Nádraží Žižkov přilepšilo Českým drahám o téměř 3,5 miliardy. Pozemky koupil Sekyra
Nákladové nádraží Žižkov, vizualizace budoucího stavu. Pramen: České dráhy

Plán na proměnu nádraží v rezidenční čtvrť schválilo pražské zastupitelstvo, kterým prošla změna územního plánu.
A co pozemky pod kolejemi? Ty už ČD na SŽ převedly (prodaly)? Nikde k tomu nemůžu najít nějaký aktuální článek.
Ne ty byly vždy ČD , v rámci UVMŽST
No ale tu změnu chtějí oba v budoucnu udělat, nebo se pletu?
Pozemky, které dostaly ČD původně za korunu? :-D
Lze takový zisk považovat za nemorální?
Není to zisk, je to výnos, ale nemorální je to v každém případě.
Zajímavé informace v souvislosti s prodejem toho zbývajícího prostoru po nákladovém nádraží jsou ovšem třeba i zde:
https://arnika.org/zizkov-lidem
– sice to s (veřejnou) dopravou zdánlivě příliš nesouvisí, ale třeba (ne)prostupnost území je také docela důležitý faktor při úvaze o možnosti využití MHD místo IAD: auto uzavřené rozměrné bloky obytných domů objede snadno, ale pěšky je obcházet bude chtít jen málokdo.
Kolik z té sumy ještě dnes mají?
Lehce off topic: Ta změna ÚP se týkala jen NNŽ, nebo je to nějaká komplexní aktualizace a je tedy vyřešena i třeba VRT?
Týká se celého pásu od Jana Želivského až po Českobrodskou, tedy dost rozsáhlá změna (551 588 m2). „Komplexní aktualizací“ bude až Metropolitní plán, ten se ale stále odsouvá.
A bylo výběrko? 😉 😉 😉
Ne Sekyra zaplatí půlku a zbytek na sekyru😀
Jakože zatímco u provozovatele závazkové dopravy je výběrko nutné, zatímco u prodeje nemovitostí výběrka netřeba? Vysvětlí mi to někdo z těch 21 mínusářů?
Jen drobná poznámka: Zatímco se bourají a ruší nákladová, seřazovací a odstavná nádraží, kamionoví dopravci kvičí, že nemají parkoviště a další infrastrukturu. A nechtěli jsme převádět náklad na koleje, nebo jak to tedy je?
Nákladové nádraží Žižkov by nákladní železniční dopravě by nepomohlo. Obecně nákladní železniční doprava v Evropě klesá zejména na krátké vzdálenosti. Význam mají hlavně ucelené vlaky na dlouhé vzdálenosti, např. z nějakého námořního přístavu do Česka.
Proč ale klesá? Ořežeme koleje, přidáme asfalt, a pak říkáme, že to nemá cenu. A přepravovat vše na delší vzdálenosti, aby se to vyplatilo vlakem, je také nesmysl. Je potřeba změnit toto zvrácené myšlení, kdy řešíme kosmetiku následků, ale odmítáme dělat cokoli s příčinou.
Protože na krátké vzdálenosti není efektivní (nakládání, rychlost, řazení vozů), protože kapacita není z důvodu bezpečnosti srovnatelná se silnicí, samotné zabezpečení trati je velmi drahé, údržba a rekonstrukce se taky prodražuje už jen tím, že na všechno jsou speciální drážní paragrafy, musíte na to mít kvalifikovaný personál a tak dále.
Ještě nezapomeňte napsat, že je létě moc teplo a v zimě moc zima.
Žižkov by zcela nahradily Běchovice a obsluha Žižkova v době tržní ekonomiky vůbec už nedávalo smysl.
„Době tržní ekonomiky“ – výmluva. Sanace nás už teď stojí příliš.
A můžete nám prozradit, k čemu konkrétně by se v 21. století dala využít nákladní hlavová stanice v širším centru hlavního města tak, aby se nemuselo platit za sanaci nebo totální rekonstrukci? Osobně by mne to fakt zajímalo.
To nádraží bylo postaveno za první republiky a už za socialismu postupně přestávalo mít smysl… Holt se podmínky mění.
My dva možná chtěli, ale EU, naše vláda ani další zodpovědní to nechtějí. A logicky to že „my“ něco chcem, na to serepes.
Stejně to rozfrcají na pokutách….
Když tě to uklidní….
Kdo to tu minule se slzou v oku tvrdil, že ČD mají oproti konkurenci jen samé povinnosti navíc a žádné výhody? 🙂
Já bych s dovolením pořád nevytahoval věc, která je způsobená rozhodnutím udělaným před čtvrt stoletím za úplně jiné politické situace.
Nicméně to rozhodnutí má dalekosáhlé následky až do dneška, a potenciálně i do budoucna, jak vidíme.
A to je přesně ono: ČD jsou sice „standardní akciovka“, ale vlastně nejsou, protože jsou postavené na politice, politika určuje jejich vedení, politické zájmy se promítají do personálních rozhodnutí (Hurajčík), a tak je prostě logické, že se daleko tvrději vyžaduje transparence při výběru dodavatelů.
A i tak to potom dopadne tak, že firma raději poruší zákon a zaplatí symbolickou pokutu, ale vyhrál správný dodavatel.
Zase ale musejí dělat zdlouhavá výběrová řízení, což jim činnost – řekl bych – na druhou stranu dost komplikuje, a určitě to něco stojí. Čímž neříkám, že je to tak OK:
Jako když jim stát přikazoval provozovat vlaky, za které neplatil a tak to musela dotovat nákladní doprava, vznikal tak vnitřní dluh?
Stát jim přikazoval i to, když nabídly 17 Kč/vlkm na lince R25, což už v roce 2005 nebyla ani trochu realistická cena?
A v roce 2005 se tady soutěžily nějaké rychlíky?
V podstatě ano. Nebylo to řádné výběrko, ale byli tam další dva zájemci a každý nabídl cenu.
Takové přilepšení a stejně prohrají soutěže všude možně. Je vidět jaké jsou ČD…černá díra…
Hlavně budou mít na pokuty
jako ze by z prodeje majetku dotovali provoz?
zajimava obchodni taktika .
No zajímavá nebo ne, přesně tak to funguje. Donekonečna to nepůjde, ale jde to výrazně déle a lépe, když společnost disponuje majetkem, který jí spadl z nebe a je jí funkčně k ničemu.
Veškeré nemovitosti netvořící přímo provozní zázemí dopravce měly z logiky věci při dělení přejít na Správu železnic. To, že zůstaly ČD a ty je pak mohou rozprodávat – mj. i té Správě železnic, je prostě takový příjemný dárek na přilepšenou od státu. Mě to ani nijak zvlášť nepohoršuje, ale zrovna tak se nedojímám nad tím, že pak mají o něco složitější situaci s výběrkama.
Tak třeba i tohle prispeje na vlaky praha-ostrava..
Tak si to rozdají na pokutách?