Na vlastní kůži z Prahy na Sicílii vlakem. Jaká jízdenka se více vyplatí a další tipy pro cestovatele
I Sicilie má pozoruhodné dopravní scenérie
Závěr cesty přináší i nečekané rozuzlení o rychlosti kompenzace od italských drah.
To je opravdu příjemný článek, pane Sládku , budu vás sledovat na Twitteru. Zaujalo mě to o to víc, že jsem v březnu absolvoval podobnou cestu v opačném směru – letěl jsem do Katánie a vlakem se vracel do Prahy se zastávkami po cestě. Napsal jsem o té cestě také článek; můj pohled je spíše z hlediska obchodu a zákazníků, ale doufám, že by mohl být zajímavý.
https://medium.seznam.cz/clanek/richard-hunt-catania-praha-vlakem-pomale-cestovani-velmi-rychlymi-vlaky-54922
Tak nakonec jsem se po letech díky vám rozhoupal a koncem října jedu na 2 noci na Semmering Bahn. Prvotním impulsem byla skvělá kniha Poslední Winterbergova cesta. Proti vaší cestě je to za rohem, ale těším se.
Skvělá volba!
Pokud někdo plánujete jet tímto směrem – mezi městy Messina a Palermo, doporučuji udělat si přestávku v Milazzo – toto město samotné je tedy nic moc ale je zde hlavní přístav pro dopravu směr Liparské ostrovy – Vulcano, Sromboli apod – určitě stojí za návštěvu 🙂
Hezky se mi to četlo. Řadu z v putování zmíněných destinací jsem na (prodloužený) víkend navštívil letecky. Se zájmem jsem porovnával autorovy a svoje zážitky. Hezké.
Musím přiznat, že když je čas, má tohle rozfázování na jednotlivé zastávky svoje kouzlo. Projetí půlky Evropy vlakem pak není peklo. Dá se brát jako puťák s mnoha cíli. A díky za něj.
Klobouk dolů. Já už bych vlakem nedal ani cestu do vedlejší vesnice.
A teď jak chceme dostat lidi zpátky do vlaků a jiných prostředků hromadné dopravy, když 3000Km ujedete za 13 000,- ? Dle tabulky cena na km něco kolem 4,6 KČ za jednoho … Ach jo, pak tu nemá smrdět tolik spalovacích popelnic, když to dávají za 2-3 KČ/km (jo, čistě v palivu). Já se pohybuju se svým EV na cca koruně až koruně padesát za km na veřejných nabíječkách, tak proč bych měl jet teda vláken? Přestože když můžu vlakem jedu a mám to rád, protože nemusím řídit, ale trip takhle za tuhle cenu? Pojedu EV a ušetřených 10t můžu… Číst vice »
Ne fakt žádným EV bych kromě popojíždění po městě bych nejel.Měl jsem půjčený elektro Ford Mustang a Ostrava – Katowice jsem musel po cestě zpět v polovině cesty nabíjet, sice jen 20 minut, ale vyzkoušel sjem děkuji, jízdně super, ale baterie to je prstě mor..A to ta cena byla ještě vysoká co jsem tankoval, jak mi to zdělil půjčujicí.Na Sicilii fakt už jen letadlem při ceně okolo 4 000 tam i zpět.
Co cesta zpět? Mýto v Itálii taky není zadarmo. Parkování?
V zásadě souhlas. Jen pozor na to, že při celé cestě druhou třídou by ta celková cena mohla být cca poloviční. Naopak při zběžném hledání na webu mi třeba dálniční poplatky na cestě do Palerma vyšly na 2000Kč.
on i ten trajekt na Sicilii nebude zadarmo 🙂
a kdyz clovek koupi jizdenky trochu v predstihu, tak to vyjde jeste levneji
Možná by stálo za to uvést fakt, že pokud byste jel autem to, co autor článku, tak byste neujel 3000 km, ale nejméně 5000 km, protože on zpět letěl letadlem. A vzhledem k tomu, že EV má málokdo a vzhledem k cenám benzínu v Itálii je potřeba počítat na km cca 3 Kč. V tu chvíli jste na stejných penězích a troufám si říct, že nemáte takový zážitek z cesty, jako měl autor. Naopak, máte sebou v každém okamžiku své cesty přítěž jménem auto se vším, co k tomu patří. A možná právě tohle je důvod, proč tu cestu absolvovat… Číst vice »
Jak můžete počítat čistě jen palivo? U EV jste jen s amortizací na 4 Kč/km – to už pak ten vlak tak špatně nevychází….
Dobrý den.
Moc děkuji za super čtení. Tyhle cesty na vlastní kůži jsou prostě fajn.
Mám prosbu, protože nemám profil na síti X, je někde možné najít článek o vašem BalkanRailTrip?
Děkuju, přeju hezký den a budu se těšit na další čtení z cest lidí, kteří proste mají rádi cestování stejně jako já
Díky moc. O cestě do Splitu jsem shodou okolností psal i já Bluesky, kde by vlákno mělo být k přečtení celé i bez účtu. Jen prosím nečekejte celý článek 🙂 https://bsky.app/profile/hindcz.bsky.social/post/3kyzm47eevk2b
Děkuji autorovi za reportáž, pěkně se to četlo. Nedávno jsem se vrátil z Itálie a taky jsem neměl nejmenší problém. Ať už VRT (Italo z Neapole do Florencie a pak ještě do Bologni) nebo vlaky v Toskánsku (Florencie, Pisa, Lucca, Siena) a Kampánii (Neapol, Salerno a pak slavná EAV Circumvesuviana) jely na čas a bez problému. Pokud byste si chtěli koupit jízdenky u Italo, doporučuji se podívat, jestli nemají zrovna období slev (Promo Code, který pak zadáte); někdy jsou jen na stránkách v italštině, takže se mrkněte i tam. Oproti ČD je však u těch nejnižších tarifů možné jízdenku změnit… Číst vice »
Ok, už to vidím na konci…a pokud byste si koupil například Praha Florencie přes vámi zvolenou cestu, nevyšlo by to výhodněji?
Popravdě mě to nenapadlo, protože dle mého by pak nešla přerušit na noc jízda. Respektive možná by to nějak svedla obyčejná mezinárodní jizdenka, ale ta je zase extrémně drahá..
Nevyšlo. Buď se taková jízdenka neprodává vůbec, nebo stojí několikanásobek ceny. Spojení vychází skoro na 14 hodin a minimálně tři přestupy.
Zdravím a děkuji za velmi zajímavé vyprávění. Mám dotaz, to jste si kupoval jízdenky na každou cestu zvlášť?
Pokud se nepletu, tak jízdenka Eurail je k dispozici občanům mimoevropských zemí. Pro občany evropských zemí je jízdenka Interrail (země bydliště, country of residence)
Díky, máte pravdu. Zkusím to ještě nechat upravit. Každopádně ceny mi přijdou shodné, jen Eurail je ukazuje v USD kdežto Interrail v EUR.
To ukazovanie cien v EUR alebo USD má logiku.
Ako občan CZ si Eurail nemôžete kúpiť.
Nezdálo se mi to:
https://en.wikipedia.org/wiki/Eurail
The Global Pass is valid in all 33 participating countries; as of 2020, they were Austria, Belgium, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech Republic, … Slovakia …
Jo aha, ono je to jinak, nechápu proč: Občané zemí EU jsou vyloučeni, také občané vyjmenovaných zemí:
https://www.eurail.com/en/terms-conditions/booking-conditions
The Customer is eligible to purchase a Eurail Rail Pass if they are a citizen or official legal resident of a country that is:
not part of one the European Union Member states
and is not mentioned in this list:
Albania, Andorra, Belarus, Bosnia Herzegovina, Faroe Islands, Gibraltar, Iceland, Isle of Man, Kosovo, Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegro, North Macedonia, Norway, Russia, San Marino, Serbia, Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom or Vatican City.
Protože tihle mají nárok na Interrail stejně jako občané EU.
Interrail Passes are available to all persons in possession of a valid passport/identity
card or a residence permit of one of the countries of the European Union and the
countries listed hereafter, or persons officially residing in one of the countries of the
European Union and the countries listed hereafter: Albania, Andorra, Belarus, BosniaHerzegovina, Faroe Islands, Gibraltar, Iceland, Kosovo, Liechtenstein, Moldova, Monaco,
Montenegro, North Macedonia, Norway, Russian Federation, San Marino, Serbia,
Switzerland, Turkey, Ukraine, United Kingdom and Vatican City.
Mysleli ste zrejme Interrail. Eurail je iba pre občanov z mimoeurópskych krajín.
Vďaka za zaujímavú reportáž.
Rozhodně se jednalo o zajímavou zkušenost, přemýšlím, kolikrát by za tu dobu člověk zažil zrušený vlak v Německu 🙂
Od konce září už není potřeba checkin provádět, jízdenka se aktivuje automaticky při odjezdu vlaku v daný čas. Ta kompenzace byla dost rychlá, já ji po Trenitalii výmahal půl roku. Co měsíc to urgent na podporu s odkazem na puvodní ticket kde to mám. Třeba u OEBB byla na účtu hned druhý den.
dobre vedet s checkinem 🙂
docela rychlo mi kompenzace fungovaly i u DB …ale musim rict ze MAV staly za to a momentalne jdu bojovat se SNCF, protoze prakticky vsechno je jen ve francouzstine a to i kdyz si chce clovek koupit listek, prvni odkaz anglicky a jakmile jde clovek dal zbytek je francouzky, coz me dost zarazi na to, kolik je v Provence turistu, bych cekal alespon anglictinu nebo nemcinu ale bohuzel …asi jsem moc namlsany DB a jejich aplikaci, kde clovek prakticky hned vsechno vidi a muze rychle spoustu veci vyridit