruck jsou jen špička ledovce – pak tu máme absolutně scifi věci jako třeba jeho plány na kolonii na Marsu, hyperloop nebo mezikontinentální dopravu pasažérů pomocí suborbitálních letů starship (která zatím… Číst vice »

intrus

Tohle jako ještě někdo baští?

Osasco

Když baští Hyperloop freight a Nevomo, tak se najdou i tací, kteří baští i toto.

Jiří Kocurek

Od předávání zpráv jsou tady běhající chlapci, dozvěděl se Graham Bell.

VíKo

Tak tohle jsem nikdy neslyšel, ale je to opravdu brilantní. 🙂 díky…

Jiří Kocurek

Neměl to v konzervativní Británii lehké.

Y.K.

To je krásné, ale asi nikdo nepochybuje, že lze postavit nadzvukový letoun. Nicméně PR tlakem tichý a ekonomický průlomový a FAA schválený zázrak pro civilní dopravu nevznikne, k tomu je od modelů a vizualizací v počítači hóódně dlouhá cesta (trnitá, drahá a plná překvapení). 🙂