Na vlastní kůži vlakem třemi zeměmi. Z Opiciny do Rijeky a střet s realitou chorvatské železnice
Setkání slovinské a chorvatské jednotky v Rijece. Foto: Aleš Petrovský
V Chorvatsku nejde na dráze nic rychle, píše Aleš Petrovský v dalším díle seriálu.
To Slovinci opravují železnice a musím říct, že velmi kvalitně. Zastávky jak v Rakousku.
Na začátku sorna jde jel vlakem postupně přes Ljublaň, Záhřeb až do Splitu. Sledovat tu progresivne se zhoršující úroveň infrastruktury i vozidel bylo fascinující 🙂 Ale ty výhledy staly za to 🙂
Předpokládám, že u Splitu jsou stále mechaniky 😀
Bohužel jsem jel odpoledním vlakem, takže úsek k moři už byl bezpečně ve tmě 🙁 Každopádně vlak i vlakvedoucí byl zajímavý zážitek 🙂
Mohu se zeptat, kde získáváš podrobnosti typu obrat lokomotiv nebo souprav, údaje o křižování a grafikonu? Pracuješ v oboru? Kolik ti je roků? Zajímavé jsou postřehy o mladých výpravčích a pod. Děláš si poznámky? Já také jednu dobu jezdil tam a hned zpět, ale dnes by mě to už nebavilo. Jízda vlakem mě sice baví, ale stejně bych asi sklouznul do dívání se doblba z okna a spoustu věcí bych neregistroval. Jako nejzajímavější cestu za sebou mám asi „porevoluční“ výlet na Sicílii vlakem jako velmi nízkonákladový batůžkář s FIPkou za asi 25,- Kč(s?). Z Prahy do Vídně, nočním vlakem do… Číst vice »
Spousta věcí jde odvodit z jízdního řádu, další z řazení souprav na Vagonweb.cz, jehož tým odvádí v tomto úžasnou práci, občas někdo z nadrazaku mluví anglicky. No a hlavní je si všímat věci kolem sebe 🙂
Ono je stejně takové zvláštní, že dráha v celé bývalé Jugoslávii v porovnání s tím, co známe od nás působí hrozně provinčně. Ať už to jak vypadají stanice i ve velkých městech (třeba právě Rijeka, nebo Ljubljana), nebo třeba téměř úplnou absencí dvoukolejek (třeba že trať jako Rijeka – Záhřeb není na druhou kolej ani předpřipravena průřezem tunelů, což je něco co je u nás celkem běžné, ačkoli druhá kolej nikdy na dané trati nakonec nevznikla). Přitom mezi Rijekou a Záhřebem bych dvě koleje pomalu i čekal, protože z přístavu do hlavního města se bude valit jeden náklad za druhým.
Viděl bych to na historii. Teď je to hlavní město, Ale 30 let zpátky ještě pomalu nebylo. Navíc mezi těmi městy je dost hornata krajina.
Jugoslávie vyčerpala svůj železniční investiční potenciál na stavbách tratí k Jadranu (Bar a Ploče) a na nějaké zdvojkolejňování ji nezbylo. A pak asi si i odčerpali prachy na vojenských projektech.
Druhá kolej se ze Záhřebu směrem na Rijeku začíná stavět. Ale kam až dojdou (jestli až do konce nebo třeba jen do Ogulinu) nevím.
No, má se koridorovat a zdvojkolejňovat zatím Karlovac – Záhřeb a taky Dugo Selo – Novska. Ale jestli už se na tom reálně dělá, to nevím.
Ta trať Dugo Selo – Novska je šílená. Jednokolejná, některé traťové úseky dost dlouhé, a ačkoliv je ta trať směrově příznivá, tak traťová rychlost je dost nízká.
Jinak, reálně se zdvoukolejňuje + celkově modernizuje trať Dugo Selo – Koprivnica (- st. hr.). Kéž by i to znamenalo víc mezistátních vlaků než ta mizérie co tam nyní je.
Jo já když jsem jel tímto směrem, tak přes Opicinu nejel jediný osobák a tak jsem musel ze Sežany pěšky po kolejích do Villy Opiciny a pak po tramvajový trati dolů do Terstu. Tehdy byla Villa Opicina úplně prázdná stanice a nákladní doprava téměř neexistovala, těší mě, že se to změnilo. Ve Ville Opicině jsem na nádraží akorát potkal výpravčího, se kterým jsem prohodil pár slov o tom, jak slabá nákladka tam je a že to možná brzo zavřou úplně. Při cestě po tramvajové trati jsem zase kousek pod tramvajovou vozovnou potkal párek zahraničních důchodců čekajících s foťákem na tramvaj,… Číst vice »
Tak teď by mě vážně zajímalo, jestli ten mínus znamená, že mi čitatel nevěří anebo se mu nelíbí, že jsem si drze dovolil to napsat.
Lidská zášť nezná mezí. Je zbytečné se tím zaobírat.
Mínus jsem vám nedal, nicméně kdybyste doplnil rok, kdy se váš výlet uskutečnil, bylo by to více vypovídající.
Bylo to 28.6.2014
Že má regionální Flirt větší rozteč sedaček, než railjet NG pro dálkovou dopravu je celkem smutné…
Bohužel je to tak 🙂
Je to tak, ale je pravda že Flirty SŽ jezdí přednostně na „lepších“ regionálních vlacích, včetně MV (čili rychlíky) do Grazu a Villachu, také na dvou IC do Koperu, jedno z toho je tradiční vlak Pohorje přes celou zemi, kde to nahradilo klasiku. Pak je tady tento spoj do Rijeky, různé zrychlené vlaky… Na klasické osobáky mají především Kissy a Desira, i když i to Desiro na nějakých IC vlacích jede. Jen tam nějak pořád chybí ten Záhřeb, kvůli němu to má 25 kV (do Rijeky je to využije taky, ale tenhle letní vlak není tak podstatný). Je to smutné,… Číst vice »
Slovinské taurusy do Chorvatska jezdí, nicméně pouze na nákladních vlacích. :/ https://www.youtube.com/watch?v=80R3FxlC-uc&t=72s&pp=ygURc8W-IDU0MSBkdWdvIHNlbG8%3D
Já jel loni z Rijeky do Záhřebu jediným přímým vlakem (P 4001, doba jízdy 4:30, 45 zastávek), jako šotojízda dobré, ale jezdit to pravidelně bych teda nechtěl. Měl jsem štěstí, že v soupravě byl jeden starý vůz, nějaké lehátko. Přecejen výhledy jsou lepší z otevřeného okna a i se tak lépe fotí. Zbytek splupravy byl také směska, dva nějaké modernizované chorvatské honeckery a jednička přeznačená na dvojku.
Souhlas, když jsme tam jeli lehátkem RJ tak byly v podvečer nádherné výhledy i fotky
Když jsem jel tím chorvatským Beet-em, zdálo se mi, že rozteč sedaček je ještě menší než u našich slavných Honeckerů. Co myslíte?
Nemyslím si, ale všechna místa jsem nezkoušel 🙂
Pane Petrovský, při čtení jsem občas měl pocit jako bych četl volné, více technické, pokračování knihy Jaroslava Rudiše Návod k použití železnice. 🙂
Haha, při vší úctě k oběma zmíněným pánům, to je úplně jiný žánr.