Nádražní budovu v Teplicích zvnějšku opraví Chládek & Tintěra za 236 milionů
Nádražní budova Teplice po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Na opravu fasády a prvního nástupiště má navázat druhá etapa, během které budou opraveny interiéry a upraveno okolí výpravní budovy.
Jaké je využití budovy?
Fascinuje mě ta česká a slovenská úchylka, kdy na fasádu nádraží směrem k městu píšeme název toho města, jako by cestující snad nevěděl, odkud cestuje. V normálních zemích tam mají napsáno něco jako nádraží, nebo železniční stanice, což dává při pohledu z města mnohem větší smysl. To u nás člověk projde celé město Beroun, aby se nakonec na fasádě nádraží dověděl, že je ve městě Beroun. 🤦
Žádné město „Teplice v Čechách“ ale neexistuje.
To je pouze nějaká železničářská úchylka, vymýšlet si a komolit skutečné názvy měst.
Historický název tohoto nádraží je Teplice – Šanov.
Dnes by se hodilo spíše Teplice hlavní nádraží, podle zastávky MHD před nádražím.
Teplitz 1858-1913
Teplitz-Schönau 1913-1919
Teplice-Šanov 1919-1938
Teplitz-Schönau 1938-1945
Teplice-Šanov 1945-1948
Teplice lázně v Čechách 1948-1961
Teplice v Čechách 1961-
Názvy železničních stanic a zastávek nekopírují názvy měst z toho důvodu, že název každé stanice/ zastávky musí být jedinečný – neopakovatelný. Kromě tohoto města máme v Česku i Teplice nad Bečvou a Teplice nad Metují a celkem to v tomto případě dělá 6 stanic a zastávek.
Podobný případ to bude i u Benešova a Hranic.
https://www.spravazeleznic.cz/cestujici/stanice
Není pravda.
Existuje například zastávka Týniště (okres Kutná Hora), a potom stanice Týniště nad Orlicí (okres Rychnov nad Kněžnou)
To že každé nádraží se stejným názvem musí mít nesmyslný přívlastek, je tedy stále opakovaná lež….
Tak ještě jednou:
Název každé stanice/ zastávky musí být jedinečný – neopakovatelný.
Toto pravidlo je u vašeho příkladu „Týniště x Týniště nad Orlicí“ splněno.
Jak jinak jasně a jednoznačně rozlišíte nádraží v jiných obcích?
A víte proč tyhle názvy vznikly? Byly doby, kdy nebyly počítače a v každé stanici byla veliká ručně psaná kniha, tzv. Kilometrovník, ve kterém byly všechny stanice v síti. A protože těch Teplic, Benešovů, Blaten Ústí a dalších je mnoho, bylo nutné je rozlišit. Proto jména železničních stanic občas nekorespondují s těmi oficiálními.
Běžte jim poradit do Berlína na hbf, že to tam mají špatně.
Všude ve světě by měl radit… 🙂
Zdroje jsou
Sorry jako. Ale opravena fasáda za čtvrt Jardy když řvou, jak kvůli zlomu ministerstvu nemají na UDRZBU trati, je dalším důvodem vystřelit osazenstvo Dlazdene směrem k kdysi-planete Pluto.
Pardon, ale ta budova je budovou ředitelství kdysi jedné z nejbohatších drážních společností záčátku 2. pol. 19. stol. Je trapné, že jejich nástupci nemají ani na údržbu drážního tělesa. Rekonstrukce je avizována od 70.let tj skoro 50.let se počítá s opravou. Je ostudou národa, že by tak významný kus naší státní hrdosti-průmyslový význam českých zemí, kterou ta budova kdysi reprezentovala, nechala srovnat se zemí.
Tahle budova je opravdu velmi krásná. Bohužel i zchátralá. Dříve opravdu naplňovala termín „vstupní brána do města“ , ale to s nejrůznějšími existencemi teď tak úplně neplatí. Snad se opět podaří jí vrátit bývalou krásu.
Jako jo, ale úplně český ten průmysl zrovna v tomto případě tak nějak nebyl (ano, vidím, že jste pečlivě zvolil formulaci, ale přece jen).
já nepíšu, že se to má zbourat. ale oprava fasády za 250 mio když není na údržbu tratí považuju za zhovadilost.
mimochodem, nevím, která stavba sama spadla kvůli padající omítce.
jediné co beru jako urgentní opravu jsou problémy se statikou a střecha. cokoliv nad to může počkat.
PS: ATE vedla sice v prakticky úplně německém prostředí, což dokazuje i styl budovy, ale budiž
A kdybyste to četl pozorně, tak narazíte na „střech (včetně krovů)“
Není to jenom fasáda, vztekáte se zbytečně.
Za tu cenu postavim novou budovu.
Proč jste se nepřihlásil do výběrového řízení? Ale jestli byste to dělal sám, tak to bude trvat desítky let.
No, je to balík, to určitě. Ale jen sehnat štukatéry tomu CH+T moc nezávidím.
Někde úplně jinde, kde to majitel stavět nechce, nebo na místě budovy, kterou majitel zbourat nechce? Přičemž zbourat si ji má sám a za svoje, ikdyž nechce, aby se mohlo ušetřit?
Hm, jenže to po vás nikdo nechce.
Porovnejte si to například s náklady na opravu „kachlíkárny“ v Pardubicích. „V západním křídle, kde sídlí Správa železnic a kam běžný cestující asi nikdy nedorazí, budou stavbaři objednávat výrobu původních umyvadel a replik dveří včetně kování. Zachovat musí vzhled osvětlení i elektrické vypínače a zásuvky z padesátých let. Kvůli památkové ochraně ale nebude oprava této části stát 91 milionů, nýbrž přes 165 milionů korun“.
Zdroj: https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/nadrazi-pardubice-vlak-repa-sprava-zeleznic-architekt-modernizace.A200417_163501_pardubice-zpravy_lati
Perlička na závěr:
Pardubické hlavní nádraží bylo zprovozněno 1.5.1958 a už za 2 dny (3.5.1958) bylo prohlášeno za kulturní památku. To byl fofr!
Jak mohli něco tak krásného nechat tak zchátrat.
Doufám, že Statutární město Teplice přispěje na opravu alespoň 100 miliónů, když pro letošek pan Hanza – nástupce Kubery hlásí městský schodek 452 miliónů korun. 🙂
Jen pokračuje v tom, co dělal poslední roky Kubera. Město Teplice už roky žije na dluh, ale zatím tahá prachy ze svých rezerv.
Taky se za Kubery nijak ve městě víc neinvestovalo, což se v posledních letech změnilo. Myslím si, že když roky syslili miliardy, tak je správné je teď využívat k rozvoji města.
přesně, ono se chlubit ušetřenými penězi, když x let se do ničeho neinvestovalo, neopravovalo, nerozvíjelo….typická politika ODS.
Jestli bude ve skutečnosti budova byť jen z půlky tak krásná, jako na vizualizacích, bude to i tak pastva pro oči 🤩
Jak dlouho to vydrží neposprejované?
Vizualizace rekonstrukce exteriéru je nádherná, jedna z nejkrásnějších nádražních budov v ČR (Evropě), a významná stavba města Teplice. Vložené peníze jsou úměrné velikosti budovy a stupně opotřebení.
Zajímalo by mne, zda sochy v popředí jsou původní (zřejmě ano, když je tam NPÚ ponechal). Nejsou sice nic moc, ale prostě hodí se tam.
Nápis Teplice v Čechách je sporný, ale souhlasím s jeho ponecháním, dobře doplňuje budovu, správný název Teplice by na této velikánské budově zanikal.
Čtyřproudová sinice před budovou – s malým odstupem – kazí dojem podobně jako u právě rekonstruovaného nádraží v Č. Budějovicích.
Název Teplice v Čechách není sporný vůbec, tak se ta stanice jmenuje. To je jako říkat, že Praha hlavní nádraží je sporné. Jasneže se obec nejmenuje Praha hl. n.
Díky za upřesnění.
Tak se to jmenuje.
Ano bohužel Teplice v Čechách se tato stanice opravdu jmenuje, i když je to pouze uchylný výmysl železničářů nepovídající ničemu..
Okresní město ve kterém stanice leží se vždy jmenovalo pouze Teplice, a toto nádraží historicky neslo název Teplice – Šanov, pak ale nějakého chorého železničáře napadlo přejmenovat nádraží na Teplice v Čechách.
Dnes by bylo mnohem vhodnější Teplice hlavní nádraží, tak jako zastávky MHD před nádražím.
Jistě jste si všiml, že v ČR je několik obcí, které se jmenují Teplice. Takže už třeba z důvodů tarifních je potřeba je nějak odlišit. Takže to není nějaký, dle vás „úchylný“ výmysl.
Ne nevšiml, obec nebo město s názvem „Teplice“ je v ČR pouze jedno !
Jako existují ještě „Teplice nad Bečvou“, které mimochodem mají nádraží za mostem na území sousedního města Hranice.
A ještě existují Teplice nad Metují.
Ale nádražích a zastávek je s názvem Teplice více, takže to „v Čechách“ je pro rozlišení (jak pro vnitřní potřebu dráhy tak pro veřejnost).
A i ty vámi zmiňované Hranice mají v názvu nádraží „na Moravě“ hádejte proč?
Jedna z nich je původní, druhou z nich sestřelili před 6 lety řidič při autonehodě a byla vyrobená kopie.
Tohle nádraží to fakt potřebuje, ale ťintovi se fakt daří 😀 Přemýšlím, jestli je někde něco co on neděla.