Naděje pro lokálky je na světě. V Británii dokončili prototyp lehkého motoráku
Od října chtějí vývojáři nový vůz pro lokálky začít prezentovat případným zájemcům a také investorům.
Britské konsorcium Revolution VLR dokončilo montáž prvního kusu nově vyvinutého lehkého motorového vozu, který je určen pro vedlejší a málo vytížené tratě. Vývojáři si od nového vozidla slibují i znovuotevření nepoužívaných tratí. Informaci o dokončení prototypu s názvem Revolution VLR Demonstrator přinesla vedoucí firma sdružení Transport Design International.
Karoserie osmnáctimetrového vozidla je vyrobena z recyklovaných uhlíkových vláken a využívá modulární konstrukci. Z hlediska pohonu je vůz hybridem baterie/diesel. Při rozjezdech, pohybu ve stanicích či pomalých rychlostech do 20 mil za hodinu (cca 32 km/h) jede vůz na baterie. Maximální rychlost je 65 mil za hodinu (cca 100 km/h).
Vůz pojme 56 sedících cestujících, celková kapacita je 120 lidí. Vůz by měl vážit méně než tunu na jeden délkový metr, vývojáři hovoří o tom, že náklady na provoz bude konkurovat autobusům. Cena by se měla pohybovat kolem milionu liber (cca 30 milionů Kč).
Demonstrator nyní podstoupí sérii testů v Quinton Rail Technology Center v Long Marstonu, od října jej chtějí vývojáři začít prezentovat případným zájemcům a také investorům. Členy sdružení jsou vedle společnosti Transport Design International také například University of Warwick, britský drážní úřad RSSV, leasingová společnost Eversholt Rail nebo výrobce motorů Cummins.
Zpráva o dokončení prototypu pro lokální a zapomenuté tratě přichází v době, kdy i České dráhy řeší náhradu za motorové vozy 810 a jejich mutace. Adekvátní produkt na trhu zatím není. Legendární „osmsetdesítky“ přitom stojí za tím, že je řada lokálek stále ještě v provozu. Bez náhrady za staré vozy nejspíš zaniknou.