Nadšenci se vydali po stopách zrušené trati v Brně, připomíná ji kniha a film
Akce k 60. výročí ukončení provozu na Tišnovce v Brně. Foto: Michael F. Brandt / Zdopravy.cz
Vnitroměstská trať byla fenoménem staré doby, kdy parní lokomotivy křížily cestu tramvajím, vyfukovaly kouř do oken domů, od kterých byly koleje jen pár metrů.
Proč se vlastně město nikdy nepokusilo (aspoň v rámci plánů) vést po bývalém tělese Tišnovky tramvajovou rychlodráhu? Je těleso příliš úzké na 2 koleje, moc velký odpor obyvatel kolemjdoucích domů? Vzhledem k zástavbě kolejemi Mendelu na tělese trati, je to však stejně již pasé.
Na druhou stranu, v okolí Tišnovky je poměrně hustá zástavba, takže vést rychlodráhu (po povrchu) jinudy moc nejde, tedy určitý smysl by ta rychlodráha po onom tělese dávala.
Jaký dopravní problém by ta rychlodráha řešila? Stavět tam dráhu, jen proto, že tam kdysi vedla jednokolejka není zrvona nejlepší nápad. Vedle po Merhautově je ta šalina dostupnější pro maličko více lidí.
Obyvatelé okolostojících domů by přišli o klidovou zónu ve dvoře, to by se jim asi nelíbilo.
Rychlé spojení Husovic, Černých Polí a Lesné s centrem. Lze srovnat např. s novou tramvajovou tratí po Rennéské (budovanou 1989-94), která zkrátila cestu z Bohunic na hlavní nádraží o 2 minuty (nyní je již stejně „pomalá“ jako stará trať).
Hlukové limity, klid, to samozřejmě chápu, ale hluk a neklid k městu patří, takže jako jediný důvod proti uvažování o takové stavbě mi to přijde málo.
Skončíte na Cejlu, dál jsou ty vlečky stále používané. A kolem Dětské Nemocnice na Českou (centrum) to rychlejší nebude. Lesná má vlakovou zastávku, ikdyž ten přístup taky nic moc.
Všechny tyto čtvrté mají spojení do centra šalinou. Trať by byla ‚okružní‘ však koukněte na mapu.
Obnova staré Tišnoffky mohla mít význam v době, kdy ještě fungovaly fabriiky podél Svitavy plus Porgeska. Dnes už by téměř nebylo co obsluhovat. Přestupní uzel Zábrdovice by byl málo.
Úplně mimo. Vedlo by to vnitroblokem, nevyhověl by hluk.
I cyklostezka by byl úspěch, ale bohužel se to rozprodalo. Možná tak ještě úsek od Zábrdovického mostu k parku Tišnovka by měl teoretickou šanci, tam těch pozemků chybí jenom pár.
Je to škoda, přinejmenším jako odbočná větev svitavské cyklostezky usnadňující dnes výškově i trasově obtížný přístup z Cejlu na Provazníkovu resp. Merhautovu a dále na Lesnou/Králova Pole by úsek Zábrdovice-Husovice sloužil výborně. Škoda, že na Tišnovské je těleso rozprodáno na zahrádky, fyzicky vše stále existuje, jen by se musela doplnit lávka přes Vranovskou.
A ta knížka se jmenuje jak a objedná kde?
A ten film?
Proč není v článku mapka?
Omlouvám se, přehlédl jsem ji. Mapka v článku je. Kdyby to šlo, dal bych si mínus. 🙁
To nic, stane se 😉
To je málo….správný šotouš by se po takové zásadní chybě zastřelil na točně v depu v parádní železničářské uniformě, červené čepici a jízdním řádem v ruce….
Když já nejsem šotouš. 😀 Ale příště si useknu aspoň jeden prst.
Chybí tu zmínka, že popsána trať byla již druhou variantou. Původně trať vedla jako pokračování šturcu za Grandem kolem Lužanská k vlečce u obchodního centra Královo Pole. Až později, byla trať odsunuta na tehdejší okraj Brna dnešními Husovicemi. Prapůvodní trať vedla zhruba dle odkazu níže.
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=16.6046239&y=49.2017795&z=15&rm=9mMKexT.DhgXn3dKgiNefHgVncqX
Pardon mělo být kolem Lužánek
Tahle informace, že původní stará stará Tišnovka vedle kolem Lužánek se mi nezdá. Můžete uvést zdroj?
Když se podíváte třeba na stránku http://www.onemanbrnoblog.cz/historie-zeleznicniho-uzlu-brno/ tak v dolní čísti příspěvku má autor dvojici schémat jak postupně vypadal ŽUBrno v letech 1839 až 1887 a na stránce https://www.brnak.net/ na záložce Tratě – Stará Tišnovka je mapku, kde je sice čárkovaně vyznačena trasa kolem Lužánek (i když nevede rovno od Grandu), ale je tam přímo uvedeno jako alternativní projektovaná trať.
Taky jsem o tom nikdy neslyšel, ale na druhou stranu, v Lužánkách se nachází jakýsi podivný násep, který by klidně mohl být železniční. Původně jsem si myslel, že je to zatrubněná Ponávka, která v tomto místě parkem Lužánky původně protékala (a proto se taky ten park tak jmenuje), ta ale nyní teče z Kr.Pole tunelem do Svitavy. Možná je to zasypaná nějaká jiná roura, ale už kdysi mě napadlo, jestli tam někdy nebyly koleje. Ten zdroj by mě také zajímal.
Trasa kolem Lužánek byla alternativa,realizovala se trasa přes Zábrdovice.Podrobné informace můžete najít např právě ve zmiňované knížce,která byla včera pokřtěna.
Je to Ponávka, i když tam už neteče.
Já mám pocit, že zdroj neexistuje, protože si to někdo prostě vymyslel. Jinak by k tomu na internetu jistě existovala nějaká informace. Ať žijí dezinformace.
To je divné. Na mapě z roku 1858 je v trase zakreslená souvislá zástavba. Zato je tam zakreslená současná trasa okolo Tenisu.
Druhý řádek vlevo, Doležalův situační plán města Brna 1:5 760 z roku 1858 http://vilemwalter.cz/mapy/
Ta vlečka u OC Královo Pole je vlečka do teplárny a nikdy nebyla nic jiného.
ags. cuzk. cz/archiv/openmap. html?typ=3voj_sekce&idrastru=D1_21__4357-2
Ta vlečka vypadá o dost starší než teplárna.
Na Plánu Velkého Brna z roku 1926 je vidět, na starší mapě z roku 1921 není. Odkaz je nahoře, nedaří se mi to linkovat přímo.
To by mohla být vlečka Benziny z roku 1916 – viz https://www.brnak.net/index.php?id=kp_v4_txt
Mohl bych se zeptat kde jste to vzal? Nemohla to být nějaká výhledová mapa kde byl nerealizovaný projekt? Já jsem tak třeba viděl jednu mapu kde trať na Tišnov začínala na jižním zhlaví hlavního nádraží a kolem Svratky směřovala na Královo pole.
Ještě mne napadá jedna možnost, že to nebyla Tišnovka, ale návrh či rozestavený kus Severní dráhy. Teď jsem se díval do Velké Cesty a opravdu tam je tam napsané že trasování na Tišnov se zvažovalo. Ale bohužel tam víc není, buď to nebylo autoru dostupné, nebo to považoval za nepodstatné.
bohužel připouštím, že ten zdroj může být trochu pofidérní, kdysi dávno (cca 2005) jsem prolézal antikvariáty v Brně a v jedno narazil na mapu, kde právě ta trať byla zakreslena, byla to mapa z 19. století, přesný letopočet si nepamatuji, ale je možné i co uvádíte, že to byl nějaký „předpoklad“……
Tak to vidím že si zítra udělám výlet do antiků… Asi ji už mít nebudou, ale co kdyby.
Projel jsem si část mapových sbírek dostupných na netu, ale tam není nic v tomto smyslu. Našel jsem maximálně že tam byla plánovaná šalina. Ale zajímavé že to směřovalo skoro naproti té vlečky Benziny. Další věc je ten zvláštní úskok alternativy Tišnovky. To skoro vypadá že se museli odchýlit aby obešli město. To tam ale v době stavby původních tratí nebylo.
To je bohužel nonsens. Po Drobného vlak nikdy nejezdil, pouze tramvaj. Šturc za busovým nádražím Grand byl původně oblouk, který se napojoval na pouliční dráhu a dál k Maliňáku koleje nevedly. V opačném směru od Červeného mlýna vedly koleje nejdál na úroveň dnešní ulice Dělostřelecká, kde končila vlečka tehdejšího areálu Benziny. Po vzniku ulice Sportovní jakožto začátek výpadovky na Svitavy někdy kolem roku 1990 tato vlečka zanikla.