Na Vysočině otevřeli novou zastávku blíže zástavbě, cesta na vlak je o kilometr kratší

Nová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & TintěraNová zastávka Vlkov-Osová. Foto: Chládek & Tintěra

Místo 1,5 kilometru půl kilometru na vlak. Nová zastávka výrazně zkrátila docházkovou dobu k železnici.

Odebírat
Upozornit na
guest
84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Patrik

Původní tratě rekonstruujeme horko těžko. Nová trať v nové stopě je, zdá se, nad naše síly. Lidstvo hloupne a leniví, laťka se snižuje, když jásáme nad jednou maličkou zastávkou, která dnes stojí stejně jako deset kilometrů jednokolejky před 100 lety.

Jiří Kocurek

„Nová trať v nové stopě je“

A musí mít nové číslo, aby i Patrik pochopil, že IV koridor není rozšířená jednokolejka ve staré stopě?

Nemel

Ten příspěvek tedy vypadá dost nehezky.

M19

Pro redakci (Jan Sůra): Poznámka k umístění bodu v odkazuna mapy.cz z článku. Neměla by být nová zastávka umístěna poblíž bus zastávky Vlkov-Osová, než u zastávky Osová Bíteš, Osová? I vzhledem k vedení náhradní dopravy, by to dávalo více smysl.

MiB

Očividně je potřeba se na železnici radovat i z malých vítězstvích. Když už ta VRT nebude / jsme v režimu jaderná fúze tu do třiceti let bude, psali v novinách 1.1.1970…

Jiří Kocurek

To by nemohlo být v ČR, aby se nenadávalo. Alespoň na něco, co se stavbou nesouvisí.

Zlámalík

Teď ještě postavit do Osové Bítýšky plánovanou spojku z VRT a ráj je na dohled.
https://zdopravy.cz/dalsi-zpozdeni-pro-rychlovlaky-stavet-se-zacne-nejdrive-za-pet-let-priznava-stat-223346/
Aha, tak nic…

xyz

Aspoň se tam nějaký ten rok bude využívat toho, co tam teď je dokončováno. Protože „Vysočina I“ = napojování u Osové Bítýšky + přestavba zastávky z vnějších nástupišť na jedno ostrovní. A „Vysočina II“ = budování odbočky a kolejových spojek u obce Sviny (spojka směr Martinice). Budování druhé jmenované = jednokolejný provoz z Křižanova k Osové Bítýšce ve chvíli, kdy by tudy už jezdily dálkové vlaky Praha – Brno, využívající dokončených úseků VRT Praha – Světlá a V. Bíteš – Brno. P. S. Obzvlášť vypíchnu, že ani při existenci všech těch spojek, nebude jezdit přímý vlak z Vlkova-„Osové“ ani do… Číst vice »

Tom

Už aby to nickolejno skončilo…

Lukáš

Určitě začne další o kousek dál.

zwi

Doufám že se všichni hrdě poklepali po ramenou, když nechali na novostavbě vybudovat o 20m kratší perony než zde zastavují posílené soupravy. Vím že kraj dříve tvrdil že bude jezdit s 5vozovými soupravami, takže se na to udělaly projekty. Ale asi hrozná dřina to změnit, když už tu víc jak 2 roky jezdíme s novými jednotkami. V miliardových cenách to musí být klíčová položka na tom nástupišti ušetřit.

Lysimachia

To víte, zábradlí není za hubičku.

Dušan

Snad to v praxi vadit nebude, ale těch 140 m délky peronu, kterou má mj. i sousední zastávka Níhov a žst. Řikonín já osobně vnímám jako malinko kontroverzní, protože tato hodnota vychází z délky soupravy ř. 242 + 5 vozů Bdmtee = 132 m + rezerva. Ale Ibalginy mají délku 106,2 m (ř. 530) a 53,0 m (ř. 550) = čili 530+550 má 159,2 m a ke 140 m dlouhému peronu se nevejde – vešly by se jen dvě spojené dvojvozovky (ř. 550) = 106 m, ale na ty je zase délka 140 m až zbytečně moc. Jako sledovaná délka… Číst vice »

Dušan

Jenže bohužel DÚR této stavby je „už“ z roku 2017 a samotná PDPS pak z roku 2022 – holt všechno prostě dlouho trvá.

Domis

Spíš je to tak, že se myslelo, že se budou odvěšovat posily v Tísňově, ale ono to reálně provozně velmi nepraktické.

Jiří Kocurek

Když o to šlo, tak se předělávala stavba IV koridoru za chodu na max 200. Prodloužit peron je proti tomu brnkačka.

Domis

Na druhou stranu posílený tam momentálně jezdí 1 pár vlaků v ranní špičce. V bezvylukovém grafikonu je to zase jen 1 pár (ranní+odpolední vlak). To prodloužení nástupišť by byla v zásadě pochybná investice kvůli 1 vlaku denně.

Lysimachia

SŽ by se konečně měla naučit rozdíl mezi spojovníkem (-) a pomlčkou (–). Nebo alespoň při použití spojovníku kolem něj nedávat mezery, takhle to vypadá hrozně diletantsky.

rogo01

Zastávka se mohla jmenovat jen Vlkov. To by těch 30 obyvatel Osové mohlo zkousnout.

Jiří Kocurek

Vlkovů je víc, ten druhý železniční je s přídomkem „nad Lužnicí“ Obyvatele Osové bych za fuskali netahal, to nebude jejich iniciativa.

xyz

Navíc když ta zastávka stejně není „na půli cesty“ (což jsem si dle názvu vcelku dlouho – a chybně – myslel, že bude vybudována u toho podjezdu mezi Vlkovem a Osovou).

Jiří Kocurek

Je mezi podjezdy, blíž k Tišnovu.

Jaroslav Černý

Skvělé, super, a teď ještě podobně přesunout těch 258 – nebo kolik jich je – podobně od obce/města odtržených zastávek, případně postavit zastávky tam, kde nejsou a mohly by být (třeba sousední Březské kousek od Vlkova, nebo Vatín, tam nikdy zastávka nebyla, ale byla zastávka Jámy zastávku měly, i když jsou asi 2 km od tratě).

Jaroslav Černý

Sorry – mělo samozřejmě být „ale Jámy zastávku měly, i když jsou asi 2 km od tratě).“ Proč se tu nedá upravovat?

Gregyros

Vatín a Březské taky nechápu

Ojin

K zastávce Březské jedna zajímavost – z obecní kroniky:
https://www.brezske.cz/assets/File.ashx?id_org=1480&id_dokumenty=1220 str. 29
Trať probíhá u samého Březského a zastávka žel. zde není a musí se chodit skorem půl hodiny na zastávky buď Vlkov nebo Níhov. Pisatel uvádí jako další zajímavost: Když při začátku stavby dráhy, vedoucí naší obce se t. č. nezajímali, naopak se proti žel. zastávce, která byla u Březského v plánu bránili, aby tady nebyla, že kdejaký vandrák zde vyleze a bude v obci žebrati neb krásti.

Gregyros

takže klasika jak Vysoké Mýto a Litomyšl

Jiří Kocurek

Vždyť je to přece drážní paragraf „Nikdy se to tak nedělalo!“, tak jaká zastávka?! 😀

Rei

Palec nahoru za ten dřevěný přístřešek! Krásně zapadne

praktik

Ještě aby ovšem také dobře sloužil jako úkryt před nepohodou – je dost otevřený. Ale jinak souhlas, je určitě vzhlednější než něco plechového.

Jan

Proč se vlastně ta stará stanice jmenuje Vlkov u Tišnova, když je to od Tišnova víc jak 15km vzdušnou čarou (a po kolejích ještě dál)? Samotná obec se jmenuje jen Vlkov.

Kubrt

Protože Vlkov nad Lužnicí.

Jiří

Aby se to nepletlo s Vlkovem nad Lužnicí. Podobně jako Benešov u Prahy.

Lysimachia

Pravidlo, že dvě dopravny se nemohou jmenovat stejně, platí dodnes? Dřív, když nebyly evidenční čísla, to byla nutnost.

Občas to kopíruje název katastrálního území, ale „Vlkov u Osové Bítýšky“ by bylo moc dlouhé.

praktik

Tišnov je (bohužel jediným) jednoslovným názvem z lokalit ležících ještě relativně blízko – asi by ale byl lepší třeba název „Vlkov na Vysočině“.

Ojin

Nebo Vlkov na Moravě

Pepa z Depa

Blatnice pod Svatým Antonínkem u Kyjova na Moravě

praktik

To asi spíš u Veselí nad Moravou

xyz

Takto se několik desetiletí (kdy pojem „svatý“ byl nežádoucí), tedy před rokem 1989, jmenovala.

Viz např. https://www.zelpage.cz/gvd/1988/340_03.jpg (dole)

Jiří Kocurek

Staré město u Uherskéh Hradiště. Sice to není tak dlouhé, ale zato tam jezdí hodně lidí.

Jiří Kocurek

A často se to objevuje v kolonce „přes“. Mířím na fakt, že takhle dlouhé pojmenování pak má většinou tvar „St.m. u Uh.H.“ což je pro neznalé hotová šifra.
Tak na to myslet při pojmenování stanic i zastávek, ať to budoucna není příliš dlouhé.

Petr

Ono je to dost logický. Když byste kupoval jízdenku, stejně byste musel specifikovat kterej Vlkov máte na mysli.

xyz

Zjevně už neplatí. Viz Hostouň (později sice vznikla zast. Hostouň u Prahy, ale ta dřívější Hostouň už přídomek nedostala).

Novodobě též žst. Sázava (dříve Sázava-Černé Budy), též bez přídomku, přestože je i Sázava „u Žďáru“.

Zato nádraží Moldava je v rámci našeho státu už téměř 32 let jedno jediné (to druhé už tuto dobu není součástí našeho státu), přesto pořád „v Krušných horách“.

Lysimachia

Nebo Bohumilice v Čechách, Bohumilice na Moravě jsou přes 50 let zrušené.

Ojin

Nebo Pohleď (do roku 2005 Horní Pohleď) versus Pohled, navíc oboje kousek od Havlíčkova Brodu

Ojin

Kdysi to prý byl Vlkov u Velké Bíteše, proč se to změnilo nevím.

praktik

Zjevně kvůli zbytečně velké délce toho názvu.

Zbynek

Domenka: Velka Bites je zeleznicne nic, kdezto Tisnov je kazdemu nadrazakovi znamy.

Ojin

Pro upřesnění, název byl „Vlkov-Velká Bíteš“, do roku 1961
https://www.sotoweb.cz/stanice-VlkovUTisnova-datum-1953-12-05

P73

No a přitom je to v katastru Vlkov u Osové Bítýšky 🙂

Pavel

Je moc dobře, že tu vznikla nová zastávka ve výhodnější poloze. Nádraží Vlkov bylo opravdu moc daleko od okolních obcí, snad tak na hříbky do lesa.

Ventura35

Lesy a hříbky po kůrovci nejsou, ale dřív to býval ráj.

Zlámalík

Tak si to myslete dál, my tady nedaleko nosíme z lesa plné koše hub…

Jiří Kocurek

Doufejme, že odopovědní nerozhodují o umístění zastávek tak, aby se 1 měsíc v roce chodilo líp na hřiby a 12 měsíců v roce místní dělali pochoďák; přesvědčeni, že jejich cesta na hřiby vydá za několik desítek či stovek cest … kaštanů, jak jim říkají.

xyz

Nebylo by to „poprvé na světě“: https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/support/riv/lines-leaflets/nl-dec23/l50anldec2023.ashx?v=dd0b5f0ed9134f2ea9bdaa685f68f9df

Na jedné z větví jiná koncová stanice v pracovní dny vs. jiná o víkendech (a ještě loni + v minulých letech to bylo vymezeno jinak – „pracovní dny vyjma letních prázdnin“ vs. „víkendy celoročně; o letních prázdninách vč. pracovních dnů“.

pony

> Žije zde 285 obyvatel.

Železniční zastávka na hlavní trati pro méně lidí než má jedna větší nová bytovka.

M19

A vy jim to závidíte?

Jiří Kocurek

Takže se má trať přeznačit na vedlejší, aby ta zastávka dostala smysl?

Flek

Záměr dobrý, ale na této trati v osobácích moc lidí nejezdí..

Edudant

Takže necháme zastávku na stejném místě aby tím nezačalo jezdit více lidí?

Milan

Není náhodou přiblížení zastávek zástavbě a zvyšování počtu spojů / zkracování jejich intervalu náhodou podmínkou pro zvýšení počtu přepravených cestujících, ať již průměrně celkově (např. za den), ale i na jeden spoj, protože čím blíže to je na vlak, a čím častěji on jede, tak tím spíše bude využívaný?

Flek

Tak zrovna na sousední trati 240 po modernizaci a nejrůznějších dalších zkvalitněních a podobných mantrách o pozitivních efektech, k žádnému nárůstu cestujících nedošlo, spíš mi připadá, že tam trvale klesají, po tom co to tam na rok zavřeli trať byl ten pokles znát o to více, za to ale na přilehlých silnicích a křižovatkách ve městě je cítit, jak provoz každoročně jenom roste.

xyz

Však těch efektů tam reálně moc nenastalo – u rychlíků zkrácení cestovní doby z Třebíče (potažmo Okříšek/Jihlavy) do Brna o 6 min. oproti stavu před revitalizací (a ani po elektrizaci/zdvoukolejnění se to nezkrátí ani o kousek, protože R pořád budou „poskakovat“ za osobákem).

A Os vlaky jsou pořád fixovány Studencem X:00 h + Rapoticemi okolo X:30 h, tzn. zvýšení rychlosti v tomto úseku vedlo jen k prodloužení pobytů v Náměšti (pak zčásti „přesunutému“ do Kralic od chvíle, kdy tam Os začaly křižovat s R).

B.W.B.

Takže stanici nezrušili… Jen možnost obsluhování osobní dopravou.

Adam Ř

Jsem pochopil, že ani tu možnost obsluhování neruší, jen k ní nebude moc motivace, když je lépe umístěná zastávka

Ojin

Na stanici po rekonstrukci už nejsou nástupiště, ty původní s podchody už jsou pryč, provizorní sypané, co fungovalo do včerejška asi brzo taky.

Karel V
Karel V.

Provizorní nástupiště u koleje č.6 bylo z panelů, sypané by bylo fakt hrůza neskutečná.

praktik

Šetření na nepravém místě (jak je u nás ostatně běžným zvykem): klidně ttam mohl být vybudován pořádný stálý peron jsko pohotovostní nouzový a příležitostný i pro definitivní stav.

Karel V.

Mno… vskutku,a u koleje 3. Ideální stav.Jenže ten požadavek jistě nebyl,bo starých praktiků se nikdo už na názor neptá.

Jiří Kocurek

Kolikrát byl použit takovýhle nozouvý peron, kde se jinak nezastavuje?
Stavět něco, co se za 20 let použije 3x, to je plýtvání.

SYN

Zvlášť když nouzově to i bez peronu jde…
Ale pokud existuje konstrukce peronu levná a přitom odolná aby se na to aspoň 20 let „nemuselo šáhnout“ tak potom třeba jo…

SYN

Jenže na dráze musí být všechno „certifikované“ a tam i taková maličkost bude stát balík. Tak se pak holt něco takového nestaví…

Jiří Kocurek

Kde všude by se takové nouzové perony začaly stavět, u každého tunelu? Ajajajaj!

Jiří Kocurek

Sotva někdo bude chodit 2x dál, aby se dostal na vlak do školy/práce https://mapy.cz/s/loradovago

Schválně beru odlehlejší polovinu obce, aby bylo lépe vidět obcházení rybníka, protože §1 😀

Jiří Kocurek

Proč by ji rušili? Je tam zapojená vlečka do firmy vyrábějící sloupy trakčního vedení.

praktik

Tím spíše je zajímavé, že ve stanici neudělali aspoň jednu perónní hranu (nejspíše hned u „baráku“) pro možnost dojíždění zaměstnanců té firmy vlakem a pro příležitostné využití třeba při výlukách (NAD, apod).- silnice okolo nádraží vede (a dokonce po ní v pracovní dny jezdí i autobusy) a z nové vlakové zastávky je to do firmy zjevně o dost dál.

Jiří Kocurek

Jestli by to byl přínos, nebo ne, to neumím posoudit, nevím ani kolik je tam zaměstnanců, jediné… že mohou být z okolních obcí, kam koleje nevedou.

SYN

Jakože by se tam zastavovalo aby tam 2x za den vystoupil 1-2 lidi? Není to trošičku moc? Přecejen takové extra zastavování prodlouží cestu ostatním…

Jiří Kocurek

Vychozený chodník kolejištěm je vidět i na fotomapě. Jen si říkám, že to je ilegální přístup.
Legální přístup pro zaměstnance EŽ by se musel nějak zřídit, asi přechodem, jen brána je jinde. To bude omezovat možnost zastavení a předjetí nákladního vlaku, či jeho odstavení pro následnou manipulaci na vlečce. A stavět kvůli tomu podchod?!

Zlámalík

Je tam nejen základna EŽ, ale taky sklady SSHR. Takže vlečka bude.

Jiří Kocurek

SSHR bude pro zaměstnance přístupnější z nové zastávky.
mapy.cz to musely snad projíždět v sobotu ráno: u SSHR na zaměstnaneckém parkovišti 1 auto, u EŽ dokonce 3 ks. Tohle fakt kolony v Praze neudělá.

Karel V.

A navíc by vznikl 20 km mezistaniční úsek Řikonín -Křižanov, pro řízení provozu neúnosné