Autobusy Dopravci Železnice Zprávy

Nad úzkokolejkou na Vysočině znovu vyvstala autobusová hrozba

Kalamita na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Pramen: JHMD
Kalamita na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Pramen: JHMD
Na Vysočině jsou tahanice obou stran stálicí, kraj straší dopravce autobusovou variantou už řadu let. 

V Kraji Vysočina neustaly ani po výměně vedení letité spory o další osud provozu na úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Obrataně, přesněji řečeno na 29 kilometrech, které leží na území Vysočiny. Kraj zvažuje, že vlaky společnosti JHMD budou nahrazeny autobusy. Upozornila na to Česká televize.

Podle krajského předsedy výboru pro rozvoj strategických projektů Martin Hyského (z koaliční ČSSD) hraje roli vedle ceny i rychlost přepravy a komfort. Ke změně by zřejmě došlo po roce 2024, kdy vyprší současná smlouva s JHMD. „Je to vůle dvou smluvních stran a nikdo nás nemůže nutit, abychom po roce 2024 cokoliv dalšího činili,“ podotkl pro ČT Hyský. Vysočina nicméně možné nahrazení vlaků autobusy nejdřív projedná se starosty obcí na trati.

Dopravce chce v provozování vlaků pokračovat. „Přijde mi protisměrné, aby u takového subjektu, který povstal z popela, když to chtěly státní dráhy zavřít, tak dnes o něm uvažovat tak, že ten subjekt nechají zaniknout,“ řekl televizi statutární ředitel JHMD Boris Čajánek.

Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů obou větví jindřichohradecké úzkokolejky (č. 228, 229). Zbytek je v jižních Čechách, kde kraj koncem roku 2019 výrazně dopravci navýšil platby za provoz vlaků. Naopak na Vysočině jsou tahanice obou stran stálicí a kraj straší dopravce autobusovou variantou už řadu let.

Odebírat
Upozornit na
guest
162 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Jedna vec me ale zarazi, proc na tech tratich musi jezdit jen historicke vlaky, co takhle na pravidelnou dopravu koupit moderni vozy (vim, tady to je tezke, je to uzkokolejka, spis by bylo zajimave ji propojit s rakouskou stranou), ale na jinych tratich by to problem byt nemel…

Ota

Čím to je, že když je článek o veřejné dopravě na Vysočině, že je to skoro vždy o problémech? Kde dělají soudruzi z hejtmanství v Jihlavě chybu?

Bmo

Evidentně bude potřeba, aby se tam vrátil pan Šatava, a dal to zase dopořádku!

Miroslav Zikmund

Celé je to o tom, že soudruhům z KU v Jihlavě je příslušná oblast – slušně řečeno – lhostejná / ukradená, včetně obyvatel …

xyz

Pokud by jim byla ukradená, pak by tam tu dopravu přece už dávno přestali objednávat.

Willy

Mohli by v dotčených obcích uspořádat referendum, ať se občané sami rozhodnou, zda raději pojedou rychleji a klimatizovaným autobusem, který zastaví v centru obce a v rozpočtu navíc zbydou peníze na obecní opravy, nebo zda budou dotovat drncající vagónek na místní úzkorozchodce.

xyz

Proč na obecní opravy?
Postačilo by na rozšíření dopravní obslužnosti v relacích, kam koleje nevedou.

Mimochodem nevidím důvod k referendu. Toto je plně v gesci kraje.

Willy

Když se díky autobusům náhradou za úzkokolejku uleví krajskému rozpočtu, zbydou peníze na dotace pro obecní rozpočet. Referendum je jako pojistka proti napadení rozhodnutí.

xyz

A takové obecní opravy v obcích mimo dosah železnice byste řešil referendem „opravy v obci, nebo existence autobusových spojů do těch obcí“, nebo tam byste ty opravy z krajských peněz dělal automaticky bez referenda? Anebo naopak vůbec?

Boris Čajánek

To, co ušetří na dopravě v rozpočtu obce nikdy neuvidí. Dopravní obslužnost platí krajský rozpočet. Kraj se samozřejmě může rozhodnout, zda bude využívat železnici nebo autobusy. Ale musí při tom ctít transparentní a nediskriminační postup. Jak je možné, že linkovým dopravcům platí všechny náklady a zisk a po nás požaduje, abychom dotovali krajský rozpočet. a kolem úzkokolejky jsou z Kamenice no Obrataně tak úzké silnice, že na mnoha místech bude mít autobus problém, hlavně v zimě.

Willy

Rozhodnutí dle výše ceny za km a k tomu lepší dostupnost, komfort i rychlost autobusu je naprosto transparentní a nenapadnutelné.

Pavel P.

Doplním: za předpokladu, že se některé náklady neignorují – autobus zajišťující dopravní obsluhu neplatí silniční daň, a na okreskách ani mýto. Kdyby vlak v objednávce nemusel platit za dopravní cestu, tak by hned byla cena jinde.

Tuzemák

No ono také silnice, narozdíl od železnice, využívají i jiné subjekty než jen přeprava cestujících a tu a tam vagonek šrotu. Po silnicích, jakožto veřejně přístupné infrastruktuře, mají právo pohybu od chodců, cyklistů přes individuální automob. dopravu, IZS až po ty nenáviděné busy a náklaďáky. Zpřístuní tedy také „dráhy“ dráhu i pro pěší, drezíny, požární a záchranářské M810 apod? Asi ne co, pěkná blbina. A co teprve tam kam dnes ani železnice nevede, co postavíme ještě víc km lokálek? Lokálky do každé dědiny? Ani to ty lokálky nezachrání, přijměte to. Tak jako tak ta silniční infrastruktura bude, i přes nevůli… Číst vice »

Pavel P.

Tvrzení, že je silnice nezbytná pro funkci IZS je nepravdivé. Například existuje letecká záchranná služba, takže službu (přístup k lékařské péči) lze zajistit více způsoby, otázka by tedy měla být, jestli je silnice k nejbližší nemocnici nejefektivnějším řešením problému. Přiměřená síť silnic, co do rozsahu a kvality, bude i nadále nezbytná, to nerozporuji. Otázkou však je, jaká kvalita by měla být standardem? Ad absurdum, proč nevede do každé dědiny dálnice? Nebo proč nestačí polní cesta? Proč má most na silnici III. třídy unést kamion, když tam jede jen jednou za týden, a jinak tam jezdí nejvýš dodávky? Nastavení laťky pro… Číst vice »

xyz

„Například existuje letecká záchranná služba“
Pokud je kde přistát. Což taky nelze jen tak někde. A platí to nejen pro „místo, kde je pacient“ (např. v kterémkoliv domě), ale i o „místo, kde je nemocnice“.

Plus krom toho samozřejmě již zmiňovaní hasiči apod.

Pavel P.

Pro funkci hasičů je v principu postačující nezpevněná cesta průjezdná pro Tatru 8×8, do „spádové“ hasičské stanice. Asfaltový povrch a únosnost pro kamiony je i v tomto případě nadstandard, za který musí daňoví poplatníci platit, a představuje dotaci pro silniční dopravu. Typická situace, kdy silniční dopravce platí jen některé náklady, zatímco vlak si má na vše vydělat sám, je právě ten problém. Pokud řekneme, že stát zaplatí náklady na výstavbu a údržbu silnic, proč by neměl ve stejném rozsahu investovat i do dráhy? Jinak tu máte nerovné tržní prostředí. Představte si, že máte fabriku a snažíte se vydělat. Jak by… Číst vice »

Tuzemák

Sice se už dost odchýlím od vlákna JHMD, ale co je prosím nepravdivého na tvrzení, že IZS se musí dostat i do poslední zapadlé dědiny? Mimochodem v horských oblastech mají makadomvé/hutněné cesty dosti běžně, ale tamní záchranáři tam používají 4×4 SUV. To není snad nutný připad pro zbytek Česka. Jen ať máte lehčí spaní, spusta zapadlých osad stejně pořád jede na těch nezpevněných polních cestách, tam vám nikdo opravdu netáhne asfalt jen pro dva baráky. Nebo navhujete tam kam čirou náhodou někde od poválečného budování vede flikovaná asfaltka, na truc vyfrézovat asfalt, navést a zhutnit sypanou cestu, jen aby náhodou… Číst vice »

Pavel P.

Zopakuji, předpokládám že IZS se musí dostat i do zapadlých dědin, tvrdím však, že silnice není jediným nástrojem pro dosažení tohoto cíle. Vadí mi však představa, že silnice jsou za hubičku a železnice stojí spoustu peněz. Co je potřeba pro údržbu lokálky navíc proti silnici? Prořez dřevin je v obou případech, na silnici se občas zalepí výmoly, na lokálce možná podbije. Výměna asfaltu za půl století proti výměně kolejnic za podobnou dobu mi nepřipadá zásadně rozdílná. Osobně nevidím důvod, proč by měl být v ceně údržby za km významný rozdíl (kromě státní správy, řekl bych, že kraje mají větší motivaci… Číst vice »

Bmo

Můžete nám tu vysvětlit, proč za pana Šatavy JHMD prosperovaly a za vašeho vedení jdou do kopru?

Iveta

To je docela jednoduché ,byla trošku jiná doba a Šatava uměl podnikat ,zavedl turistické vlaky ,ubytování na nádražích ,parní akce.Pak ho vyštípal jistý idiot co pak utekl ,no řekněme k jedné pražské firmě a je jednatelem společnosti ,kde si fíra neumí ani svěsit soupravu.No a dál je jiná doba ,jako turistická dráha to může fungovat dále ,byla by škoda zrušit úzkou ,ale jezděte např z Kamenice do J.Hradce 40 min každý den do práce ,když bus to dá i za 20 .A je to 21 km a každý na vesnici má auto .Do Obrataně 46 km přes 2 hodiny bus… Číst vice »

Martin

Prohlednete si trat a zjistite, ze na vlak je to z obci casto jen kousek, ne vdycky tenhle argument, a velmi oblibeny, plati…

Martin

Jen v jedne veci vam dam za pravdu, a to, pokud je zastavka daleko obce bebo turistickeho mista, tak moc nema smysl a na nekterych mistech by se naopak zastavka hodila, pokud je blizko obce a zastavka chybi…

Někdo2

Tato dráha má max. turistický význam zo samo jako do Nové Bystřice když jsme tam jeli před lety v létě tak byl vlak narvanej lidí ale z hlediska rychlosti. Nechápu že to fungeje dopravně a ne turisticky, myslím že niní problém objednat autobus. Se divím že tím někdo vlastně vůbec přepravně jezdí cždyť je to pomalý. Jak říkám, to má turistický význam ne přepravní

Boris Čajánek

Turistický provoz je podle zákona i závazek veřejné služby. Fungovat pro turisty můžete pouze tak, že turistický provoz je součástí závazku veřejné služby, pak stát financuje i udržení provozuschopnosti a bezpečnosti infrastruktury, tedy dráhy. Pokud by měl turistický provoz financovat údržbu tratě, je to nereálné, údržba 1 km tratě stojí nejméně 500.000,- Kč ročně. Trať tedy pouze turistický provoz na komerční riziko neuživí. Když nebude závazek veřejné služby, trať zanikne.

Pavel P.

Mohu se zeptat, co na té údržbě stojí půl milionu na kilometr? Půl milionu je víc jak jeden člověk na plný úvazek na každé dva kilometry (bez nářadí, materiálu apod.). Osobně mi to připadá nějak hodně.

USA

Zariznul bych to v Kammenici. Dal do Obratane cyklostezku a usek Kamenice-JH bych se pokusil zatraktivnit nasazovanim vlaku schopnych pojmout kola, coz ten soucasny motorak temer nedokaze. Drive jsem do Cernovic jezdil na kola a ubytovaval se ve Mlejne a vlakem se vracel z vyletu, ale to ztratilo smysl, kdyz zacalo jezdit to vozidlons kapacitou na 2 kola. My jsme totiz jezdili 3. A na posledni sobotni spoj z Hradce do Cernovic zacali zasasne davat tu hruzu. Kejvani bych odpustil, ale muset po 70 km vylete jet jeste celou cestu po silnici zpet do Cernovic navic, to nikdy vice. Ono… Číst vice »

Boris Čajánek

Možné řešení, ale o tom rozhoduje Kraj Vysočina a obce. My to můžeme pouze akceptovat. Kraj objednává, když objednávaná, tak má platit.

Gwann

stezku si financujte ze svého.

jirka

to já bych to napojil na Rakouskou úzkokolejku, je to jen asi 10 km.

Broge

Jako prostředek dopravní obslužnosti tato trať nemá význam už dlouho, jako turistická atrakce v sezóně budiž. Ušetřené peníze raději dát do lokálek kolem Jihlavy.

xyz

Zdá se vám, že okolo Jihlavy těch vlaků v krajské objednávce nyní jezdí málo?

Jarda P.

Vznik kraje Vysočina je největší zlo, který mohlo obyvatelé potkat…

xyz

Zejména pokud by takový Jihomoravský kraj (ve kterém by tím pádem nadpoloviční část území tohoto kraje ležela – při jeho neexistenci) přestal objednávat vlaky v úsecích jako např. Velké Meziříčí – Studenec; nebo kdyby do Jemnice neobjednal ani ten sezónní provoz, že. 🙂

Bmo

To samé tvrdím já o Ústeckém kraji!

Raddie

Oni ty kraje obecně jsou jedním z největších polistopadových omylů 🙄

xyz

Kdo by podle vás měl při neexistenci krajů objednávat regionální železniční dopravu?

Jiří Černý

Ekonomika nehrdí kus historie…

Alexandr

V září jsem se vracel domů na Vysočinu z výletu do jižních Čech a vzal to oklikou trasou Tábor-JH-Obrataň-Jihlava-HB. Na Obrataňce jela šílená „ponorka“, nebylo v ní slyšet vlastního slova. Osobák v 16 h byl bídně obsazen, z JH vyjíždělo 6 lidí, z Kamenice pokračovali tři. Příroda ale byla moc pěkná, hlavně mezi Kamenicemi a Černovicemi. Mám lokálky moc rád, jsem jasný odpůrce jejich rušení, ale o tuto úzkokolejku mám trochu strach, přeci jenom vede liduprázdným pomezím jižních Čech a Vysočiny. Navíc na ni nelze sestavit fungující taktový jízdní řád, vlaky by musely na 224+228 jezdit zcela náhodně, aby v… Číst vice »

Gwann

hasisbedna je vozidlo po kterém člověk na kolenou vzyva i sukafon. jízdní doba z Kamenice desuplna, nejhorší bylo stání v Cernovicich, nenavznost na liduprazdne nádraží v Obratani nekomentuju. v dané oblasti nebude efektivní žádná VHD. tam se lišky bojí, jak je tam liduprazdno. osobně ale nechápu vysočinu, proč zrovna těchto 29km jim tak vadí… ano, jednání s panem čajankem má jistě jistá specifika, úplně nechápu ani podnikatelský model JHMD, je otázkou co tam bude jezdit pote co uplyne udrzitelnost hasisbeden a na jizniejsi části budou muset nasadit dle smlouvy něco onacejsiho, ale nic z toho nemá být důvod arogantně zrušil… Číst vice »

Boris Čajánek

Nenávaznost jízdního řádu vychází z požadavku objednatele, kterým je Kraj Vysočina. Tím de facto vytváří podmínky k zavedení linkové dopravy. Úvahy nad zrušením provozu této větve úzkokolejky mají ve skutečnosti zastřít pravé důvody tohoto kroku. Kraj Vysočina odmítá v prokazatelné ztrátě hradit dopravci poplatek za použití dopravní cesty. Poslední novelou zákona o dráhách je zřejmá povinnost účetního oddělení provozu dráhy od provozu dopravce. Kraj Vysočina toto ale odmítá a v rozporu s prohlášením o dráze a platnou legislativou poplatek za použití dopravní cesty nehradí. JHMD jsou tak na Vysočině jediným dopravcem, který nemá v prokazatelné ztrátě hrazen poplatek za použití… Číst vice »

-TR-

Jenže pokud vím, tak na síti JHMD odpadá problém s poplatkem za dopravní cestu, protože dopravce, který vlaky provozuje, a vlastník dráhy je totožný.

Moc nechápu, proč tedy JHMD mají platit poplatek za použití dopravní cesty samy sobě. Pochopím, že potřebujete z něčeho pokrýt náklady na údržbu, ale možná by bylo vhodnější to takto definovat. Vy jste současně vlastníkem kolejí, vy se musíte starat o provozuschopnost tratě. Není politicky zdůvodnitelné, abyste platil poplatek za použití dopravní cesty sám sobě.

-TR-

Jinak co se týče jízdy po sdílených tratích se SŽ, tak všechny se nachází v Jihočeském kraji, tudíž se nejedná o starost kraje Vysočina.

-TR-

Doplním: můžete vyhovět účetnímu oddělení provozu dráhy od provozu dopravce, a to tak, že poplatek za použití dopravní cesty bude na síti JHMD ve výši 0 Kč/km.

Co se týče provozu infrastruktury, tak JHMD by měly být příjemcem peněz ze SFDI, stejně jako je SŽ.

Boris Čajánek

SŽ nemá poplatek ve výši „0“. Výše poplatku u nás je stanovena v souladu s legislativou a kontroloval ji ÚPDI. Pokud by byl poplatek „0“, musely by náklady na řízení provozu být hrazeny SFDI. Stát by musel vyřešit nesoulad se Směrnicí EP a Rady EU 2012/34/EU.
JHMD jsou příjemcem peněz ze SFDI, stejně jako SŽ, ale v přepočtu na km tratě nedostáváme stejně jako SŽ. Dostáváme míň. SFDI po nás požaduje zpoplatnění dopravní cesty, výnos z poplatku započítává do nákladů na udržení provozuschopnosti dráhy. A jsme zase na začátku. Jihočeský kraj poplatek platí, Kraj Vysočina ne. To asi není normální.

Miroslav Zikmund

No tak by náklady řízení provozu platil SFDI, tak jako náklady na dopravní policii „řídící“ provoz na pozemních komunikacích platí rozpočtová kapitola MV. Silniční daň = fakticky poplatek za použití dopravní cesty neplatí vozidla „nepodnikatelů“, což „stojí“ (osvobození od daně) příjmovou stránku státního rozpočtu cca 20 miliard korun ….

Gwann

že jezdí po svém neznamená, že nemají dostat jako by jezdily po cizím. samozřejmě by bylo asi i vhodnější aby se správce infra oddělil od dopravce. vysočina hledá důvody proč ne. ne jak ano

pohledem realisty

A jak to tedy dělá Chrdle na těch dvou lokálkách, které koupil, N.B. v Ústeckém kraji, kde provozuje i pravidelnou veřejnou dopravu jako ZDO? To by přece mohl být vzor použitelný i pro JHMD, byť s tím rozdílem, že Chrdle na normálním rozchodu má příležitost (nejen povinnost) umožňovat účast na provozu dopravní cesty i jiným dopravcům, což v případě JHMD asi prakticky příliš často nenastane.

Gwann

já neví, jak to má chrdle. žádné vyjádření nikde od nich nejsou, prostě to AŽD nemá asi důvod ventilovat. buď se dohodli nebo jim to prostě za to nestojí.

Boris Čajánek

Jsme podle zákona o dráhách vertikálně orientovaným železničním podnikem, provozování dráhy a drážní dopravy je účetně oddělené. SFDI po nás smluvně požaduje zpoplatnění dopravní cesty a SFDI také poplatek za použití dopravní cesty podle prohlášení o dráze vykazujeme jako příjem. Část tohoto poplatku tvoří náklady na řízení provozu, které nám zajišťuje SŽ. Je to pro nás levnější, něž kdybychom si řídili provoz sami. Přístup na dráhu musí být transparentní a nediskriminační, musí být zpoplatněn a placen odštěpným závodem doprava odštěpnému závodu infrastruktura. Legislativně je to důsledek poslední novely zákona 266/1994 Sb. o dráhách a důsledek implementace Směrnice EP a Rady… Číst vice »

Gwann

prostě jste někomu na Vysočině přejeli křečka nebo ho vyhodili opilého z vlaku nebo tak něco.

jakkoliv byste si za hašišbednu zasloužili „vytrestat“…takto toto není fér chování. protože buď nemáte dostávat příspěvek od JčK nebo máte dostávat od Vysočiny.

toto je zneužívání pravomoci, trestní věc to nebude, nevím, zda by pomohl UOHS či kdo, ale chápu, že se soudit s objednatelem dopravy, kdy vám visí nad hlavou riziko neobjednávky dopravy na další období, to není snadná úloha.

Pavel P.

Požadavek na oddělení vlastníka dráhy a dopravce má na svědomí EU. Oddělení bylo provedeno hlavně kvůli velkým státním dopravcům, aby například nemohli nastavit vysoké poplatky za dopravní cestu a z těchto poplatků dotovat vlastní spoje, zatímco konkurence tento příjem nemá.
Stejná pravidla dostaly i JHMD, i když to v jejich případě smysl nedává.

Gwann

dává i nedává, kdybyste si koupil nějakou TU47 (hypoteticky, žádná k mání není) nebo by tam ČD chtěli jezdit s náklady či co, tak musíte mít oddělené účetnictví. princip je stejný a je správný.

pohledem realisty

Oddělené účetnictví nákladů na provozování infrastruktury a nákladů na provozování dopravy a skutečná výše „dotací“ od objednatele (= dohodnuté ceny za poskytování ZDO) jsou ovšem dvě naprosto odlišné záležitosti!

Gwann

jenže Vysočina dle pana Č. buď neplatí nic nebo jen minimum – citace:

„JHMD jsou tak na Vysočině jediným dopravcem, který nemá v prokazatelné ztrátě hrazen poplatek za použití dopravní cesty.“

můžete mi věřit i nemusíte.
já bych mu v tomto věřil, že se s ním v jihlavě bavit nechtějí.

A. Mikulka

Protože rovný přístup na DC striktně požaduje, aby i provozovatel dráhy účtoval sám sobě stejné poplatky za DC jako ostatním.

Jiri

Proč Vysočině těch 29 km vadí? Protože po prohraných krajských volbách vláda prosadila snížení daní z příjmů FO a kraje, které už teď táhnou koronavirove kompenzace, budou muset osekávat všechno.

Gwann

tak problém s rozpočtem nás po akci nesvate koalice se snižováním daní postihne na všech úrovních, to se bude muset „nějak“ řešit – a vzhledem k tomu, že modré straky prakticky jistě budou ve vlade

Gwann

dan z příjmů zvýšit nepůjde, místo toho budou zvedat DPH a škrtat služby (což jim ale zase neprojde jinde…takže nestabilita vlády je předem zajištěna)…

ale jak se praví v článku,. kraj Vysocina se chová, jako by ve VHD měli jediný problém, a tím byl Čajánek….coz úplně nechápu…čím by takové 4 páry vlaku denně vyzdimaly krajskou kasu…

Jarda Š.

Problém je v tom, že úzkokolejka je oproti autobusu méně pohodlná pro cestující, má delší jízdní doby a dražší provoz. Jihočeský kraj jí podporuje kvůli turistickému významu, což se ale kraji Vysočina nechce.

glosátor

Nějací cestující nikoho na „kraji“ vůbec nezajímají – ty si jen darmožrouti na kandidátkách partají před volbami berou jako přísadu do volebních gulášů!

Boris Čajánek

To chápu, ale osekávat veřejnou dopravu? A sami si stavět nové sídlo? Všichni se se situací musíme nějak vyrovnat, jejich rozpočet je ale na takové situace připraven lépe, než rozpočet malé firmy, která má zaměstnance a provoz s legislativně omezeným ziskem a náklady, které objednatel nehradí.

PetrB
xyz

Pokud si oba kraje připlatí. Což zjevně přinejmenším jeden z nich nechce.

Gwann

a pokud jim to někdo zafinancuje. ze svého nemají a jako bankéř bych jim půjčil max. tak 20 mio na zástavu stávajícího parku TU47, balmů, dřeváků a parovek

Boris Čajánek

Vysočina se veze s Jihočeským krajem, ten nám teď platí 125,- Kč/vlkm, Vysočina zatím platí pouze pouze zálohy cca 82,- Kč/vlkm, a ještě nám chtěl krátit za neodjeté vlaky z důvodu pandemie.

Marian

Promiňte pane řediteli, ale kolik má v současné době JHMD ředitelů, TOP mangerů a dalších provozně nezbytných lidí? Dokonce si pamatuji, že jste tam zaměstnali odborníka, který se představoval tak, že je velký ing a studoval na TU Dresden a to musel pořád zdůrazňovat, protože jinak byl blbej jak troky.

Tak že moje otázka je, jestli za současným stavem JHMD spíš není řetězec až fatálních manažerských pochybení?

Boris Čajánek

Od roku 2012 se připravujeme na legislativní změnu, která je účinná od roku 2020 a je popsána v zákoně o dráhách, § 42a). Takže počet odštěpných závodů najdete ve výpise z obchodního rejstříku, jedná se o infrastrukturu, provoz, obchod a vedení společnosti. Buď to může být takto, nebo by muselo dojít k rozdělení na samostatné právní subjekty. To by ale bylo finančně náročnější, takto máme jednu účtárnu, jedno personální. Bohužel, je to důsledek toho, že zákonu musíte vyhovět. Fatálním manažerským pochybením bylo podepsání desetileté smlouvy s Krajem Vysočina ve znění, které umožňuje „zastropovat cenu“ za plnění na deset let dopředu… Číst vice »

xyz

Obě částky jsou neuvěřitelně vysoké (navíc obě jsou netto, že). Nedivím se, že Kraj Vysočina nechce platit víc.

I těch 82 Kč/vlkm je s ohledem na (ne)význam úseku Kamenice – Obrataň ažaž.

Boris Čajánek

Ale asi nebudou jezdit až do Obrataně, možná jen do Kamenice nad Lipou. Nové, i s místy pro kola a kočárky, nízkopodlažní. 21. století, konečně.

A A

Jak by trať dopadla u sousedů? Stačí se podívat na úzkokolejky z Gmündu. Na cyklostezky je nikdo neproměnil.

Platamon

A díval jste se? Za mlada jsem tam byl, na většině trati do G.Gerungs bylo 80 km/h, dnes se jezdí místy i 50 km/h. Na severní větvi je snad 40 km/standard a na odbočce do Heidenrechsteinu byla možná jen 20 km/h. Údržba prakticky skončila, občas se hasí polohavarijní stav. A podobné je to i na jiných tratích v Rakousku, kde jen turistická doprava. Nedělám si iluze o současném vedení JHMD, ale klidně podepíši, že při turistické dopravě je trať na dožití, ani stagnace, natož rozvoj.

Boris Čajánek

Ano, ale tam nikdo neuvažoval o jejím zrušení. My jsme opakovaně nabízeli trať i provoz Kraji Vysočina. Nechtějí to, protože pro ně je výhodnější, pokud úzkokolejku provozujeme my pro ně tak, že je to ve srovnání s velkou dráhou stojí pouze cca 65 % skutečných nákladů a ztráta za plnění veřejné služby jde za námi. Pokud bude chtít Kraj Vysočina úzkokolejku zachovat, jednání se nebráníme. Také nedokáži pochopit, že v Gmündu nebo v Žitavě to jde. Asi je to tím, že dokáží ocenit přínos úzkokolejky pro turistický ruch a vidět v ní potenciál do budoucna. Jak my ale máme turistický… Číst vice »

Jaaa

Tož nutit panu smluvní straně můžou – občané – voliči.

Josef

Že by šance pro Ing. Šatavu? Nabídnout Vysočině rozumné podmínky, to by zvládl. JHMD musí na infra pustit jiné dopravce, tak jako třeba SŽ, takže tohle by bylo bez problému… Vozidla by při svých kontaktech jistě sehnal…

Core

Tyjo kde ten břídil Šatava nabral takovou pověst 😀 😀 😀 😀 😀 😀

Jan

Rozhodně toho dokázal víc než pan Čajánek a i po odstavení z JHMD má stále prosperující železniční společnost.

xyz

Akorát aby provozovatel dráhy nedělal problémy, když v tomto případě je souběžně i dopravcem.

Kubrt

Pan Šatava má nějaké vhodné vozidlo? Spíš z toho mám dojem, že Vysočina (rozumně) nechce platit vlak (komukoliv) v relaci zralé na mikrobus, nebo spíš na nic (s obsluhou území busy, ne nezbytně v lince Kamenice-Obrataň).

pohledem realisty

Když je zájem, tak ani sehnání vozidel nemusí být nepřekonatelný problém – stačí se podívat třeba na Slovensko, co dokáží tam.

Kubrt

Jistě, že technicky to není problém, jen nějak v současné konstelaci nevidím žádný reálný způsob financování nových vlaků. Smlouva s JČK sice nové vlaky předpokládá, ale je jen na několik let a Vysočina zatím počítá jen s doběhnutim současné smlouvy. Ledaže by pan Šatava disponoval dostatečným vlastním kapitálem, co by do tohoto projektu nalil??

Boris Čajánek

Jihočeský kraj má notifikaci na výkony po roce 2025 a legislativa zaručuje splacení vozidel v závazku veřejné služby. Pokud se nám podaří pořídit vozidla i s dotací, bude to levnější. Životnost nových vozidel je nejméně 35 let, u nás vydrží i déle.

Marian

Proč pořád všude podsouváte mantru, že někde tu téměř nulovou frekvenci odveze mikrobus? Ona veřejná doprava opravdu dnes není jen o cestách do práce a školy. I ta railfans často přehlížená turistická doprava má nejen smysl dopravní, ale často se čím dál tím více ekonomicky vyplácí. Třeba takový Jihočeský kraj si to právě u úzkokolejek uvědomuje, přitom zrovna trať do Nové Bystřice je typickou ukázkou, kde železniční doprava ve smyslu „pravicové ZDO“ nemá nejmenší význam a přesto nebo spíš právě proto má obrovský význam pro region.

pohledem realisty

Honza Šatava do toho už znovu nepůjde – proč by to dělal? Jistě, kvůli úzkorozchodce jako nejen jeho srdeční záležitosti, ale na to tam už teď nejsou podmínky: tam musí jedině přijít někdo úplně nový, plný energie, aby se nenechal otrávit, a „neokoukaný“, aby mohl začít znovu lépe a ne jen pokračovat v tom, kam to Čajan dobabral – takže tomu zřejmě nemůže nijak výrazně pomoci třeba ani Honza Píšala. Ale kdyby se někomu podařilo situaci otočit a bylo zřejmé, že je nějaká naděje, že se to vyhrabe z toho srabu, tak by tam možná i leckdo z těch, kdo… Číst vice »

Ondra K.

V kontextu dnešních standardů pro VHD je JHMD beznadějně zastaralý a nekonkurenceschopný muzeum. Jako turistický, či muzejní sezónní provoz proč ne, ale celkem chápu, že je kraj nechce dotovat v rámci ZDO, zvlášť v dobách ekonomické krize.

Jakub P

Tak nějak. Mám tu trať rád (i když o dost víc znám tu druhou větev do Nové Bystřice), mrzelo by mě, kdyby zanikla, vím, že v JHMD dělá dost nadšenců, kteří pro zachování provozu dělaj, co můžou, ale v rámci dopravní obslužnosti toho území je její role velmi omezená až nulová už kvůli rychlosti. Proti autobusu je jízdní doba trojnásobná (a z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice téměř srovnatelná s úsekem z Prahy do Jindřichova Hradce) a šance to zlepšit v podstatě neexistuje. Jedna z těch tratí v ČR, která by si zasloužila zachovat čistě pro turistickej/muzeální provoz. Ostatně v… Číst vice »

Josef

Jasně, jako klasický turista znáte JH-NB, ale Obrataňka není jen turistická dráha a jízdní doba tam rozhodně není trojnásobná oproti busu. Takže až budete hodnotit příště něco kde to neznáte, tak to nedělejte na základě turistické jízdy…

xyz

V úseku Kamenice – Obrataň ta trať zejména vede mimo hlavní směry dojížďky (zejména směr Pelhřimov), tzn. sice ne jízdní, ale cestovní doba tam oproti autobusu skutečně je o dost delší.

Jakub P

No, že by na tom druhém rameni byly jízdní doby takové, že by to případný autobus nestíhal o poznání rychleji… JH-Kamenice nad Lipou: 40 minut, po silnici cca 20 km Z Kamenice do Pelhřimova, kam ta trať vůbec nevede, musí se přestupovat v Obratani, ale je to největší město v okolí, po silnici cca 20 km Kamenice-Obrataň: 47 minut, tady to narozdíl od předešlých nejsou tak hlavní silnice, ale furt je to po nich jen kousek přes těch 20 km. Černovice-Obrataň: 19 minut, po silnici 8 km. Pravda, není to tak strašlivý časový průšvih jako na tom do Nové Bystřice,… Číst vice »

Vít Jůza

Nevím, jak u vás, ale u nás autobusy 20 km běžně jezdí 40 minut.

Boris Čajánek

Zkuste někdo v zimě jet autem z kamenice do Obrataně. Skvělé dobrodružství, když nasněží a v lese se těží dřevo. Silnice jsou úzké a uklouzané…..

xyz

Nemám důvod jezdit zrovna do Obrataně. Z hlediska spojení s Kamenicí nejde o nijak důležitou obec.

A do Pelhřimova či Chýnova se z Kamenice dá dojet vcelku dobře i v zimě.

Boris Čajánek

To by se ale svět musel vzpamatovat v devadesátých letech. Jedinou variantou, jak trať zachránit, byla privatizace. Pokud bychom ji neprivatizovali, skončila by dávno ve šrotu. Jako první.

xyz

U tratě do Nové Bystřice máte pravdu.

U (zde diskutované) tratě do Obrataně si dovolím říct, že jde o sporný výrok.

medical_examiner

Jó…kdyby se tam jezdilo 90 km/h jako ve Švýcarsku…to by bylo jiné kafe…

noerf

Trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice nechat jako turistickou, což JHMD dokáže využít a trať JH – Kamenice nad Lipou – obrataň buď zrušit, nebo předělat na normální rozchd a výrazně zrychlit na traťovou rychlost alespoň na 80 km/hodinu.

Kubrt

Na normální rozchod opravdu ne; byla by to komplet novostavba – k čemu by to bylo a kdo by to zaplatil?

Pavel P.

Současná trať má oblouky o poloměru cca 100 m. Na normálním rozchodu je minimum 150 m, na Bechyňce se 125 m jsou podobné problémy. To znamená nestandardní vozový park, nebo narovnání. Maximální dosažitelná rychlost na takových obloucích je 40 až 50 km/h. Zvýšení rychlosti by vyžadovalo narovnání trasy v souvislých úsecích, nezávisle na rozchodu. Pokud by se něco mělo dělat, tak v prvé řadě vylepšení trati mezi Táborem a Obrataní pro dosažení systémové jízdní doby 30 minut – vytvoření uzlů Tábor X:00 a Obrataň X:30 při taktu 60 min. Zadruhé, zlepšení vozového parku – hašišbedna ani Balm/u nejsou vozidla odpovídající… Číst vice »

Gwann

balm-u je oproti hašišbedně vrchol luxusu

Boris Čajánek

Stačí nabídka od firem jako je Stadler nebo CRRC? S důrazem na ekologii? Nízkopodlažní, bezpečná moderní, s dostatečnou kapacitou na kola a kočárky a pohodlím?

Boris Čajánek

JH – Kamenice mají největší frekvenci cestujících. Mimo turistickou sezónu.
Spíš je otázkou, zda nestojí za to nabídku pro turisty i v tomto jinak krásném koutu Vysočiny. Je to tak trochu zapomenutý kraj, na pomezí dvou krajů…..
A úzkokolejka je to jediné, co tam turisty zatím může nalákat. Autobusy asi zajistí dopravní obslužnost, ale podpoří turistický ruch?

BEL

I turistické vlaky patří do VHD.

-TR-

V roce 2024 budou opět krajské volby. Zastavení provozu na síti JHMD se může stát tématem předvolební kampaně. Opozice se může postavit za zachování provozu a nahnat si na tom politické body.

Proto pokládám zastavení provozu za dost nepravděpodobné. Hrozilo by to tedy nejdříve v roce 2025, až za nového vedení kraje.

-TR-

Koalici v kraji Vysočina tvoří ODS, Piráti, KDU-ČSL, ČSSD a STAN. V opozici je ANO a KSČM. Za ty tři roky by z toho zejména ANO mohlo v kraji vytřískat politický kapitál.

Jiri

Za tři roky bude ANO v rozkladu, zvlášť v regionech. Pokud Babiš nebude ve vládě, nebude chtít dělat opozičního poslance a firma ANO stojí jen na něm.

-TR-

Role opoziční strany v parlamentu může Babišovi vyhovovat, pokud bude chtít za 2 roky kandidovat na prezidenta. Ale to nesouvisí s krajskými volbami, které budou až za 3 roky.

Ať je to tak či onak, ANO je v tuto chvíli nejsilnější levicovou stranou, podobně jako dřív bývala ČSSD. Ale i kdyby ANO zaniklo, voliči přejdou leda tak k nějaké podobně zaměřené straně. Určitě nepřejdou k současným stranám demobloku. Piráti jsou sice taky levicoví, ale jsou příliš liberální. Takže těžit na tom může SPD nebo KSČM, případně může vzniknout zcela nová strana, která bude konzervativně levicová.

-TR-

Ty přechody voličů teď myslím na celostátní úrovni, v krajích je to samozřejmě jinak.

Adam

Já teda nevim, ale na tý trati žije v kraji Vysočina asi 7500 lidí. V celém kraji žije přes 500 000 lidí. Navíc většině lidí je jedno, jestli je odveze vlak nebo autobus, obzvlášť když bude autobus levnější. Tím neříkám, že se zrušením souhlasím, určitě je to krásná trať, ale rozhodně to není volební téma na krajské úrovni.

-TR-

Ale na okopávání kotníků a mediální zviditelnění se toto téma hodí. Není to sice rozhodující, ale o těch kandidátech bude slyšet a získají reklamu zdarma.

xyz

Zejména ve srovnání autobusu vs. hašišbedny, možná si někteří tamní občané oddechnou, když namísto toho kostitřasu vyjedou autobusy.

medical_examiner

Ona ta škatule nemá ani záchod?

xyz

Má, ale nebývá přístupný (opakovaná zkušenost nejen moje). Čili de-facto nemá.

Core

Hašišbedny skutečně Šatava nezařídil dobře. Ale holt se tehdy hlavně hledal způsob jak ušetřit. A jak je vidět, to hledá Vysočina dodnes.

-TR-

Hašišbedny nezařídil Šatava. Projekt rekonstrukce motorových vozů M27 se realizoval jinak, než jak si to představoval Šatava.

Boris Čajánek

Šatava z projektu modernizace ve firmě nechal jen jeden obrázek od Kotase a výběrové řízení, kde zakázku na modernizaci měl vyhrát subjekt, kde byl podílníkem. Takže konflikt zájmů (byl v hodnotící komisi) a porušení zájmů EU. Proto z firmy také odešel.

Abe

Tady už bohužel zapomnělo že ty debilní motoráky které nikdy nemohli mít smysluplnou rekonstrukci jdou jen jen za Šatavou, pouze dresing made in Hašišbedna jde za Čajankem ale na design to nejezdí

Ondra K.

Hašišbedny má na svědomí až vedení, které přišlo po Šatavovi. Šatava ty rumunský motoráky sice koupil, ale jejich modernizaci připravoval v naprosto jiné podobě, kdy vozová skříň měla být zesílena a prodloužena tak, aby mohla mít dva krajní vstupy a jeden prostor po cestující a měl být zachován původní způsob pohonu. Až nové vedení JHMD modernizaci degradovalo na pouhou změnu vzhledu, uspořádání interiéru a nakonec změnili i typ pohonu.

Boris Čajánek

Na původní způsob pohonu neměli reverzní převodovku. Prodloužení skříně podle názoru konstruktérů (tedy ne těch, kteří kreslili presentaci pro dotaci) způsobovalo vytlačení a vykolejení v obloucích. Tato změna skříně, jak bylo původně uvažováno, by neprošla schválením DÚ.

Boris Čajánek

V okruhu kolem úzkokolejky žije 183 000 lidí, z dat z roku 2016. To už je porce pro to, aby o řešení měl někdo zájem.

Jiří

Když se to vezme v širších souvislostech, tak kolem úzkokolejky žije i 500 miliónů obyvatel!

Boris Čajánek

pardon, v okruhu 25 km kolem tratí. Jinak máte samozřejmě pravdu, pokud by byla úzkokolejka pupek světa, bylo by všechno v okruhu… když je Země kulatá….

xyz

Veřejná doprava je v kraji Vysočina spíše vedlejším tématem.

A jedna z úzkokolejek (mimochodem vedená po okraji celého kraje + jen zčásti po jeho území) už tuplem.

-TR-

Co není, může být. Jak jsem již řekl, kandidáti si na problému JHMD mohou udělat reklamu zadarmo a získat mediální prostor.

xyz

Pro srovnání – např. téma provozu na jemnické trati nebylo diskutovaným tématem v žádných krajských volbách. Přičemž zrovna jedna ze stran by se tam dost ošívala – strana, jejíž radní pro dopravu zprvu tvrdil, že „my jsme tam chtěli dopravu objednávat dál, ale překazila to SŽDC nepřidělením kapacity“, aby o pár let později – když už SŽDC nic nepřekazovala, takže se nabízelo tam tu dopravu objednat znovu – ten samý dotyčný tvrdil, že tu dopravu tam přestal objednávat sám kraj na základě nízkých počtů cestujících. Tak to dopadá, když lhář zapomene (nebo nezapomene, ale myslí si, že lidi zapomněli) na… Číst vice »

-TR-

JHMD je značně specifická trať, známá celorepublikově jako turistická atrakce na pomezí Jihočeského kraje a Vysočiny. Trať do Jemnice zná daleko méně lidí.

xyz

Známou turistickou atrakcí nepochybně je trať z J. Hradce do Nové Bystřice.

Nikoliv trať mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní.

Mimochodem – pro občany přece je tématem právě ta celoroční dopravní obslužnost, tzn. ne turistický význam (který v případě tratě z Kamenice do Obrataně je tak jako tak malý).

Jaaa

„Nikoliv trať mezi Kamenicí nad Lipou a Obrataní.“
To tvrdíte vy.

Lidí tam tolik nejezdí, ale Obrataň zná většina lidí jen z toho důvodu, že tam končí úzkokolejka. Jinak by po ní neštěkl ani pes.

Jackub

Znají ji leda šotouši. Udělal jsem si malý průzkum mezi svými přáteli a v rodině a z celkem 15 lidi neznal Obrataň ani jeden. O tamní úzkokolejce neměli ani tušení…

-TR-

Všichni ví, že kolem Jindřichova Hradce jsou nějaké úzkokolejky. Možná si nepamatují přesně koncové stanice, ale ví, že tam něco takového je.

Jakub P

To jo. A kdyby tam prijeli, nasli jen jednu a na ni jen turistickej provoz, byla by s tim prevazna vetsina z nich naprosto spokojena a ani by je nenapadlo chtit vic…

-TR-

Ale když se napíše v novinách titulek, že jindřichohradecké úzkokolejky mají zaniknout, tak každého to trkne.

xyz

Což bude titulek lživý. Ale samozřejmě, co čekat od některých novinářů.

glosátor

Jackub: Je-li tomu tak, jak píšete, asi by bylo mnohem užitečnější, kdybyste raději dělal adekvátní osvětu mezi svými přáteli a v rodině a neplevelil internetové diskuse hloupými výlevy.

Jiri

Takže je to turistická atrakce, kam moc lidí nejezdí? 🙂

Boris Čajánek

Bohužel pravda. Ale mají tam skvělé burgery, v bufetu u mostu.

pamětník

Toho cukrárníka (a nejen tady) raději ani vůbec nepřipomínejte – ten nadělal na Vysočině skoro tolik škody jako v poslední době dělá Kolo***ník všude.

Nikola

Sakra, Vy znáte politickou situaci v Ústeckým kraji, vidíte do myšlenkových pochodů politiků na Vysočině. Nechcete mi říci, kdo bude premiérem po parlamentních volbách? Rád bych si vsadil na tutovku.

-TR-

To se jednoznačně říct nedá. Ale asi určitě sám víte, že možné jsou v podstatě dvě varianty, obě se stejnou pravděpodobností 50 %, buď Andrej Babiš (ANO), nebo Ivan Bartoš (Piráti). Ať vyhraje ten či onen, bude to těsné (rozhodně nelze věřit Kantaru, který predikuje Pirátům a STAN náskok 12 % před ANO, to je moc). Jisté ale je, že pokud bude vládnout demoblok, vláda pěti stran nejspíš nevydrží celé volební období. Viz Slovensko a rozpad Matovičovy vlády. U nás to bude probíhat stejně. Na Slovensku řada lidí volila „anti-Fico“, u nás to bude „anti-Babiš“. A slepenec, který z toho… Číst vice »

-TR-

Doplnění: Pokud bude Andrej Babiš v opozici, může si připravovat půdu na prezidentskou kandidaturu. A může vyhrát na stejné vlně, jako vyhrál Zeman v roce 2013. Tehdy Zeman vyhrál především kvůli velké nespokojenosti s vládou Petra Nečase, jeden z jeho slibů byl ten, že činnost této vlády ukončí. A to ostatně Zeman splnil, když po demisi Nečase (kvůli kauze Nagyová) nepřijal nabídku Miroslavy Němcové, jmenoval premiérem Jiřího Rusnoka a tak dosáhl konání předčasných voleb, což bylo logické vyústění celé situace. O nespokojenosti s Nečasovou vládou je dostatečně vypovídající volební výsledek ODS v předčasných volbách téhož roku, který byl nejhorší v… Číst vice »

Ondra K.

Pokud Babiš skončí v opozici, tak si myslím, že bude mít úplně jiný starosti, než kandidaturu na prezidenta. Babiš zatím klidně politicky existuje jen díky svému vlivu a dostatku lidí, kteří zametají jeho kauzy pod koberec. Prohranými volbami ztratí obojí a do dalších prezidentských voleb dost pravděpodobně skončí před soudem.

-TR-

Může to v kampani interpretovat jako „kriminalizaci opoziční strany“ a „zavádění diktatury“. Na to bude mnoho lidí slyšet. Určitě se objeví nějaká kauza, která poškodí demoblok, a Babiš na tom získá popularitu. Může využít i slabinu Pirátů v podobě jejich sluníčkaření. Jinak nedělejte si iluze. Soud s Babišem bude nejspíš trvat mnoho let, právníky má schopné a může se z toho vysekat. Určitě ten soud bude trvat déle než 2 roky. A i když bude soudní proces v plném proudu, Babiš může současně kandidovat na prezidenta. Pokud tomuto scénáři chce demoblok předejít, nesmí udělat během vládnutí závažnou chybu. Pochybuji, že… Číst vice »

Já, kdo jiný

Pan Babiš se stáhne z politiky a najde si jiné hobby.

-TR-

Vy jste ale naivní.

Jan

Jiné hobby si už asi nenajde ale pokud nebude ve vysoké řídíc pozici tak toho nechá úplně. Jak denodenně vidíme, je to mikromanažer, co chce řídit všechno osobně a dělat si PR jak všechno díky němu funguje. Proto chce pořád cestovat do zahraničí i když klidně stačí videokonference, aby se tam mohl vyfotit a pak to dával do svých čau lidi. Jenže prezident moc pravomocí nemá, naopak je to více diplomatická funkce a ani takový autokrat jako Zeman s tím nic nenadělá. Babiš by si z hradu udělal maximálně malý agrobusiness, ale žádné větší miliardy jako na vládě z toho… Číst vice »

-TR-

Vy nevíte, že prezident má imunitu a dle ústavy ho nelze trestně stíhat? To je dostatečná motivace.

Jiri

Koukl jsem do kamen.

Ať vyhraje kdokoli, Zeman se vykašle na voliče a jmenuje Babiše (eventuálně s výmluvou, že nevěří na koalice a ANO je největší strana). Babiš pravděpodobně nedokáže slepit většinovou koalici a nezíská podporu. Nastane prodlužovaná vláda v demisi a Babiš bude dělat, co Zemanovi na očích uvidí. Nakonec Zeman jmenuje nového Rusnoka a Babiš rozjede presidentskou kampaň.

-TR-

Je pravda, že dle ústavy může Zeman pověřit sestavením vlády absolutně kohokoliv. Nicméně má jen dva pokusy. Třetí pokus má předseda Sněmovny. Pokud by demoblok měl většinu, tak může se ujmout vlády touto cestou – předsedu si Sněmovna volí sama.

Pokud by se Babiš chtěl stát prezidentem, tak je pro něj výhodnější, aby letos odešel do opozice. Nebude tak mít zodpovědnost za kroky nové vlády a může ji pohodlně kritizovat. Pokud by Babiš setrval ve funkci premiéra, tak by se na něj valila kritika dál a měl by tu kandidaturu těžkou.

Jan

Ony ty dva pokusy Zemanovi mohou vydržet hodně dlouho, prostě nechá vládnout Babiše v demisi. Ale to je jen teorie, v případě prohry ANO bude mít Zeman daleko těžší odůvodnit proč jmenuje Babiše, který nemá šanci získat většinu.

Gwann

miloš tohle nejspíš vyzkouší.
je třeba abychom si vyzkoušeli i ústavní žalobu na prezidenta.

a pokud ten systém tak rozdrbe a sněmovna bude zároveň blokovat žalobu, pak bude následovat menší revoluce. krachující země s nelegitimní a nelegální vládou skončí vždy revolucí. otázkou je samozřejmě výsledek. zda to přežije demokracie. ale věřím, že ano. s tím, že mnozí by pak za to skočili v lepším případě pro ně chodit kanály, v horším před soudem nebo alespoň zbaveni politických práv.

Jan

Zásadní rozkoly nemusí dávat do koaliční smlouvy vůbec a budou si hlasovat podle svého. Větší problém je, aby vydržela nesourodá koalice SPOLU. Ale co se týče premiera, nelze srovnávat Matoviče který je chaoticky a skočil do politiky po hlavě bez zkušeností a předpokladů. Oproti němu je Bartoš zkušený matador, který už vede Piráty 10 let a dává na analytické myšlení místo zrbklých, impulzivních plivanců do medií.

Já, kdo jiný

Pan Bartoš.

Jiri

Předvolební téma bude jak udržet v chodu školství a sociální služby při splácení rekordních schodků 2020 a 2021. Čekají nás dlouhé roky skrblení.

-TR-

Skrblení není správná cesta z krize. Do extrému to dovedl rumunský diktátor Ceaușescu v 80. letech. Jeho úsporný program měl devastující následky. Sice se mu podařilo splatit všechny dluhy, které Rumunsko mělo, ovšem životní úroveň obyvatel se snížila natolik, že měli problém zajistit si základní životní potřeby včetně jídla. Proto byl také Ceaușescu násilně svržen a odsouzen vojenským tribunálem k smrti.

Určitě by se však neměly vyhazovat peníze za blbosti. Prostor pro úspory tu rozhodně je.

xyz

Tak si holt předtím neměl půjčovat. Jenže on si půjčoval ze zahraničí a tam holt ty prachy chtěli vrátit.

A dá se namítnout, že jednou z (vašimi slovy) blbostí je osobní doprava mezi Kamenicí a Obrataní.

-TR-

Osobní doprava mezi Kamenicí a Obrataní blbost není, protože celá síť JHMD přináší do regionu peníze z cestovního ruchu. A právě to bude třeba zachovat a podporovat, aby se obnovila ekonomika a odvedlo se víc daní do státní pokladny.

Já, kdo jiný

Ty peníze z cestovního ruchu přijedou především po silnici a úzkokolejka je pouze pouťovou atrakcí po cestě autem.

Beny

Jistěže přijedou autem. Jízdní doby vlaku jsou do Jižních Čech totálně mimo, většinou s přestupy a i kdyby byly konkurenceschopné drtivá většina jsou rodiny a pro ně je auto i levnější. A to nemluvím o tom, že vezou plný kufr věcí. Na dovolenou kamkoliv bude už asi navždy drtivá většina rodin volit auto

pohledem realisty

No, a v rámci té dovolené, na kterou přijedou auty, se svezou i úzkorozchodkou, protože je to něco, co „doma“ nemají = kolotoč, který k nim přijede dvakrát do roka při příležitosti nějaké pouti – a i to je právě jedna ze součástí těch peněz z cestovního ruchu, takže úzkokolejky jako určitý přínos rozhodně nepodceňovat.

xyz

Pokud ti konkrétní lidé neutratí peníze v cestovním ruchu mezi Kamenicí a Obrataní (mimochodem – kde přesně?), tak je utratí jinde. Pořád jde o jednu a tutéž českou ekonomiku.

xyz

… přičemž jazýčkem na vahách v té „pořád stejné ekonomice“ jsou ty prachy, které má objednatel do provozu vlaků na té úzkokolejce nasypat.

Jiri

Já to shrnu: Věčně platit nepoužívanou trať nebo smrt před tribunálem.

Mám to správně?

-TR-

Ne 😀

Gwann

nikoliv, rovnou lynč.