Naděje pro železnici z Prahy do Liberce. Kupka ji chce prosadit během předsednictví do sítě TEN-T
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky na lince L3 na přejezdu v Pilínkově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Ministerstvo dopravy představilo priority agendy pro evropské předsednictví.
Jen Praha – Zhořelec je pro zařazení do TEN-T nesmysl. O Zhořelci se těžko dá říct, že to je dopravní uzel evropského významu. Muselo by se jednat o koridor až k Baltu.
…a najednou jsem se probudil…fuj to byl ale sen….
A co brání, zdvoukolejnění a elektrifikaci že Všetat do Turnova?
v čechách?třeba výkup pozemků..to se mnohdy táhne roky..a pak už tu budou jiný lidi…
Sice by ten kousek sám o sobě nebyl k ničemu, ale bylo by se už čeho chytit a nemuselo by se řvát, jak se nic nevyplatí, takže jako takový základ asi OK pokud to bude na alespoň 120 km/h, ale to by chtělo spíš elektrifikovat a zdvoukolejnit úsek Nymburk-Boleslav-Turnov, neboť ten Nymburk je celkem strategický uzel. K této páteři už se dá přistavět to ostatní
rekl bych ze vlastnik myslenky, ktery za to bude kopat.
draha do liberce potrebuje najit sveho pavla eyberta…
Jen žvásty.
Pokud by se uvažovalo této trati přiřadit i nákladní prioritu, například paralelní koridor pro Děčín, myslím že by měla určitě vysokou prioritu. Narovnání tratě z Turnova do Liberce se stejně jednou musí vyřešit tunelem.
A vyjde tam sklon pro náklady v tom tunelu při rozumné délce a ceně?
Ono ani tak nejde o “přiřazení nákladní priority” jako o to, jestli tudy chce vůbec nákladní doprava jezdit…
A to nechce 😉
No, nechce… Do Liberce ne, není proč. Do Polska těsně u německých hranic jsou jiné, o dost lepší tratě. Kdysi dávno jsme vyhráli výběrové řízení na vlaky Neratovice – Štětín, které vozilo UNIDO. Řádili šíleně, že nabízená cena je zcela nereálná, že jsme to podstřelili, dělali šílené ofuky při předávce a když první vlak vyjel, tak jenom povzdech… Vy jedete do Štětína přes Děčín? A můj dovětek k tomu: a ještě i přes Berlín :-). Největší stoupání na celé trase bylo 4 promile od Štětí k Hošťce… Ono by se něco dalo, ale bylo by to drahé, obtížně projednatelné a… Číst vice »
CHALLENGE ACCEPTED 😀
1) proč by nebylo proč? Průmysl tam je ne ? Možná že by tam i Metrans našel uplatnění
2) ,,Do Polska těsně u německých hranic jsou jiné, o dost lepší tratě.,, – i lepší tratě se mnohdy musí podřídit výlukám, takže ta trať by nebyla na škodu
ad 1) oblast Liberecka trpí na roztříštěný průmysl výrazně orientovaný na jednoho zákazníka a to mladoboleslavskou Škodovku.
ad 1a METRANS) tato oblast není schopna vygenerovat činnost terminálu kombinované dopravy pro tvorbu rozumného počtu ucelených vlaků. A skupinové vlaky, které by mohly být řešením nemají kam prostě ekonomicky jet dále…
ad 2) každá smysluplná trať by mohla být dobrá, ale má to svá pravidla benefitního systému. Nemám – li benefity, nestavím. Viz. již 18 Studií proveditelnosti pro spojení Prahy a Liberce…
Přitom stačí do studie jednoduše zalhat a vymyslet si hausnumero, jako nám to předvedli autoři studie kolejového napojení na Mošnov, kde už letos mělo létat 5 miliónů ročně.
Nežijete v jiné zemi?:-)
Petře, zapomínáš na šutr, dřevo a chemii. Proto jsme podpořili Liberec loko.Jinak samozřejmě souhlas a O. K.
S těmi studiemi proveditelnosti je otázkou, co je za zadání a chtěný výsledek. Praha-Mnichov 3:45, Praha-Beroun metro (tunel bez nákladů).
Přijde mi, že hlavní důvod odmítání nové, slušné železnice do Liberce (a dál na sever) ze strany ŽESNAD, je v tom, že by tato trasa sebrala část pocitu důležitosti a nepostradatelnosti Krušnohorskému tunelu. Takže radši necháte trať, obsluhující oblast s půl milionem obyvatel ve stavu z poloviny devatenáctého století (vždyť tam máte něco jako „dálnici“, tak co frfňáte, že?), než aby vám něco ohrozilo pracně vyjednanou stavbu pod Krušnými horami. Přitom by nešlo o „konkurenci“, ale o další možnou trasu. Ach jo.
Troufám si tvrdit, že pocit důležitosti Krušnohorského tunelu je to poslední, co ŽESNAD potřebuje řešit. To jsou byznysmeni, ne politici nebo šotouši, co žijou ze snů a pocitů.
Jde trochu o návratnost. Pokud Krušnohorský tunel bude jediný, tak se uživí.
Nepochybuju o tom. Přečtěte si ale znovu, na co reaguju a jak na to reaguju.
Ano. Přesně tak.
Napsal to úplně správně Petr Šimral. Tak to prostě je. Malinko ho jen doplním a opravím, elektrizaci přímo do Liberce jsme podpořili ( ŽESNAD.CZ podporuje všechny naše členy), ale tranzitní trasu už ne z mnoha důvodů – ekonomických a technických. Jsou to vlhké sny a přání nijak nezaložené na realitě, byznysu, technologie a ekonomice.
Dík😊
Nemáš zač 😉
Velmi trefně napsáno.
a mate minusy 🙂
Já bych toho po MD chtěl …
Nejde o to, kam se trať z Prahy do Liberce zařadí, je potřeba, aby si ministerstvo a kraje ujasnily koncepci a řekly, kudy má trať vést a v jakách parametrech. O prioritách v rámci našeho předsednictví si můžeme popovídat před tím příštím, což je už za 13 let.
to jako u nas bez eu a zařazení do ten-t nemuze fungovat železnice? :O Kdyby politici chtěli, tak to udělají a budou se o železnici starat, tak aby na ní mohli co nejvíc přenest hromadou a nakladní dopravu, nasledne potom omezit či zrušit nektere autobusy a bylo by to 😉 S takovým přístupem jako ted, tak mužou rovnou celou železnici zrušit…
Jestli ono to není taky o tom že potřebujete aby na českou dobrou trať navazovala stejná v Polsku, Rakousku, Německu, Slovensku atd. Dráha fakt dnes není o tom že se s tím bude vozit vagon mezi nákladišti v Otrokovicích a Malenovicích. Potřebujete spojit průmyslová centra, přístavy a významná města. A ještě potřebujete aby toho nákladu bylo celkem dost na to aby se to vyplatilo.
Poláci už solidní trať do Zhořelce maj. Proč hledáte výmluvy?
Solidní trať mají leda do Vratislavi. Jaký by mělo význam jezdit z Prahy do Vratislavi přes Liberec a Zhořelec místo přes Pardubice a Lichkov?
tak se k tomu přidá i právě osobní doprava, kde ne každy potřebuje cestovat do ciziny, ale do prace se jezdí vlakem krasně, nebo v ramci republiky, je prostorný, nikomu nevadí když mate vetší nebo více zavazdel, jizda je klidne a vyspíte se, to nikdy žane silnični vozidlo nebude mít, vždy poznate každou zatačku, změnu, díru atd… Také má vlak velkou kapacitu, muže propojit vzdalenější místa mít víc vagonů a hned je velka přepravní kapacita osob s jednou lokomotivou, ty sesty do zahraničí jsou bonus, který nám železnice dává a polaci by ho mohli přestat bojkotovat, pak by se možna… Číst vice »
Na dojíždění do práce, mimochodem vlak obslouží spíš menšinu potřebných relací, vyjde ekonomika spíš tak na úpravy do 100 km/h a ještě tak jednokolejka. Pokud se pamatuji, tak na Liberec tomu ekonomické hodnocení zrovna dobře nevycházelo. Taky tak trochu zapomínáte na to že vlak je efektivní až od nějaké vzdálenosti,udává se myslím 400 km. Kolik takových přeprav v dostatečném objemu v ČR vůbec existuje? Ano, jsou nějaké výjimky jako uhlí nebo řepa, ale na řepných vlacích asi moc velkou modernizaci a zkapacitnění založit nelze, zvlášť když řepě je jedno jestli jede 50, nebo 150. Pokud byste se chtěl omezit na… Číst vice »
Ten jediný plus je ode mě. Děkuji, popsal jste to zcela přesně.
PS: řepa je benefitně totálně mrtvá, protože jezdí tři měsíce v roce.
Díky.
P.S. Řepa byla první komodita která mne napadla že se vozí ve větším objemu i na relativně krátké vzdálenosti.
stejně tak, jako z Pardubic do Kolína nad Rýnem může chtít někdo něco poslat z Klatov do Zhořelce. A jinak, z Pardubic do Kolína to trvá vlakem cca 30 minut, autem 45 minut (nejrychlejší trasa)
Sice ano, výdělečná skutečně bude sotva jen VRT a nejbližší okolí + S-Bahn, ale osobní přeprava obecně výdělečná nikdy nebyla, ovšem pokud bude dobře fungovat VRT, S-bahn a dálkové vlaky , naopak to zvýší atraktivitu právě i regionální dopravě a to mnohdy zapadlým lokálkám s těmi zlými 810.
Ne, tak to skutečně není. Lidé, kteří budou potřebovat VRT (a budou mít na to). Rozhodně žádnou 810 nepojedou (řekněme vzdálenost 30km a 40min). Navíc i kdyby ten dojezd 810 byl jenom 10min před VRT, je to reálně 50 min navíc k cestě VRT. Oni prostě sednou do auta a těch řekněme 20km po silnici dojedou k terminálu VRT. Protože tam budou za 20min.
Takto úplně jsem to nemyslel, spíše tak že VRT vysbírá z koridorů dálkové vlaky EC/IC a díky tomu bude propustnější koridor, čímž bude spolehlivější a méně náchylný na zpoždění, což se odrazí na zájmu cestujících cestovat lokálkou.
A proč by nejely 810? Pokud pojedou např z Litně do Brna, tak se jim díky VRT zkrátí cesta o cca 2 hodiny, což už stojí za rozmyšlení, zda použít auto
A co je špatně na tom, že trať bude v TEN-T?
Ale jo vlastně vás štve, že jim nemůžete nadávat za to, co podle vás udělat chtěli (určitě chtějí železnici zrušit!!)… ale oni to neudělali.
proč by nemohlo? dal bych tam všechny tratě a bylo by, at nedopadnem jak středočesky kraj, ktery kopiruje morava, co se tyče umyslne likvidace železnic.
A jsme doma… Zdá se že nevíte k čemu má TEN-T sloužit a zároveň vás nezajímá jestli náhodou za daných podmínek reálně nepovede zrušení vlaků a náhrada autobusy ke zvýšení pohodlnosti/kvality/dostupnosti služeb. Což klidně i při vysokých cenách PHM může být. Jinak článků na téma problémy s financováním VHD, respektive mezd v oboru VHD tu bylo poslední dobou dost. A byť tedy zastávám spíš pravicové názory, tak platit ty lidi tak mizerně jak je platí a udržovat třeba 10 let stejné jízdné (viz IDS JmK) není správné. Před deseti lety sál hodinový lístek v Brně 25 korun, stojí tak pořád… Číst vice »
pamatuju si že vlak byl vždy levná doprava, kdyby se to stát postaral, tak jsme mohli mít krasné elektrické železnice, takže i ekologické na což slyší zelene mozky, zejmena pak v bruselu. Tak proč bojkotovat vlaky a ucpavat silnice kouřícími spalováky, když mužeme mít elektrifikovanou železniční dopravu, tam to jde 100x líp jak u aut, navíc to pohodlí při jízdě vlakem prostě nikdy na silnici nebude, ještě se mi nestalo aby mi letali věci po celym vlaku, zato v buse bych si neotevřel ani pití abych ho neměl na sobě nebo mi necestovalo po celym buse… když vidím jak tam… Číst vice »
Že máte nízkou cenu na jízdence, neznamená že je něco levného, dráha jako taková je poměrně drahý špás, buď si to zaplatíte v ceně lístku, nebo v daních, nebo v tom že v dané relaci pojede hodně lidí, takže se cena rozloží. A nebo budete dělat dráhu levnou tím že ji nebudete roky modernizovat a jezdit tam bude pojízdné vrakoviště, v lepším případě museum. Do kdy tu mají jezdit klony 810, Honeckery a podobné značně neodpovídající vozidla? Další problém je návrh tratí který bez velkých přeložek neumožní zásadní zvednutí rychlosti. Z lokálek s poloměry 150-250 m prostě závratné rychlosti nevyčarujete,… Číst vice »
Jen doplním že trať do Liberce nesplňuje rychle spojení z odvodů že je to horská trať (Turnov – Liberec) která překonává hřeben. Na kilometry je delší než dalnice která tam vede. Většina lidí co tam je maji auta zbytek hold si to musi vytrpet.
Pokud se ta první věta týká jízdného, tak vlak je i dneska levný.
Špatného na tom není nic. Jen je potřeba si uvědomit, že tratě v síti TEN-T musí splňovat určité parametry, což zrovna u trati na Liberec může být dost nákladné. Bylo by nešťastné pohřbít modernizaci tratě do Liberce požadavky na průvoz určitého množství vlaků délky 740m, když sami nákladní dopravci v tomto směru nevidí velký potenciál…
👍
Je pak ovšem otázka, jestli „benefitně“ dokáže přestavbu tratě pro rychlé osobní spojení do Liberce pokrýt opravdu jen osobní doprava…
Ne, nedokáže.
No jasně, ono se tady sice brečí každýho půl roku, když je výluka někde u Bad Schandau, že není kudy jezdit, ale přesto si dáme pozor abysme případnou alternativní trasu nepostavili pořádně.
Tak já myslím, že jedna alternativní tunelová trasa snad bude stačit…
tak po boleslav 740 m potrebujete tak jako tak. kolik dalsich stanic na 740 m potrebujete mezi boleslavi a turnovem, pokud trat zdvojkolejnite a necekate moc intenzivni nakladni provoz? jednu?
Existují k tomu nějaké nástřely? Třeba jestli má dojít ke snížení sklonu v úseku z Hodkovice do Liberce, jestli se uvažuje o trase (s přeložkami) přes Rychnov, nebo se spíš uvažuje s tunelem.
Na SUDOPu PRAHA dokončujeme studii proveditelnosti, kde existuje více variant, včetně tunelu.
Toho se všichni obáváme…
A Vy jste?
No jestli se obáváte, že by mohlo konečně něco zajímavého vyjít, tak se bojíte správně…
tak snad v té studii započítavate i možnost elektrifikace 😉
jistě 🙂
tady je tunel snad naprosto jasna vec.
a kdy by to mohlo tak byt venku?
Když necílíte na nákladní dopravu, tak tunel nutně nepotřebujete.
Čistopis SP bude na konci září.
To mělo být dávno nebo vyhledově za 5 let. A ne slibovat co bude za 50 let.
Nechápu proč Poláci vyloženě sabotují spojení Liberec – Zgorzelec?
Jednak ta trať do Žitavy je jim tak trochu na nic a jednak tam snad je uhlí.
Mno, ale oni to sabotují až tak, že neumožnili modernizaci tratě, i když by to zaplatili Češi a Němci. A to už není jen o tom ,že jim na trať není na nic.
Tak možná tam jde opravdu o to uhlí.
Nicméně jak se dívám, tak pokud ta trať má vést do Zhořelce (spíš bych čekal směr Berlín, Hamburk) tak by bylo možná lepší vymyslet jak postavit novou trať zapojenou do Žitavy z opačného konce, nebo novou trať kolen Nisy.
nějakou trať stavíme, tu do Bohatyně. Zhořelec-Bohatyně-hranice s Čr. https://youtu.be/6EQ00nFiJSg?t=10
Asi to vidí reálně.
My si fakt nedokážeme postavit bez peněz z EU ani kilometr dálnice či želenice. Tak hlavně že jsme snížili o 100mld /rok daně a pak budeme natahovat ruce ať nám infrastrukturu financuje Německo.
Samozřejmě, že by jsme to dokázali, ale už nyní máme velký dluh, kapacity stavebních firem jsou omezené a pro lepší financování z EU je nutné, aby byla trať v TEN-T. Doby, kdy nás pomocí EU fondů financovalo Německo, jsou nenávratně pryč. Nyní to funguje tak, že ČR peníze pošle do EU a pak je následně může čerpat.
Není to pravda, stále jsme v rámci EU čistými příjemci, tedy dostáváme více než odvádíme.
No hlavně že těch 100 mld před tím šlo do infrastruktury…
No teď se zaplácnou každoročně dluhem. Nemyslíte si doufám, že by pravice spolu s daněmi snižovala i výdaje?
Nemohl by Kupkovi někdo vysvětlit, že předsednictví je o tom, že moderujete evropská témata a ne že si řešíte svý zájmy?
A co jiného jsou „evropská témata“, než že si každý prosazuje své zájmy na úkor ostatních?
Na jednu stranu dobře, ale na straně druhé je fakt, že vlády ČR nejsou schopny postavit ani to, co v projektech TEN-T existuje už desítky let…
V klidu až tam bude někdo jiný bude zas jiná priorita a tak dokola a nepostaví se nic.
Vidíte to moc černě, minimálně se dočkáme memoranda a možná i 19.studie spojení Praha Liberec.
Teprv devatenácté? Já myslel že jich bylo víc
Závislost dopravní soustavy na politicích a jejich osobních preferencích je bohužel notoricky známá. K tomu připočtěte mraky lidí i spolků blokujících jakýkoukoliv stavbu a pak se člověk výslednému stavu zase tolik nediví.
Prostě je potřeba si nějak oddůvodnit to, že to bude nahovno a Kupka nenávidí železnici. Ikdyž teda jeho činy prokazují opak.
Víte, já mám pocit – svůj subjektivní pocit – že se na tom dají nahnat nějaké ty politické bodíky i z opačného spektra voličů a on to nějak vyčmuchal. Samozřejmě tenhle názor nikomu nevnucuji.
Zajímalo by mě, jak lidi donutí jezdit do/z Liberce vlakem, když už dneska je tam autobusová doprava na velmi vysoké úrovni. O rychlosti ani nemluvě. To by to ten vlak do Prahy musel udělat taky za 70 minut jako autobus, lépe ještě rychleji.
Kupka přece slíbil spojení Prahy se všemi krajskými městy do hodiny. Zdravíme ze Zlína a na ten Maglev už se moc těšíme 😉
Sorry jako, však takový Zlín je tak trochu přerostlé okresní město, parametry města krajského, třeba narozdíl od Liberce, Olomouce atd. prostě nemá. Baťa je historie a nic jiného tam vlastně není, tedy mimo 1x ročně konaného festivalu a zcela uměle vytvořené a jinak nepotřebné vysoké školy.
Mohl byste definovat co tedy přesně krajské město potřebuje?
Tramvaj.
OK, Valašské Meziříčí, jsou tam dvě T3.
Kde?
V Rokytnici nad Jizerou jsou, pakliže mne paměť neklame, hned tři a všechny z Ostravy…
Přesně takové bláboly jsou brzdou stavby čehokoliv. A že už jsem se jich za život naposlouchal fakt hodně 👎
mno a totez je jihlava a karlovy vary…
Tak srovnání Jihlavy vůči dvojměstí Zlín – Otrokovice nechám na jiných. Mám tam moc prima kamarády a někteří z nich u kolejí zůstali dodnes. Tohle bereme jako neškodné pošťuchování při posezení u grilu nebo v na zahrádce. 😉
Ve vašem případě by myslím stačilo, kdyby to za hodinu bylo do Brna a za další hodinu pak do Prahy…
Berte jako pozitivum, že už nyní se nemusí z Prahy do Zlína jezdit lůžkovým vozem, jako kdysi 🙂
Někdy si říkám, že je to škoda.
nelitalo se tam – do ropny krize?
Když ten vlak bude stejně rychlý nebo rychlejší, tak tím lidí jezdit budou (stali se to všude jinde). Přece jen je pohodlnější a vystoupíte v centru.
Tak zrovna v Liberci z vlaku v centru úplně nevystoupíte, na rozdíl od autobusu.
Tak nějak mi nádraží v LBC přijde přeci jen o něco blíže centru, než v Praze Černý Most. Ale spíš půjde o to, kam se zrovna potřebujete v daném městě dostat.
Co je v Liberci centrum? Fügnerova? Odtud je to na vlakové nádraží 2 zastávky tramvají, v tom nevidím žádný velký problém. V Prazr autobusy končí na Černém Mostě, což je nejen hnusné místo, ale i poměrně dlouho metrem z centra. Pokud bude železnice nabízet jízdní dobu alespoň srovnatelnou, zcela jistě tím lidi jezdit budou.
Záleží potom na tom, jaká oblast Liberce je cílem, případně zdali ještě někam přestupujete no.
akorát že stavět železnici konkurenceshopnou autobusu s odřenýma ušima je pro 3. tísícieltí torchu málo, Antone Pavloviči, víme?
Zajímalo by mě, kdo donutil lidi jezdit vlakem např. na trase Ústí n.L. – Praha, když tam před léty jezdilo plno busů.
Tady alespoň byla trať zrychlena před dostavbou dálnice, když už musejí mít obojí…
Dokone mají i vodovod, přitom by mohli chodit ke kašně na nádraží.
V podstate mate pravdu. Praha – Liberec je potreba udelat pod hodinu. O nicem horsim ani nema cenu se bavit.
nemyslím si, už 70minut dalo by přednost před autobusem, který končí na obskurním černém mostu a odkud je třeba přestoupit na metro čili dohromady jet 90minut za nepohodlných podmínek stáním v metře se zavazadly.
Přesně to se tady snažím vysvětlit. Bohužel tady z velké části reagují jen ti hluší a slepí.
Z Lbc možná, ale busy z něj do Phy NIKDE CESTOU NESTAVÍ! A souměstí Ml. Boleslav+Kosmonosy mají oficiálně cca 50 000+ a k tomu asi 10-15 000 na ubytovnách.
A Auto Škoda navzdory alarmistům staví a investuje. Práce je a bude!
Jo, NEJSEM JEJICH ZAMĚSTNANEC, ANI NA NICH NIJAK NEZÁVISÍM. Tedy … jen to je největší či jeden z nejvýznamnějších plátců daní v ČR.
To máte pravdu, to je taky konkurenční výhoda těch busů, že nikde nestaví.
70 minut to není, protože u busu je potřeba připočítat cestu z centra na ČM. Vlak třeba bude jezdit z hlaváku, ale zase k němu musíte připočítat cestu do centra, protože nádraží i busák v LB jsou mimo centrum.
Vlak ani bus není taxi, to už můžu chtít aby me dálkova doprava vyhodila rovnou v praci, obchode, atd…. Na to je preci v krajských městech mhd, ktera by mela fungovat, vystoupite z vlaku/busi a sednete na tramvaj nebo mhd. Kazdej chce aby mu dalkova doprava stavela nejlip u baraku, kramu, prace atd…
Někde píšu, že vlak nebo bus je taxi?
I kdyby jel vlak z Prahy do Liberce hodinu a půl včetně obsluhy MB, z té autobusové dopravy najednou nic moc nezbyde. Stačí se podívat na Praha – Plzeň, kde se postavil jeden tunel a zavedla se expresní vrstva, část tratě je zatím průšvihové údolí Berounky a jízdní doba autobusu je stále slušná, ale vlak to prostě přetáhl.
Mislim že by stačil každé dvě hodiny kdy y jezdil primej rychlík z Liberce do Prahy a byly na to koupený svižný jednotky že by lidí jezdili radši vlakem
Je to možné, ale je to jenom domněnka. Na domněnkách nemůžete solidně stavět žádný dopravní koncept.
Zkuste se podívat na spojení Plzeň – Praha, jak se přesunuli lidé z autobusů (ano, pro západní okraje Prahy dává bus stále smysl)
Ano, totéž na lince do Tábora a Českých Budějovic.
Jenže Liberec –> zcela nevýkonná a zanedbaná železniční infrastruktura, k jejíž přestavbě na něco moderního jako Bystřice – Ševětín nejsme stále schopni získat benefity hlavně pro chybějící možnost nákladní dopravy od Mladé Boleslavi po Liberec. Tím Plzeň netrpí a i do ČB pár nákladních vlaků jezdí hlavně proto, že mají kam pokračovat dále.
Ano, pokud bude cestovní doba z Liberce do Prahy stejná jako je z Plzně, tak ano. To je to, o čem tu celou dobu mluvím. Ale to nikdy nebude, proto by se měl stát či kraj postarat o to, aby autobusová doprava mezi LBC a PH byla co nejkvalitnější.
ten autobus dojíždí jen do Černého mostu, pak musíte přestoupit na metro, každopádně vyjde to na 1,5 hoďky a je dost nepohodlné, třeba už jen ta nutnost sejít dolů po schodech se zavazadly.
1/ Ani vlak v Liberci nestaví (na rozdíl od autobusu) v centru.
2/ Přestup na Č. Mostě na metro směr centrum je hrana/hrana, bez jediného schodu.
3/ Přestup od metra na bus bude po přestavbě terminálu Č. Most taky hrana/hrana.
4/ Oproti tomu na hlavním nádraží v Praze musíte do podchodu vždy a stanice metra je o několik desítek metrů dál než na Č. Mostě.
5/ Pokud se z Fügnerovy v Liberci na hl. n. v Praze dostanete pod 1,5 hodiny pak ano, pak má smysl o vlaku uvažovat.
Ad 1) v Liberci jsou autobusak a vlakovy nadrazi na stejny zastavce tramvaje, ktera tam z centra jede par minut, ne? Takze na teto strane je to nastejno. Na prazskem konci je hlavak oproti cernaku v prumeru tak 15 minut ve prospech vlaku pro prevaznou vetsinu lidi.
Vlak (aspon ten moderni) je na cesty nad hodinu jednoznacne pohodlnejsi, dojede az do centra misto na Cernak a v pripade dostatecne kapacity koleji nebude skakat v zacpe. Oproti 70 minut busu tak muze byt pro radu lidi lakavejsi uz pri jizdni dobe na hlavak kolem 90 minut. Pri 80 by to bylo uz pro vetsinu.
No jestli čára na mapě je naděje…
Už na počátku roku se Česku podařilo prosadit zařazení tři ze čtyř úseků připravovaného vysokorychlostního železničního spojení mezi Prahou a Brnem do hlavní sítě TEN-T s termínem dokončení v roce 2030. ______________ Nějak to nechápu, proč jen tři ze čtyř úseků – to jako že máme postavit ty tři čtvrtiny a tu jednu čtvrtinu se vlak teleportuje? Mnohem větší smysl by dávalo kdyby se schvalovaly celé tratě – např Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava. Kouskování nechápu – aby to pak nedopadlo tak že bude VRT kde budou jezdit vlaky 350 ale čtvrtinu trasy budou muset zpomalit na 50… Číst vice »
Ne, na ty tři čtvrtiny budeme dostávat dotace z CEF ve 20. letech a na tu poslední ve 30. letech. Samozřejmě se to nestihne a budeme rádi když v roce 2030 bude existovat alespoň jeden úsek.
Ehm… víte že se bude jezdit přes Sklené a ne přes Nedvědice, že?
Jak je to s tou minimální rychlostí 160 km/h ve skutečnosti? Jsou místa kde dosáhnout takové rychlosti je fyzikálně nemožné, a současně nějakou desítky kilometrů dlouhou tunelovou přeložku tam nikdo nikdy nepostaví (Brno – Svitavy nebo trať přes Vysočinu).
Ve skutečnosti existuje jednoslovná odpověď – politika
Doplňková otázka. Když je 160km/h minimální rychlost, bude to zároveň znamenat, že se nebudou smět na hlavní síti osoby přepravovat vozidly s maximální rychlostí <160km/h?
Ne. Bylo to míněno jako jasné vymezení vůči dnešní dialektice „Dobré“ zprávy, kde se za trať na 160 km/h označuje i to, kde je 160 jen pro klopidla a jen na 100 metrech. To, co po ní bude jezdit, je jiná věc.