Nádraží Most v novém. Podchody nahradí lávka
Nádraží Most. Pramen: Správa železnic

Pro odbavení cestujících bude v Mostě sloužit pouze dnešní odjezdová hala. Menší příjezdová hala již nebude veřejně přístupná.
Pro odbavení cestujících bude v Mostě sloužit pouze dnešní odjezdová hala. Menší příjezdová hala již nebude veřejně přístupná.
Mě by se líbilo místo opravy stávající železniční stanice přesunutí nástupišť tak, aby byla přístupná přímo z mostu v prodloužení ulice Budovatelů, což je hlavní ulice (osa) města, spojující nový Most s oblastí přesunutého kostela(tato oblast se bude určitě rozvíjet) a kde je přímo před tím mostem zastávka tramvají. Přestupní vzdálenost by se významně zkrátila a stanice by se stala rozumně dostupnou i pěší chůzí (samozřejmě vazba mezi zastávkami tramvají a mostem by musela být pro cestující přívětivě upravena). Současné ukončení tramvajové trati nevyhovuje pořádně ani obsluze nádraží, ani blízkého sídliště. A tramvajová trať by se místo vedení na současnou… Číst vice »
Zrovna jsem něco takového chtěl napsat. Situace, kdy jsou nástupiště kdesi daleko, jsou časté, avšak neudržitelné…
Presne tak. Aneb tafy je videt, jak moc realne komancum slo o lidi. Prestoze staveli uplne nove mesto, nadrazi zase kdesi… ehm, za rohem.
👏 Skvele, ze SZ organizuje architektonickou soutez! Dlouho jim trvalo, nez pochopili, jak hodnotne budovy nam predci zanechali. Wikipedie k tomu pise: „Autorem projektu nového nádražního komplexu byl Jan Reiterman, výpravní budovu navrhl architekt Václav Dědek. Na vzhledu interiéru ústřední odbavovací haly se pak podílel architekt Josef Danda.“
Snad zvladnou opravit fasadu aniz by ji zprasili. Napr v Ostrave u vezaku se to povedlo.
😶 S ekonomickym vyuzitim to ale bude tezke. Kolik cestujicih pres Most vubec prochazi? Mam pocit, ze ekonomicke vyuziti Sprava zeleznic stale moc neumi… ostatne je hodne narocna disciplina.
Neumí, a ty nádražní budovy jsou dnes černá díra a do budoucna take. SŽ by měla financovat jen tu minimální část pro cestující, provoz a technologií. Ostatní by se měla podílet města nebo soukromý subjekt.
Prosím všem je vhodnější na nádraží v Mostě lávka místo podchodů?
V tom, že koleje jsou pod úrovní terénu před nádražím, takže půjdu rovně a dolů. A ne jak teď, dolů, dolů a nahoru.
Možná by k lepšímu pochopení posloužilo přirovnání k ostravskému Svinovu a přestupům mezi MHD (tramvajemi) a hlavními ostrovními nástupišti koridoru: tam také byla snaha vybudovat místo aspoň jednoho z (naplánovaných) podchodů jedine logickou lávku, ale bůhvíproč to neprošlo – asi byl větší rozsah zemních prací levnější než (ocelová) konstrukce lávky, a cestujícím přece dvě zbytečné změny nivelety nevadí, když budou mít eskalátory.
Jeden podstatný rozdíl tady ale přece je: v Mostu jezdí tramvaje v úrovni terénu a odbavovací haly nádraží, nikoli na náspu a pp mostě nad tratí jako ve Svinově.
Nicméně ta hala v Mostě je „o patro výše“ než nástupiště.
Namísto uměleckých děl z železničních staveb v bývalé restauraci, bych uvítal její zprovoznění, alespoň v podobě důstojného bufetu třeba po vzoru nádraží v Praze Libni.
Presne nikdy jsem nepochopil, proc nemuze byt vic jidelen/hospod typu Memento. Drive na kazdem vetsim nadrazi, dneska prazdne prostory, jako treba v HK. Tam jidelna neni uz snad 30 let.
A není to jednoduše protože se to na těch nádražích neuživí cestujcími a nevyhnutelně to končí tím, že si to najde stálý okruh štamgastů kteří tam sedí na laciném pivu, matech a cigárech celý den?
Cenova politika piva je vůle majitele.
V HK jidelna je hned naproti nádraží na rohu. Tusim Fencl. A mozna jich bude v bezprostrednim okoli vice.
Takze tim to neni.
Jenomže v HK je nádraraží součástí relativně hustě obydleného předměstí, kde je v blízkosti i docela dost kanceláří, tedy rozhodně není ta jídelna závislá pouze na cestujcích vlakem. Oproti tomu v Mostě je nádraží zcela mimo městskou strukturu, co více, nejbližší zástavba je formou hodně rozvolněného sídliště, které pohříchu vysokou hustotou obyvatelstva neoplývá. Nikdo nebude jezidt autem/HMD/vlakem do Mosta na nádraží aby se tam najedl, a těch pár lidí kteří tam pracují to prostě neutáhnou. Takže tím to je.
Dobrá restaurace nebo pizzerie by byla jistě výdělečna. Zde je problém s vybavením.
Problém je hlavně ve výši nájmu za prostory, jaký nastaví SŽ – vše ostatní je záležitost především hospodského personálu a toho, co nabízí a připustí. V Mostu „bufík“ je = v té spojovací chodbě mezi halami, s maličkým „lokálem“, prodejním oknem do chodby i malým vlastním WC, ohřívá drobné občerstvení a čepuje pivo, a nikdy jsem tam problémy s hosty nezaznamenal. A v příjezdové hale je i lahůdkářství s docela dobrým a rozsáhlým sortimentem zboží. Podle mě je na tom Most ještě docela dobře a mnoho podobně velkých nádraží ani takové možnosti občerstvení neskýtá: zjevně ovšem i Most o ně… Číst vice »
Ano, je to tím. Dneska jsou nádraží jako průtokáč: vejít – projít – odejít. Jízdenka v mobilu, údaje o zpoždění on-line v mobilu, možnosti nákupů čehokoliv včetně jídla v okolí stanic často nepřeberné. Nádražní restaurace už sami cestující neuživí a já sám v podstatě nádraží ani nepotřebuju.
Už pře 50 léty se vlakem jezdilo na směnu a ze směny. Před směnou je na oběd moc brzo a po směně zas pozdě.
Cigárech ne. Už nějakých 10 let se v hospodách nekouří.
Protože doba se změnila a nádraží speciálně typu Most je průchoďák. Nikdo tam nečeká na přestup dvě hodiny, aby mu stálo za to zajít mezitím na na oběd.
Obecně: Jinde se uživí jídelny i na naprosto obskurních místech. https://mapy.com/s/jucamutafu
Nebude to spíš o přístupu majitel nemovitosti / nájemce?
Maj řidiči náklaďáků šanci u toho mosteckého nádraží zastavit?
Nemají důvod. Teplé jídlo v intervalu párek v rohlíku – několik druhů hotovek mají na kdejaké pumpě. Hotovky má třeba Robin Oil u Vysočan na 607. A přitom to nikde moc neinzerují.
U nádraží v Mostě je ale plno řidičů autobusů. Ti jinde než na konečné nemají šanci.
Ptám se samozřejmě proto, jestli by teoreticky mohli „živit“ jídelnu na mosteckém nádraží, když poukazujete na jídelnu Vrbenský, kterou zjevně do značné míry drží nad vodou šoféři.
Debata o tom je trochu zbytečná, neboť v Mostě nádražka je. Respektive bufet s malým lokálem, ale jídla i stoly k sezení tam normálně jsou.
Není to závodka firem v tom areálu?
Je i pro verejnost. Mam osobne vyzkouseno.
Jak kde .. třeba Ostrava Svinov..tam to krásně funguje. Nechápu že není nadrazka v OV hlavním. Nebo třeba valmez.
Ale v obchodnich centrech je narvano u mekacu, a ruznych predrazenych hnusech…
Vzdycky je to o tom danem miste, lide jsou ochotni ujet nekam nakupovat a stravit tam hodiny, to klidne muze byt i u nadrazi nebo soucasti nadrazi, stejne tak treba slusny hotel pokud je to blizko centra, pak se vam tam uzivi cokoliv,…
Ale mrzi me, ze treba na nekterych nadrazich neni ani automat na kafe, a kdyz uz neco najdete, tak je koupit v automatu svacinku je defacto o tom koupis si pamlsek nebo nejaky hnus, zdravejsi piti nebo zdravejsi pamlsek vam tam nikdo neda…
Autor koncepce a hlavní projektant nového Mostu byl dnes téměř stoletý Václav Krejčí. A ten vzpomínal, že když se tento úkol řešil, tak vůbec nebylo zřejmé, kolik lidí nakonec v těch sídlištích bude bydlet. Takže všechny „společné“ části města navrhovali jako – z dnešního pohledu – značně předimenzované. Navíc pro tehdejší režim to byla prestižní záležitost, takže se na ničem nešetřilo. Dodnes je to vidět i na obrovských tramvajových smyčkách.
A nešetřilo se ani na té vzdálenosti tramvajové zastávky od nádraží 🙂
Zřejmě potřebovali odříznout nádraží čtyřproudovkou po vzoru Prahy a Českých Budějovic. To se „povedlo“ a tak je všechno dál, než by muselo být.
A přitom i dneska by nejspíš bylo možné přivést tramvaj po tom širokém mostě před budovu a postavit zastávky (a klidně i smyčku) tam.
To nepochybně ano a bylo by to skvělé. Uvažuje se o tom?
Tehdy byl takový trend v urbanismu nově zakládaných měst, že nádraží bylo uvažováno čistě pro obsluhu MHD a auty (na Západě), nikoliv pěší docházkou. Takže model podobný Mostu – nádraží někde bokem, oddělené dálnicí a případně zeleným pásem/parkem lze vidět leckde ve východním bloku (Most, Havířov, Dunaújváros, Tiszaújváros, do jisté míry Eisenhüttenstadt) i v Anglii, kde v poválečných letech vzniklo značné množství nových měst a třeba Harlow nebo Corby mají nádraží umístěné podobně jako Most, bez pěší vazby na cokoliv v okolí. Naopak třeba Stevenage a další města byla založeno s nádražím jako centrem.
Díky, to je dobrý postřeh.
Mmch. Tiszaújváros už je 2 roky bez osobní dopravy – nahrazeno busy.
Přestože šlo o elektrizovanou trať.
** Mmch. srov. s Lelystadem a Almere, kde naopak železnice vede v ose těchto nově založených měst „pod hladinou moře“.
Je tam nadchod
Tak tramvaj může zajíždět až k terminálu. Natáhnout kolej by nebyl problém, přemostění je na dvou místech. Proto nejezdím tramvají.
Most měl v roce 1989 81 tis. obyvatel, čemuž odpovídala i odbavovací hala. Nyní má město pouhých 54tis. a bude-li přibývat Romů, tak nebude nikdo.
Romové nejsou obyvatelé? Tak tomu říkám rasistická perla dne. Doufám, že diskuse zde je moderovaná.
Stránky města Most uvádějí jiná čísla: vrchol 1992 (72 658), poslední stav 2024 (61 125).
https://www.mesto-most.cz/statisticke-informace/d-4616
Vrchol odpovídá, současnost papírově taky. Jenže oficiální statistika je poněkud zkreslená skutečností, že status trvalého pobytu dnes téměř nic neznamená a lidé to neřeší. Počet reálně bydlících je opravdu okolo těch 54 tisíc (https://hlidacipes.org/zachran-se-kdo-muzes-z-mest-na-severu-cech-prchaji-mladi-a-vzdelani-lide/).
Rasistkou jste se již narodila, nebo jste v ní vyrostla?
#saynotoracism
Romové jsou jeden z největších problémů současného Mostu a celé spodní části třídy budovatelů. Ohánějte se tady klidně nějakými sluníčkářskými hesly, ale je to pravda a vnímá to každý obyvatel Mostu. Vy tady zřejmě nebydlíte tak se nevyjadřujte. Díky
Zvrat v úbytku počtu obyvatel má (i dle oficiálních tezí) přinést VRT Praha – Nová Ves + nová trať Nová Ves – Most.
P. S. Mostu vůbec nezávidím – ten dostal zabrat jednak odsunem Němců (i když zrovna v Mostě bylo mezi válkami Čechů víc % než jiných sudetských městech), pak těžbou uhlí a pak útlumem těžby uhlí.
Konečně. Akorát to nemusí tak trvat po česku dlouho.
Neví prosím někdo proč se už nestaví (nerekonstruuje) Chomutov – Prunéřov?
Začne se po prázdninách. Hlavně se od prosince prodlouží jízdní doby vlaků Chomutov-Prunéřov,takže se jízdou přes staveniště nebude vytvářet velké zpoždění.
Hmm dizajn lávky a zastřešení. Co takhle Holandský Arnhem?
Vždycky jsem si říkal, proč se tam kutal podchod, když si konfigurace terénu vyloženě říká o nadchod…
Taky pokazde kroutim hlavou, kdyz tam jedu. Podchody jsou drazsi na stavbu i udrzbu, pro cestujici je to nepohodlne a pomale. Pri prestupech pri zpozdenich neprakticke.
Co je k tomu vedlo?
Pritom na podobne stare Ostrave hlavni a Vitkovicich nadchody jsou.
Ostrava hlavní není ten správný příklad. Poté, co za 27 let byla stanice 2x pod vodou, se plánuje opuštění té děsné budovy a vše má přijít pod zem. V roce 1997 to odskákal téměř celý náklad brožury ke stopadesáti létům železnice v Ostravě, vloni snad nic, tak příští povodeň utopí snad i pokladní a nějaké cestující.
Jako že pod zemí se to nezaplaví tak snadno? Ale oni mají rádi vodu, když přesouvají nástup do tramvají zpod přilehlé střechy dále od budovy, bez zastřešení cest.
Ona to byla asi ironie. V Bohumíně, což je stanice postavená vlastně v bažinách, také nahradili lávku podchodem. Eskalátory a výtahy jsou často mimo provoz kvůli spodní vodě.
Jéžiš! Zatopená brožůra! To je neštěstí 😂😂
Pro jedince, co si ji tehdy nestačili koupit zcela určitě 😉 Já jí mám.
Blahopřeji.
No tak to je diskutabilní. Podle mých informací je podchod pro lidi lepší, kvůli menšímu rozdílu nivelet oproti nadchodu.
Cena ovšem vyjde lépe pro ten nadchod.
Každopádně zrovna v Mostě mi přišel podchod poněkud … překvapivý. Dolů, ještě dolů a pak zase nahoru :o)
Jediné vysvětlení mi dává ta hornická tradice :o)
Přesně tak. Někde pro to hraje i estetika (ale to spíše u silničních nad/podjezdů, které bývají mohutnější). Pro hůře pohyblivé, pokud není výše okolí terén, je podchod jednoznačně lepší (méně schodů, zvláště při trolejích). Také se ušetří za provoz a údržbu výtahů, což je tedy mírně kompenzováno nutností osvětlení; zase tam zpravidla nenasněží, možná ani nenaprší. Jen to lidé nesmějí zneužívat jako záchod (měli by mít na paměti, že tam se to nezasákne, a jít raději někam ven).
Na Mostecku se těží povrchově.
Max. kdysi když šlo o malé „hlubinné“ (i tak poměrně mělké) šachty, než začala velkotěžba.
No a naopak Ostrava se skutečně hlubinnou těžbou má většinu nádraží s nadchody (hl. n., Vítkovice, Kunčice).
Jsme na to měli přednášku a metodikou je určená výška terénu nad kolejištěm od které je preferované stavět nadchod. Jsou to asi 2,5 metru. Je to kvůli niveletě
Nadchod je při přestupech ještě horší, protože to znamená větší výškový rozdíl (více schodů) než podchod. Ale tady si konfigurace terénu říká o nadchod. Těm přestupům by pomohlo, kdyby se vytvořily půlené hrany (podle potřeby i s výhybkami), aby se těch vlaků k jednomu nástupišti dalo nastrkat co nejvíce.
Pokud odhlédnete od konfigurace terénu v konkrétním místě, tak pro cestujícího podchod znamená poloviční počet schodů (3m proti 7m výšky?).
Nadchod ma tu vyhodu, ze kdyz dobihate vlak pri zpozdenem prestupu, vidite na vlak a podle toho spechate. A pruvodci nebo vypravci vidi, jestli jeste nekdo prestupuje a neujede vam.
Do podchodu nikdo nevidi.
Dalsi nevyhody podchodu uz jsou uvedeny vyse.
Takže výtah v příjezdové hale bude sloužit jen 6 let? Není to málo?
Kvůli tomu by se měl na dalších X let zakonzervovat nevyhovující stav?
Ono už se staví?