Na zkušební okruh VUZ dorazily nové vlaky od Stadleru pro metro na severu Anglie
Jednotky pro Tyne and Wear Metro. Foto: VUZ
Kapacita každé pětivozové jednotky je až 600 osob.
Kapacita každé pětivozové jednotky je až 600 osob.
Jacobsonovy podvozky jsem asi ještě u metra neviděl. Souprava vypadá dobře.
Možná by se podobný systém hodil i pro Brno, dojde-li k vybudování toho podzemního diametru. (Samotný Newcastel je zhruba stejně velký jako Brno, ale aglomerace je to víc než dvojnásobná.)
Vzhledem k tomu, že by v Brně byl systém („metro“, diametr, nazvěte si to jak chcete) nový, tak nemá cenu dělat nějaký extra systém, který by nebyl přechodný/kompatibilní (rovnou stejný) na běžnou železniční síť.
Nevíte, jestli jsou ty jednotky dvousystémové nebo se připravuje přepnutí na střídavý proud úseků, které nyní jsou napájeny stejnosměrným?
Původní záměr byl, aby byly dvousystémové, ale nakonec jsou jen 1500 V – ale s baterkama. Dle wiki byl záměr se systémem expandovat i na stávající železniční tratě s 25 kV/50 Hz (úplné přepnutí na střídavý proud bude pravděpodobně nemožné – tunely, nedostatečná izolační vzdálenost).
Jestli jsou to vozy pro metro, tak je dvousystémovost celkem k ničemu, ne? Nevím jestli někde mají metro, kde mají více systémů napájení.
Jak už tady zaznělo, je možnost, aby se systém „metra“ rozšiřoval i na stávající tratě Network Railu, které jsou elektrifikované střídavě (nebo ještě nejsou, ale na 1500 V už je nikdo elektrifikovat nebude). Ale jak se zdá, není to úplně na pořadu dne.
Pod slovem „metro“ se tady nerozumí „podzemka“, ale „metropolitní železnice“. Už teď to jezdí po tratích network railu, ale pod 1500V dráty, které slouží jen osobce, podobně jako třeba na některých lokálkách v Rakousku jsou 750V dráty pouze pro osobní dopravu. Taky to běžně jezdí přes hned několik nechráněných přejezdů, u nás by byl takovýhle systém nemyslitelný, ale v Anglii to celkem normálně jde.
Tyne and Wear Metro je kombinací podzemní dráhy a klasické železnice. V centru Newcastelu jezdí pod zemí, ale na předměstích (vč. trati na na letiště) po železničních tratích na povrchu.
Je to tak, je to vlastně něco mezi S-bahnem, metrem, a konvenční železnicí, pohybuje se to po všech třech typech infrastruktury. Class 777 pro Merseyrail, která byla na Innotransu je vlastně to samé.
Zajímavé, že Stadler je neukázal na Innotransu.
Ale možná proto, že odvozená verze jezdí v berlínském metru, tož návštěvníci mohli zkouknout cestou na Innotrans
Měl tam Class 777 (s baterkama), tak to asi bylo veletrhu tématicky blíže.