Naděje pro úzkokolejky. Věřitelé schválili reorganizaci, dráhu by mohly koupit obce
Vlak JHMD z Nové Bystřice do Jindřichova Hradce v lesích u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Část majetku chce odkoupit Swietelsky Rail, kraj slíbil objednávku prázdninových vlaků.
Na internetu jsem takovou informaci zatím nikde nenašel, ale v rozhlasových zprávách v pátek (2. února 2024) hlásili, že obce možnost odkoupení úzkokolejky odmítly s tím, že se o takovou záležitost má postarat kraj. Takže soud sice řešení schválil, ale k jeho realizaci podle schváleného plánu asi stejně nedojde.
Je to i na idnes
Aha, tam jsem nepátral – myslíte-li toto:
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/uzkokolejka-insolvence-reorganizace-good-thing-soud-veritele-jhmd.A240131_171850_budejovice-zpravy_khr ,
je to ovšem stejně jen nějaká aktualizovaná původní informace – ale možná právě to byl podklad pro tu rozhlasovou informaci.
V každém případě to signalizuje, že obce budou opatrné.
https://www.obcasnik.eu/kyseluv-plan-kraj-vysocina-odmitl-nabidku-vlastnit-koleje-uzkokolejky/
Doufám, že ukázali rozpočet na rok 2024 – aby se za rok opět nesešli u stejného problému – kdo nasype chybějící peníze ! V obcích a městech můžou být jiní zastupitelé a co potom ?
Podivné je to, že za ta leta nechají tuhle dopravu dojít do těchto milionových dluhů ! Tohle měl někdo zastavit zavčasu, dokud se s tím dalo něco dělat, ne až jsou dluhy těchto rozměrů ! Logicky chtějí věřitelé své peníze zpět, já bych je chtěl také !
Prosim vysvětlí mi někdo co bude s těma dluhama?
ty budou dál no 🙂
Nechci „malovat čerta na zeď“, ale nemohu si pomoci: já tam za tím vším cítím Čajánka = že dělá, co může, aby v tom průšvihu, který způsobil, nezůstal on, ale přehrál jej na jiné subjekty – a celé JHMD jsou mu pochopitelně už „někde“. A proto se obávám, že tohle stejně dobře nedopadne: proč by příkladně obce riskovaly a kupovaly ne právě levně to, co vyžaduje dost velkou odbornost (kvůli odpovědnosti), kterou by musely dost nákladně zajistit, ačkoli s tím nemají žádné zkušenosti a ani nadšence, kteří by ji uměli a chtěli to řešit? To přece není úkol obcí, ale… Číst vice »
Já taky Čajánka vidím všude. Zrovna včera mi uhranul krávy, vyžral mi záhon zmrzlé mrkve a dostal jsem kvůli němu svrab.
Bingo – vypadáte s tou svojí anomálií na světovou senzaci: ještě jsem nikdy nezaregistroval, že by se někomu svrab vrazil i na mozek!
Haha, hahaha, vy jste ale kopa…😂😂
No hurá už se opět těšíme . Moc to tam chybělo .
Takže stát (daňový poplatník) něco vyhodil za korunu a teď to bude ta 120 mil kupovat?? Hezký… A takhle my si tady žijeme…
No doufám, že to ty obce proboha brát nebudou. Max. né víc než za korunu, jinak je to vyhození peněz. Nebo bych jim taktně naznačil, že jim na to rupnou jejich prachy z RUD. Ať si v obci pak vysvětlí starosta, že nemá love na osvětlení, sečení a údržbu obce, ale že mají hezkou a hezky zadluženou atrakci. Sami si to akcionáři předlužili, nechť se sami starají, nebo ať přijmou ztrátu a prodají za korunu jinému zájemci. Kocourkov hadr, to by byla taková hezká kapitalizace zisků a socializace ztrát, vhodná tak na basu.
Údajně to celé má cenu AŽ 121 mil. Kč, tedy ca. 30% dlužné částky. Trošku to připomíná formulaci, že na koridoru se místy dá, za určitých podmínek, jezdit AŽ 200 kmh. Zajímavě působí i ta dobročinná formulace o „předání aktiv do rukou veřejnoprávního subjektu, aby se zajistila udržitelnost“. Firma JHMD je v úpadku od října 2022 a nasekala dluhy za 350 mil. Kč. Firma good thing s.r.o., vznikla měsíc po tom, v listopadu 2022, má základní kapitál 20 000 Kč a je 100% vlastněná firmou WTT s.r.o., 02732858, Brloh 56, 397 01 Drhovle – Brloh, okres Písek. Pokud má být… Číst vice »
Předpokládat, že to obce „zalepí“, může jen člověk, který absolutně nerozumí komunální politice. To je např. soudce Strnad, který takovým slibům uvěří. A kraj do toho v roce krajských voleb nedá nic víc než těch 5 mega na ty prázdninové jízdy. Do prázdnin se ukáže, že to je celé nereálné. Jen se ztratí další půlrok.
Zakládat nicneříkající firmy s anglickým názvem,rozkládat majetek do několika částí… Věřit komukoliv z bývalého vedení je myslím naivní…Já prostě nevěřím…
Mělo se to celé prodat v aukci a byl by pokoj. Tohle bude vlastnickej guláš.
Jedině v holandské s možností jít do mínusu:-), kdy by Čajánek ještě při prodeji doplácel.
No, Čajánek by takový postup rozhodně zasloužil …
JHMD se má prodat za 121 míčů a potenciál tržeb je 5 míčů ročně od kraje + i kdyby stejně za dílnu + ubytování a to jsou tržby, takže zisk v lepším případě černá nula. Tohle mohou reálně kupovat maximálně stejně nekompetentní id…., kteří dnes koupili Robin Oil a ještě ne ze svého.
Robin Oil je strategická investice. A když stát může vařit pivo nebo přepravovat úhli a cement …
To možná je, ale já myslel, že na to má. Hmm, tak nemá a musí si půjčit. Taky dobrý.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2473660
A nebo svazek obcí. Protože ač to samo o sobě nic nevydělá, přináší to těm obcím příjmy z turismu a pracovní místa.
Jen se zeptejte v podnicích kolem dráhy na poslední sezonu. Chybějící provoz úzkokolejky všichni silně pocítili.
To bych chtěl vidět….takovou studií a tím, že by byla zajímavá se oháněl už Šatava… bohužel nikdy k jejímu zpracování nedošlo. … Naopak, každého kdo tam jel na dovolenou z mého okolí jsem se ptal, jestli se svezli i úzkokolejkou…a nikdo…. Jen dva mi řekli, že při výletu na kole rám narazili na nějaký historický vlak se zelenou lokomotivou….. Ale samozřejmě, pokud někdo prodává pivo přímo v lese na nádraží, tak toho se to asi dotklo….😂😂
Jsou ale i tací, kteří tam jedou na dovolenou jen kvuli uzkokolejce. A ty tam chybí.
Jako samozvaný konstruktivní pesimista si dovolím silně pochybovat o tom, že by obce ležící na této dráze byly odhodlány vrážet své peníze do něčeho tak nejistého, jako je nějaká zadlužená sezónní výletní železnice.
K této situaci dochází navíc v době, kdy leckdy nejsou prostředky ani na dostatečné pokrytí dosavadních, mnohem podstatnějších existenčních záležitostí života obcí (energie, doprava, komunikace, školství, sociální služby, zdravotnictví).
Škoda, že není známo více informací k příčině vyjádření pana senátora Chalupského, který popisovaný návrh reorganizace tak jednoznačně ocejchoval.
Taky si to myslím. Současný systém je nastaven tak, že obce ze svého příjmu z RUD pokryjí běžný chod, ale na jakoukoliv investici nebo větší akci – kanalizace, škola, rozsáhlá oprava chodníků atd. – musí shánět extra prostředky – dotace. Takže si moc neumím představit, že vytáhnou ze slamníku cash na nákup železnice, která – když se bude dařit a kraje budou vstřícné – bude provozně někde na nule, ale nic moc nevydělá, naopka bude představovat závazek.
Dyť pan Kysela v tom návrhu popisoval jak to převést „veřejnoprávní organizaci“ prakticky zadarmo. Otázka je zda to nebude i zadarmo drahý.
„…prakticky zadarmo“ je akorát Danajský dar, se kterým na sebe uvážete povinnosti, plnění kterých už vůbec zadarmo není. A jak víme, v dopravě jde při porušení pravidel i o životy lidí, což je pro obec, nebo svazek obcí docela velké riziko.
Ledaže by pan Bílek z Čiernohronské železnice projevil zájem, on už za ta léta nasbíral neocenitelné zkušenosti.
Na tohle jsem taky zvědav. Mám za to, že obce se dosud vyjadřovaly v tom smyslu, že dráhu sice chtějí, ale na účet kraje.
no jasně, obce to chtějí, ale platit účty prosím někdo jiný…
Pan Bílek to vzal na Balogu zcela jiným směrem, než kdysi na JHMD pan Šatava. No a místo Hašišbeden tam stojí tramvaje… Ty zkušenosti jsou opravdu neocenitelné (počítáno v eurech).
Aleš Bílek má dost starostí s tím, co mu tam vyvádějí místní škůdci, tak by si těžko chtěl dělat ještě další problémy s tím marastem, který nadělali jiní škůdci jinde.
Bylo by, ale nepřevede to. Právě proto.
Která česká lokálka je provozně aspoň na nule?
Dotace do JHMD byla tuším 28 milionů Kč ročně od krajů. K tomu příspěvek od SFDI. To bude výrazný propad příjmů. Což obce na trati nemyslím, že budou chtít dorovnávat.
Šancí dávám záchraně trati do Bystřice, do Obrataně těžko, ledaže by se podařil zajistit pravidelný provoz a získát významné peníze NS rekonstrukci tratě a nákupy nových jednotek.
No to mě podrž. ČTK kašle na pravopis a skutečně píše název firmy bez velkého písmena? 🥲
Jestli myslíte good thing, tak to je její oficiální název – viz obchodní rejstřík.
Upřímně, rejstřík pravopis netěší. Novinář by měl.
Novinář ctí data z obchodního rejstříku. Jde o oficiální název firmy. Kdyby se firma jmenovala „dobrí vjeci“, budeme ji psát tak, jak se jmenuje, protože ji tak obchodní soud zapsal.
To mi připomnělo název klubu českobudějovických otužilců:
„PROMRZÉ PyJAVICE“. 🙂
Původně jsem myslel, že jde o jakýsi překlep.
https://www.otuzilciceskebudejovice.cz/
„PromrzLé pyjavice“
Ale ta firma se tak jmenuje, má to malými písmeny,. V rejstříku máte vícero firem s různými velikostmi písmen:: fivELEMENTS a.s., (první 3 písmena malými, pak velká), mep services s.r.o.(taky se píše malými) apod.
Výzkumný Ústav Železniční má taky toto blbé jméno, ale holt to tak někdo kdysi přihlásil, tak se to používá. Brr.
Pracuji ve firme, ktera ma v nazvu kazde pismeno stejne. Mam si pak take stezovat, kdyz to nekdo opise stejne?
Velke, ne stejne… 🙄
Na způsob psaní úředně zapsaného jména se pravidla pravopisu nevztahují. To je jako byste si stěžoval, že se někdo jmenuje Voříšek a ne Oříšek.
Přeji dotyčným lokálkám a jejím zachráncům hodně štěstí! 🙂
Zachráncům ano, to se jistě přidá mnoho dalších – ale tomuhle?