Na vlastní kůži: Vyhřívané sedačky, změna rozchodu za jízdy. Švýcaři představili nový luxusní vlak
Nové vlaky pro GoldenPass Express mají výraznou českou stopu – všechna sedadla jsou z Borcad Fryčovice.
Nabídku švýcarských panoramatických vlaků od příští neděle oficiálně rozšíří nová souprava GoldenPass Express (GPX). Mezi Interlakenem a Montreux ji nasadí společnosti MOB a BLS. Poprvé v historii bude možné projet mezi oběma městy bez přestupu ve Zweisimmenu, kde se mění rozchod kolejí. Umožní to unikátní technologie přechodu podvozků vyvinutá společností Alstom.
Nový vlak, jehož skříň a ostatní části byly vyrobeny ve Stadleru, má rozšířit nabídku oblíbených turistických vlaků po nejatraktivnějších tratích ve Švýcarsku. Deník Zdopravy.cz měl možnost se vlakem projet ještě před tím, než bude oficiálně na tuto trasu nasazován.
Celkem 115 kilometrů dlouhou trasu překoná za 3 hodiny a 15 minut. O rychlost tu ale nejde: hlavní je samotný zážitek z cesty po trati, která spojuje Ženevské jezero s centrem Bernských Alp. Během tří hodin se několikrát kompletně promění krajina: od vinic kolem Montreux přes horské scenérie u Rossinière a Gstaadu a dál do oblasti Bernských Alp s výhledy na čtyřtisícové vrcholy a jízdu kolem jezera Thunersee.
Desítky let úvah o trase bez přestupu
O propojení jedním vlakem bez přestupu se mluví na této trati desítky let, dlouho se uvažovalo například o vybudování třetí kolejnice. Z Montreux do Zweisimmen je rozchod 1 000 mm, dále 1 435 mm. V roce 2008 došlo k rozhodnutí o vývoji posuvného podvozku, který zvládne změnu rozchodu za jízdy. Kvůli tomu došlo ve Zweisimmenu k vybudování speciální rampy, na které dochází za jízdy ke změně rozchodu při rychlosti 15 km/h. Nikde jinde na světě neexistuje podobná technologie, která by uměla změnu rozchodu z 1 000 na 1 435 mm.
Každý podvozek váží 3,9 tuny, jeho výrobcem je Alstom. Ke změně dochází nadzvednutím podvozku. Výška nástupní hrany se také mění, z 55 centimetrů u normálního rozchodu na 35 centimetrů u metrového rozchodu.
MOB a BLS si objednaly celkem 23 vozů a 58 podvozků. Náklady na pořízení dosáhly 89 milionů franků. Design je od studia PininFarina. Autoři se museli vypořádat s novými bezpečnostními předpisy. Nové soupravy nejsou jednotky, i když mají z každé strany stanoviště strojvedoucího. Důvodem je především prudký sklon v některých částech trati, proto soupravu táhne či sune lokomotiva. Nabídne celkem tři cestovní třídy: druhou, první a třídu Prestige s otočnými a vyhřívanými sedačkami. Interiér má zásadní českou stopu: všechny sedačky byly vyrobeny ve společnosti Borcad z Fryčovic. Detailněji jsou soupravy popsány v informační brožuře.
Provozovatel věří v postupný návrat návštěvníků zejména z USA a Asie, kteří mají švýcarské panoramatické vlaky v oblibě. Nabídnout chce i prvotřídní servis z místních produktů: lokální sýry, uzeniny, sušené maso, víno či kaviár z Frutigenu. Jízdenky nejsou úplně nejlevnější záležitostí: jednosměrná v první třídě vyjde na 113 franků. Vlak bude do června jezdit jednou denně každým směrem, od červnové změny jízdního řádu nasadí dopravci čtyři páry spojů denně.
Cesta se uskutečnila na pozvání Switzerland Tourism