cargo

Naděje pro auta „bez papírů“. Ústavní soud začal řešit konec polopřevodů

Infografika ministerstva dopravy k polopřevodům v roce 2015. Foto: MDČRInfografika ministerstva dopravy k polopřevodům v roce 2015. Foto: MDČR

Majitelé motorových vozidel, kteří nestihli do poloviny roku 2015 zapsat plně auto do centrálního registru vozidel a ukončit takzvaný polopřevod,

Majitelé motorových vozidel, kteří nestihli do poloviny roku 2015 zapsat plně auto do centrálního registru vozidel a ukončit takzvaný polopřevod, mají po letech šanci, že se jejich dopravní prostředek stane opět legálním.

Ústavní soud začal na popud královéhradeckého krajského soudu řešit ustanovení zákona o podmínkách provozu na pozemních komunikací, která pro majitele aut s polopřevodem znamenala často konec možnosti používat je pro provoz na silnicích.

Vyplývá to z materiálu, který bude řešit zítra na svém jednání vláda a který má redakce Zdopravy.cz k dispozici. Vláda má zatím rozhodnout o vstupu do řízení u Ústavního soudu a pověřit ministerstva dopravy a spravedlnosti vypracováním stanovisek.

Polopřevod nastal v situaci, kdy starý majitel odhlásil vozidlo, ale nový je ještě na sebe nepřihlásil. Stát dal ultimátum na přihlášení do konce června 2015, jinak vozidlo ztratilo technickou způsobilost. Kdo nestihl převod dokončit, mohl auto prodat maximálně na díly, ale nesměl s ním na silnici. Od 1. července 2015 tedy všechna vozidla, která do 30. června 2015 nebyla v souladu s přechodným ustanovením zapsána (doregistrována) v registru silničních vozidel, z právního pohledu zanikla. Účelem bylo zejména zpřehlednění údajů v registru silničních vozidel.

Jeden z vlastníků takových vozidel se ale s rozhodnutím nechtěl smířit. Majitel motocyklu Yamaha XTZ 750 Super Tenere podal žalobu proti královéhradeckému magistrátu za to, že mu odepřel po 30. červnu 2015 zápis jeho stroje. Spor začal řešit Krajský soud v Hradci Králové. Krajský soud dospěl k názoru, že zákon je v této souvislosti v rozporu s ústavním pořádkem, konkrétně s právem na ochranu majetku. „Fikce nevratného administrativního zániku vozidel totiž způsobila, že vlastník nemůže pouze z administrativních důvodů motocykl užívat a je potlačeno i jeho právo s věcí disponovat. Podle názoru navrhovatele bylo vlastníkovo vlastnické právo zcela znehodnoceno,“ uvedl předseda senátu Jan Rutsch v návrhu, v kterém se obrací na Ústavní soud, aby část zákona zrušil.

Konkrétně jde v zákoně 239/2013  o bod 4 v přechodných ustanoveních, odstavec b. Ten upravuje podmínku, že motorové vozidlo zaniká, pokud se nepřihlásilo do půl roku po platnosti zákona.

Kolik po červnu 2015 zůstalo aut bez registrace není jasné. Největší tuzemský prodejce ojetých vozidel AAA Auto v tiskové zprávě 1. července 2015 uvedl, že podle ministerských statistik je takových aut s nejasnostmi kolem vlastníka až 681 tisíc. Kolem 100 000 vozů v polopřevodu mělo ještě v dubnu 2015 technickou kontrolu (STK), a byly tak pravděpodobně v provozu Ministerstvo dopravy během včerejška na dotazy nereagovalo.

Tagy centrální registr vozidel Ministerstvo dopravy polopřevody Ústavní soud vláda
6 komentářů