regio-vlak

Na Vysočině čeká cestující velká změna jízdních řádů, začínají jezdit dopravci ze soutěží

Autobus Iveco Crossway pro provoz na Jihlavsku. Foto: BusemAutobus Iveco Crossway pro provoz na Jihlavsku. Foto: Busem

K zavádění nových jízdních řádů dojde postupně, ve dvou oblastech se čeká na výsledek sporu o vítěze.

Cestující autobusových regionálních linek na Vysočině musí od 1. února počítat se změnami jízdních řádů. Důvodem je zahájení platnosti nových smluv s dopravci, které vzešli ze soutěží.

V rámci kraje se budou nové jízdní řády zavádět postupně. Na Bystřicku a Velkomeziříčsku, Havlíčkobrodsku, Polensku a v oblasti Žďárských vrchů změna nastane k 1. únoru 2025. ,,Žádáme všechny cestující, aby si svá spojení vyhledali, případně prověřili včas a do vyhledávače spojení zadali datum cesty po 1. únoru. Nové časy odjezdů spojů je možné ověřit i v pracovní dny prostřednictvím dispečinku Veřejné dopravy Vysočiny na telefonním čísle 564 602 605. Za důležité považuji doplnit, že v rámci změn jízdních řádů se nemění jízdné,“ řekl hejtman Kraje Vysočina Martin Kukla. Kraj odkazuje pouze na komerční vyhledávače spojení, nabídnout přehled jízdních řádů na svých stránkách neumí.

Díky soutěžím a lepším jízdním řádům kraj ušetří ročně za autobusy zhruba 68 milionů korun, dojde přitom k navýšení provozu o zhruba milion kilometrů ročně. „Ve spolupráci s novými dopravci budou postupně otevírány také informační kanceláře například ve Velkém Meziříčí, Bystřici nad Pernštejnem, Novém Městě na Moravě, ve Žďáře nad Sázavou, Havlíčkově Brodě, Chotěboři nebo ve Světlé nad Sázavou. Sem budou moci cestující osobně dojít, informovat se o časech odjezdů i příjezdů a v budoucnu také např. dopředu zakoupit jízdenky,“ doplnil náměstek hejtmana Vladimír Novotný.

Od 30. 3. 2025 dojde ke změnám na Jihlavsku a od 1. 5. 2025 na Moravskobudějovicku a Třebíčsku.

Vysočina byla jedním z posledních krajů, kde dopravci jezdili v objednávce bez soutěže. Kraj je od předloňska vybíral pro celkem osm oblastí. Výběr stále není ukončen u dvou souborů na Pelhřimovsku, kde vyhrála společnost ČSAD Autobusy České Budějovice (Busem). Jihlavský dopravce ICOM transport, který v těchto řízeních neuspěl, soutěž napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Většinu zakázek získaly firmy patřící pod ICOM transport: jezdit bude na Havlíčkobrodsku, společnost Trado-Bus ze stejné skupiny pak vyhrála zakázky na Třebíčsku a v části Žďárska. ZDAR bude jezdit ve Ždárských vrších. Na Jihlavsku budou jezdit ČSAD Autobusy České Budějovice.

Přehled změn (zdroj: Kraj Vysočina)

Na Bystřicku dojde k celkovému zlepšení návaznosti spojů na vlakové i autobusové přípoje. Většina linek obsluhujících Bystřici nad Pernštejnem bude do města přijíždět okolo celé hodiny, díky čemuž budou zajištěny přípoje z obcí na Bystřicku ve směru na Žďár nad Sázavou i na Brno. Cestující odjíždějící v pracovní dny z Bystřice nad Pernštejnem budou nyní moci využít posledních spojů až okolo šesté hodiny večer namísto současných čtyř hodin odpoledne.

Ke zlepšení návaznosti spojů dojde také v Nedvědici na vlaky ve směru Tišnov, a v Jimramově budou zajištěny přípoje ze směru od Nového Města na Moravě na Poličku. Mezi Olešnicí a Bystřicí nad Pernštejnem dojde k navýšení počtu spojů, které budou navazovat na linku IDS JMK do Brna. Novinkou také bude zařazení linky z Bystřice nad Pernštejnem do Kuřimi do IDS JMK v celé své trase, cestující tak budou moci využít například časové jízdenky IDS JMK.

Na Velkomeziříčsku dojde v Křižanově ke zlepšení návazností příjezdů autobusů na všechny vlakové spoje a v samotném Velkém Meziříčí na linky do Jihlavy a Brna. Pro zlepšení komfortu cestujících budou nově linku Jihlava – Velké Meziříčí – Brno obsluhovat moderní velkokapacitní 15metrové autobusy.

V oblasti Žďárských vrchů bude výrazně navýšen počet spojů. Na trase Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Bystřice nad Pernštejnem pojedou autobusové linky ve špičkách pracovních dní každých 30 minut, mimo špičku každou hodinu. Na většině ostatních linek pojedou autobusy ve špičkách pracovních dní každou hodinu a mimo špičku každé dvě hodiny. Pracující také potěší zrušení systému sudých a lichých týdnů u pozdních večerních spojů odjíždějících ze Žďáru nad Sázavou. Všechny tyto spoje nově pojedou každý pracovní den.

Turisticky zajímavé je navýšení víkendových spojů obsluhujících atraktivní lokality. Každé dvě hodiny budou obsluhovány obce na trase Žďár nad Sázavou – Herálec – Svratka a Nové Město na Moravě – Sněžné – Svratka. Čtyři páry spojů denně budou obsluhovat obce na trase Nové Město na Moravě – Jimramov – Polička a Žďár – Fryšava – Sněžné. Pro všechny turisty budou zajištěné návaznosti na vlakové spoje.

K navýšení spojů a jejich lepší provázanosti dojde i na Havlíčkobrodsku. Navíc se zkrátí jízdní doba linek směřujících ze Štoků do Jihlavy, díky využití dálničního přivaděče. Více spojů cestující ocení především na trase Havlíčkův Brod – Úsobí – Jihlava a Jihlava – Štoky. Na trase Ledeč nad Sázavou – Havlíčkův Brod dojde ke snížení počtu přímých autobusových spojů, cestující ale mohou pro své cesty využívat přímá vlaková spojení. Ve Světlé nad Sázavou budou nově zajištěny spoje na trase z Havlíčkova Brodu, Lipnice nad Sázavou i Ledče nad Sázavou pro zaměstnance skláren dojíždějící jak na ranní směny, tak i pro zaměstnance v nepřetržitém provozu. O víkendech bude posílen provoz linky ze Světlé nad Sázavou do Dolního Města a Lipnice nad Sázavou.

Tagy Kraj Vysočina Veřejná doprava Vysočina
18 komentářů