Nádraží Žižkov přilepšilo Českým drahám o téměř 3,5 miliardy. Pozemky koupil Sekyra

Plán na proměnu nádraží v rezidenční čtvrť dnes schválilo pražské zastupitelstvo, kterým prošla změna územního plánu.
České dráhy mizí jako vlastník z areálu nákladového nádraží Žižkov, kde z prodeje nemovitostí vytěžily téměř 3,5 miliardy.
Po prosincovém prodeji památkově chráněné výpravní budovy a okolních pozemků za 1,2 miliardy hlavnímu městu nyní České dráhy podepsaly smlouvu o prodeji i k pozemkům v jižní části nádraží. Kupujícím je developer Sekyra Group, který za 96 tisíc čtverečních metrů zaplatí 2,23 miliardy korun.
České dráhy vyjádřily s transakcí spokojenost, podmínky prodeje označily za „výrazně lepší, než vyplývaly z původních ujednání“. „Částka, kterou od Sekyra Group získáme, je výrazně vyšší, než původně navrhovala druhá strana. Jsem rád, že jsme dospěli ke vzájemné dohodě. Obří brownfield v centru Prahy díky tomu získá novou moderní tvář,“ řekl šéf ČD Michal Krapinec.
Prodej pozemků, který umožní proměnu celého areálu v novou rezidenční čtvrť, již dříve schválila dozorčí rada a řídicí výbor společnosti. Plán na proměnu nádraží dnes v podvečer schválilo pražské zastupitelstvo, kterým prošla změna územního plánu.
„České dráhy mohou získat cenu za již zhodnocené stavební parcely. Sekyra Group zde vybuduje novou městskou čtvrť Žižkov City pro více než šest tisíc rezidentů s velkoryse řešenými zelenými plochami, s obchody a sociální a sportovní vybaveností, která zásadně změní tvář Žižkova,“ doplnil výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.
Centrálním bodem nové čtvrti má být zrenovovaná výpravní budova. Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu, školským kampusem, byty či kancelářemi. Získalo rovněž pozemky nutné pro stavbu tramvajové trati, která zajistí napojení čtvrti vznikající v areálu nádraží na MHD.
Sekyra Group měla díky společnému podniku s ČD na pozemky i budovu předkupní právo, v případě budovy se ho vzdala ve prospěch města.
Na rozsáhlých nezastavěných pozemcích okolo nádraží má podle urbanistické studie, kterou město schválilo, v budoucnu žít až 15.000 obyvatel. Stavbu bytů tam už zahájila firma Central Group, další projekty vedle Sekyry plánuje Penta či Finep.
Z historie Nákladového nádraží Žižkov (Pramen: ČD)
Nádraží sloužilo k překládce a skladování zboží, především potravin. Plocha skladišť zaujímá cca 30 000 m² a je tvořena dvěma křídly (severním a jižním) se dvěma nadzemními a podzemními patry. Tato křídla jsou propojena podzemními tunely a vnějšími ocelovými lávkami s výtahy. Výstavba nádraží byla zahájena v roce 1928 podle návrhu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse. V roce 1931 probíhala výstavba skladišť a ramp, o tři roky později správní budovy. Pravidelný provoz byl zahájen 1. března 1936. Kvůli vzrůstající kamionové přepravě a s tím souvisejícím nižším využitím nákladového nádraží byl provoz nádraží ukončen v roce 2002.